Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3030621_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2025
Strafferetskontoret
Astrid Langholz Nathan
2025-05570
3712841
Besvarelse af spørgsmål nr. 1058 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1058 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1058: Spm. om, hvor mange fængselspladser, det vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for at løfte dyrevelfærdssager over i straffeloven på en måde, hvor retsplejelovens muligheder for indgreb om fx aflytning og anvendelse af teleoplysninger kan bruges.
3030621_0002.png
Spørgsmål nr. 1058 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange fængselspladser, det
vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for at
løfte dyrevelfærdssager over i straffeloven på en måde, hvor
retsplejelovens muligheder for indgreb om fx aflytning og
anvendelse af teleoplysninger kan bruges. Der bedes regnet på
både en strafferamme på 6 år eller en særlig hjemmel, hvor
straffen løftes til en minimumsstraf på et år.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, hvor
mange fængselspladser det vil kræve, og hvor meget det vil koste,
henholdsvis at hæve strafferammen i dyrevelfærdssager til 6 års fængsel og
at indføre minimumsstraf i dyrevelfærdssager på 1 års ubetinget fængsel.
Ministeriet lægger til grund, at der med ”dyrevelfærdssager” forstås sager
om overtrædelse af dyrevelfærdsloven.
Justitsministeriet har endvidere forstået spørgsmålet således, at det i begge
tilfælde skal være muligt at anvende retsplejelovens regler om indgreb i
meddelelseshemmeligheden mv.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Rigsadvokaten om en
udtalelse om antallet af fældende afgørelser vedrørende overtrædelse af
dyrevelfærdsloven samt oplysninger om den gennemsnitlige straflængde i
disse sager. Rigsadvokaten har i den forbindelse oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har trukket oplysninger fra Kriminalregisteret (KR)
for perioden 2022-2025* med henblik på at tilvejebringe oplysninger
om sager vedrørende overtrædelse af dyrevelfærdsloven. Af tabel 1
fremgår antallet af fældende afgørelser vedrørende overtrædelse af
dyrevelfærdsloven. Af tabel 2 fremgår oplysninger om den
gennemsnitlige straflængde i sager vedrørende overtrædelse af
dyrevelfærdsloven, hvor der er idømt ubetinget frihedsstraf. Af tabel
3 og 4 fremgår oplysninger om antal ubetingede domme i sager
vedrørende overtrædelse af dyrevelfærdsloven med en straflængde på
under ét år.
Tabel 1: Antal fældende afgørelser vedrørende dyrevelfærd i perioden 2022-2025*, fordelt på
afgørelsestype og opgjort på antal personer
2022
Dom
Idømt bøde
9
84
2023
7
67
2024
6
60
2025
4
18
Total
26
212
Side 2/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1058: Spm. om, hvor mange fængselspladser, det vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for at løfte dyrevelfærdssager over i straffeloven på en måde, hvor retsplejelovens muligheder for indgreb om fx aflytning og anvendelse af teleoplysninger kan bruges.
3030621_0003.png
Dom/kendelse - straffelovens § 68-70
Betinget dom
Betinget dom og bøde
Delvis betinget dom
Udeblivelsesdom
Bødevedtagelse i retten
Afgjort med bødeforelæg
Andet
Tiltalefrafald uden vilkår (rpl. § 722, stk. 1, nr. 4)
Tiltalefrafald uden vilkår (rpl. § 722, stk. 2, jf. stk. 3)
Dom uden retsmøde
Tiltalefrafald uden vilkår (rpl. § 722, stk. 1, nr. 5)
Tiltalefrafald uden advarsel - straffeloven (rpl. § 722, stk. 1, nr. 1)
Tiltalefrafald med advarsel - særlovg. (rpl. § 722, stk. 1, nr. 1)
Tiltalefrafald - særlovgivningen (rpl. § 722, stk. 1, nr. 1 eller 7)
Total
1
22
1
-
50
17
342
-
10
-
133
20
1
3
-
645
-
18
2
1
19
8
342
-
2
-
75
5
-
-
-
536
1
29
1
2
11
15
340
-
1
1
76
-
-
-
1
534
-
12
-
2
5
1
151
1
1
-
27
1
-
2
-
222
2
81
4
5
83
41
1.084
1
14
1
292
25
1
5
1
1.757
Tabel 2: Gennemsnitlig straflængde opgjort i dage for ubetingede domme i sager om
dyrevelfærd i perioden 2022-2025* (rene sager)
2022
Straflængde (dage)
30
2023
60
2024
90
2025
30
Total
54
Tabel 3: Antal ubetingede domme i sager om dyrevelfærd med en straflængde på under et
år, i perioden 2022-2025*, opgjort på antal personer (alle sager)
2022
Antal personer (alle sager)
1
2023
3
2024
2
2025
1
Total
7
Tabel 4: Antal ubetingede domme i sager om dyrevelfærd med en straflængde på under et
år, i perioden 2022-2025*, opgjort på antal personer (rene sager)
2022
Antal personer (rene sager)
1
2023
2
2024
1
2025
1
Total
5
Bemærkninger:
Data er analyseret på baggrund af Kriminalregisteret (KR). Der tages forbehold for
indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af
indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Grundet efterslæb i
opdatering af afgørelser på alle sagsområder i KR, anses data først for at være
komplet i datatræk foretaget mindst to måneder efter seneste afgørelsesdato.
*Data er opdateret den 17. maj 2025.
Tallene er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket i
mellemtiden. Derfor er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
Opgørelsen i tabel 1, 3 og 4 er opgjort på antal personer. Opgørelser på antal
personer angiver, hvor mange personer, der er faldet afgørelse for. Samme person
vil kun fremgå én gang pr. år, selvom denne kan være tilknyttet flere
forhold/sagskomplekser.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1058: Spm. om, hvor mange fængselspladser, det vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for at løfte dyrevelfærdssager over i straffeloven på en måde, hvor retsplejelovens muligheder for indgreb om fx aflytning og anvendelse af teleoplysninger kan bruges.
Ved opgørelse af data på personer, kan totalen afvige fra summen af kolonnerne.
Det skyldes, at én person kun tælles én gang i opgørelsen af totaltallet, mens
personen tælles med i hver af kolonnerne, hvis personen dømt i forskellige år.
Summen af personer pr. år kan derfor afvige fra totalen.
Bemærkninger rene sager og ikke rene-sager (alle sager):
Der skelnes mellem rene sager og ikke-rene sager (alle sager).
Rene sager omfatter afgørelser (ét hovedforhold med én gerningsmand) bestående
af et enkelt forhold, som har ført til fældende afgørelse, og hvor hovedforholdet
angår den valgte gerningskode. Afgørelser med fællesstraf indgår ikke, dvs.
afgørelser, hvor den betingede straf fra en tidligere straf eller reststraffen fra en
prøveløsladelse indgår i strafudmålingen. En ren sag er et udtryk for, hvad én
overtrædelse af en given kriminalitetstype giver i straf.
Datatrækket viser antallet af rene sager, som er registreret i KR, på
dataudtrækstidspunktet. Der tages forbehold for, at der i cirkulæret om registrering
mv. i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) er fastsat en række kriterier
for, hvornår afgørelser skal registreres og slettes i KR. På baggrund heraf kan det
ikke udelukkes, at der vil kunne indgå sager i ovenstående datatræk, som indeholder
flere fældende forhold, men som registreringsmæssigt iht. førnævnte cirkulære
optræder som rene.
Ikke-rene sager (alle sager) omfatter afgørelser (ét hovedforhold med én
gerningsmand), hvor hovedforholdet angår den valgte gerningskode, men hvor
afgørelsen også omfatter biforhold. Det kan både være biforhold med samme
gerningskode som i hovedforholdet, eller biforhold med anden gerningskode end i
hovedforholdet. Ligeledes indgår fællesstraffe, dvs. afgørelser, hvor den betingede
straf fra en tidligere straf eller reststraffen fra en prøveløsladelse indgår i
strafudmålingen. Straflængden er således påvirket af antal forhold og type
kriminalitet, som afgørelsen omfatter, samt en eventuel reststraf.”
2.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der handler om at hæve
strafferammen i dyrevelfærdssager til 6 års fængsel, har Justitsministeriet
lagt til grund, at der inden for strafferammen lægges op til en strafskærpelse
med en tredjedel.
Justitsministeriet vurderer, at ændringen vil medføre et yderligere
kapacitetsbehov på 0,2 celler årligt svarende til merudgifter på 0,1 mio. kr.
årligt for kriminalforsorgen. Justitsministeriet har foretaget beregningerne
på baggrund af oplysninger om antal ubetingede domme i perioden 2022-
2024. Ministeriet har således ikke medtaget oplysninger om antal betingede
domme, bødesager, tiltalefrafald mv. i beregningerne.
Hertil kommer bl.a. eventuelle udgifter forbundet med øgede ressourcer hos
politi, anklagemyndighed, domstole og udbydere som følge af et større antal
sager, hvor retsplejelovens regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden
mv. kan anvendes i forbindelse med efterforskning af sager om overtrædelse
af dyrevelfærdsloven.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1058: Spm. om, hvor mange fængselspladser, det vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for at løfte dyrevelfærdssager over i straffeloven på en måde, hvor retsplejelovens muligheder for indgreb om fx aflytning og anvendelse af teleoplysninger kan bruges.
Det bemærkes, at hvis straffen skærpes med en tredjedel, må det forventes
at medføre, at nogle af de sager, der i dag vil føre til betinget straf, vil føre
til ubetinget straf, hvilket vil medføre et yderligere kapacitetsbehov og
tilsvarende merudgifter. Vurderingen er derfor behæftet med væsentlig
usikkerhed.
3.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der handler om at indføre
minimumsstraf i dyrevelfærdssager på 1 års ubetinget fængsel, vurderer
Justitsministeriet, at dette vil medføre et yderligere kapacitetsbehov på
mindst ca. 46 celler årligt svarende til merudgifter på 26,5 mio. kr. årligt for
kriminalforsorgen. Vurderingen er dog behæftet med væsentlig usikkerhed.
Justitsministeriet har foretaget beregningerne på baggrund af oplysninger
om antal ubetingede domme, betingede domme, kombinationsdomme og
udeblivelsesdomme i perioden 2022-2024. Ministeriet har således ikke
medtaget oplysninger om antal bødesager, tiltalefrafald mv. i
beregningerne.
Hertil kommer bl.a. eventuelle udgifter forbundet med øgede ressourcer hos
politi, anklagemyndighed, domstole og udbydere som følge af et større antal
sager, hvor retsplejelovens regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden
mv. kan anvendes i forbindelse med efterforskning af sager om overtrædelse
af dyrevelfærdsloven.
Det bemærkes, at hvis tal om antal bødesager skulle medtages i
beregningerne, vil dette medføre et yderligere kapacitetsbehov på mindst ca.
540 pladser årligt. Det må desuden forventes at medføre merudgifter hos
politi, anklagemyndighed og domstole som følge af en stigning i antallet af
straffesager, der skal behandles.
Side 5/5