Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3028637_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2025
Strafferetskontoret
Jakob Laudrup
2025-05103
3703316
Besvarelse af spørgsmål nr. 1016 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1016 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1016: Spm. om ministeren påtænker at fremsætte forslag, der forhøjer normalstraffen for vanvidskørsel med dødelig udgang og under skærpende omstændigheder
Spørgsmål nr. 1016 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Påtænker ministeren at fremsætte forslag, der forhøjer
normalstraffen for vanvidskørsel med dødelig udgang og under
skærpende omstændigheder?”
Svar:
Det fremgår af straffelovens § 241, 1. pkt., at den, som uagtsomt forvolder
en andens død, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 10 år. Såfremt
forholdet er begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, særligt hensynsløs kørsel eller de groveste
hastighedsovertrædelser, anses dette som en særligt skærpende
omstændighed, jf. § 241, 2. pkt.
Ved lov nr. 290 af 27. februar 2021 blev strafferammen i straffelovens
§ 241, 1. pkt., forhøjet fra 8 års fængsel til 10 års fængsel. Samtidig blev
straffelovens § 241, 2. pkt., ændret, så det fremgår af bestemmelsen, at det
også anses som en særligt skærpende omstændighed, hvis uagtsomt
manddrab begås i forbindelse med de groveste hastighedsovertrædelser.
Det fremgår af forarbejderne, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 141
som fremsat, side 16, at det med forslaget forudsættes, at strafniveauet i
sager om uagtsomt manddrab begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel, skærpes med 150 pct. i forhold til det gældende strafniveau, og at det
forudsættes, at straffen for uagtsomt manddrab begået i forbindelse med de
groveste hastighedsovertrædelser fastsættes på et tilsvarende niveau.
Det følger desuden af de nævnte forarbejder, at en overtrædelse af
straffelovens § 241, 2. pkt., i normaltilfælde, der forud for lovændringen
ville blive straffet med 18 måneders fængsel, fremover som udgangspunkt
vil skulle straffes med 3 år og 9 måneders fængsel, at en grov overtrædelse
af straffelovens § 241, 2. pkt., der forud for lovændringen som
udgangspunkt ville blive straffet med 2 års fængsel, fremover som
udgangspunkt vil skulle straffes med 5 års fængsel, og at det forudsættes, at
straffen for de allergroveste tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse
med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller
særligt hensynsløs kørsel skærpes, så der fremover som udgangspunkt skal
idømmes straffe, der er væsentligt højere end 5 års fængsel.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1016: Spm. om ministeren påtænker at fremsætte forslag, der forhøjer normalstraffen for vanvidskørsel med dødelig udgang og under skærpende omstændigheder
Strafniveauet for uagtsomt manddrab efter straffelovens § 241, 2. pkt., blev
således skærpet markant i 2021. Der skal dog ikke herske tvivl om, at
regeringen ser med stor alvor på vanvidskørsel. Det fremgår derfor også af
regeringsgrundlaget, at regeringen vil se på muligheden for at skærpe
indsatsen mod vanvidskørsel.
Side 3/3