Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3042476_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. juni 2025
Strafferetskontoret
Mostafa Mohammadi
2025-06673
3741677
Besvarelse af spørgsmål nr. 1150 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1150 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1150: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af overfaldsvoldtægter og gruppevoldtægter for hvert år i perioden 2020-2025?
3042476_0002.png
Spørgsmål nr. 1150 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for antallet af overfaldsvoldtægter og
gruppevoldtægter for hvert år i perioden 2020-2025?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten kan oplyse, at det ikke er muligt ved et
elektronisk datatræk at tilvejebringe oplysninger om antallet af
overfaldsvoldtægter. Dette skyldes, at der ikke sker en særskilt
registrering heraf i politiets sagsstyringssystem (POLSAS) eller
Kriminalregisteret (KR). Rigsadvokaten har som alternativ
hertil trukket data fra KR om antallet af afgørelser om voldtægt,
jf. straffelovens § 216, stk. 1, hvor der er idømt en fængselsstraf
på mindst 3,5 år, der er udgangspunktet for strafudmålingen for
en enkeltstående fuldbyrdet overfaldsvoldtægt, når der ikke
foreligger formildende eller andre skærpende omstændigheder,
jf. tabel 1 nedenfor.
Rigsadvokaten skal understrege, at datatrækket er forbundet
med stor usikkerhed. Dette skyldes bl.a., at datatrækket vil
kunne indeholde sager om voldtægt, der ikke kan betegnes som
overfaldsvoldtægter. Omvendt vil der også kunne være sager
med overfaldsvoldtægter, hvor den idømte straf har været under
3,5 års fængsel, herunder eksempelvis sager om forsøg på
overfaldsvoldtægt, og som derfor ikke vil være omfattet af
datatrækket.
Tabel 1. Antal fældende afgørelser for voldtægt med en fængselsstraf på
mindst 3,5 år for perioden 2020-2025* (opgjort på antal afgørelser) (rene
sager)
År
2020
2021
2022
2023
2024
2025*
Total
Antal afgørelser
2
3
2
0
5
1
13
Rigsadvokaten kan yderligere oplyse, at det heller ikke er muligt
ved et elektronisk datatræk at tilvejebringe oplysninger om
antallet af gruppevoldtægter, idet der ikke sker en særskilt
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1150: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af overfaldsvoldtægter og gruppevoldtægter for hvert år i perioden 2020-2025?
3042476_0003.png
registrering heraf i politiets sagsstyringssystem (POLSAS) eller
Kriminalregisteret (KR). Rigsadvokaten har som alternativ
hertil trukket data fra KR om antallet af fældende afgørelser,
hvor hovedforholdet er voldtægt, jf. straffelovens § 216, stk. 1,
og hvor der er to eller flere dømte på samme forhold om
voldtægt, jf. tabel 2 nedenfor.
Rigsadvokaten skal understrege, at datatrækket er forbundet
med stor usikkerhed. Dette skyldes bl.a., at datatrækket vil
kunne indeholde sager om voldtægt, der ikke kan betegnes som
gruppevoldtægter. Omvendt vil der også kunne være sager med
gruppevoldtægter, som ikke er omfattet af datatrækket, herunder
eksempelvis sager hvor det ikke har været muligt at identificere
en medgerningsperson.
Tabel 2. Antal fældende afgørelser for voldtægt med mere end én
gerningsperson i perioden 2020-2025* (opgjort på antal personer og
fældende afgørelser, hvor hovedforholdet er voldtægt)
År
2020
2021
2022
2023
2024
2025*
Total
Antal personer
9
8
4
6
4
0
31
Antal afgørelser
4
3
3
4
2
0
14
Bemærkninger til tabel 1 og 2
Data er analyseret på baggrund af Kriminalregistret (KR). Der tages
forbehold for indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages hensyn til
rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.
Grundet efterslæb i opdatering af afgørelser på alle sagsområder i KR, anses
data først for at være komplet i datatræk foretaget mindst to måneder efter
seneste afgørelsesdato.
*Data er opdateret den 31. maj 2025.
Tallene er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket
i mellemtiden. Derfor er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
Data er opgjort som antal afgørelser. Antal afgørelser angiver, hvor en person
har modtaget en afgørelse for hovedforholdet. (Svarende til antal personer
per hovedjournalnummer, datakilde: KR-afgørelser)
Data er opgjort som personer. Antal personer angiver hvor mange personer,
der er faldet afgørelse for.
Data er opgjort som antal hovedforhold. Der kan være flere
afgørelser/personer på et hovedforhold. Ved opgørelse af data på antal
hovedforhold kan totalen afvige fra summen af rækkerne. Det skyldes, at der
kan være faldet flere afgørelser for flere personer per hovedforhold. Af
samme årsag kan samme hovedforhold være tilknyttet en afgørelse i
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1150: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af overfaldsvoldtægter og gruppevoldtægter for hvert år i perioden 2020-2025?
forskellige år. Summen af sagskomplekser per år kan derfor afvige fra
totalen.
Det bemærkes, at data til denne besvarelse ikke indgår i Rigsadvokatens
standardmodel for anvendelse af data til ledelsesinformation. Specielt
udviklede modeller testes altid, men der er fortsat en større risiko for ikke-
identificerede fejl end ved anvendelse af Rigsadvokatens standardmodel.
Data i tabellen er således forbundet med betydelig usikkerhed.
Sager med mere end en gerningsperson er afgrænset ved, at personerne er
idømt en fældende afgørelse for samme forhold (journalnummer) begået på
samme gerningsdato. De kan dog have modtaget dom på forskellige
tidspunkter.
Der skelnes ikke mellem, hvorvidt gerningspersonen har fået en fældende
afgørelse for forsøg, meddelagtighed eller en begået gerning.
Der skelnes mellem rene sager og ikke-rene sager.
Rene sager omfatter afgørelser (ét hovedforhold med én gerningsmand)
bestående af et enkelt forhold, som har ført til fældende afgørelse, og hvor
hovedforholdet angår den valgte gerningskode. Afgørelser med fællesstraf
indgår ikke, det vil sige afgørelser, hvor den betingede straf fra en tidligere
straf eller reststraffen fra en prøveløsladelse indgår i strafudmålingen. En ren
sag er et udtryk for, hvad én overtrædelse af en given kriminalitetstype giver
i straf.
Datatrækket viser antallet af rene sager som registreret i KR på
dataudtrækstidspunktet. Der tages forbehold for, at der i cirkulæret om
registrering mv. i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) er
fastsat en række kriterier for, hvornår afgørelser skal registreres og slettes i
KR. På baggrund heraf kan det ikke udelukkes, at der vil kunne indgå sager
i ovenstående datatræk, som indeholder flere fældende forhold, men som
registreringsmæssigt i henhold til førnævnte cirkulære optræder som rene.
Ikke-rene sager omfatter afgørelser (ét hovedforhold med én gerningsmand),
hvor hovedforholdet angår den valgte gerningskode, men hvor afgørelsen
også omfatter biforhold. Det kan både være biforhold med samme
gerningskode som i hovedforholdet eller biforhold med anden gerningskode
end i hovedforholdet. Ligeledes indgår fællesstraffe, det vil sige afgørelser,
hvor den betingede straf fra en tidligere straf eller reststraffen fra en
prøveløsladelse indgår i strafudmålingen. Straflængden er således påvirket
af antal forhold og type kriminalitet, som afgørelsen omfatter, samt en
eventuel reststraf.
Datagrundlaget (det vil sige antallet af afgørelser, som den gennemsnitlige
straflængde er baseret på) reduceres væsentligt, når straflængden opgøres på
rene sager.
Side 4/4