Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 273
Offentligt
3048561_0001.png
Rigsadvokaten
Frederiksholms Kanal 16
1220 København K
STATSADVOKATEN I VIBORG
RØDEVEJ 1
8800 VIBORG
TELEFON: 72 68 90 00
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 16. maj 2025
JOURNAL NR.
SAV-2025-2100112-3
SAGSBEHANDLER: KFJ003/HS
Afrapportering vedrørende Tilsynsundersøgelse 1
Hermed sendes Statsadvokaten i København og Statsadvokaten i Viborgs koordinerede
afrapportering vedrørende Tilsynsundersøgelse 1 om politiets og anklagemyndighedens praksis i
forhold til at henlægge sager (herefter blot benævnt ”tilsynsundersøgelsen” eller ”undersøgelsen”)
med følgende indhold:
1. Introduktion og hovedresultater
a.
b.
c.
Baggrund for iværksættelse af undersøgelsen
Formålet med iværksættelse af undersøgelsen
Hovedresultater og eventuel opfølgning (konklusion)
2. Tilsynsundersøgelsens omfang og metode
a.
b.
c.
Tilsynsundersøgelsens fokus
Tilsynsundersøgelsens omfang, herunder antallet af sager i undersøgelsen
Statsadvokaternes kvalitets- og legalitetskontrol
3. Resultater
a.
b.
c.
d.
e.
Registrering af sagen
Efterforskning
Vejledning af forurettede
Afgørelsen (hjemmel, bemyndigelse, korrekthed og begrundelse)
Underretning til forurettede om afgørelsen, herunder om klagevejledning
4. Sammenfatning
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
1. INTRODUKTION OG HOVEDRESULTATER
a. Baggrund for iværksættelse af undersøgelsen
Medierne bragte i slutningen af januar 2025 en række kritiske historier om bevidste og
systematiske henlæggelser og utilstrækkelig efterforskning af sager i politiet.
På den baggrund blev det besluttet, at statsadvokaterne skulle iværksætte en
tilsynsundersøgelse, der har til formål at undersøge politiets og anklagemyndighedens praksis
i forhold til at henlægge sager.
Det blev endvidere besluttet at iværksætte tilsynsundersøgelsen i to faser.
Denne redegørelse handler om tilsynsundersøgelsens første fase, der blev sat i værk primo
marts 2025 og omfatter sager om personfarlig kriminalitet. Første fase har skullet tilrettelægges
med henblik på at kunne afsluttes inden sommerferien 2025.
b. Formålet med iværksættelse af undersøgelsen
Tilsynsundersøgelsen vedrørende personfarlig kriminalitet har til formål at belyse politiets og
anklagemyndighedens praksis i forhold til at henlægge og slutte sager om bl.a. simpel vold, grov
vold og voldtægt. Det vurderes i den forbindelse, om afgørelser træffes på et fagligt forsvarligt
grundlag, i overensstemmelse med gældende ret og under hensynet til en effektiv
strafforfølgning, og om der er behov for at iværksætte yderligere tiltag. Det vurderes samtidig,
om politiets og anklagemyndighedens afgørelser lever op til de sagsbehandlingskrav, der stilles
til behandlingen af afgørelsessager.
c. Hovedresultater og eventuel opfølgning (konklusion)
På baggrund af tilsynsundersøgelsen er det statsadvokaternes vurdering, at politikredsene i langt
hovedparten af de gennemgåede sager har foretaget tilstrækkelig efterforskning af anmeldelser
om mulige strafbare forhold.
Statsadvokaterne har endvidere ikke fundet grundlag for at fastslå, at der i de gennemgåede sager
systematisk eller på et usagligt grundlag er sket henlæggelse eller slutning af sager i politiet. Det
er politikredsenes vurderinger, at 410 ud af 424 registrerede hændelser, svarende til 96,46 %, er
korrekt registreret som en hændelse, og således ikke burde have medført en egentlig
efterforskning, samt at der i 732 ud af 769 undersøgelsessager og skarpe sager, svarende til 95,8
%, er foretaget en relevant og tilstrækkelig efterforskning i forhold til sagens karakter.
Statsadvokaterne har været enige i politikredsenes vurderinger i 148 ud af de udtagne 150 sager
og finder således, at der helt overordnet er foretaget både relevant og tilstrækkelig
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
efterforskning. Statsadvokaterne kan derfor ikke pege på anbefalinger eller iværksættelse af
egentlige tiltag i anledning af denne del af tilsynsundersøgelsen.
Tilsynsundersøgelsen
har
imidlertid
afdækket
nogle
forbedringspotentialer
og
opmærksomhedspunkter i forhold til øvrige sagsskridt, herunder i forhold til korrekt registrering
af anmeldelser, bemyndigelse af afgørelseskompetence og vejledning til forurettede om
bistandsadvokat.
Statsadvokaterne vil i samarbejde med politikredsene følge op på tilsynsundersøgelsens
resultater i forbindelse med den løbende kvalitets- og legalitetskontrol og statsadvokaternes
generelle tilsynsarbejde. Statsadvokaterne vil i den forbindelse have fokus på de ovennævnte
forbedringspotentialer, som tilsynsundersøgelsen har afdækket.
For så vidt angår korrekt registrering som skarpe sager og undersøgelsessager, er det
statsadvokaternes anbefaling, at der i forlængelse af kredsenes lokale initiativer gennemføres et
egentligt tematilsyn med dette som omdrejningspunkt i 1. halvår 2026.
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0004.png
2. TILSYNSUNDERSØGELSENS OMFANG OG METODE
a. Tilsynsundersøgelsens fokus
Tilsynsundersøgelsen har haft fokus på upåklagede, personfarlige sager, som enten er registreret
som en hændelse, en undersøgelsessag eller en skarp sag, og som i 2. halvår af 2024 er henlagt
efter retsplejelovens § 749, stk. 1 og 2, eller påtaleopgivet efter retsplejelovens § 721, stk. 1.
Der har i tilsynsundersøgelsen indgået følgende sagstyper:
FIGUR 1:
Hændelser
Gadeuorden
Husspektakler
Værtshusuorden
Undersøgelsessager
Personfarlig, undersøgelse
Sædelighed, undersøgelse
Skarpe sager
Straffelovens §§ 244-246
Straffelovens § 216, stk. 1
Restaurationsloven
Ordensbekendtgørelsen
b. Tilsynsundersøgelsens omfang
Tilsynsundersøgelsen er gennemført af de regionale statsadvokater (Statsadvokaten i København
og Statsadvokaten i Viborg) med inddragelse af den lokale anklagemyndighed i politikredsene.
Undersøgelsen har taget udgangspunkt i en stikprøve af sager fra alle landets politikredse (bortset
fra Grønland, Færøerne og National Enhed for Særlig Kriminalitet), og har omfattet i alt 1.193
sager. Der vil komme en særskilt redegørelse for så vidt angår Grønland og Færøerne.
Rigsadvokaten har udtaget de undersøgte sager ved hjælp af statistisk udvælgelse, hvor sagerne
er fordelt forholdsmæssigt mellem politikredsene efter antal tilsvarende sager, som er behandlet
i samme periode. Der henvises til bilag 1 for en nærmere beskrivelse af den statistiske udvælgelse
og metodens validitet.
De udvalgte sager inden for hver kategori fordeler sig herefter som følger:
424 hændelser (35,54 %)
384 undersøgelsessager (32,19 %)
385 skarpe sager (32,27 %)
I relation til antallet af undersøgelsessager bemærkes, at der oprindelig var udtaget i alt 387
undersøgelsessager. Ved en gennemgang af sagerne blev det dog konstateret, at tre af de
udtagne sager var verserende, hvorfor de ikke er indgået i undersøgelsen.
De lokale anklagemyndigheder i politikredsene har hver især fået tilsendt en oversigt over de
udvalgte sager med henblik på kvalitets- og legalitetskontrol af:
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
Om der er foretaget korrekt
registrering af sagen,
herunder om sagen indledningsvis
eller senere under efterforskningen burde være overført og behandlet som enten en
undersøgelsessag eller straffesag
Om der i sagen har været foretaget tilstrækkelig
efterforskning
samt identificering af
eventuel manglende efterforskning
Om der i sagen er foretaget korrekt
vejledning af forurettede
i forhold til beskikkelse af
bistandsadvokat og udpegning af kontaktperson
Om
afgørelsen
i sagen har været korrekt, herunder også om afgørelsen er truffet efter
den korrekte hjemmel og af en medarbejder med rette bemyndigelse, samt om
begrundelsen for henlæggelsen eller påtaleopgivelsen har været konkret og i
overensstemmelse med de forvaltningsretlige regler herom
Om der i sagen er foretaget korrekt
underretning af den forurettede
i forhold til
afgørelsen og vejledt om muligheden for at klage
Gennemgangen af sagerne i politikredsene har været forankret i kvalitetsadvokaturen i de lokale
anklagemyndigheder, og er udført af 2-5 medarbejdere, herunder chargererede medarbejdere,
der løbende har afstemt deres vurderinger af sagerne, således at der er anlagt en ensartet
vurdering.
c. Statsadvokaternes kvalitets- og legalitetskontrol
Udvælgelsen af sager
Statsadvokaterne har efter modtagelsen af politikredsenes afrapportering udvalgt i alt 150 sager
til kvalitets- og legalitetskontrol, hvilket svarer til 12,57 % af samtlige sager omfattet af
tilsynsundersøgelsen.
De udvalgte sager fordeler sig således:
43 hændelser (10,14 % ud af 424 registrerede hændelser)
58 undersøgelsessager (15,1 % ud 384 registrerede undersøgelsessager)
49 skarpe sager (12,73 % ud af 385 skarpe sager)
Sagerne er udvalgt tilfældigt, således at politikredsene er anmodet om at fremsende
sagsmateriale på hver tiende sag inden for hver kategori (registrerede hændelser,
undersøgelsessager og skarpe sager).
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
Derudover har statsadvokaterne anmodet politikredsene om yderligere at fremsende
sagsmateriale på de sager, hvor politikredsene i forbindelse med egen gennemgang har vurderet,
at sagen ikke har været tilstrækkeligt efterforsket, eller hvor det er vurderet, at sagen ikke er
afgjort materielt korrekt.
Politikredsene var ikke forud for deres afrapportering til statsadvokaterne gjort bekendt med,
hvordan den stikprøvevise udvælgelse ville foregå.
Metode for gennemgangen
Statsadvokaterne har herefter hver især udvalgt fire medarbejdere til deltagelse i kvalitets- og
legalitetskontrollen. I gennemgangen har deltaget vicestatsadvokater og specialanklagere ved
statsadvokaturerne, som løbende har drøftet deres vurderinger af sagerne, således at der er
anlagt en ensartet vurdering af samtlige sager.
Selve kvalitets- og legalitetskontrollen er foregået ved, at sagerne er fordelt mellem
medarbejderne, således at den første gennemgang er foregået individuelt og efterfølgende i
plenum, hvor hver enkelt sag er gennemgået og drøftet.
I nødvendigt omfang er politikredsene blevet anmodet om supplerende materiale og/eller
oplysninger.
Kriterier for vurderingen
Statsadvokaternes kvalitets- og legalitetskontrol er foregået ud fra samme parametre og kriterier,
som også politikredsene har vurderet sagerne på baggrund af.
Der er herefter foretaget en kritisk vurdering af politikredsenes redegørelser, herunder i forhold
til politikredsenes efterforskning samt efterlevelse af retningslinjer for behandling af den
pågældende type straffesag.
Statsadvokaterne har ved gennemgangen af sagerne haft som overordnet fokus, at kvalitet og
legalitet i sagsbehandlingen indebærer, at alle afgørelser og beslutninger skal være fagligt
korrekte og truffet på et objektivt og sagligt grundlag under iagttagelse af gældende regler.
Samtidig skal sagsbehandlingen være prioriteret og effektiv.
I forhold til karakteren af den foretagne efterforskning i de enkelte sager har statsadvokaterne
endvidere haft fokus på, at det som udgangspunkt er anklagemyndigheden, der vurderer, hvornår
bevistemaerne i en straffesag er tilstrækkeligt belyst. Det betyder bl.a., at anklagemyndigheden i
videst mulig omfang skal være med til at sikre, at der ikke anvendes ressourcer på efterforskning,
der ikke er nødvendig i forhold til sagens afgørelse og bevisførelsen i retten. Det betyder omvendt
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
også, at anklagemyndigheden altid kan anmode om supplerende efterforskning, herunder om
eventuel iværksættelse af konkrete efterforskningsskridt, hvis det er nødvendigt for tilstrækkelig
oplysning af sagen.
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3. RESULTATER
a. Registrering af sagen
Der skal som udgangspunkt ske registrering af alle personlige, telefoniske, elektroniske og
skriftlige anmeldelser samt hændelser i politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Registreringen
bør ske straks efter anmeldelsen.
Rigspolitiet har med virkning fra 1. april 2022 udarbejdet en landsdækkende vejledning om
”Registrering af mulige straffesager i POLSAS”, som fastsætter rammerne for registrering af
anmeldelser som hændelse, undersøgelsessag eller skarp sag.
Følgende fremgår af den gældende vejledning:
Hændelser
En hændelse anvendes typisk til registrering af politimæssige opgaver, der løses uden egentlig
sagsbehandling, og hvor der ikke umiddelbart er behov for at oprette eller arkivere dokumenter
i forbindelse med politiopgaven.
Hvis der på tidspunktet for anmeldelsen er grundlag for at indlede undersøgelser eller
efterforskning, skal sagen i stedet oprettes som en undersøgelsessag eller som en skarp sag.
Undersøgelsessager
Politiet kan oprette en undersøgelsessag, hvis de i forbindelse med anmeldelsen er i tvivl om,
hvorvidt det anmeldte kan være et strafbart forhold, og/eller hvilken straffebestemmelse der
kan være overtrådt. I sådanne tilfælde kan anmeldelsen registreres som en undersøgelsessag
vedrørende en fagspecifik kategori, f.eks. personfarlig kriminalitet eller sædelighed.
Politiet skal efterfølgende foretage en nærmere visitation eller en indledende efterforskning,
der er nødvendig for at fastslå, om anmeldelsen vedrører et muligt strafbart forhold, og/eller
hvilken straffebestemmelse der kan være overtrådt. Hvis visitationen eller den indledende
efterforskning viser, at der er tale om et strafbart forhold, skal sagen konverteres til en skarp
sag, hvori undersøgelsessagen inddrages.
Det er i bilag 1 (”Frister for afklaring af undersøgelsessager”) til Rigspolitiets vejledning om
”Registrering af mulige straffesager” angivet, at der i forhold til undersøgelsessager
omhandlende personfarlig kriminalitet og sædelighed gælder en 14-dages frist for, hvornår det
i videst muligt omfang skal være afklaret, om undersøgelsessagen skal oprettes som en skarp
sag eller henlægges.
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0009.png
Skarpe sager
Politiet registrerer anmeldelser om mulige strafbare forhold som en skarp sag.
Undersøgelsens resultat
Ud af 1.193 gennemgåede sager har politikredsene i 1.013 sager vurderet, at sagerne
indledningsvis og under hele sagsforløbet har været registreret korrekt som henholdsvis
hændelse, undersøgelsessag eller skarp sag, hvilket svarer til 84,91 % af sagerne.
FIGUR 2:
Gennemgåede sager
Hændelse
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
424
384
385
1.193
Korrekt registreret
410
225
378
1.013
Andel i procent
96,70 %
58,59 %
98,18 %
84,91 %
De tilfælde, hvor politikredsene har vurderet, at der
ikke
er foretaget korrekt registrering vedrører
følgende sagskategorier:
FIGUR 3:
Ikke korrekt registreret
Procentdel af
sagskategori
Procentdel af
alle sager
1,17 %
13,33 %
0,59 %
15,09 %
Hændelse
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
14
159
7
180
3,3 %
41,41 %
1,82 %
Statsadvokaterne har som led i kvalitets- og legalitetskontrollen vurdereret, om der er foretaget
korrekt
registrering af sagen,
herunder om sagen indledningsvis eller senere under
efterforskningen burde have været overført og behandlet som enten en undersøgelsessag eller
en skarp sag.
Af de 150 udtagne sager har statsadvokaterne været enige i politikredsenes vurderinger i 145
sager, hvilket svarer til 96,67 % af sagerne.
De sager, hvor statsadvokaterne ikke har været enige i politikredsenes vurderinger, vedrører én
registreret hændelse og fire undersøgelsessager.
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0010.png
Samlet er det vurderingen, at den konstaterede fejlregistrering i sagskategorien
undersøgelsessager er signifikant og overstiger det forventelige. Således viser politiets
gennemgang, at 41,41 % af de gennemgående undersøgelsessager burde have være registreret
som skarpe sager, hvilket statsadvokaterne efter sin gennemgang kan tilslutte sig.
Flere politikredse har over for statsadvokaterne oplyst, at man vil iværksætte lokale initiativer
med henblik på sikring af korrekt brug af undersøgelsessager.
b. Efterforskning
Politiets iværksættelse af efterforskning
Retsplejelovens § 742:
Stk. 1: Anmeldelser om strafbare forhold indgives til politiet.
Stk. 2: Politiet iværksætter efter anmeldelse eller af egen drift efterforskning, når der er rimelig
formodning om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.
Retsplejelovens § 743:
Efterforskningen har til formål at klarlægge, om betingelserne for at pålægge strafansvar eller
anden strafferetlig retsfølge er til stede, og at tilvejebringe oplysninger til brug for sagens afgørelse
samt forberede sagens behandling ved retten.
Politiet iværksætter efter anmeldelse eller af egen drift efterforskning, når der er rimelig
formodning om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.
Efterforskningen har til formål at klarlægge, om betingelserne for at pålægge strafansvar eller
anden strafferetlig retsfølge er til stede, og at tilvejebringe oplysninger til brug for sagens
afgørelse samt forberede sagens behandling ved retten.
Politiets efterforskning skal være objektiv og skal ikke blot danne grundlag for at skyldige drages
til ansvar, men også at uskyldige ikke forfølges.
Politiets iværksættelse af efterforskningsskridt sker på baggrund af en konkret vurdering, hvori
der kan indgå både et politifagligt og juridisk skøn.
Vurderingen foretages ud fra sagens karakter, grovhed og omfang, samt om det er realistisk at
iværksættelse af et konkret efterforskningsskridt vil føre til relevant belysning af sagen,
herunder også om sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger eller
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0011.png
sagsbehandlingstider, som ikke står i et rimeligt forhold til sagens betydning og den straf, der i
givet fald kan forventes idømt.
Undersøgelsens resultat
Ud af 769 gennemgåede undersøgelsessager og skarpe sager har politikredsene i 732 sager
vurderet, at der har været foretaget tilstrækkelig efterforskning, hvilket svarer til 95,19 % af
sagerne.
FIGUR 4:
Gennemgåede sager
Sager med
tilstrækkelig
efterforskning
Andel i procent af
sagskategori
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
384
385
769
360
372
732
93,75 %
96,62 %
95,19 %
De sager, hvor politikredsene har vurderet, at der ikke er foretaget tilstrækkelig efterforskning,
vedrører følgende sagskategorier:
FIGUR 5:
Ikke tilstrækkelig
efterforskning
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
24
13
37
Procentandel af
sagskategori
6,25 %
3,38 %
4,81 %
Procentandel af alle
sager
2,01 %
1,09 %
3,1 %
Statsadvokaterne har som led i kvalitets- og legalitetskontrollen vurdereret, om der er foretaget
tilstrækkelig efterforskning
i sagerne.
Af de 150 udtagne sager har statsadvokaterne været enige i politikredsenes vurderinger i 148
sager, hvilket svarer til 98,67 % af sagerne.
De sager, hvor statsadvokaterne ikke har været enige i politikredsenes vurderinger af
efterforskningen vedrører to undersøgelsessager.
Den utilstrækkelige efterforskning har navnlig været relateret til manglende afhøringer af
relevante personer (mistænkte, forurettede og/eller vidner).
11
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
Samlet set er det statsadvokaternes vurdering, at politikredsene har foretaget tilstrækkelig og
relevant efterforskning af anmeldelser om mulige strafbare lovovertrædelser, idet manglende
efterforskningsskridt alene er konstateret i en meget lav andel af sagerne, der hovedsagligt er
relateret til sager registreret på undersøgelsesnumre.
12
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0013.png
c. Vejledning af forurettede
Politiet skal i visse sager ved anmeldelsen - eller umiddelbart efter anmeldelsen - vejlede
forurettede om bl.a. beskikkelse af bistandsadvokat og kontaktperson. Det skal fremgå af
politirapporten, at forurettede er behørigt vejledt og også, hvis den forurettede har frabedt sig
beskikkelse af bistandsadvokat og/eller kontaktperson.
Beskikkelse af bistandsadvokat
Retsplejelovens § 741 a, stk. 1:
I sager, der vedrører overtrædelse af straffelovens […] §§ 216-223, […] § 242-246 […] beskikker
retten en advokat for den, der er forurettet ved lovovertrædelsen, når den pågældende fremsætter
begæring om det, jf. dog stk. 2 og 3.
Retsplejelovens § 741 a, stk. 2:
I sager om overtrædelse af straffelovens § 210, § 216, § 222, stk. 2, eller § 223, stk. 1, skal
beskikkelse ske, medmindre den pågældende efter at være blevet vejledt om retten til beskikkelse
af advokat frabeder sig det. Den forurettede skal have lejlighed til at tale med en advokat før
politiets afhøring af forurettede, medmindre den pågældende efter at være blevet vejledt frabeder
sig det. Det samme gælder i sager om overtrædelse af § 225, jf. § 216, § 222, stk. 2, eller § 223, stk.
1 […]
Retsplejelovens § 741 a, stk. 3:
I sager om overtrædelse af […] §§ 242-246 […] kan beskikkelse af advokat dog afslås, hvis
lovovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter og advokatbistand må anses for åbenbar
unødvendig […]
Muligheden for beskikkelse af bistandsadvokat afhænger af, hvilken type lovovertrædelse, der er
tale om.
Ved anmeldelser om vold og grov vold kan der ske beskikkelse af bistandsadvokat, når den
forurettede anmoder herom. Beskikkelse kan dog afslås, hvis lovovertrædelsen er af mindre
alvorlig karakter og advokatbistand anses for åbenbart unødvendig.
Ved anmeldelser om voldtægt beskikkes bistandsadvokat, medmindre den forurettede, efter at
være blevet vejledt om retten hertil, frabeder sig dette.
Bistandsadvokatens rolle er at varetage den forurettedes interesser under hele sagen og at yde
råd og vejledning i forbindelse med politiets efterforskning, og hvis sagen senere skal for retten.
Bistandsadvokatens arbejde er uden omkostninger for den forurettede.
13
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0014.png
Udpegning af kontaktperson
Bekendtgørelse nr. 1108 af 21. september 2007 om politiets og anklagemyndighedens pligt til at
vejlede og orientere forurettede i straffesager og til at udpege en kontaktperson for forurettede
§ 2, stk. 1:
Ud over den i § 1 nævnte vejledning skal forurettede i sager om grovere overtrædelser af
straffeloven, hvor vold, trusler eller anden personfarlig kriminalitet indgår, og ved
sædelighedsforbrydelser, orienteres om, hvordan sagens videre forløb kan forventes at blive […].
§ 3, stk. 1:
Hvis forurettede i en sag som nævnt i § 2, stk. 1, forventes at skulle afgive forklaring som
vidne i retten, skal der i forbindelse med den første afhøring af forurettede eller snarest herefter
udpeges en kontaktperson for forurettede hos politi eller anklagemyndighed.
Politiet skal – i de tilfælde, hvor den forurettede forventes at skulle afgive forklaring i retten som
vidne – i forbindelse med første afhøring eller snarest herefter udpege en kontaktperson i politiet
eller anklagemyndigheden for forurettede i sager om sædelighedsforbrydelser samt grovere
overtrædelser af straffeloven, hvor vold, trusler eller anden personfarlig kriminalitet indgår.
Forurettede skal i forbindelse med anmeldelsen vejledes om muligheden for at få tildelt en
kontaktperson, og medmindre den forurettede frabeder sig at få en kontaktperson, skal
kontaktpersonen udpeges i forbindelse med den første afhøring af forurettede eller snarest
derefter.
Hvis straffelovsovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter, og udpegning af en kontaktperson
må anses for at være åbenbar unødvendig, kan udpegning af kontaktperson undlades. Der lægges
i den forbindelse bl.a. vægt på:
Forholdets grovhed, herunder omfanget af eventuelle skader eller øvrige konsekvenser,
forbrydelsen har haft for den forurettede
Hvor påvirket forurettede fremstår som følge af hændelsen
Om forurettede er sårbar som følge af alder, psykisk sygdom, svækkelse eller lignende.
Udpegning af kontaktperson kan f.eks. undlades i almindelige volds- og trusselsager med ingen
eller begrænset skade eller øvrige konsekvenser for den forurettede, og hvor den forurettede
fremstår upåvirket og ikke kan anses for sårbar som følge af alder, psykisk sygdom eller lignende.
14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0015.png
I sager om bl.a. voldtægt efter straffelovens § 216 skal der altid udpeges en kontaktperson,
medmindre den forurettede, efter at være vejledt om retten hertil, frabeder sig dette.
Kontaktpersonen skal bl.a. give vejledning og information om forurettedes retsstilling, sagens
gang og forventede forløb samt om beskyttelsesregler i forbindelse med fremmøde i retten.
Herudover skal kontaktpersonen orientere den forurettede om væsentlige sagsskridt, f.eks.
anholdelse og varetægtsfængsling, eller hvis efterforskningen trækker ud.
Undersøgelsens resultat
Ud af 202 gennemgåede undersøgelsessager vedrørende voldtægt, vold og grov vold og hvori
der er angivet at have været en forurettet, har politikredsene i 148 sager vurderet, at der er
foretaget korrekt vejledning af den forurettede i forhold til beskikkelse af bistandsadvokat,
hvilket svarer til 73,27 % af sagerne. Endvidere har politikredsene i 161 sager vurderet, at der
er foretaget korrekt vejledning af den forurettede i forhold til udpegning af kontaktperson,
hvilket svarer til 79,7 % af sagerne.
Ud af 363 gennemgåede skarpe sager vedrørende voldtægt, vold og grov vold, hvori der er
angivet at have været en forurettet, har politikredsene i 309 sager vurderet, at der er foretaget
korrekt vejledning af den forurettede i forhold til beskikkelse af bistandsadvokat, hvilket svarer
til 85,12 % af sagerne. Endvidere har politikredsene i 301 sager vurderet, at der er foretaget
korrekt vejledning af den forurettede i forhold til udpegning af kontaktperson, hvilket svarer til
82,92 % af sagerne.
FIGUR 6:
Gennemgåede sager,
hvori der har været en
forurettet
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
202
363
565
Antal sager med
korrekt vejledning om
bistandsadvokat
148
309
457
Andel i procent
73,27 %
85,12 %
80, 88 %
FIGUR 7:
Gennemgåede sager,
hvori der har været en
forurettet
Antal sager med
korrekt udpegning af
kontaktperson eller
ingen kontaktperson
Andel i procent
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
202
363
565
161
301
462
79,7 %
82,92 %
81,77 %
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0016.png
Statsadvokaterne har som led i kvalitets- og legalitetskontrollen af sagerne vurdereret, om der
er foretaget korrekt
vejledning af forurettede
i forhold til beskikkelse af bistandsadvokat og
udpegning af kontaktperson.
Statsadvokaterne har i alle gennemgåede sager været enige i politikredsenes vurderinger, og
tilsynsundersøgesen har vist, at der i overvejende grad foretages korrekt vejledning af
forurettede i forhold til både beskikkelse af bistandsadvokat og udpegning af kontaktperson.
Flere politikredse har over for statsadvokaterne oplyst, at man vil iværksætte lokale initiativer
med henblik på at sikre, at forurettede vejledes korrekt.
d. Afgørelsen (hjemmel, bemyndigelse, korrekthed (bevisvurdering/saglighed) og begrundelse)
Hjemmel
Retsplejelovens § 749:
Stk. 1: Politiet afviser en indgivet anmeldelse, hvis der ikke findes grundlag for at indlede
efterforskning.
Stk. 2: Er der ikke grundlag for at fortsætte en påbegyndt efterforskning, kan beslutningen om at
indstille efterforskningen træffes af politiet, såfremt der ikke har været rejst sigtelse. Er sigtelse
rejst, finder bestemmelserne i § 721 og § 722 anvendelse.
Retsplejelovens § 721, stk. 1:
Påtale i en sag kan helt eller delvis opgives i tilfælde,
1)
2)
3)
hvor sigtelsen har vist sig at være grundløs,
hvor videre forfølgning i øvrigt ikke kan ventes at føre til, at sigtede findes skyldig,
hvor straffelovens §§ 10 b eller 89 ville være anvendelig, hvis sigtede var at finde skyldig,
når det skønnes, at ingen eller kun ubetydelig straf ville blive idømt, og at domfældelse
heller ikke i øvrigt vil være af væsentlig betydning, eller
4)
hvor sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger eller
behandlingstider, som ikke står i rimeligt forhold til sagens betydning og den straf, som i
givet fald kan forventes idømt.
Politiet afviser en anmeldelse, hvis der ikke er grundlag for at indlede efterforskning, ligesom
politiet kan indstille en påbegyndt efterforskning, hvis der ikke er grundlag for at fortsætte den.
Hvis politiet afviser en anmeldelse eller indstiller en efterforskning, skal den forurettede
underrettes eller, hvis den forurettede er afgået ved døden, den forurettedes nære pårørende.
16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0017.png
Anmeldelser som henlægges, uden at der er foretaget efterforskning, afgøres med hjemmel i
retsplejelovens § 749, stk. 1, mens anmeldelser, som henlægges, efter at der er foretaget
efterforskning, afgøres med hjemmel i retsplejelovens § 749, stk. 2.
Hvis der har været rejst sigtelse i en sag, og hvis efterforskningen ikke fører til, at der kan rejses
tiltale i anledning af sagen, opgives påtale med hjemmel i retsplejelovens § 721, stk. 1.
Politikredsene har i forbindelse med gennemgangen af de udvalgte sager vurderet, om sagerne
har været afgjort efter rette hjemmel i medfør af henholdsvis retsplejelovens § 749, stk. 1 eller
2, og retsplejelovens § 721, stk. 1.
Klageadgang til statsadvokaterne
Retsplejelovens § 101, stk. 2, 1. og 2. pkt.:
Statsadvokaterne fører tilsyn med politidirektørernes behandling af straffesager og behandler
klager over afgørelser truffet af politidirektørerne vedrørende strafforfølgning. Statsadvokaternes
afgørelser i klagesager kan ikke påklages til rigsadvokaten og justitsministeren.
Retsplejelovens § 724, stk. 2:
Er der truffet afgørelse om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald, kan strafforfølgning mod den, der
har været sigtet, kun fortsættes efter den overordnede anklagemyndigheds bestemmelse, hvis
afgørelsen er meddelt den pågældende med Digital Post eller med anbefalet brev inden 4 måneder
fra afgørelsens dato, medmindre sigtedes forhold har hindret rettidig meddelelse, eller
betingelserne for genoptagelse efter § 975 er til stede.
Politiets afgørelser om henlæggelse eller påtaleopgivelse kan påklages til de regionale
statsadvokater.
Statsadvokaterne kan omgøre politiets afgørelser om henlæggelse eller påtaleopgivelse og
dermed beslutte, at strafforfølgningen mod den mistænkte eller sigtede skal fortsætte.
I forbindelse med behandlingen af klagen foretager statsadvokaterne en fornyet vurdering af
sagerne, herunder også i forhold til eventuelle nye anbringender fra klager.
Statsadvokaternes omgørelsesprocent lå i 2024 på 13 %, hvilket betyder, at statsadvokaterne i
13 % af klagesagerne traf afgørelse om, at efterforskningen i sagen skulle fortsætte eller at der
skulle rejses tiltale.
17
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
Bemyndigelse
Rigsadvokaten har i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om kvalitet og legalitet i
straffesagsbehandlingen, pkt. 3.2.3, fastsat retningslinjer om, at juridisk personale i
anklagemyndigheden har kompetencen til at træffe følgende afgørelser:
Standsning af efterforskningen efter retsplejelovens § 749, stk. 2
Opgivelse af sigtelsen efter retsplejelovens § 721
Meddelelse af tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722 og
Udstedelse af bødeforelæg efter retsplejelovens § 832.
Det betyder, at afgørelser efter disse bestemmelser som udgangspunkt skal træffes af juridisk
personale i anklagemyndigheden.
I nogle situationer kan politiuddannet personale eller kontorpersonale, der er beskæftiget med
at modtage anmeldelser, dog afvise en anmeldelse eller – for så vidt angår politiuddannet
personale – opgive en sigtelse på stedet. Dette gør sig gældende i forhold til anmeldelser mv., der
er åbenbart grundløse, eller hvor det anmeldte åbenbart ikke er strafbart.
I sager om voldtægt og vold er det dog altid juridisk personale i anklagemyndigheden, som har
kompetencen til at træffe afgørelse. En eventuel bemyndigelse til andre medarbejdere kan
ikke omfatte alvorligere overtrædelser af straffeloven, som f.eks. personfarlig kriminalitet,
herunder vold, seksualforbrydelser og forbrydelser i øvrigt, som indebærer vold eller trusler.
Dette gælder, uanset om sagen er oprettet på et undersøgelsesnummer eller som en skarp sag.
Særligt bemyndigede medarbejdere med de nødvendige uddannelsesmæssige og personlige
forudsætninger kan bemyndiges til på visse konkrete sagsområder at afgøre sager efter
retsplejelovens § 749, § 721 og § 722 samt udstede bødeforelæg efter retsplejelovens § 832.
En sådan bemyndigelse kan navnlig komme på tale i forhold til følgende sagstyper:
Mindre alvorlige straffelovsovertrædelser, f.eks. hærværk, brugstyveri, butikstyveri og
andre mindre berigelsesforbrydelser, jf. straffelovens § 287 samt hæleri, jf. straffelovens
§ 290, stk. 1 (bødeområdet)
Færdselslovsovertrædelser, herunder tilkendegivelser efter færdselslovens § 119 a
Mindre
alvorlige
særlovssager
i
øvrigt,
herunder
f.eks.
overtrædelse
af
ordensbekendtgørelsen, restaurationsloven og beredskabsloven.
18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
Der kan efter omstændighederne også på andre sagsområder ske bemyndigelse med henblik på
den bedst mulige ressource- og kompetenceanvendelse i politikredsen, og når det i øvrigt findes
ubetænkeligt at delegere afgørelseskompetencen.
Selvom en sag er omfattet af en af de sagstyper, hvor der kan ske bemyndigelse, skal sagen altid
afgøres af anklagemyndighedens juridiske personale, hvis sagen er kompliceret eller i øvrigt kan
give anledning til tvivl.
Politikredsene skal udarbejde nærmere retningslinjer for, i hvilket omfang der er sket
bemyndigelse. Det skal klart fremgå af retningslinjerne, hvem der er sket bemyndigelse til, og
hvad bemyndigelsen omfatter. Det skal endvidere udtrykkeligt fremgå, at sager, der kan give
anledning til tvivl eller er komplicerede, altid skal afgøres af en jurist i anklagemyndigheden. I
retningslinjerne skal det videre fremhæves, at det skal fremgå af sagen, hvem der har truffet
afgørelse.
Politikredsen skal løbende føre den nødvendige og tilstrækkelige kvalitets- og legalitetskontrol
med sager og sagsområder, som er omfattet af bemyndigelsen.
Korrekthed (Bevisvurdering/saglighed)
Rigsadvokaten har i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om anklagerens rolle under
efterforskningen, pkt. 5.2., angivet, at det er er anklageren, der vurderer, hvornår bevistemaerne
i en straffesag er tilstrækkeligt belyst. I større straffesager vil dette typisk ske løbende under
efterforskningen, hvorimod det i mindre sager vil ske, når sagen er afsluttet og afleveret til
anklagemyndigheden til vurdering af tiltalespørgsmålet. I mindre straffesager sker
kvalitetssikringen således som udgangspunkt i politiet, inden anklagemyndigheden inddrages.
Anklageren skal i videst muligt omfang være med til at sikre, at der ikke anvendes ressourcer på
efterforskning, der ikke er nødvendig i forhold til sagens afgørelse og bevisførelse i retten. Det
betyder endvidere, at anklageren altid kan anmode om supplerende efterforskning, herunder
eventuelt iværksættelse af konkrete efterforskningsskridt, hvis det er nødvendigt for tilstrækkelig
oplysning af sagen.
19
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0020.png
Begrundelse
Forvaltningslovens § 22:
En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af en
begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.
Forvaltningslovens § 24:
En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de
retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang, afgørelsen efter disse regler beror
på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været
bestemmende for skønsudøvelsen.
Stk. 2: Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger
vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.
Når en sag henlægges efter retsplejelovens § 749, stk. 1 eller 2, eller påtaleopgives efter
retsplejelovens § 721, stk. 1, følger det af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, at
afgørelsen som det klare udgangspunkt meddeles skriftligt og med en klar begrundelse, som skal
kunne forstås af både sigtede og forurettede. En anmeldelse kan dog efter omstændighederne
afvises mundtligt i umiddelbar forlængelse af anmeldelsen, hvis denne er åbenbart grundløs, eller
hvis det anmeldte åbenbart ikke er strafbart, og der i øvrigt ikke er forhold, som gør det påkrævet,
at afvisningen sker skriftligt.
En skriftlig begrundelse skal give parterne en forklaring på, hvorfor afgørelsen har fået det udfald,
den har, og hvad der i den forbindelse nærmere er lagt vægt på. Begrundelsen skal således som
udgangspunkt indeholde en kort gengivelse af de faktiske forhold og det retlige grundlag samt en
redegørelse for, hvorfor betingelserne for at fremme sagen ikke er opfyldt.
Der skal endvidere henvises til relevante retsregler, og hvis afgørelsen beror på et skøn, skal det
fremgå, hvilke hovedhensyn der er lagt vægt på ved skønnet.
Hvis en skriftlig afgørelse giver en part i sagen fuldt ud medhold, skal afgørelsen ikke nærmere
begrundes over for den pågældende part.
Der henvises nærmere til punkt e nedenfor vedrørende ”Mundtlig eller skriftlig underretning”.
Undersøgelsens resultat
Hjemmel
Ud af 769 gennemgåede undersøgelsessager og skarpe sager har politikredsene i 705 sager
vurderet, at afgørelserne er truffet efter rette hjemmel, hvilket svarer til 91,68 % af sagerne.
20
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0021.png
Politikredsene har vurderet, at 340 undersøgelsessager og 365 skarpe sager er afgjort efter
rette hjemmel, hvilket svarer til henholdsvis 88,54 % og 94,81 % af sagerne.
FIGUR 8:
Gennemgåede sager
Antal sager afgjort
efter rette hjemmel
Andel i procent
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
384
385
769
340
365
705
88,54 %
94,81 %
91,68 %
De sager, hvor politikredsene har vurderet, at afgørelserne ikke er afgjort efter rette hjemmel,
vedrører følgende sagskategorier:
FIGUR 9:
Gennemgåede sager
Antal sager afgjort
efter forkert hjemmel
Andel i procent
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
384
385
769
44
20
64
11,46 %
5,19 %
8,32 %
Statsadvokaterne har som led i kvalitets- og legalitetskontrollen vurdereret, om
afgørelsen
er
truffet efter den korrekte hjemmel, herunder efter henholdsvis retsplejelovens § 749, stk. 1 eller
2 samt efter § 721.
Statsadvokaterne har været enige i samtlige politikredses vurderinger, og tilsynsundersøgesen
viser således, at afgørelser i langt de fleste sager sker efter rette hjemmel.
Bemyndigelse
Ud af 769 gennemgåede undersøgelsessager og skarpe sager har politikredsene i 684 sager
vurderet, at afgørelserne er truffet af en medarbejder med rette bemyndigelse, hvilket svarer
til 88,95 % af sagerne.
FIGUR 10:
Gennemgåede sager
Antal sager afgjort
med rette
bemyndigelse
Andel i procent
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
384
385
769
306
378
684
79,69 %
98,18 %
88,95 %
21
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0022.png
De sager hvor politikredsene har vurderet, at afgørelsen ikke er truffet af en medarbejder med
rette bemyndigelse vedrører følgende sagskategorier:
FIGUR 11:
Gennemgåede sager
Antal sager afgjort
uden rette
bemyndigelse
Andel i procent
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
384
385
769
78
7
85
20,31 %
1,82 %
11,05 %
Statsadvokaterne har som led i kvalitets- og legalitetskontrollen vurderet, om
afgørelsen
er
truffet af en medarbejder med rette bemyndigelse.
Statsadvokaterne har været enige i samtlige politikredses vurderinger, og tilsynsundersøgelsen
viser således, at afgørelser i langt de fleste sager træffes af en medarbejder med rette
bemyndigelse. Det bemærkes samtidig, at de fleste af de afgørelser, der er truffet af en
medarbejder uden rette bemyndigelse vedrører undersøgelsessager.
Flere politikredse har over for statsadvokaterne oplyst, at man vil iværksætte lokale initiativer
eller tiltag i forhold til at sikre, at afgørelser træffes af medarbejdere med rette bemyndigelse.
Materielt korrekt afgørelse
Ud af 769 gennemgåede undersøgelsessager og skarpe sager har politikredsene i 746 sager
vurderet, at afgørelsen er materielt korrekt, hvilket svarer til 97,01 % af sagerne.
FIGUR 12:
Gennemgåede sager
Antal sager der er
afgjort materiel
korrekt
Andel i procent
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
384
385
769
368
378
746
95,83 %
98,18 %
97,01 %
De sager, hvor politikredsene har vurderet, at afgørelsen ikke materiel afgjort korrekt vedrører
følgende sagskategorier:
22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0023.png
FIGUR 13:
Gennemgåede sager
Antal sager der ikke er
afgjort materiel
korrekt
Andel i procent
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
384
385
769
16
7
23
4,17 %
1,82 %
2,99 %
Statsadvokaterne har som led i kvalitets- og legalitetskontrollen vurdereret, om
afgørelsen
er
materielt korrekt, også uanset om der måtte være konstateret utilstrækkelig efterforskning i
sagen.
Statsadvokaterne har været enige i samtlige politikredses vurderinger, og tilsynsundersøgelsen
viser således, at afgørelserne i langt de fleste sager vurderes at være materielt korrekte. Tallet
på 96,88 % omfatter også sager, hvor der er konstateret mangler i efterforskningen, eller hvor
afgørelsen f.eks. er truffet af en medarbejder, som ikke har haft den rette bemyndigelse hertil.
Begrundelse
Ud af 769 gennemgåede undersøgelsessager og skarpe sager har politikredsene i 683 sager
vurderet, at afgørelsen indeholder en tilstrækkelig begrundelse, hvilket svarer til 88,92 % af
sagerne.
FIGUR 14:
Gennemgåede sager
Antal sager med
tilstrækkelig
begrundelse
Andel i procent
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
384
385
769
316
367
683
82,29 %
95,32 %
88,82 %
De sager, hvor politikredsene har vurderet, at afgørelsen ikke indeholder en tilstrækkelig
begrundelse vedrører følgende sagskategorier:
FIGUR 15:
Gennemgåede sager
Antal sager med
utilstrækkelig
begrundelse
Andel i procent
23
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0024.png
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
384
385
769
68
18
86
17,71 %
4,68 %
11,18 %
Statsadvokaterne har som led i kvalitets- og legalitetskontrollen vurdereret, om
afgørelsen
i
sagen har været ledsaget af en tilstrækkelig begrundelse i overensstemmelse med de
forvaltningsretlige regler.
Statsadvokaterne har været enige med politikredsene i samtlige vurderinger, og
tilsynsundersøgelsen viser herefter, at der i langt de fleste sager gives begrundelser, der er i
overensstemmelse med de forvaltningsretlige regler.
e. Underretning til forurettede om afgørelsen, herunder om klagevejledning
Retsplejelovens § 749, stk. 3:
Afvises anmeldelsen, eller indstilles efterforskningen, underrettes den forurettede eller, hvis den
forurettede er afgået ved døden, den forurettedes nære pårørende. Det samme gælder andre, der
må antages at have en rimelig interesse heri […]
Retsplejelovens § 724, stk. 1:
Ved afgørelse om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald underrettes sigtede, forurettede eller, hvis den
forurettede er afgået ved døden, forurettedes nære pårørende. Det samme gælder andre, der må
antages at have en rimelig interesse heri […]
Politiet skal, når en sag henlægges eller påtaleopgives, underrette forurettede eller, hvis den
forurettede er afgået ved døden, den forurettedes nære pårørende. Det samme gælder andre,
der må antages at have en rimelig interesse i at blive underrettet.
Kravene om underretning er således de samme, uanset om politiet afviser en anmeldelse efter
retsplejelovens § 749, stk. 1, indstiller en efterforskning efter retsplejelovens § 749, stk. 2, eller
opgiver påtale i en sag efter retsplejelovens § 721, stk. 1.
Pligten til at underrette gælder, uanset hvordan anmeldelsen er indgivet. Det er således uden
betydning, om forholdet er anmeldt via internet, telefon, brev, personligt fremmøde på
politistationen eller ved anden kontakt til politiet. Pligten til at underrette gælder også i forhold
til straffesager, hvor politiet indleder efterforskning af egen drift, og uanset hvordan sagen
registreres hos politiet, herunder om anmeldelsen registreres som en undersøgelsessag eller som
en skarp sag.
Mundtlig eller skriftlig underretning
24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen (pkt. 2 i afsnittet ”Retningslinjer om underretning ved
henlæggelse af straffesager – retsplejelovens § 749, 3”), at en underretning om henlæggelse eller
påtaleopgivelse som det klare udgangspunkt skal foretages skriftligt og skal indeholde følgende:
Anmeldelsesdato og anmeldelsestidspunkt
Beskrivelse af det anmeldte forhold
Oplysning om, hvilken hjemmel sagen henlægges eller sluttes efter
Begrundelse for henlæggelsen eller slutningen
Klagevejledning
Vejledning om muligheden for offerrådgivning
Vejledning om muligheden for at søge erstatning
Vejledning om, at politiet kan genoptage sagen, hvis der kommer nye oplysninger
Vejledning
om,
hvor
der
kan
søges
yderligere
oplysninger
(politi.dk,
anklagemyndigheden.dk og dkr.dk).
En anmeldelse kan efter omstændighederne afvises mundtligt i umiddelbar forlængelse af
anmeldelsen, hvis anmeldelsen er åbenbart grundløs, eller hvis det anmeldte åbenbart ikke er
strafbart, og der i øvrigt ikke er forhold, som gør det påkrævet, at afvisningen sker skriftligt.
Mundtlig underretning bør som det helt klare udgangspunkt alene anvendes i umiddelbar
forlængelse af anmeldelsen. Mundtlig afvisning kan derfor som udgangspunkt alene komme på
tale i tilfælde, hvor anmeldelsen indgives mundtligt via telefon eller ved personligt fremmøde på
politistationen samt i tilfælde hvor politiet i forbindelse med patruljering modtager anmeldelser,
som er åbenbart grundløse eller åbenbart ikke er strafbare.
Ved en mundtlig underretning efter retsplejelovens § 749, stk. 3, skal politiet
give en begrundelse for afvisningen
give en mundtlig klagevejledning, og
orientere om, at der er mulighed for at bede om en skriftlig afgørelse.
Hvis anmelderen ønsker at få en skriftlig afgørelse, skal der ske skriftlig underretning efter
retningslinjerne beskrevet ovenfor samt under pkt. d om begrundelse.
Der kan forekomme tilfælde, hvor det kan være hensigtsmæssigt at foretage
en mundtlig underretning i forbindelse med, at efterforskningen af en straffesag indstilles. Det
kan f.eks. være i sager, hvor den, der skal modtage underretningen, må forventes at have svært
ved at forstå den skriftlige underretning eller har været meget følelsesmæssigt berørt af sagen. I
25
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0026.png
disse tilfælde skal den mundtlige underretning dog suppleres af en skriftlig underretning, som skal
udleveres samtidig med den mundtlige underretning eller sendes efterfølgende.
Som supplement til en skriftlig afgørelse, skal der yderligere ske særskilt mundtlig underretning
ved påtaleopgivelse i sager om bl.a. voldtægt. Politikredsene skal således så vidt muligt tage
telefonisk kontakt til den forurettedes bistandsadvokat, den forurettede eller dennes værge(r),
når der træffes afgørelse om påtaleopgivelse i sager om overtrædelse af straffelovens § 216
(voldtægt) og andre seksualforbrydelser.
Omgørelsesfrist
Når politiet slutter en sag efter retsplejelovens § 721, stk. 1, dvs. i sager, hvor en person har været
sigtet i anledning af det anmeldte forhold, gælder der en omgørelsesfrist på fire måneder fra
afgørelsens dato.
Det samme gælder, når politiet standser en efterforskning efter retsplejelovens § 749, stk. 2, mod
en mistænkt, der med føje har måtte anse sig som sigtet, f.eks. hvis der er foretaget afhøring af
den mistænkte eller hvis den mistænkte er blevet underrettet om politiets afgørelse om
standsning af efterforskningen.
I disse tilfælde skal politiets afgørelse også indeholde oplysninger om, at der gælder en sådan
omgørelsesfrist.
Undersøgelsens resultat
Ud af 622 gennemgåede undersøgelsessager og skarpe sager, hvori der er angivet at have været
en forurettet, har politikredsene i 526 sager vurderet, at afgørelsen indeholder tilstrækkelig
underretning, hvilket svarer til 84,57 % af sagerne.
FIGUR 16:
Gennemgåede sager
Antal sager med
korrekt underretning
Andel i procent
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
261
361
622
199
327
526
76,25 %
90,58 %
84,57 %
De sager, hvor politikredsene har vurderet, at der ikke til den forurettede er afgivet korrekt
underretning, vedrører følgende sagskategorier:
26
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
3048561_0027.png
FIGUR 17:
Gennemgåede sager
Antal sager med
manglende
underretning
Andel i procent
Undersøgelsessag
Skarp sag
I alt
261
361
622
62
34
96
23,75 %
9,42 %
15,43 %
Statsadvokaterne har som led i kvalitets- og legalitetskontrollen vurdereret, om der i sagen er
foretaget korrekt
underretning af den forurettede
i forhold til afgørelsen og vejledt om
muligheden for at klage.
Statsadvokaterne har været enige i samtlige politikredses vurderinger i alle 150 sager, og
tilsynsundersøgelsen har vist, at der i overvejende grad sker korrekt underretning af de
forurettede, men også, at der – særligt i relation til undersøgelsessagerne – er behov for i højere
grad at sikre, at de forurettede underrettes på korrekt vis.
27
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
4. SAMMENFATNING
Statsadvokaternes tilsynsundersøgelse har haft til formål at afdække, om politikredsenes
henlæggelser og slutning af sager er sket på baggrund af konkrete, faglige og saglige
vurderinger i lyset af sagernes karakter og omfang.
Det er endvidere i forbindelse med undersøgelsen undersøgt, om efterforskningen har været
tilstrækkelig, og om afgørelserne har været materielt korrekte. Det er endvidere undersøgt,
hvordan anmeldelsen registreres, om afgørelsen er truffet i medfør af rette hjemmel og af
personer med rette bemyndigelse, samt om der er sket korrekt vejledning af den forurettede
under og efter sagens efterforskning.
--oOo--
Der har i tilsynsundersøgelsen indgået 1.193 sager fordelt på 424 registrerede hændelser, 384
undersøgelsessager og 385 skarpe sager svarende til ca. 10 % af afgjorte sager inden for de
udtagne sagskategorier i den udvalgte periode.
Politikredsene har i første omgang foretaget en kvalitets- og legalitetskontrol af de udtagne
sager, og fremsendt en afrapportering til statsadvokaterne herom.
Statsadvokaterne har herefter udtaget 150 sager, svarende til 12,57 % af samtlige sager i
undersøgelsen, til stikprøvekontrol, idet der er foretaget en kritisk gennemgang af disse sager.
--oOo--
Statsadvokaterne har ved gennemgangen af de udtagne sager i langt overvejende grad været
enige i den vurdering, der er foretaget af politikredsene, og det er herefter statsadvokaternes
overordnede konklusion, at der ikke er indikationer på, at politikredsene bevidst og systematisk
har undladt at foretage tilstrækkelig efterforskning, eller at sagerne er blevet henlagt eller
sluttet på baggrund af usaglige hensyn.
Det er politikredsenes vurdering, at 410 ud af 424 registrerede hændelser, svarende til 96,46
%, er korrekt registrerede som en hændelse, og således ikke burde have medført en egentlig
efterforskning, samt at der i 732 ud af 769 undersøgelsessager og skarpe sager, svarende til
95,19 %, er foretaget en relevant og tilstrækkelig efterforskning i forhold til sagens karakter.
Statsadvokaterne har været enige i politikredsenes vurderinger i 148 af de udtagne 150 sager
og finder således, at der helt overvejende er foretaget både relevant og tilstrækkelig
efterforskning.
28
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
Det vurderes således, at der i tilsynsundersøgelsen har været 15 registrerede hændelser,
svarende til 3,54 %, der burde have været oprettet som enten en undersøgelsessag eller skarp
sag med henblik på iværksættelse af yderligere efterforskning. Herudover vurderes det, at der
i 39 undersøgelsessager og skarpe sager, svarende til 5,07 % af disse sagskategorier, burde have
været iværksat yderligere efterforskning i form af primært afhøringer af mistænkte
gerningspersoner og/eller vidner.
Tilsynsundersøgelsen har således afdækket i alt 54 sager, der burde have været genstand for
yderligere efterforskning, hvilket svarer til 4,53 % af samtlige 1.193 sager i undersøgelsen.
Vurderingen i forhold til iværksættelse af relevant og tilstrækkelig efterforskning er baseret på
en skønsmæssig bedømmelse af alle sagens omstændigheder og indeholder således både et
konkret politifagligt og juridisk skøn, hvorfor statsadvokaterne ikke finder grundlag for at
anbefale særlige initiativer eller tiltag i den anledning, henset til at manglende
efterforskningsskridt alene er konstateret i under 5 % af sagerne.
Statsadvokaterne finder det relevant at bemærke, at tilsynsundersøgelsen samtidig har påvist,
at eventuelt manglende efterforskning ikke i alle tilfælde medfører, at afgørelserne i sagerne
vurderes at være materielt forkerte, idet undersøgelsen tilsvarende har afdækket, at alene 23
sager vurderes ikke at være afgjort materielt korrekt.
De sager, der vurderes at indeholde utilstrækkelig efterforskning, relaterer sig primært til
undersøgelsessagerne, ligesom undersøgelsessagerne også indeholder den største andel af
sager med formelle fejl, såsom manglende underretning og vejledning af den forurettede,
utilstrækkelig begrundelse i afgørelsen samt udfordringer med bemyndigelse og korrekt
hjemmel.
Der vurderes derfor at være et samlet forbedringspotentiale i forhold til, at sagerne fra
begyndelsen oprettes korrekt som en skarp sag. Statsadvokaterne finder det derfor positivt, at
flere politikredse allerede har tilkendegivet at ville iværksætte initiativer eller tiltag til sikring af
korrekt brug af undersøgelsesnumre.
For så vidt angår de forhold, som har indgået i tilsynsundersøgelsen i øvrigt – vedrørende hjemmel
for afgørelsen, bemyndigelse til at træffe afgørelse samt korrekt vejledning og underretning af
forurettede under og efter sagens afgørelse – har undersøgelsen afdækket, at politikredsene i
overvejende grad lever op til de krav, der er til sagsbehandlingen i en straffesag.
Tilsynsundersøgelsen har således afdækket, at afgørelser i langt de fleste sager sker med
henvisning til rette hjemmel og træffes af en medarbejder med rette bemyndigelse.
29
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Resultaterne af statsadvokaternes tilsynsundersøgelse af politiets og anklagemyndighedens henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
Tilsynsundersøgelsen har tilsvarende vist, at langt de fleste afgørelser er ledsaget af begrundelser,
der er i overensstemmelse med de forvaltningsretlige regler.
Endelig har tilsynsundersøgelsen vist, at der i overvejende grad sker korrekt underretning af de
forurettede, men også, at der – navnlig i relation til undersøgelsessagerne – skal være særlig
opmærksomhed på at sikre dette.
Tilsynsundersøgelsen har således afdækket forbedringspotentialer i forhold til korrekt
registrering af anmeldelser, ligesom den har afdækket opmærksomhedspunkter i forhold til
øvrige sagsskridt som f.eks. bemyndigelse af afgørelseskompetence og vejledning til
forurettede om bistandsadvokat.
Statsadvokaterne vil i samarbejde med politikredsene følge op på tilsynsundersøgelsen
resultater i forbindelse med den løbende kvalitets- og legalitetskontrol og statsadvokaternes
generelle tilsynsarbejde. Statsadvokaterne vil i den forbindelse navnlig have fokus på de
ovennævnte forbedringspotentialer og opmærksomhedspunkter, som tilsynsundersøgelsen
har afdækket.
Særligt for så vidt angår korrekt registrering som skarpe sager og undersøgelsessager, er det
statsadvokaternes anbefaling, at der i forlængelse af politikredsenes lokale initiativer
gennemføres et egentligt tematilsyn med dette som omdrejningspunkt i 1. halvår 2026.
Bilag:
Bilag 1: Beskrivelse af den statistiske udvælgelse af sager
Med venlig hilsen
Jakob Berger Nielsen
statsadvokat
30