Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3042457_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. juni 2025
Kontoret for EU-ret og
Databeskyttelse
Ane Caroline Meyer
Nilsson
2025-06642
3740392
Besvarelse af spørgsmål nr. 1135 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1135 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter
Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Aviaja Hesby Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1135: MFU spm. om der er nogen forandring i reglerne fra Datatilsynet mv. i relation til brug af ansigtsscan ved betalingssystemer
3042457_0002.png
Spørgsmål nr. 1135 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren som opfølgning på KUU alm. del - spørgsmål
nr. 316 (2020-21) oplyse, om der er nogen forandring i reglerne
fra Datatilsynet mv. i relation til brug af ansigtsscan ved
betalingssystemer – f.eks. turbånd i forlystelsesparker? Vil
ministeren desuden præcisere, hvilke regler der i disse
situationer gælder for mindreårige – skal forældre give
samtykke og i givet fald hvordan mv.? Og endelig bedes
ministeren oplyse, hvor meget
rum Folketinget har til at regulere disse spørgsmål, henset til at
meget kommer fra EU.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Der er ikke sket en ændring af de relevante regler i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, således
som de er nærmere beskrevet i afsnit 1 i besvarelsen af 15. juni
2021 til spørgsmål nr. 316 (Alm. del) fra Folketingets
Kulturudvalg.
Datatilsynet kan imidlertid oplyse, at tilsynet ved to tidligere
lejligheder har taget stilling til anvendelsen af
ansigtsgenkendelse i forbindelse med medlemmers adgang til
fitnesscentre.
I den første sag
1
fandt Datatilsynet, at behandlingen kunne ske
på baggrund af samtykke. Ansigtsgenkendelsessystemet
fungerede ved, at fitnesscentret havde opsat et kamera ved
indgangen til centret. Kameraet kunne scanne ansigt på kunder
og ansatte, hvorefter resultatet blev holdt op mod billeder
allerede uploadet i systemet. Kameraet var imidlertid altid
online og blev derfor anvendt uafbrudt. Der skete på denne
måde en flygtig og kortvarig behandling af alle personer inden
for kameraets synsvidde. Kameraet blev derfor også anvendt på
personer, som ikke havde samtykket til den pågældende
behandling. Tilsynet fandt, at dette var i uoverensstemmelse
med reglerne.
Datatilsynets
afgørelse
kan
finde
tilsynets
hjemmeside:
https://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/afgoerelser/2022/mar/datatilsynet-har-truffet-
afgoerelse-i-en-sag-om-brugen-af-et-system-til-ansigtsgenkendelse
1
Side 2/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1135: MFU spm. om der er nogen forandring i reglerne fra Datatilsynet mv. i relation til brug af ansigtsscan ved betalingssystemer
3042457_0003.png
Den anden sag
2
omhandlede særligt kravene til samtykke,
herunder om de mulige alternativer, som det pågældende
fitnesscenter havde udbudt, kunne anses for at udgøre reelle
alternativer. I den konkrete sag havde fitnesscentret oplyst
klageren, at hvis klageren ikke ønskede at give samtykke til
ansigtsgenkendelse, havde klageren kun mulighed for at træne i
centrets bemandede åbningstid. Datatilsynet vurderede, at dette
medførte, at der ikke var nogen alternativer til samtykke. Dette
betød, at det samtykke, fitnesscentret forsøgte at indhente, ikke
kunne anses for gyldigt.
Børn
har
en
særlig
beskyttelse
efter
databeskyttelsesforordningen, fordi de er mindre bevidste om de
risici og konsekvenser, der kan være forbundet med behandling
af personoplysninger. Hertil kommer, at ansigtsgenkendelse kan
være en meget indgribende behandling.
Det afhænger af en konkret modenhedsvurdering, om barnet
selv kan give samtykke til behandling af oplysninger om barnet.
Den dataansvarlige skal derfor konkret vurdere, om barnet har
tilstrækkelig modenhed og forståelse til selv at give samtykke.
Normalt vil et barn på 15 år være tilstrækkelig moden til at
kunne give samtykke på egne vegne.
I modenhedsvurderingen af barnet skal den dataansvarlige
lægge særlig vægt på, om barnet har en tilstrækkelig forståelse
af rækkevidden af ansigtsgenkendelsen. Hvis den
dataansvarlige vurderer, at barnet ikke har den tilstrækkelige
modenhed, skal samtykket i stedet indhentes fra en
forældremyndighedsindehaver.
Den information, som skal gives forud for meddelelse af
samtykke, skal desuden tilpasses barnets forståelse.
Informationen skal være formuleret i et klart og let forståeligt
sprog, så barnet kan overskue oplysningerne.
Datatilsynet bemærker videre, at enhver risiko, der indebærer en
høj konsekvens for de registreredes rettigheder og
frihedsrettigheder – også ved relativt lave sandsynligheder for,
at risikoen
realiseres – sandsynligvis vil indebære en høj risiko for de
registreredes rettigheder, hvilket udløser pligten til at
gennemføre en konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse,
jf. databeskyttelsesforordningens artikel 35, stk. 1.
Datatilsynets
afgørelse
kan
findes
tilsynets
hjemmeside:
https://www.datatilsynet.dk/presse-og-nyheder/nyhedsarkiv/2024/aug/samtykke-til-
ansigtsgenkendelse-i-fitnesscenter-var-gyldigt
2
Side 3/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1135: MFU spm. om der er nogen forandring i reglerne fra Datatilsynet mv. i relation til brug af ansigtsscan ved betalingssystemer
3042457_0004.png
I Artikel 29-gruppens (nu Det Europæiske Databeskyttelsesråd,
EDPB) retningslinjer om konsekvensanalyse vedrørende
databeskyttelse
3
er der fastsat kriterier, der kan hjælpe til at
identificere de behandlinger, der vil kræve en
konsekvensanalyse. Det følger af retningslinjerne, at en
dataansvarlig i de fleste tilfælde kan antage, at en behandling,
der opfylder to af kriterierne, skal gøres til genstand for en
konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse.
Behandlingen
af
personoplysninger
som
led
i
ansigtsgenkendelse af børn vil opfylde mindst to af disse
kriterier, idet der behandles følsomme personoplysninger om
sårbare registrerede. Der skal på den baggrund foretages en
konsekvensanalyse forud for behandlingen.
Datatilsynet bemærker afslutningsvis, at den dataansvarlige i
øvrigt skal sikre overholdelsen af de databeskyttelsesretlige
principper i artikel 5 og resten af forordningen, herunder i
forbindelse
med
systemets
design,
jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 25.”
2.
For så vidt angår brugen af biometrisk data til entydig identifikation (som
f.eks. ansigtsgenkendelse) er det muligt at fastsætte supplerende regler
nationalt inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen. Det følger af
artikel 9, stk. 4, at medlemsstaterne kan opretholde eller indføre yderligere
betingelser, herunder begrænsninger, for behandling af bl.a. biometrisk
data. Rækkevidden af dette nationale råderum er beskrevet nærmere i
Justitsministeriets betænkning nr. 1565 om databeskyttelsesforordningen
(2016/679) – og de retlige rammer for dansk lovgivning, punkt 3.9.3., hvor
følgende bl.a. fremgår:
”Med databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 4, fremhæves
det, at der er et videre rum for nationale regler, for så vidt angår
disse særligt oplistede personoplysninger.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 4, ses der
således at være en relativt stor manøvremargin for
medlemsstaterne til at opretholde eller indføre yderligere
betingelser, herunder begrænsninger.
Med
betingelser
må der i denne sammenhæng forstås såvel, at
medlemsstaterne nationalt kan fastsætte yderligere krav til,
hvornår en behandling er lovlig og til, hvilke foranstaltninger
3
Retningslinjer for konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse (DPIA) og bestemmelse
af, om behandlingen ”sandsynligvis indebærer en høj risiko” i henhold til forordning (EU)
2016/679, WP248 rev. 01, vedtaget den 4. april 2017, som senest revideret og vedtaget den
4. oktober 2017.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1135: MFU spm. om der er nogen forandring i reglerne fra Datatilsynet mv. i relation til brug af ansigtsscan ved betalingssystemer
der skal iagttages som led i en given behandling. En
medlemsstat vil således – inden for bestemmelsens rammer –
have adgang til f.eks. at fastsætte, at en behandling af
helbredsoplysninger skal ske på en særlig måde (f.eks.
elektronisk), omfatte særlige oplysninger (f.eks. diagnose og
sygdomshistorik) og indebære videregivelse til nærmere
fastsatte modtagere.
Muligheden for at opretholde eller indføre yderligere
betingelser, herunder begrænsninger, er dog begrænset af, at det
ikke bør hæmme den frie udveksling af personoplysninger i EU,
når disse betingelser finder anvendelse på grænseoverskridende
behandling af sådanne oplysninger. Dette krav må i praksis
navnlig antages at have relevans for regulering, der direkte er
rettet mod den private sektor, eller i væsentlig grad påvirker
denne, idet hensynet til den fri bevægelighed må antages i
praksis at have mere begrænset betydning for den offentlige
sektor. Dog vil ethvert relevant lovgivningsmæssigt tiltag mv.
skulle vurderes i forhold til dette krav, uanset om det er rettet
mod den private eller offentlige sektor.
Dette krav ses netop at underbygge, at medlemsstaterne –
udover ved grænseoverskridende behandling – har et ganske
vidt spillerum for at fastsætte nationale særregler.”
Side 5/5