Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3028440_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. maj 2025
Straffuldbyrdelseskontoret
Signe Rikke Øster
2025-05315
3707834
Besvarelse af spørgsmål nr. 1032 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1032 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1032: Spm. om at back door-fodlænke nærmest ikke kan anvendes fra udslusningsfængslerne
Spørgsmål nr. 1032 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren kender til, at ”back
door”-fodlænke
nærmest
ikke
kan
anvendes
fra
udslusningsfængslerne?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen har lagt til grund, at
spørgsmålet
vedrører
udstationering
efter
straffuldbyrdelseslovens § 50 a om udstationering til
udslusningsfængsel eller egen bopæl med fodlænke.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 1, at
kriminalforsorgen bestemmer, om indsatte, der er idømt
tidsbestemt fængselsstraf i mere end 6 måneder, kan
udstationeres til egen bopæl med fodlænke (såkaldt ”back
door”-fodlænke) eller til udslusningsfængsel, når en tredjedel af
straffen er udstået, der ikke skønnes at være risiko for misbrug
af udstationeringen, og hensynet til retshåndhævelsen ikke i
øvrigt taler imod udstationering. Udstationering kan tidligst ske
8 måneder før forventet prøveløsladelse.
Udgangspunktet er, at udstationering skal ske til egen bopæl
med fodlænke, medmindre det vurderes mere formålstjenligt, at
udstationering
sker
til
en
af
kriminalforsorgens
udslusningsfængsler.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den indsatte ikke har en egnet
bopæl, eller hvor personer i den indsattes husstand ikke vil give
samtykke til, at der sker udstationering til egen bopæl med
fodlænke. Det kan også være i tilfælde, hvor den indsatte har
behov for pædagogisk støtte, som personalet i et
udslusningsfængsel kan give den pågældende under
udstationering. Endvidere kan der være tilfælde, hvor den
indsatte har brug for en mere gradvis overgang fra fængsel til
egen bopæl med fodlænke, herunder hvis den pågældende
undtagelsesvis skal udstationeres direkte fra et lukket fængsel,
eller den indsatte har afsonet i lang tid, og det derfor vurderes
mest formålstjenligt, at udstationering indledningsvist sker til et
udslusningsfængsel.
Forholdene kan ændre sig i løbet af udstationeringen til
udslusningsfængsel, således at det på et senere tidspunkt
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1032: Spm. om at back door-fodlænke nærmest ikke kan anvendes fra udslusningsfængslerne
vurderes, at den pågældende bør udstationeres til egen bopæl
med fodlænke. For indsatte, der er udstationeret til et
udslusningsfængsel, skal kriminalforsorgen derfor hver tredje
måned genoverveje, om betingelserne for udstationering til egen
bopæl med fodlænke efterfølgende er blevet opfyldt, jf.
udgangsbekendtgørelsens § 50, stk. 7. Udstationering til egen
bopæl med fodlænke forudsætter, at den indsatte erklærer at
ville overholde de vilkår, der fastsættes for udstationeringen til
egen bopæl, jf. udgangsbekendtgørelsens § 54.
Det bemærkes, at indsatte, der er dømt for voldtægt efter
straffelovens § 216 eller § 225, jf. § 216, ikke kan udstationeres
til egen bopæl med fodlænke. Dette fremgår af
straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 5.
Det kan videre oplyses, at Direktoratet for Kriminalforsorgen
har foretaget et datatræk fra kriminalforsorgens klientsystem,
som viser, at der fra 2023 til 2024 er sket et fald i antallet af
personer, der har været udstationeret til udslusningsfængsel
efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a og efterfølgende har fået
tilladelse til udstationering til egen bopæl med fodlænke. Der
kan dog på nuværende tidspunkt ikke peges nærmere på en årsag
til faldet af indsatte, der udstationeres til egen bopæl med
fodlænke fra udslusningsfængsel, men direktoratet vil følge
udviklingen.”
Side 3/3