Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3041040_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. juni 2025
Politikontoret
Maria Thostrup Jakobsen
2025-05533
3712076
Besvarelse af spørgsmål nr. 1059 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1059 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1060: Spm. om ministeren vil redegøre for, om man kan overdrage området for bøder ved kontrol i pakkedistributionen/fortoldning/eftersøgning af illegale varer generelt?
Spørgsmål nr. 1059 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det er muligt i forhold til
grundlovens paragraffer at åbne danske forsendelser i
pakkesystemet (mellem to danske modtagere), hvis disse f.eks.
er udvalgt som ”mistænkelige” på en række parametre i
forbindelse med scanning af pakker? Der tænkes på den
situation, hvor pakken f.eks. indeholde narko og sendes mellem
to danske adresser. Vil ministeren supplerende redegøre for,
hvad der skal til for, at henholdsvis politiet og toldstyrelsen kan
gøre det, og om han vil ændre loven i den forbindelse?”
Svar:
1.
Det følger af grundlovens § 72, at husundersøgelse, beslaglæggelse og
undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og tele-
fonhemmeligheden, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene
må ske efter en retskendelse.
Om den beskyttelse, der følger af bestemmelsen, kan bl.a. henvises til Jens
Peter Christensen m.fl., Dansk Statsret (4. udgave, 2024), side 341, hvor
bl.a. følgende fremgår:
”Formålet med grundlovens § 72 er at yde beskyttelse mod
statsmagtens indgriben i den enkelte borgers privatliv.
Bestemmelsen yder dog kun beskyttelse mod visse typer
indgreb i privatlivet. Det følger af grundlovens § 72, 2. pkt., at
bestemmelsen omhandler tre typer indgreb, nemlig 1)
husundersøgelse, 2) beslaglæggelse og undersøgelse af breve og
andre papirer samt 3) brud på post-, telegraf- og
telefonhemmeligheden. Og videre følger det af bestemmelsen,
at beskyttelsen mod disse indgreb – alene – ligger i, at de kun
kan gennemføres af forvaltningen efter en forudgående kendelse
fra en domstol, idet lovgivningsmagten dog er givet adgang til
at gøre særegen undtagelse fra kravet om forudgående
retskendelse.
Det fremhæves ofte, at for at forvaltningen kan gennemføre et
indgreb, som er omfattet af grundlovens § 72, skal to krav være
opfyldt. For det første skal indgrebet have hjemmel i
lovgivningen. Dette hjemmelskrav er ikke reguleret af
grundlovens § 72, men følger af legalitetsprincippet. For det
andet skal forvaltningsmyndigheden indhente en forudgående
retskendelse – en godkendelse hos en domstol – før den kan
gennemføre indgrebet, medmindre det fremgår af loven, at
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1060: Spm. om ministeren vil redegøre for, om man kan overdrage området for bøder ved kontrol i pakkedistributionen/fortoldning/eftersøgning af illegale varer generelt?
indgrebet kan gennemføres uden en forudgående retskendelse.
Det er dette krav, som er reguleret i grundlovens § 72.”
2.
Politiets adgang til i forbindelse med en efterforskning at foretage indgreb
i meddelelseshemmeligheden i form af åbning og standsning af forsendelser
er reguleret i retsplejelovens kapitel 71.
Det følger af retsplejelovens § 781, stk. 4, at åbning og standsning af
forsendelser kan foretages, hvis der foreligger en særligt bestyrket mistanke
om, at der i forsendelsen findes genstande, som bør konfiskeres, eller som
ved en forbrydelse er fravendt nogen, som kan kræve dem tilbage.
Indgreb i meddelelseshemmeligheden sker efter rettens kendelse, jf.
retsplejelovens § 783, stk. 1, 1. pkt. Politiet kan dog træffe beslutning om
åbning af en forsendelse, såfremt indgrebets øjemed ville forspildes. I så
fald skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for
retten, jf. § 783, stk. 4. Ønsker politiet at standse forsendelsens videre
befordring, skal begæring om standsning indgives til retten inden 48 timer
efter tilbageholdelsens iværksættelse jf. § 790.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af den del af spørgsmålet, der
vedrører Toldstyrelsen, indhentet en udtalelse fra Skatteministeriet, der har
oplyst følgende:
”Toldstyrelsen foretager kontrol af varer, der ind- og udføres
eller transiterer det danske toldområde med henblik på, om der
er angivet korrekt told og afgifter, og om der sker indførsel af
ulovlige og indførselsforbudte varer til det danske toldområde.
Toldstyrelsen
foretager
derfor
ikke
kontrol
med
indenrigsforsendelser (mellem to danske modtagere).
Toldstyrelsens kontrol af ulovlige eller indførselsforbudte varer
i forbindelse med grænsekrydsning har karakter af en
indledende kontrol, da den nærmere og endelige vurdering af,
om en vare er underlagt forbud, restriktioner mv., foretages af
den kompetente myndighed på området f.eks. politiet, hvis der
er mistanke om narko.”
4.
Regeringen ser med stor alvor på, at der bliver transporteret ulovlige
varer, herunder våben og narkotika, via det danske postsystem. Særligt
bekæmpelse af narkokriminalitet er en vigtig opgave for vores
myndigheder, som hver dag yder en stor indsats for at fjerne ulovlige stoffer
og andre ulovlige varer fra det kriminelle marked.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1060: Spm. om ministeren vil redegøre for, om man kan overdrage området for bøder ved kontrol i pakkedistributionen/fortoldning/eftersøgning af illegale varer generelt?
Det er på den baggrund nødvendigt, at vi løbende overvejer, hvilke
værktøjer vi har til at sætte ind over for kriminelle, som eksempelvis
misbruger vores postsystem til at transportere ulovlige varer. Derfor er
Justitsministeriet, Skatteministeriet og Transportministeriet gået sammen
om at undersøge, hvordan udfordringerne med ulovlige forsendelser i det
danske postsystem kan adresseres.
I den forbindelse vil ministerierne i samarbejde bl.a. afsøge muligheden for
at stille krav til de danske postvirksomheder om at scanne forsendelser for
ulovlige varer. Undersøgelserne vil bl.a. omfatte de juridiske, praktiske og
økonomiske konsekvenser af et sådant krav, herunder hvordan den konkrete
scanningsteknologi fungerer, hvor effektiv den er og mulighederne for at
opstille et sådant krav for private postvirksomheder.
Jeg ser frem til at se resultaterne af det iværksatte arbejde, så vi kan tage
næste skridt i kampen mod ulovlige varer.
Side 4/4