Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3041076_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
19. maj 2025
2025-06145
3722237
Teknisk gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om
Politiets Efterretningstjeneste (PET) (Understøttelse af
Politiets Efterretningstjenestes mulighed for at udføre data-
og analysebaseret efterretningsvirksomhed m.v.) (L 218)
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg forestiller mig som det første at sige et par enkelte
ord først om lovforslagets baggrund og derefter om de
forskellige elementer, der indgår i det.
Jeg vil herefter bruge lidt mere tid på den foreslåede
ordning om større sammenhængende datasæt.
[Lovforslagets baggrund]
Lovforslaget er udarbejdet
baggrund
af
Justitsministeriets evaluering af PET-loven fra 2022.
Dele af evalueringen blev gennemført sidste år ved den
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
styrkelse af tilsynet med efterretningstjenesterne, som et
bredt flertal af Folketingets partier blev enige om.
Dette lovforslag følger op på de resterende dele. Det
vedrører navnlig, at PET og de to uafhængige
efterretningseksperter i evalueringen peger på et behov
for at arbejde med større mængder data.
Lovforslaget blev i februar sendt i offentlig høring i en
sædvanlig 4-ugersperiode. Herefter blev det sendt i en
yderligere
høringsperiode
hos
visse
medierepræsentanter.
[Lovforslaget indhold]
Lovforslaget indeholder overordnet en række forskellige
dele, som jeg kort vil sætte er par ord på her. Som nævnt
tager jeg delen vedrørende større sammenhængende
datasæt til sidst, så der er bedre tid til at vende detaljerne
i den del.
1. For det første foreslås der nogle præciseringer af de
bestemmelser i PET-loven, der vedrører PET’s opgaver
og funktion. Der lægges bl.a. op til at tydeliggøre i loven,
at PET er Danmarks indenrigsefterretningstjeneste og
sikkerhedstjeneste, og at PET har til opgave at
tilvejebringe det efterretningsmæssige grundlag for bl.a.
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
dansk sikkerhedspolitik. Endvidere fastsættes i loven, at
eksempelvis beskyttelse af enkeltpersoner også kan
foregå i udlandet.
Ændringerne vil ikke ændre gældende ret, men vil gøre,
at loven bedre afspejler PET’s rolle i dag. Hvor det også
er en væsentlig del af PET’s opgaver at levere et
efterretningsbillede, der kan bidrage til de strategiske
sikkerhedspolitiske beslutninger.
2. For det andet foreslås det at fastsætte regler i PET-
loven om PET’s anvendelse af menneskelige kilder.
De regler, der er foreslået, vil ikke indebære ændringer i
forhold til, hvad PET kan i dag. De foreslåede regler vil
fastsætte, at PET kan anvende menneskelige kilder til at
indsamle oplysninger til brug for varetagelse af
tjenestens
opgaver
i
relation
forebyggelse
og
efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel
12 og 13. Derudover vil det nu fremgå af loven, at PET
fastsætter retningslinjer for anvendelse af menneskelige
kilder. Sådanne retningslinjer findes også i dag. Og
endelig fastsættes det, sådan som det også generelt er i
dag, at UET skal underrettes om retningslinjernes
indhold.
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Det er en del af forslaget, at det præciseres i
bemærkningerne, at brugen af menneskelige kilder skal
være egnet og proportional.
3. Lovforslaget indeholder derudover et forslag om en
hjemmel til, at PET kan etablere direkte elektronisk
adgang til andre forvaltningsmyndigheders systemer.
Det skal holdes adskilt fra den foreslåede ordning om
større sammenhængende datasæt. Det er to forskellige
ting, der som sådan ikke har noget med hinanden at gøre.
Så for at gøre det helt klart: PET vil ikke kunne indhente
større sammenhængende datasæt gennem en direkte
elektronisk adgang. Forslaget om direkte elektronisk
adgang drejer sig alene om oplysninger, som PET kan
indhente efter de nugældende regler.
Forslaget om direkte elektroniske adgange medfører, at
PET – hvis betingelserne er opfyldt og i samarbejde med
den offentlige myndighed, det drejer sig om – kan oprette
en direkte elektronisk adgang til at indhente de
oplysninger fra andre forvaltningsmyndigheder, som
PET allerede i dag kan pålægge en anden myndighed at
videregive.
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Forslaget vil ikke udvide, hvilke oplysninger PET kan
indhente. Det drejer sig udelukkende om metoden.
Det går ud på, at PET i stedet for at rette henvendelse til
den anden myndighed om bestemte oplysninger kan
indhente oplysningerne direkte.
Det vil kunne være en fordel i forhold til, hvor hurtigt
PET kan få oplysningerne. Og det vil også mindske
risikoen for, at det kompromitteres, hvem PET
interesserer sig for.
Der er som nævnt tale om oplysninger, som
myndighederne efter lovgivningen i dag skal videregive
til PET på PET’s anmodning.
De nærmere omstændigheder omkring en elektronisk
adgang, herunder hvem der har adgang til oplysninger og
hvilke oplysninger der er adgang til, vil skulle overvejes
nøje i hvert enkelt tilfælde. Og det er en del af ordningen,
at der ved bekendtgørelse kan fastsættes nærmere regler
om de enkelte adgange, f.eks. ved en bekendtgørelse. Her
kan der også fastsættes regler om behandlingssikkerhed.
Dvs. regler, der blandt andet skal forhindre, at
oplysningerne kommer til uvedkommendes kendskab.
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Der findes allerede i dag hjemmel til at oprette direkte
elektroniske adgange på udlændingeområdet og på
kriminalforsorgens
udlændingelovens
område.
§
45
Det
a,
drejer
stk.
sig
4,
om
og
straffuldbyrdelseslovens § 66 b, stk. 2.
Det er forholdsvis ressourcekrævende at tilrettelægge og
oprette en direkte elektronisk adgang, så man skal ikke
forestille sig, at det vil ske i et meget stort omfang.
Brugen af den foreslåede bestemmelse vil være omfattet
af Tilsynet med Efterretningstjenesternes kompetence,
og
der
er
foreslået
forskellige
selvstændige
bestemmelser, der skal sikre, at tilsynet har de
forudsætninger, der skal til for at føre effektiv kontrol:
Det drejer sig dels om den foreslåede § 4, stk. 3, om
underretning af tilsynet om anvendelse af bestemmelsen.
Og så drejer det sig om den foreslåede § 20, stk. 9, om,
at tilsynet også kan indhente oplysninger til brug for sin
kontrol fra den ”anden myndighed”.
4. Så omfatter forslaget også en nærmere regulering af,
hvordan og hvornår PET kan anmode FE om at søge i
rådata, som FE indhenter efter reglerne i FE-loven.
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Før 2018 var det sådan, at FE og PET kunne udveksle de
oplysninger, som FE indhenter, efter de almindelige
regler om deling af oplysninger mellem tjenesterne –
altså uden retskendelse.
Efter en lovændring på FE’s område var der en dialog om
den praksis, der havde været hidtil, mellem PET og
tilsynet. Dialogen endte med, at PET i lyset af tilsynets
opfattelse fremover ville indhente retskendelse forud for,
at PET anmoder FE om at søge på personer, der er
hjemmehørende i Danmark eller som opholder sig i
Danmark.
PET indhenter derfor i dag retskendelse efter reglerne i
retsplejeloven, før PET anmoder FE om at søge efter en
person i rådata, hvis anmodningen vedrører ”i Danmark
hjemmehørende personer” eller personer, der opholder
sig i Danmark. Drejer det sig om udlændinge i udlandet,
kræves ikke retskendelse.
Der foreslås en mere målrettet regulering af sådanne
situationer, hvor det vil blive fastsat direkte i loven,
hvilke betingelser der skal være opfyldt, og at en søgning
kræver retskendelse, hvis der er tale om personer, der er
hjemmehørende i Danmark eller som opholder sig i
Danmark.
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Der er tale om en relativt lang bestemmelse, da det er
nødvendigt at overføre og henvise til en række af
retsplejelovens bestemmelser, når der nu laves en
særskilt regulering i PET-loven.
Betingelsen for, at en søgning kan foretages, vil
grundlæggende være, at søgningen må antages at have
betydning for PET’s arbejde med at forebygge og
efterforske overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og
13.
Ordningen indeholder en beskyttelse af oplysninger, som
er egnede til at afsløre journalisters kilder. Efter
høringsfasen er beskyttelsen blevet styrket yderligere, så
det bl.a. altid vil være retten, der tager stilling til, om
hensynet til kildebeskyttelse i konkrete tilfælde må vige
for hensynet til PET’s opgavevaretagelse. Det er mere
udførligt beskrevet i den kommenterede høringsoversigt.
Det foreslås således, at det altid vil kræve retskendelse af
foretage en søgning vedrørende oplysninger, som er
egnede til at afsløre journalisters kilder. Og at det – i
modsætning til i dag – vil gælde, uanset om søgningen
vedrører ”i Danmark hjemmehørende” personer eller
udlændinge i udlandet.
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Som eksempel på, hvor beskyttelsen må vige, er der i
forarbejderne nævnt det tilfælde, at der er tale om en
spion, der arbejder under dække af at være journalist.
5. Lovforslaget indeholder derudover et forslag om at
forlænge slettefristen i spionagesager. Den nuværende
slettefrist i PET-loven er på 15 år med mulighed for
forlængelse.
Den slettefrist kan give udfordringer i sager om spionage,
fordi der kan gå mange år mellem at udenlandske
efterretningsagenter opererer i Danmark. Og fordi
efterretningsarbejde
i
en
række
lande
er
en
livstidsstilling. Netop på dette område kan der derfor
være behov for at opbevare oplysninger i længere tid.
Det foreslås derfor at hæve slettefristen i netop disse
sager til 25 år.
6. Så indeholder lovforslaget en ændring, der vedrører
arkivmateriale.
I
evalueringen
pegede
Tilsynet
med
Efterretningstjenesterne på, at lovgivningen ikke giver et
tilstrækkeligt klart billede af, at en stor del af PET’s
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
materiale ikke som sådan ”slettes”, men i stedet
overføres til Rigsarkivet til bevarelse til eftertiden.
Lovforslaget indeholder derfor en tydeliggørelse af, at
PET ikke må slette oplysninger, som skal overføres til
Rigsarkivet.
Sådan er det også det i dag. Der er altså alene tale om en
tydeliggørelse af gældende ret.
7. Der er derudover lagt op til at regulere, hvornår PET
kan behandle oplysninger til brug for udvikling og
vedligeholdelse af it-systemer.
Det indeholder den nuværende PET-lov ikke særskilte
bestemmelser om. Og med afsæt i evalueringen af PET-
loven er der lagt op til en klar regulering heraf.
Med den foreslåede bestemmelse vil PET kunne indhente
oplysninger til at udvikle it-systemer, som er nødvendige
for varetagelsen af tjenestens opgaver. Det kan f.eks.
være en mængde billeder, der gør det muligt at genkende
våben i større datasæt.
Oplysninger, som behandles med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse, vil som klart udgangspunkt
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
skulle holdes adskilt fra PET’s andre oplysninger. Og
oplysningerne, som behandles efter bestemmelsen, vil
skulle slettes, når de ikke længere bliver anvendt til it-
udvikling.
8. Formålet med lovforslaget er også at klarlægge to ting
vedrørende
Tilsynet
med
Efterretningstjenesternes
behandling af ansøgninger om indirekte indsigt, som er
omtalt i evalueringen.
Der er ikke – som hos andre myndigheder – ret til, at
enkeltpersoner kan få indsigt i, hvilke oplysninger PET
behandler om de enkelte. I stedet er der lavet en ordning,
hvor man som privatperson kan anmode Tilsynet med
Efterretningstjenesterne om at undersøge, om PET
uberettiget behandler oplysninger om en. Det hedder den
indirekte indsigtsordning.
Det betyder i praksis, at tilsynet søger efter den
pågældende person i PET’s systemer for at finde ud af,
om PET behandler oplysninger om personen, og i så fald
om oplysninger behandles i overensstemmelse med
reglerne.
Og i evalueringen har tilsynet taget det spørgsmål op, at
der er enkelte systemer, som hverken PET eller tilsynet
11
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
aktuelt kan foretage effektive søgninger i. Det skyldes, at
karakteren af det materiale, der ligger på de pågældende
systemer, gør, at der ikke kan søges på tværs eller i visse
datatyper.
Og
det
vil
kunne
være
meget
omkostningstungt at udvikle en søgeadgang. Et
eksempel herpå kan være lyd- eller billedfiler.
Her foreslås det at fastsætte, at tilsynet som
udgangspunkt har de samme søgeadgange som PET, og
at PET således ikke er forpligtet til at udvikle
søgeadgange alene af hensyn til behandlingen af
enkeltpersoners
anmodning
om
indirekte
indsigt.
Samtidig foreslås det at bestemme, at PET i visse tilfælde
kan udvikle yderligere søgeadgange af hensyn til
tilsynet, samt hvilke hensyn der skal indgå ved
vurderingen af dette.
Derudover har PET påpeget, at der i praksis kan opstå
vanskeligheder, hvis den, der ansøger om indirekte
indsigt, har et meget almindeligt navn. Der kan opstå
tilfælde, hvor det ikke ud fra de oplysninger, PET har,
umiddelbart kan konstateres, om den, der søger indsigt,
er identisk med den person, der er omtalt i PET’s
systemer. I den forbindelse er det vigtigt at understrege,
at omtale i PET’s systemer ikke er det samme som, at
man er genstand for en undersøgelse eller lignende. Der
12
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
kan f.eks. være tale om bipersoner, personer der har
været til stede i enkelte relevante sammenhænge eller
lignende.
Dette gør, at man i nogle tilfælde bliver nødt til at
indsamle og behandle yderligere oplysninger om en
række forskellige personer med samme navn, hvis man
skal kunne håndtere indsigtsanmodningen. Oplysninger,
der alene indsamles og behandles af hensyn til
indsigtssagen.
Den situation er efter Justitsministeriets opfattelse ikke
hensigtsmæssig.
For at løse den udfordring er der i lovforslaget lagt op til,
at den forpligtelse, PET har til at slette oplysninger som
følge af anmodninger om indirekte indsigt, som
udgangspunkt kun omfatter de oplysninger, som man kan
konstatere, vedrører den person, der har anmodet om
indsigt. Og at tilkendegive i bemærkningerne, at
udgangspunktet er, at PET ikke skal indsamle
oplysninger om personer alene til brug for en indsigtssag.
[Større sammenhængende datasæt]
9. Nu når vi så til den sidste del, nemlig delen vedrørende
større sammenhængende datasæt.
13
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Baggrunden for, at lovforslaget indeholder regler om
PET’s behandling af datasæt er, at det er noget, som både
PET og de to uafhængige efterretningseksperter peger på
i evalueringen.
Kort opsummeret kan man sige, at det drejer sig om at
understøtte
PET’s
fordi
mulighed
det
er
for
sådan,
at
arbejde
som
analysebaseret,
man
efterretningstjeneste er nødt til at operere i dag for kunne
følge med den teknologiske udvikling.
Opgaven for ministeriet har naturligvis været at finde en
model, som gør det muligt for PET at bruge de moderne
værktøjer, men som samtidig sikrer, at enkeltpersoners
retssikkerhed er i orden.
Den foreslåede løsning bygger på en model, hvor PET
kan trække nogle ”klumper” af oplysninger – datasæt –
ind på indersiden. Således at den videre søgning og brug
af oplysninger foregår hos PET.
Her skal oplysningerne opbevares i det, der i lovforslaget
hedder ”et særskilt miljø”, det vil sige adskilt fra PET’s
øvrige oplysninger, og hvor der gælder særlige regler for,
hvad man kan og ikke kan med oplysningerne.
14
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Det helt overordnede formål med på den måde at kunne
arbejde med datasæt på indersiden er for det første at give
PET mulighed for at foretage søgninger i materialet,
uden at det sætter sig spor. Dvs. at man kan undgå, at de
forkerte
følger
med.
Det
kan
være
fremmede
efterretningstjenester eller andre.
Derudover kan datasæt bruges til at foretage analyser til
brug for arbejdet med kontinuerligt at kunne beskrive
trusselsbilledet. Og til at foretage analyser af hvilke
miljøer og personer, PET bør interessere sig for, for at
kunne imødegå bl.a. terrorisme og spionage. Til de
formål vil PET også kunne sammenstille forskellige sæt
af oplysninger.
[Personrettede/ikke-personrettede behandlinger]
I lovforslaget skelnes mellem to typer af behandlinger af
datasæt, der opbevares i ”det særskilte miljø”: Rettet mod
bestemte personer eller ikke rettet mod bestemte
personer.
Hvis behandlingen er
rettet mod bestemte personer,
f.eks. fordi formålet med behandling er at få viden om
eller
undersøge
nogle
bestemte
personer,
kan
behandlingen ikke ske inden for det særskilte miljø.
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
3041076_0016.png
Sådan en behandling skal i stedet ske efter de almindelige
regler.
Der vil således kunne søges efter bestemte personer i de
oplysninger, som er opbevaret i det særskilte miljø, men
i så fald vil selve søgningen og den videre behandling af
eventuelle oplysninger, som fremfindes, skulle ske efter
de almindelige regler og uden for det særskilte miljø.
Hvis behandlingen derimod
ikke er rettet mod bestemte
personer,
kan den foregå i det særskilte miljø.
Ikke-personrettede analyser, der kan ske inden for det
særskilte miljø, kan f.eks. være at se på overordnede
tendenser, som PET kan bruge til at udarbejde
trusselvurderinger. Eller det kan være analyser, som kan
hjælpe PET med at udpege de steder på internettet, hvor
der er risiko for, at personer er ved at blive radikaliserede.
En ikke-personrettet behandling kan også være, at et
datasæt bliver oversat til dansk.
Hvis en analyse fører til, at der udfindes bestemte
personer, som PET ønsker at undersøge nærmere, vil
PET skulle følge de almindelige regler i PET-loven. PET
vil alene kunne indlede en undersøgelse i relation til
16
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
sådanne personer, når betingelserne herfor er opfyldt.
Lovforslaget ændrer ikke på disse betingelser.
[Det særskilte miljø]
Det særskilte miljø er altså kendetegnet ved, at
oplysningerne enten bare bliver liggende ”urørt” eller
indgår i en behandling, der ikke er rettet mod
enkeltpersoner. Hvis nogen ansat i PET interesserer sig
for en enkelt person, eller der indsamles oplysninger
målrettet om en enkel person, skal de oplysninger
behandles efter de almindelige regler i loven.
For langt størstedelen af oplysningerne vil der i praksis
ikke ske andet, end at de opbevares i det særskilte miljø
og senere slettes, uden at nogen ansatte i PET på noget
tidspunkt har anvendt eller gjort brug af oplysningerne.
Af samme grund er det særskilte miljø heller ikke
omfattet af den indirekte indsigtsordning. Man vil altså
ikke efter forslaget kunne anmode Tilsynet med
Efterretningstjenesterne om at undersøge, om ens
oplysninger fremgår af et datasæt i det særskilte miljø.
For hvis tilsynet foretog sådan en undersøgelse ville
konsekvensen netop være den, at ansatte i tilsynet og
PET ville skulle gøre sig bekendt med bekendt med
enkeltoplysninger i datasæt i det særskilte miljø alene
17
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
som konsekvens af anmodningen. Og det er ikke
hensigten med ordningen.
Pointen er netop, at det forhold, at PET i det særskilte
miljø opbevarer datasæt, der indeholder oplysninger om
forskellige personer, ikke betyder, at PET interesserer sig
for de personer, som indgår i det pågældende datasæt.
Det har ikke samme betydning, at ens oplysninger ligger
i et datasæt, som opbevares i det særskilte miljø, som
hvis PET har oplysninger liggende, der er indsamlet som
del af en undersøgelse mod den pågældende person.
Lovforslaget bygger således på, at betydningen for
enkeltpersoner af at indgå i et datasæt i højere grad
minder om den betydning, det har, at enkeltpersoners
oplysninger tilsvarende fremgår på sociale medier eller i
andre myndigheders registre, hvor PET også i dag har
adgang til oplysningerne.
Så snart en behandling bliver rettet mod enkeltpersoner,
f.eks. hvis PET søger efter en bestemt person, gælder de
almindelige regler i loven. Altså de helt samme regler,
som gælder, hvis PET i dag søger efter en enkeltperson
på internettet eller indhenter oplysninger om en
enkeltperson fra andre forvaltningsmyndigheder.
18
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Og det samme er tilfældet, hvis en analyse af data i
datasættene
fører
frem
til
en
fokusering
enkeltpersoner. Her vil de fremfundne oplysninger skulle
lægges ind på en sag efter de regler, der gælder i dag. Og
yderligere
undersøgelser
eller
indhentning
af
oplysninger vil skulle foregå uden for det særskilte miljø
efter de almindelige regler.
[Typer af oplysninger, som kan indhentes som datasæt]
I forhold til, hvad det så er for typer af oplysninger, der
indgår i datasæt, er det klart, at det er et centralt
spørgsmål.
Ordningen omfatter tre typer af oplysninger: Offentligt
tilgængelige
oplysninger,
oplysninger
fra
andre
myndigheder og datasæt, der primært vedrører personer,
der ikke er hjemmehørende i Danmark.
Tankegangen bag det er, at der er tale om oplysninger,
som PET også i dag har en umiddelbar adgang til. PET
kan således også i dag tilgå offentligt tilgængelige
oplysninger og oplysninger fra andre offentlige
myndigheder, herunder registre. Og PET kan modtage
oplysninger fra eksempelvis FE og udenlandske tjenester
om udenlandske statsborgere.
19
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Oplysningstyper, som PET ikke har umiddelbar adgang
til i dag, f.eks. oplysninger, det kræver retskendelse at
tilgå, er ikke omfattet at ordningen. Der gives ikke PET
hjemmel til at indhente eksempelvis private beskeder
uden retskendelse. Der ændres ikke på reglerne for,
hvornår PET’s indhentning af oplysninger kræver
retskendelse
[Andre begrænsninger i ordningen]
Endvidere er der lagt en række begrænsninger ind i
forhold til oplysningstyperne.
Datasæt kan således ikke modtages fra FE, medmindre
der er tale om offentligt tilgængelige oplysninger eller
oplysninger om overvejende udlændinge. Og PET kan
ikke fra FE eller andre landes tjenester modtage
oplysninger i helt ubehandlet form. Såkaldt rådata.
Endvidere er der i forhold til oplysninger fra andre
offentlige myndigheder lagt en række begrænsninger
ind, der netop skal sikre, at PET ikke kan ”indhente alle
oplysninger om alle danskere”, som det har været udlagt
nogle steder i den offentlige debat.
For det første er det en betingelse for indhentningen, at
det ”må antages at have betydning for varetagelsen af
20
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
tjenestens opgaver”. Formuleringen ”må antages at have
betydning” bruges også i dag som et led i de betingelser,
der gælder i dag for PET’s indhentning af oplysninger fra
andre forvaltningsmyndigheder.
Betingelsen er opfyldt, hvis der er en mere konkret
formodning for, at det datasæt, som PET ønsker at
indhente, vil have betydning for varetagelsen af
tjenestens opgaver.
Det vil efter bemærkningerne til lovforslaget navnlig
være, når oplysningerne ikke kan indhentes på andre
måder – eller analysen ikke kan laves ved brug af andre
oplysninger – og oplysningernes karakter og omfang står
mål med det, der opnås ved at indhente det pågældende
datasæt. Og det er i bemærkningerne anført, at der kun
undtagelsesvis vil kunne være tale om at indhente hele
registre.
Endvidere vil det efter bemærkningerne skulle tillægges
vægt, om der er tale om følsomme oplysninger,
eksempelvis helbredsoplysninger. Hvis der er tale om
sådan nogle oplysninger, vil der skulle være tale om
varetagelse af særligt vægtige hensyn til PET’s
opgavevaretagelse.
21
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Så billedet af, at PET med forslaget med forslaget vil
kunne indhente alle sundhedsoplysninger om alle
danskere, er ikke retvisende. Det er forkert.
PET’s indhentning efter de foreslåede regler af
eksempelvis
dele
af
andre
danske
forvaltningsmyndigheders registre vil være underlagt
Tilsynet med Efterretningstjenesternes kontrol. Tilsynet
vil således føre kontrol med, at PET’s indhentning af
oplysninger fra andre forvaltningsmyndigheder opfylder
de
betingelser,
som
følger
af
lovteksten
og
bemærkningerne hertil.
[Præciseringer]
Til sidst vil jeg komme ind på nogle spørgsmål, som har
været oppe i den offentlige debat, og hvor der kan være
anledning til præciseringer.
PET vil ikke med de foreslåede bestemmelser
kunne indhente oplysninger, som i dag kræver
retskendelse, f.eks. personers private beskeder.
De foreslåede regler om datasæt vedrører alene
oplysningstyper, som også efter reglerne i dag er
umiddelbart tilgængelige for PET.
22
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Lovforslaget regulerer endvidere ikke, hvilke
systemværktøjer PET mere præcist anvender i
deres arbejde. Det gør den gældende PET-lov heller
ikke.
Lovforslaget
regulerer
således
ikke,
hvilke
analyseværktøjer eller platforme, PET anvender.
Eller hvilken hardware eller hvilke it-systemer,
PET bruger som led i sit arbejde.
De redskaber, PET benytter, vil naturligvis skulle
opfylde
alle
krav
i
lovgivningen,
bekendtgørelserne og interne retningslinjer om
sikkerhed – både internt og eksternt. Det fører
tilsynet kontrol med.
En nærmere orientering af Folketinget herom hører
til
særlige
Folketingets
rammer
Udvalg
vedrørende
fortrolighed
og
Efterretningstjenesterne, der som bekendt har
vedrørende
indseende med PET’s arbejde, og som blev styrket
og udvidet sidste år.
Endvidere kan det nævnes, at der har været sagt og
skrevet en del om, hvad der i dag er betingelserne
for, at PET kan indhente oplysninger.
23
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Det har været nævnt i den offentlige debat, at
lovforslaget gør op med en betingelse om
”begrundet mistanke” for, at PET kan indhente
oplysninger.
Reglerne er i dag sådan, at PET kan indhente
oplysninger, når det ”kan have betydning for tjene-
stens virksomhed”. PET kan således i dag i vidt
omfang indhente oplysninger efter nogle mere
lempelige betingelser end andre myndigheder.
Det hænger sammen med, at PET’s arbejde i stort
omfang er forebyggende. PET skal kunne imødegå
forbrydelsen, før et eventuelt terrorangreb er
begået, eller at dybt kritiske oplysninger er faldet i
fremmede staters hænder.
Man plejer at sige, at efterretningsarbejde minder
om »at lægge et puslespil«, hvor enkeltoplysninger
ikke nødvendigvis siger noget i sig selv, men hvor
oplysningen, når den sammenkædes med andre
oplysninger, kan have afgørende betydning for det
terrorforebyggende arbejde. PET’s videre adgang
til oplysninger modsvares af, at PET er underlagt et
24
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
tæt
tilsyn
gennem
Tilsynet
med
Efterretningstjenesternes kontrol.
Hvis PET skal indlede en undersøgelse eller
efterforskning mod en bestemt person, så er der
nogle andre betingelser. PET kan alene indlede
undersøgelser mod fysiske og juridiske personer,
hvis
undersøgelserne
antages
at
have
betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver
vedrørende forebyggelse og efterforskning af
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13,
eller er nødvendige til varetagelsen af tjenestens
øvrige opgaver. Det bliver der ikke ændret på med
lovforslaget.
Begrebet ”begrundet mistanke” findes således ikke
i PET-loven, men findes i retsplejeloven. Hvor der
er et mistankekrav i forhold til forskellige regler.
F.eks. hvis der skal iværksættes et tvangsindgreb i
form af aflytning eller lignende. De regler ændrer
lovforslaget ikke på.
I forhold til sikkerheden om de oplysninger, som
PET behandler i dag og kommer til at behandle i
fremtiden, hvis det her lovforslag bliver vedtaget,
25
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
3041076_0026.png
er det selvfølgelig et vigtigt spørgsmål, som er helt
essentielt for enhver efterretningstjeneste.
PET skal i dag leve op til en række regler om
såkaldt ”behandlingssikkerhed”, der bl.a. drejer sig
om
at
undgå,
at
oplysninger
kommer
til
uvedkommendes kendskab.
Det er en del af lovforslaget, at der vil skulle
fastsættes regler om behandlingssikkerhed i
forhold til ordningen om større sammenhængende
datasæt.
Og hvad kan PET så bruge analyser af datasæt til?
Det helt simple svar er, at PET kun kan bruge
oplysningerne til de opgaver, som PET har fået
tildelt af Folketinget og regeringen i forening via
PET-loven. Det vil navnlig sige til at forebygge og
modvirke terrorisme, spionage og sabotage.
Og
hvis
som
nævnt
kan
PET
alene
at
indlede
have
undersøgelser mod fysiske og juridiske personer,
undersøgelserne
antages
betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver
vedrørende forebyggelse og efterforskning af
26
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1115: Spm. om oversendelse af talepapir eller andet materiale fra den tekniske gennemgang af L 218 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13 eller
er nødvendige til varetagelsen af tjenestens øvrige
opgaver.
Det bliver der ikke ændret på med
lovforslaget.
27