Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3041073_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. juni 2025
Politikontoret
Maya Erhard Huniche
2025-06195
3728663
Besvarelse af spørgsmål nr. 1118 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1118 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1118: Spm. om en oversigt over, hvor mange tryghedsvagter landets kommuner har ansat siden den 1. maj 2024
Spørgsmål nr. 1118 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren sende en oversigt over, hvor mange
tryghedsvagter landets kommuner har ansat siden den 1. maj
2024, opgjort i antal vagter i forhold til kommunernes
indbyggertal?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at kommunalbestyrelserne i en periode på tre
år som en del af en forsøgsordning kan gøre brug af tryghedsvagter på
kommunens område i medfør af vagtvirksomhedslovens § 1 a, stk. 1.
Forsøgsordningen trådte i kraft 1. maj 2024.
Det er forudsat i de almindelige bemærkninger til L 70 af 22. marts 2023
om forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed (Etablering af en
forsøgsordning med kommunale tryghedsvagter m.v.), at Justitsministeriet
i forbindelse med forsøgsordningen indsamler erfaringer fra de kommuner,
der måtte vælge at gøre brug af kommunale tryghedsvagter,
vagtvirksomheder, der har leveret tryghedsvagtydelser, relevante
brancheorganisationer for vagter, politiet og Politiforbundet med henblik på,
at ministeriet kan vurdere ordningens betydning i praksis. Justitsministeriet
er på den baggrund i færd med at indsamle relevante aktørers foreløbige
erfaringer med forsøgsordningen. Den foreløbige erfaringsindsamling vil
blive delt med Folketinget.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Politiets Administrative Center (PAC) ved Midt- og
Vestjyllands Politi, som varetager sagsbehandlingen i sager
vedrørende godkendelse af tryghedsvagter.
PAC har indledningsvis oplyst, at en kommune kan benytte sig
af enten egne ansatte tryghedsvagter eller tryghedsvagter ansat
ved en autoriseret vagtvirksomhed. Tryghedsvagter ansat ved
autoriserede vagtvirksomheder er ikke tilknyttet bestemte
kommuner, idet de kan sendes ud til vagtopgaver på tværs af
kommunegrænser efter behov. Politiet råder ikke over
oplysninger om, hvilke kommuner de pågældende
tryghedsvagter har arbejdet for.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1118: Spm. om en oversigt over, hvor mange tryghedsvagter landets kommuner har ansat siden den 1. maj 2024
3041073_0003.png
Når en person godkendes som vagt, bliver der udstedt et
tryghedsvagtkort til den pågældende. PAC har via udtræk fra
kortleverandøren, Cardshop, udfærdiget nedenstående oversigt
over antallet af tryghedsvagter på baggrund af udstedte kort.”
Godkendte/aktive tryghedsvagtkort pr. 2. juni 2025
Ansættelsessted
Københavns Kommune
Ballerup Kommune
Frederiksberg Kommune
Autoriserede vagtvirksomheder (4)
Antal
8 (udstedt 10 kort, men 2 er afleveret
igen)
8
1
13
Side 3/3