Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3041047_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. juni 2025
Politikontoret
Maria Thostrup Jakobsen
2025-05536
3712078
Besvarelse af spørgsmål nr. 1062 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1062 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1062: Spm., om der - for at minimere tidsforbruget - kan indføres en proces for alene at konfiskere og destruere illegale varer som f.eks. narko og våben i pakkesystemet, uden at disse varer nødvendigvis skal blive til politisager, men hvor der stadig er mulighed for, at politiet kan tage en sag op til efterforskning, hvis man ønsker det?
Spørgsmål nr. 1062 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om der - for at minimere
tidsforbruget - kan indføres en proces for alene at konfiskere og
destruere illegale varer som f.eks. narko og våben i
pakkesystemet, uden at disse varer nødvendigvis skal blive til
politisager, men hvor der stadig er mulighed for, at politiet kan
tage en sag op til efterforskning, hvis man ønsker det?”
Svar:
Justitsministeriet bemærker indledningsvis, at det fremgår af § 1 i lov om
politiets virksomhed (herefter ”politiloven”), som fastlægger politiets
formål og virke, at politiet skal virke for tryghed, sikkerhed, fred og orden i
samfundet. Med politilovens § 2, nr. 3, fastslås det desuden, at politiet har
til opgave at bringe strafbar virksomhed til ophør samt efterforske og
forfølge strafbare forhold.
Justitsministeriet kan desuden oplyse, at retsplejelovens kapitel 67
indeholder almindelige bestemmelser om efterforskning.
Det fremgår af retsplejelovens § 742, stk. 2, at politiet efter anmeldelse eller
af egen drift iværksætter efterforskning, når der er rimelig formodning om,
at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.
Efterforskningen har til formål at klarlægge, om betingelserne for at
pålægge strafansvar eller anden strafferetlig retsfølge er til stede, og
tilvejebringe oplysninger til brug for sagens afgørelse samt forberede sagens
behandling ved retten, jf. retsplejelovens § 743.
Politiets adgang til i forbindelse med en efterforskning at foretage indgreb i
meddelelseshemmeligheden i form af åbning og standsning af forsendelser
er reguleret i retsplejelovens kapitel 71.
Det følger af retsplejelovens § 781, stk. 4, at åbning og standsning af
forsendelser kan foretages, hvis der foreligger en særligt bestyrket mistanke
om, at der i forsendelsen findes genstande, som bør konfiskeres, eller som
ved en forbrydelse er fravendt nogen, som kan kræve dem tilbage.
Indgreb i meddelelseshemmeligheden sker efter rettens kendelse, jf.
retsplejelovens § 783, stk. 1, 1. pkt. Politiet kan dog træffe beslutning om
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1062: Spm., om der - for at minimere tidsforbruget - kan indføres en proces for alene at konfiskere og destruere illegale varer som f.eks. narko og våben i pakkesystemet, uden at disse varer nødvendigvis skal blive til politisager, men hvor der stadig er mulighed for, at politiet kan tage en sag op til efterforskning, hvis man ønsker det?
åbning af en forsendelse, såfremt indgrebets øjemed ville forspildes. I så
fald skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for
retten, jf. § 783, stk. 4. Ønsker politiet at standse forsendelsens videre
befordring, skal begæring om standsning indgives til retten inden 48 timer
efter tilbageholdelsens iværksættelse jf. § 790.
Der kan ske konfiskation efter bl.a. reglerne i straffelovens kapitel 9.
Det følger af straffelovens § 75, stk. 2, at der kan ske konfiskation af
genstande, der har været brugt eller bestemt til at bruges ved en strafbar
handling, genstande, der er frembragt ved en strafbar handling, eller
genstande, med hensyn til hvilke der i øvrigt er begået en strafbar handling,
hvis det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere lovovertrædelser
eller særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor.
Konfiskation af sådanne genstande kan i medfør af straffelovens § 76, stk.
2, alene ske hos den, der er ansvarlig for lovovertrædelsen, og hos den, på
hvis vegne den pågældende har handlet.
Derimod kan der uden hensyn til, hvem der ejer de pågældende genstande
ske konfiskation af genstande, som på grund af deres beskaffenhed i
forbindelse med andre foreliggende omstændigheder må befrygtes at ville
blive brugt ved en strafbar handling for så vidt det må anses for påkrævet
for at forebygge den strafbare handling, jf. straffelovens § 77 a.
Indførelse af en ordning som nævnt i spørgsmålet vil kræve nærmere
overvejelser. Der kan i den forbindelse henvises til ministeriets samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 1059 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,
hvoraf det bl.a. fremgår, at Justitsministeriet, Skatteministeriet og
Transportministeriet er gået sammen om at undersøge, hvordan
udfordringerne med ulovlige forsendelser i det danske postsystem kan
adresseres.
Side 3/3