Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
3028931_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2025-05138
3703619
Besvarelse af spørgsmål nr. 1002 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1002 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1010: Spm. om at oversende den rettede, konkrete sætning i actioncardet fra Østjyllands Politi
Spørgsmål nr. 1002 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del -
spørgsmål 879 og forud for besvarelse af samrådsspørgsmål AG
oversende det oprindelige og det rettede actioncard og redegøre
detaljeret for, hvad ”udfindelse af et koncept for
slutningsskrivelsen” betyder?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Østjyllands Politi.
Østjyllands Politi har oplyst, at actioncardet er udarbejdet i
Østjyllands Politis Afdeling for Økonomisk Kriminalitet og
fungerer som en intern operationalisering i Afdelingen for
Økonomisk Kriminalitet af politikredsens lokale vejledning om
afgørelseskompetence, henlæggelse og slutning af straffesager
og har til formål at støtte politiets sagsbehandling.
Actioncardets punkt 1 beskriver de materielle regler i
retsplejelovens § 749, stk. 1 og 2, herunder forskellen mellem
stk. 1 og stk. 2. Actioncardets punkt 2, 4, og 5 beskriver den
lokale kompetencefordeling mellem anklagemyndigheden og
politiet i Østjyllands Politi ved henlæggelse af sager om
økonomisk kriminalitet med hjemmel i retsplejelovens § 749,
stk. 1 og 2, herunder henlæggelse på baggrund af den mest
hensigtsmæssige anvendelse af politiets ressourcer. Herudover
beskriver actioncardets punkt 3 straffelovens § 89, og punkt 6
og 7 beskriver den praktiske procedure ved politiets
udarbejdelse af en afgørelse om henlæggelse af en sag, herunder
på baggrund af den mest hensigtsmæssige anvendelse af
politiets ressourcer.
Det fremgår af actioncardets punkt 7, at sagsbehandleren
indledningsvis skal læse visitationsskemaet (som er omtalt i
actioncardets punkt 6) og herefter finde det koncept, som ud fra
sagens omstændigheder vil være korrekt at anvende i
forbindelse med henlæggelse af sagen efter retsplejelovens §
749. Ved vurderingen af, hvilket koncept, der vil være det
korrekte at anvende, skal sagsbehandleren bl.a. forholde sig til
hjemlen for henlæggelse og begrundelsen herfor.
Østjyllands Politi har oplyst, at politikredsen blev opmærksom
på, at en enkelt sætning i punkt 7 i det oprindelige actioncard
Side 2/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1010: Spm. om at oversende den rettede, konkrete sætning i actioncardet fra Østjyllands Politi
kunne give anledning til misforståelser, og at Østjyllands Politi
har tilpasset den enkelte sætning.
Den relevante formulering var på daværende tidspunkt:
”b) Udfind det korrekte koncept til slutning ud fra følgende:
[…]
4. Vurder om MISTÆNKT / IKKE MISTÆNKT a. Kun
mistænkt hvis FOU/ANM selv har henledt opmærksomhed
på en navngiven person”
Sætningen ”Vurder om MISTÆNKT / IKKE MISTÆNKT”
vedrørte spørgsmålet om, hvilket koncept (dvs. skabelon til
afgørelse) der skulle anvendes af sagsbehandleren i forbindelse
med udarbejdelse af afgørelse om henlæggelse. Ved valg af
konceptet MISTÆNKT vil navnet på den mistænkte fremgå af
politikredsens afgørelse til forurettede/anmeldere.
Sætningen ”Kun mistænkt hvis FOU/ANM selv har henledt
opmærksomhed på en navngiven person” havde til formål at
angive, at navn på mistænkte alene skulle fremgå i afgørelser til
forurettede/anmeldere,
som
selv
havde
henledt
opmærksomheden på en mistænkt.
På den baggrund blev den omhandlede passus den 1. april 2025
præciseret til følgende:
”b) Udfind det korrekte koncept til slutning ud fra følgende:
[…]
4. Vurder om der skal vælges et koncept for
slutningsskrivelse til en privat person eller professionel
anmelder a. Såfremt at ANM/FOU i sin anmeldelse har
henledt opmærksomheden på en specifik navngiven
mistænkt, vælg da et koncept med mistænkt. Påfør i
slutningsskrivelsen, det navn, som FOU/ANM har henledt
opmærksomheden på.”
Østjyllands Politi bemærker, at præciseringen af actioncardet er
foretaget uafhængigt af Rigsadvokatens anmodning den 1. april
2025 til alle politikredse og NSK om at gennemgå alle gældende
retningslinjer, vejledninger, actioncards, instrukser mv., der
indeholder kriterier for slutning af sager, dvs. henlæggelse og
påtaleopgivelse af sager, og herudover at gennemgå
bemyndigelser og eventuelt andet materiale, hvor der er sket
delegering af kompetence fra anklagemyndigheden til andre i
politiet.
Anklagemyndigheden i Østjyllands Politi har på den baggrund
iværksat en samlet gennemgang af kredsens actioncards mv. Det
Side 3/4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1010: Spm. om at oversende den rettede, konkrete sætning i actioncardet fra Østjyllands Politi
omhandlede actioncard, herunder dets punkt 7, indgår i
anklagemyndighedens gennemgang. Der pågår således fortsat et
arbejde i politikredsen med henblik på at vurdere legalitet og
kvalitet af lokale actioncards mv. omfattet af Rigsadvokatens
ovennævnte anmodning.
Rigspolitiet kan afslutningsvis henvise til Justitsministeriets
besvarelse af 20. maj 2025 af spørgsmål nr. 973 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg, hvor den oprindelige udgave og den
tilpassede udgave af actioncardet er vedlagt.”
2.
Som også drøftet på et møde med Folketingets partier den 14. maj 2025
har jeg igangsat en fast track-undersøgelse af det omtalte actioncard
”Slutning af økonomiske sager på ressourcer (2024 projekt)” fra Østjyllands
Politi og et tidligere anvendt ringepapir fra Østjyllands Politi, hvor
dokumenterne vil blive kvalitets- og legalitetstjekket af statsadvokaten
snarest muligt. Resultaterne af disse undersøgelser vil blive delt med
Folketinget.
Side 4/4