Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3032985_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. juni 2025
Strafferetskontoret
Mostafa Mohammadi
2025-05827
3718958
Besvarelse af spørgsmål nr. 1086 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1086 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1086: Spm. om, hvad det vil koste at afskaffe rabatten for "gode personlige forhold"
Spørgsmål nr. 1086 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at afskaffe rabatten
for "gode personlige forhold”?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække
oplysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) og
Kriminalregistret (KR) om antallet af sager, hvor oplysninger
om gerningsmandens gode personlige forhold er indgået som en
formildende omstændighed i forbindelse med strafudmålingen.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er
opbygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller
afgørelser, der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil
derimod ikke uden videre være muligt at trække data af mere
detaljeret karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at Rigsadvokaten ikke har
mulighed for at trække oplysninger fra POLSAS om antallet af
sager, hvor oplysninger om gerningsmandens gode personlige
forhold er indgået som en formildende omstændighed i
forbindelse med strafudmålingen. Det er derfor ikke muligt ved
elektronisk udtræk fra POLSAS at tilvejebringe de ønskede
oplysninger. Det vil således forudsætte en særdeles omfattende
manuel gennemgang af et betydeligt antal sager, hvis de
ønskede oplysninger skal tilvejebringes.
I tilknytning til ovenstående bemærkes det, at det i mange
tilfælde ikke vil fremgå eksplicit af dommen, at der ved straffens
fastsættelse er lagt vægt på domfældtes gode personlige forhold.
Det fremgår af de almindelige principper for strafudmåling i
straffelovens § 80, stk. 1, at der ved straffens fastsættelse under
hensyntagen til ensartethed i retsanvendelsen skal lægges vægt
på lovovertrædelsens grovhed og på oplysninger om
gerningsmanden. Det fremgår endvidere af straffelovens § 80,
stk. 2, 2. pkt., at der ved vurderingen af oplysninger om
gerningsmanden skal tages hensyn til dennes almindelige
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1086: Spm. om, hvad det vil koste at afskaffe rabatten for "gode personlige forhold"
personlige og sociale forhold, dennes forhold før og efter
gerningen samt dennes bevæggrunde til gerningen.
Det er Rigsadvokatens opfattelse, at oplysninger om
gerningsmandens gode personlige forhold generelt tillægges
væsentlig betydning ved strafudmålingen således, at der i
praksis ofte under hensyn hertil i stedet for en ubetinget
fængselsstraf idømmes en helt eller delvist betinget dom. Det er
således Rigsadvokatens vurdering, at der vil være tale om et
betydeligt antal sager.”
En afskaffelse af muligheden for, at retten kan lægge vægt på den dømtes
gode personlige forhold ved straffastsættelsen, må på denne baggrund bl.a.
antages at indebære, at der i et betydeligt antal sager vil skulle idømmes
ubetinget fængselsstraf i stedet for hel eller delvis betinget fængselsstraf.
Ændringen må derfor også antages at medføre et betydeligt kapacitetsbehov
for kriminalforsorgen.
Jeg vil gerne understrege, at grov personfarlig kriminalitet skal mødes med
hårdere og mere mærkbare konsekvenser end i dag. Derfor har regeringen
den 22. maj 2025 præsenteret et udspil til en strafreform, hvor vi bl.a. har
lagt op til at skærpe straffene for grov vold og de alvorligste voldtægter.
Samtidig mener regeringen, at de gerningspersoner, der oprigtigt vil et liv
uden kriminalitet, også skal have en reel mulighed for at leve det liv.
Side 3/3