Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3035525_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juni 2025
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Daniel Muldgaard Enoch
2025-06005
3723133
Besvarelse af spørgsmål nr. 1103 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1103 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1103: Spm. om det vil sende et signal til domstolene om, at de ikke skal vægte EMRK højere end andre inkorporerede love, hvis man fjernede den såkaldte inkorporeringslov fra 1992
Spørgsmål nr. 1103 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at det vil sende et signal til domstolene om,
at de ikke skal vægte EMRK højere end andre inkorporerede
love, hvis man fjernede den såkaldte inkorporeringslov fra
1992?”
Svar:
1.
Den Europæiske Menneskerettighedskonventionen (EMRK) blev
inkorporeret i dansk ret ved lov nr. 285 af 29. april 1992. Inkorporeringen
indebærer, at konventionen er en del af dansk ret, og at konventionen kan
påberåbes for og skal anvendes af danske domstole og andre retsanvendende
myndigheder i overensstemmelse med inkorporeringen.
En ophævelse af inkorporeringsloven vil ikke ændre på, at Danmark fortsat
vil være retligt forpligtet til at overholde EMRK. Danmark vil således fortsat
være forpligtet til at indrette dansk lovgivning i overensstemmelse med
konventionen og praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
(EMD). EMRK vil også fortsat kunne påberåbes for og skulle anvendes af
de danske domstole og andre retsanvendende myndigheder.
2.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, vil
regeringen arbejde for at styrke det regelbaserede internationale samfund og
derfor fastholde Danmarks medlemskab af de internationale konventioner.
Som et lille land har Danmark derfor også en selvstændig national interesse
i, at det regelbaserede internationale samfund fungerer.
Det ændrer ikke på, at der også findes uhensigtsmæssigheder ved dele af
konventionerne og fortolkningen af dem, f.eks. i forhold til mulighederne
for at udvise kriminelle udlændinge. Vi skal derfor være klar til at udfordre
og afsøge de rammer, som konventionerne sætter op. Det er også
baggrunden for, at regeringen i overensstemmelse med regeringsgrundlaget
pr. 1. april 2025 har igangsat en juridisk udredning af Danmarks
forpligtelser og muligheder i forbindelse med EMRK og afgørelser fra EMD
samt udnævnt en konventionsambassadør, der skal sikre, at Danmark
engagerer sig i arbejdet med konventionerne, herunder hvordan de anvendes
og fortolkes.
Side 2/2