Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3030619_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2025
Strafferetskontoret
Astrid Langholz Nathan
2025-05569
3712840
Besvarelse af spørgsmål nr. 1057 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1057 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1057: Spm. om, hvor mange fængselspladser, det vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for kontaktbedrageri til en strafferamme, så retsplejelovens muligheder for indgreb om f.eks. aflytning og anvendelse af teleoplysninger kan finde anvendelse? Der bedes regnet på både en strafferamme på 6 år eller en særlig hjemmel, hvor straffen løftes til en minimumsstraf på et år.
Spørgsmål nr. 1057 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange fængselspladser, det
vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for
kontaktbedrageri til en strafferamme, så retsplejelovens
muligheder for indgreb om f.eks. aflytning og anvendelse af
teleoplysninger kan finde anvendelse? Der bedes regnet på både
en strafferamme på 6 år eller en særlig hjemmel, hvor straffen
løftes til en minimumsstraf på et år.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, hvor
mange fængselspladser det vil kræve, og hvor meget det vil koste,
henholdsvis at hæve strafferammen i kontaktbedragerisager til 6 års fængsel
og at indføre minimumsstraf i kontaktbedragerisager på 1 års ubetinget
fængsel.
Justitsministeriet har endvidere forstået spørgsmålet således, at det i begge
tilfælde skal være muligt at anvende retsplejelovens regler om indgreb i
meddelelseshemmeligheden mv.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Rigsadvokaten om en
udtalelse om antal fældende afgørelser vedrørende kontaktbedragerisager
samt oplysninger om den gennemsnitlige straflængde i disse sager.
Rigsadvokaten har i den forbindelse oplyst følgende:
”1. Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække
oplysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
vedrørende sager om kontaktbedrageri. POLSAS er et
journaliserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget således,
at der journaliseres på en gerningskode, som knytter sig til en
eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med sagens afslutning
registreres en afgørelsestype, som angiver straffesagens resultat.
POLSAS vil således kunne bruges som et redskab til at oplyse
bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgørelser der vedrører en
given lovovertrædelse. Det vil derimod ikke uden videre være
muligt at trække data af mere detaljeret karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes
selvstændige gerningskoder vedrørende kontaktbedrageri.
Rigsadvokaten har dog trukket oplysninger fra POLSAS
vedrørende antallet af fældende afgørelser, hvor søgenøglerne
Side 2/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1057: Spm. om, hvor mange fængselspladser, det vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for kontaktbedrageri til en strafferamme, så retsplejelovens muligheder for indgreb om f.eks. aflytning og anvendelse af teleoplysninger kan finde anvendelse? Der bedes regnet på både en strafferamme på 6 år eller en særlig hjemmel, hvor straffen løftes til en minimumsstraf på et år.
3030619_0003.png
”kontaktbedrageri mod private” og ”kontaktbedrageri mod
virksomheder” er registreret, jf. tabel 1 nedenfor.
Tabel 1. Antal fældende afgørelser registreret med
søgenøglerne ”kontaktbedrageri mod private” og
”kontaktbedrageri mod virksomheder” i perioden 2022-
2025*, fordelt på afgørelsestype og opgjort på antal
personer
2022
1 Dom
2 Idømt bøde
3 Dom/kendelse - straffelovens § 68-70
4 Betinget dom
5 Betinget dom og bøde
6 Delvis betinget dom
21 Afgjort med bødeforelæg
40 Andet
63 Tiltalefrafald med vilkår (rpl. § 722, stk. 1, nr. 3)
66 Tiltalefrafald uden vilkår (rpl. § 722, stk. 1, nr. 4)
67 Tiltalefrafald uden vilkår (rpl. § 722, stk. 1, nr. 7)
68 Tiltalefrafald uden vilkår (rpl. § 722, stk. 2, jf. stk. 3)
70 Dom uden retsmøde
71 Tiltalefrafald uden vilkår (rpl. § 722, stk. 1, nr. 5)
77 Tiltalefrafald uden advarsel - straffeloven (rpl. § 722, stk. 1, nr. 1)
79 Tiltalefrafald - særlovgivningen (rpl. § 722, stk. 1, nr. 1 eller 7)
Total
36
1
1
37
1
12
2
5
1
13
-
-
4
3
1
-
115
2023
48
1
-
48
-
15
3
4
1
16
-
1
5
7
-
-
147
2024
73
1
6
83
2
16
2
1
-
17
-
-
3
6
-
1
210
2025 Total
39
1
2
43
1
12
13
11
-
5
2
-
-
2
-
-
130
195
4
9
211
4
55
19
21
2
50
2
1
12
18
1
1
590
Bemærkninger (POLSAS)
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets
sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis
usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke
et egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelserne er baseret på
dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelserne ikke er endelige. Således vil
der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af
oplysningerne i opgørelserne, idet der eksempelvis kan forekomme
efterregistreringer.
*Data er opdateret den 17. maj 2025.
Tallene er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket
i mellemtiden. Derfor er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
”1 Dom” anvendes til registrering af domme med ubetinget fængsel eller
domme med kombination af bøde og frakendelse (dvs. frakendelse af
førerret, kørselsforbud eller anden rettighedsfrakendelse).
”40 Andet” anvendes til registrering af følgende afgørelser: alkolås,
indrejseforbud, henlagt sigtelse (død), pålæg efter dyreværnsloven, begået
under 15 år, selvstændig konfiskation, tilhold, opholdsforbud og bortvisning,
advarsel betleri, forbud jf. ordensbekendtgørelsen og zoneforbud,
restaurationsforbud, forbud om ophold i ejendomme samt forbud jf. § 6 b i
politiloven.
Side 3/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1057: Spm. om, hvor mange fængselspladser, det vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for kontaktbedrageri til en strafferamme, så retsplejelovens muligheder for indgreb om f.eks. aflytning og anvendelse af teleoplysninger kan finde anvendelse? Der bedes regnet på både en strafferamme på 6 år eller en særlig hjemmel, hvor straffen løftes til en minimumsstraf på et år.
Opgørelsen på antal personer angiver, hvor mange personer, der er faldet
afgørelse for. Samme person vil kun fremgå én gang pr. år, selvom denne
kan være tilknyttet flere forhold/sagskomplekser.
Ved opgørelse af data på personer, kan totalen afvige fra summen af
kolonnerne og rækkerne. Det skyldes, at én person kun tælles én gang i
opgørelsen af totaltallet, mens personen tælles med i hver af kolonnerne og
rækkerne, hvis personen er dømt eller fået afgørelse i forskellige år. Summen
af personer pr. år kan derfor afvige fra totalen.
Søgenøgler er foruddefinerede begreber, der anvendes af politiet til at berige
straffesager i POLSAS med yderligere data i forbindelse med
efterforskningen af sagen, og som løbende vurderes at kunne give en
analysemæssig værdi afhængig af den enkelte kriminalitetsform. Der er ikke
systemtekniske krav om anvendelsen af søgenøgler, og der sker løbende en
revision af søgenøglerne baseret på udviklingen i kriminaliteten.
Søgenøgler kan anvendes på tværs af forskellige kriminalitetsformer og
dermed forskellige gerningskoder. Hvis en sag ændrer karakter som et
resultat af efterforskningen, vil dette også få betydning for de anvendte
søgenøgler, der i større eller mindre grad skal ændres i takt hermed.
Søgenøgler er således velegnede i analysemæssig kontekst, men er ikke
oprettet med henblik på statistisk brug.
Det skal i den forbindelse særligt bemærkes, at da der er tale om en
søgenøgle, som ikke er obligatorisk at anvende for politiet, afhænger
anvendelsesgraden af den enkelte sagsbehandler og politikreds. Opgørelse
på baggrund af søgenøgler er derfor ikke en konsistent metode til statistisk
at opgøre det reelle omfang af afgørelser, da en sådan opgørelse vil være
behæftet med stor usikkerhed.
I tabellerne er søgenøglerne 'kontaktbedrageri mod private' og
'kontaktbedrageri mod virksomheder' anvendt. Hvis disse søgenøgler ikke er
registreret på sagen, så fremgår disse ikke af modellen. Dette øger
usikkerheden for modellen.
2. Rigsadvokaten har desuden undersøgt mulighederne for at
trække oplysninger fra Kriminalregisteret (KR) med henblik på
at tilvejebringe oplysninger om den gennemsnitlige straflængde,
hvor der er idømt ubetinget frihedsstraf, samt oplysninger om
antallet af ubetingede domme med en straflængde på under ét
år, hvor søgenøglerne ’kontaktbedrageri mod private’ og
’kontaktbedrageri mod virksomheder’ er registreret. Søgenøgler
registreres ikke i KR, hvorfor det vil forudsætte en manuel
gennemgang af et stort antal afgørelser, såfremt de ønskede
oplysninger skal tilvejebringes.”
2.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der handler om at hæve
strafferammen i kontaktbedragerisager til 6 års fængsel, har det ikke været
muligt for Justitsministeriet at foretage beregninger vedrørende
kapacitetsbehov og merudgifter uden oplysninger fra Rigsadvokaten om den
gennemsnitlige straflængde i disse sager. Dertil kommer, at oplysningerne
om antal afgørelser i Rigsadvokatens bidrag ovenfor, som beregningerne
Side 4/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1057: Spm. om, hvor mange fængselspladser, det vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for kontaktbedrageri til en strafferamme, så retsplejelovens muligheder for indgreb om f.eks. aflytning og anvendelse af teleoplysninger kan finde anvendelse? Der bedes regnet på både en strafferamme på 6 år eller en særlig hjemmel, hvor straffen løftes til en minimumsstraf på et år.
også ville skulle foretages på baggrund af, er behæftet med stor usikkerhed,
hvilket bl.a. skyldes, at Rigsadvokaten har fremsøgt oplysningerne ved
hjælp af søgenøgler og ikke gerningskoder.
Justitsministeriet kan dog oplyse, at ændringen må forventes at medføre et
vist yderligere kapacitetsbehov og merudgifter hos kriminalforsorgen. Det
skyldes bl.a., at hvis der inden for strafferammen lægges op til en
strafskærpelse med f.eks. en tredjedel, vil længden af de samlede idømte
fængselsstraffe blive forøget, ligesom dette må forventes at medføre, at
nogle af de sager, der i dag vil føre til betinget straf, vil føre til ubetinget
straf.
Hertil kommer bl.a. eventuelle udgifter forbundet med øgede ressourcer hos
politi, anklagemyndighed, domstole og udbydere som følge af et større antal
sager, hvor retsplejelovens regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden
mv. kan anvendes i forbindelse med efterforskning af
kontaktbedragerisager.
3.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der handler om at indføre
minimumsstraf i kontaktbedragerisager på 1 års ubetinget fængsel, skønner
Justitsministeriet, at hvis straffen i de sager om kontaktbedrageri, som er
afgjort med bøde, betinget dom eller delvist betinget dom, skulle hæves til
1 års ubetinget fængsel, vil dette isoleret set medføre et yderligere
kapacitetsbehov på ca. 66 pladser årligt. Det skønnede kapacitetsbehov er
baseret på antal betingede domme, kombinationsdomme (betinget dom og
bøde) og bøder i perioden 2022-2024. Vurderingen er dog behæftet med
væsentlig usikkerhed, hvilket yderligere forstærkes af den store usikkerhed,
som tallene i Rigsadvokatens bidrag er behæftet med, og som beregningerne
er foretaget på baggrund af.
Det har ikke været muligt at skønne over virkningen på kapacitetsbehovet,
ved de ubetingede fængselsdomme i disse sager svarende ca. til 52 sager
årligt, da dette ville kræve oplysninger om den gennemsnitlige straflængde.
Justitsministeriet har således ikke med afsæt i ovenstående foretaget
estimater over de forventede merudgifter forbundet med ændringen.
Ændringen må desuden forventes at medføre merudgifter hos politi,
anklagemyndighed og domstole som følge af en stigning i antallet af
straffesager, der skal behandles.
Side 5/6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1057: Spm. om, hvor mange fængselspladser, det vil kræve, og hvor meget det vil koste at hæve straffen for kontaktbedrageri til en strafferamme, så retsplejelovens muligheder for indgreb om f.eks. aflytning og anvendelse af teleoplysninger kan finde anvendelse? Der bedes regnet på både en strafferamme på 6 år eller en særlig hjemmel, hvor straffen løftes til en minimumsstraf på et år.
Hertil kommer bl.a. eventuelle udgifter forbundet med øgede ressourcer hos
politi, anklagemyndighed, domstole og udbydere som følge af et større antal
sager, hvor retsplejelovens regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden
mv. kan anvendes i forbindelse med efterforskningen.
Side 6/6