Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3045323_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. juni 2025
Politikontoret
Jakob Buchholt de Fønss
2025-06725
3743258
Besvarelse af spørgsmål nr. 1169 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1169 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1169: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen »Vold på Proud Mary: Slået ned med pistol«, ekstrabladet.dk, den 25. maj 2025?
Spørgsmål nr. 1169 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen »Vold på Proud Mary:
Slået ned med pistol«, ekstrabladet.dk, den 25. maj 2025,
herunder sætningen: »Manden bliver ikke fremstillet i
grundlovsforhør, da der ikke var tale om en rigtig pistol, men
bliver løsladt efter hans afhøring«, og vil ministeren på
baggrund heraf redegøre for, at en mand slipper for at blive
fremstillet i grundlovsforhør efter at have truet og slået en anden
ned med en pistollignende genstand på en bar i København? Er
ministeren enig med spørgeren i, at det skal være slut med at få
rabat for trusler med pistollignende genstande, der ligner en
pistol så meget, at dem, der udsættes for truslerne, ikke i
situationen kan skelne? Vil ministeren endvidere redegøre for,
om vedkommende er blevet eller bør kunne meddeles et
straksforbud mod at opholde sig i nattelivet, nu hvor der ikke
skete varetægtsfængsling, eller om han kan tage i byen igen i
aften?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan i forhold til nattelivszoner generelt oplyse, at
politiet i medfør af politilovens § 6 d – med henblik på at
afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare
for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed – kan udstede
påbud til en person om at forlade og ikke tage ophold eller
færdes i en eller flere nattelivszoner fra tidspunktet for
udstedelsen af påbuddet og indtil kl. 05.00 den pågældende nat.
Politiet træffer beslutning om udstedelse af påbuddet i nær
tilknytning til den udviste adfærd.
Et påbud efter politilovens § 6 d adskiller sig fra et forbud mod
deltagelse i nattelivet efter straffelovens § 79 c, idet et forbud
efter straffelovens § 79 c alene kan meddeles af domstolene,
hvis en person idømmes en betinget eller ubetinget fængselsstraf
for bl.a. overtrædelse af straffelovens § 244, stk. 1, (simpel vold)
og § 245 (kvalificeret vold). Idømte forbud efter straffelovens §
79 c omfatter som udgangspunkt alle landets nattelivszoner
udpeget af politiet i medfør af politilovens § 6 b, og forbuddet
gælder i tidsrummet fra kl. 24.00 til kl. 05.00, ligesom forbuddet
kan gives for en periode på op til 2 år regnet fra endelig dom.
Rigspolitiet har i forhold til den konkrete episode indhentet en
udtalelse fra Københavns Politi, som har oplyst, at den nu
sigtede person blev anholdt tæt på gerningsstedet den 25. maj
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1169: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen »Vold på Proud Mary: Slået ned med pistol«, ekstrabladet.dk, den 25. maj 2025?
2025, kl. 04.04. Den pågældende blev sigtet for vold og trusler
på livet og blev herefter kørt til fremstilling for vagthavende på
Station Bellahøj.
Københavns Politi fandt ikke grundlag for at fremstille den
pågældende i et grundlovsforhør med henblik på
varetægtsfængsling, jf. retsplejelovens § 762, stk. 1, eller stk. 2,
idet det var vurderingen, at der ikke var bestemte grunde til at
antage, at den sigtede på fri fod ville unddrage sig forfølgning,
begå nye lovovertrædelser eller vanskeliggøre forfølgning i
sagen.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at forholdet blev begået
i en nattelivszone. Da den pågældende blev anholdt kl. 04.04 og
efterfølgende blev løsladt kl. 06.56, blev et påbud efter
politilovens § 6 d ikke vurderet relevant, idet et påbud er
gældende fra udstedelsen og indtil kl. 05.00.
Sagen mod den pågældende er fortsat verserende.”
Da der er tale om en verserende sag, der er under behandling af politiet,
ønsker jeg af principielle grunde ikke at udtale mig yderligere om den
konkrete sag.
Jeg kan dog mere generelt oplyse, at det følger af våbenlovens § 1, stk. 1,
nr. 8, at det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren, eller den, han
dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle, signalvåben,
og kombinerede gas- og signalvåben. Det følger endvidere af våbenlovens
§ 2, stk. 1, at det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande, der
er omfattet af forbuddet efter § 1, eller at besidde, bære eller anvende
sådanne genstande.
Det primære formål med at inddrage signalvåben og kombinerede gas- og
signalvåben under våbenlovens bestemmelser var i sin tid, at disse våben
findes i forskellige udformninger, der oftest har en betydelig lighed med
egentlige skydevåben, og at de under visse omstændigheder kan være
farlige. Inddragelsen under våbenlovens almindelige kontrolordning havde
således til formål at begrænse udbredelsen af disse våben.
Det er en kerneprioritet for mig som justitsminister at sikre danskernes
tryghed, og jeg er i den forbindelse optaget af at begrænse og slå ned på
ulovlig våbenbrug. Derfor indgik regeringen i begyndelsen af november
2023 en bred aftale, herunder med Dansk Folkeparti, om en ny bandepakke,
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1169: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen »Vold på Proud Mary: Slået ned med pistol«, ekstrabladet.dk, den 25. maj 2025?
hvor der bl.a. blev lagt op til at styrke indsatsen mod ulovlig brug af gas- og
signalvåben. De dele af aftalen, som krævede lovændringer, blev
gennemført ved lov nr. 665 af 11. juni 2024 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af
bandepakke IV), der trådte i kraft den 1. juli 2024. Med loven blev straffen
efter våbenloven for ulovlig besiddelse af gas- og signalvåben skærpet,
ligesom det blev præciseret, at besiddelse af gas- og signalvåben på et
offentligt tilgængeligt sted skal betragtes som en skærpende omstændighed
i forbindelse med straffens fastsættelse.
Sanktionsniveauet for besiddelse af kombinerede gas- og signalvåben er dog
fortsat lavere end fuldt funktionsdygtige skydevåben. Dette udgangspunkt
finder jeg fortsat hensigtsmæssigt, da jeg mener, at straffen skal stå i rimeligt
mål med den potentielle farlighed ved at besidde det pågældende våben, og
det er alt andet lige farligere at gå rundt med et skarpladt våben end et ikke-
omdannet gas- og signalvåben.
Side 4/4