Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3050203_0001.png
BEREGNING AF
ERHVERVSØKONOMISKE
KONSEKVENSER VED
FASTSÆTTELSE AF NYE
MILJØKVALITETSKRAV
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
MST ID.NR. 8152480
UDKAST, OKTOBER 2023
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
OKTOBER 2023
MILJØMINISTERIET
MILJØSTYRELSEN
BEREGNING AF
ERHVERVSØKONOMISKE
KONSEKVENSER VED
FASTSÆTTELSE AF NYE
MILJØKVALITETSKRAV
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
MST ID.NR. 8152480
UDKAST, OKTOBER 2023
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A253630
A253630-02
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
0.2
1. oktober 2023
PFAS-rapport
MNDU/FDLX/TRK/
NJKV
MBOA/SIAT
MBOA
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0005.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
5
INDHOLD
1
2
2.1
3
3.1
4
4.1
5
6
7
7.1
7.2
Indledning
Formål og metode
Metodetilgang
PFAS
De nye miljøkvalitetskrav
Data og resultater
Metode, data, forbehold og afgrænsninger
Virksomhedsdata
Spildevandsforsyningernes renseanlæg
Valg af scenarier
Renseløsning 1
Total fjernelse af PFAS-
forbindelser
Renseløsning 2
Fjernelse af langkædet PFAS-
forbindelser
Konklusion
7
8
8
9
12
15
15
18
19
32
32
34
38
8
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0007.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
7
1
Indledning
I tidligere rapport
”Beregning
af erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at fast-
sætte miljøkvalitetskrav for 14 stoffer” fra december 2020, er der foretaget en
beregning af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at fastsætte nye miljø-
kvalitetskrav i sediment og/eller biota for 12 udvalgte miljøfarlige forurenende
stoffer. Konsekvenserne er beregnet for spildevandsforsyningers renseanlæg,
virksomheder med direkte udledninger samt klapning af havsediment.
Formålet med nærværende projekt er at opdatere de tidligere udførte beregnin-
ger, så de udvides til at omfatte yderligere 14 stoffer og stofgrupper, som Miljø-
styrelsen har udarbejdet eller er ved at udarbejde datablade for kvalitetskriterier
for, således at beregningerne omfatter i alt 26 stoffer og stofgrupper samt kvali-
ficere beregningsgrundlaget efter input fra Partnerskabet for Miljøfarlige stoffer
og undersøge, om der er udviklet mere effektive renseteknologier siden 2020 og
i givet fald inkludere dem i beregningerne.
En opfølgende rapport fra februar 2023,
”Vurdering
af renseeffektivitet for ud-
valgte blødgørere, PAH’er, pesticider
og lægemidler ved fastsættelse af miljø-
kvalitetskrav” viste, at to af de 26 stoffer ikke i tilstrækkeligt omfang kan fjernes
med de rensetrin, der er anvendt til beregningerne i rapporten fra 2020. I nær-
værende projekt skal derfor så vidt muligt identificeres alternative renseløsnin-
ger for disse stoffer, og omkostningerne ved disse teknologier skal skønnes, hvis
datagrundlag er tilgængeligt.
Endvidere skal projektet omfatte en teoretisk gennemgang af rensemetoder for
24 PFAS på baggrund af databladet for sum af 24 PFAS, samt redegøres for om-
stillingsomkostninger, investeringsomkostninger og løbende omkostninger. Del-
opgaven omhandlende de 24 PFAS-forbindelser er afrapporteret i nærværende
rapport.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0008.png
8
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
2
Formål og metode
Formålet med opgaven er at estimeret de erhvervsøkonomiske konsekvenser
ved at rensning af de 24 PFAS-forbindelser beskrevet i databladet for PFAS:
"SCHEER - Scientific Opinion on "Draft Environmental Quality Standards for Prio-
rity Substances under the Water Framework Directive"
PFAS (18 august 2022,
author: Scientific Committee on Health, Environmental and Emerging Risks)"
for
spildevandsforsyningernes renseanlæg.
2.1
Metodetilgang
Det har været en del af COWIs opgave at bidrage til
i dialog med Miljøstyrel-
sen
at afgrænse opgaven og fastlægge tilgangen til opgaven, så den bedst
muligt har kunne lade sig gøre i forhold til de tidsmæssige- og økonomiske ram-
mer for projektet.
Der er for denne delopgave 1
vedrørende rensning af 24 PFAS besluttet føl-
gende:
Der udarbejdes en teoretisk gennemgang af mulige rensemetoder for 24
PFAS-forbindelser
Der redegøres for investeringsomkostninger og løbende omkostninger ved
de beskrevet rensemetoder
Hvilket betyder at i denne rapport ses på et gennemsnitligt renseanlæg i Dan-
mark ud fra 36 tilvalgte renseanlæg fra Miljøstyrelsen. Ud fra data generet fra
disse anlæg vurderes koncentrationer, og nuværende udstyr på renseanlæg-
gene.
2.1.1 Inddragelse og interview
Undersøgelsen bygger for langt hovedparten på datasæt udleveret af Miljøstyrel-
sen, trukket fra PULS databasen. Datasættene er supplereret med indhentning
af nye oplysninger fra relevante aktører som baggrund for estimater over om-
kostningerne knyttet til de forskellige renseteknologier benyttet på renseanlæg-
gene.
Der er indhentet oplysninger fra følgende:
PULS-databasen
Rapporten: Beregning af erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at fast-
sætte miljøkvalitetskrav for 14 stoffer, december 2020
Databladet:
SCHEER - Scientific Opinion on "Draft Environmental Quality
Standards for Priority Substances under the Water Framework Directive"
PFAS (18 august 2022, author: Scientific Committee on Health, Envi-
ronmental and Emerging Risks)
Leverandører: Purolite, Suez, Envytech
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0009.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
9
3
PFAS
PFAS-forbindelserne er en gruppe af stoffer som mistænktes for at være svært
nedbrydelige, bioakkumulerende og toksiske for både mennesker, dyr og natu-
ren (Scientific Committee on Health, 2022). Vi kan på nuværende tidspunkt
måle PFAS i befolkningen verden over (Sundhedsstyrelsen, 2023).
PFAS har været brugt siden begyndelsen af 1950’erne. Stofferne har været an-
vendt i blandt andet skum til brandslukning, imprægnering af sko og tøj, kosme-
tik og madindpakning. Så PFAS-forbindelserne er spredt i en stort andel produk-
ter og forekommer alle menneskers hverdag.
Der har løbende været et arbejde i gang med forbud mod PFAS og status er føl-
gende:
I 2011 blev det forbudt at bruge brandslukningsskum med PFOS
I 2020 blev det forbudt at tilsætte stofferne til madindpakning
I 2023 indsender Danmark i samarbejde med Norge, Sverige, Tyskland
og Nederlandene et forslag til EU med et forbud mod brug af samtlige
PFAS-stoffer i EU
Der findes ikke på nuværende tidspunkt regulering for alle PFAS-forbindelser, da
stofgruppen indeholder over 10.000 forskellige stoffer. Der er i dag udlederkrav
til PFOS og grænseværdier til sum 4 og sum 22 PFAS for drikkevand og grund-
vand
PFAS er dog meget omdiskuteret og flere PFAS-forbindelser er at finde på EU's
kandidatliste over særligt problematiske stoffer (SVHC-stoffer). Det er følgende
forbindelser, vist i Tabel 1.
Tabel 1: Listen over PFAS-stoffer der allerede er på EU's kandidatliste over særligt proble-
matiske stoffer
Stofnavn
PFOA
PFDA
PFNA
PFHxS
Grundlag
Toksiske for reproduktion og persi-
stente, bioakkumulerende og giftige
stoffer
Meget persistente og meget bioakku-
mulerende stof
PFBS
Mistænkt for at have alvorlige konse-
kvenser for menneskers sundhed, og
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0010.png
10
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
for at have alvorlige konsekvenser for
miljøet
PFTrDA
PFDoDA
PFUnA
PFTeDA
HFPO-DA
Mistænkt for at have alvorlige konse-
kvenser for menneskers sundhed, og
for at have alvorlige konsekvenser for
miljøet
Meget persistente og meget bioakku-
mulerende stof
PFAS-forbindelserne forefindes i det der defineres som lang- og kortkædet for-
bindelser. Dette har betydning for de fysisk kemiske egenskaber for de enkelt
PFAS-stoffer og derfor også indvirkning på hvordan vi forventer der opfører sig
igennem renseanlægget og hvordan det fjernes. I Tabel 2 er de forventede fy-
siks-kemiske egenskaber for kædelængderne beskrevet.
Tabel 2: De fysisk-kemiske egenskaber for PFAS-forbindelserne som funktion af kæde-
længden.
Fysisk-kemiske egenskaber
Vandopløselighed
Vand/jordmobilitet
Adsorption til jord og sedi-
ment
Bioakkumulationspotentiale
hos dyr
Bioakkumulationspotentiale i
planter
Samlet forventet toksicitet
Kortkædet PFAS
Højere
Højere
Lavere
Lavere
Højere
Lavere
Langkædet PFAS
Lavere
Lavere
Højere
Højere
Lavere
Højere
Fra Tabel 2 kan vi udlede at de langkædet generelt har en højere toksicitet og
bioakkumuleres i dyr med større sandsynlighed, men til gengæld er de ikke så
mobile i vandfasen.
De kortkædet er derimod generelt mere mobile, så de spreder sig bedre de ak-
kumuleres ikke så godt i fedtvæv, men derimod i planter, og de er mindre toksi-
ske.
I Tabel 3 er kædelængden, mobiliteten og bioakkumulerbarheden for hvert af de
24 PFAS-forbindelser listet.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0011.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
11
Tabel 3: Kædelængde, mobilitet og bioakkumulerbarhed for de 24 PFAS-forbindelser
Akronym
Kæde-
længde
Mobilitet
Bioakkumulerbarhed
PFBA
Kort
Mobil
Sandsynligvis ikke bioakkumule-
rende
PFPeA
Kort
Mobil
Sandsynligvis ikke bioakkumule-
rende
PFHxA
PFHpA
PFOA
PFNA
Kort
Kort
Lang
Lang
Mobil
Mobil
Mobil
Ikke rigtig
mobil
Ikke bioakkumulerende (ECHA)
Potentielt bioakkumulerende
Bioakkumulerende
Bioakkumulerende
PFDA
PFUnA or
PFUnDA
PFDoDA or
PFDoA
PFTrDA
PFTeDA
PFHxDA
PFODA
PFBS
PFPeS
PFHxS
PFHpS
PFOS
Lang
Lang
Ikke mobil
Ikke mobil
Bioakkumulerende
Bioakkumulerende
Lang
Ikke mobil
Bioakkumulerende
Lang
Lang
Lang
Lang
Kort
Kort
Kort
Lang
Lang
Ikke mobil
Ikke mobil
Ikke mobil
Ikke mobil
Mobil
Mobil
Mobil
Mobil
Ikke rigtig
mobil
Bioakkumulerende
Bioakkumulerende
Potentielt bioakkumulerende
Ingen data
Ikke Bioakkumulerende (ECHA)
Potentielt bioakkumulerende
Bioakkumulerende
Potentielt Bioakkumulerende
Bioakkumulerende
PFDS
Lang
Ikke mobil
Potentielt Bioakkumulerende
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0012.png
12
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
6:2 FTOH
Kort
PFHxA pre-
cursor
Ingen data
8:2 FTOH
Lang
Ikke mobil
Potentielt bioakkumulerende
(PFOA-forløber)
HFPO-DA
(Gen X)
ADONA
Kort
Mobil
Evaluering af bioakkumulation
Kort
Mobil
Ikke bioakkumulerende (ECHA
2021)
C6O4
Kort
Mobil
Ikke bioakkumulerende
Generelt passer de fysisk-kemiske egenskaber godt på de enkelte stoffer. Der er
enkelte som er forskellige fra den generelle beskrivelse.
3.1
De nye miljøkvalitetskrav
Det nye forslåede miljøkvalitetskrav for PFAS-forbindelser er en ækvivalent vur-
dering op mod Perfluoroktansyre (PFOA). Derfor vurderes samtlige PFAS-
forbindelser med en relativ styrkefaktor (eller potentheds faktor, RPF) for at ud-
regne den ækvivalente koncentration i forhold til PFOA.
Det nye miljøkvalitetskrav er derfor formuleret som: Sum af PFOA-ækvivalenter
4,4 ng/l og den er gældende for både fersk- og marinvand, hvilket skal forstås
som en samlet sum af alle PFAS-forbindelserne ikke må overstige denne koncen-
tration i ækvivalenter til PFOA.
Der er i databladet (Scientific Committee on Health, 2022) beskrevet en RPF-
værdi for samtlige af de 24 PFAS-forbindelser, som vist i Tabel 4.
Tabel 4: RPF-værdier for de 24 PFAS-forbindelser.
Akronym
PFBA
PFPeA
PFHxA
PFHpA
PFOA
PFNA
PFDA
PFUnA or
PFUnDA
PFDoDA or
PFDoA
CAS-nummer
375-22-4
2706-90-3
307-24-4
375-85-9
335-67-1
375-95-1
335-76-2
2058-94-8
307-55-1
Relativ potensfaktor (Bil et
al., 2021)
0.05
0.01 ≤ RPF ≤ 0.05 *
0.01
0.01 ≤ RPF ≤ 1 *
1
10
4 ≤ RPF ≤ 10 *
4
3
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0013.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
13
PFTrDA
PFTeDA
PFHxDA
PFODA
PFBS
PFPeS
PFHxS
PFHpS
PFOS
PFDS
6:2 FTOH
8:2 FTOH
HFPO-DA (Gen
X)
ADONA
C6O4
72629-94-8
376-06-7
67905-19-5
16517-11-6
375-73-5
2706-91-4
355-46-4
375-92-8
1763-23-1
335-77-3
647-42-7
678-39-7
62037-80-3 /
13252-13-6
958445-44-8
1190931-27-1
0.3 ≤ RPF ≤ 3 *
0.3
0.02
0.02
0.001
0.001 ≤ RPF ≤ 0.6 *
0.6
0.6 ≤ RPF ≤ 2 *
2
2*
0.02
0.04
0.06
0.03
0.06 *
Disse RPF-værdi sammenholdt med koncentrationen af PFAS-forbindelserne be-
nyttes til at udregne den samlede mængde PFOA-ækvivalent koncentration ud-
ledt. I Tabel 5 herunder, er et eksempel på udregningen, ud fra den gennem-
snitlige udledningskoncentration fra de 22 anlæg. Ønskes udledningen fra hvert
enkelt datasæt udtrukket fra puls, kan disse findes i Tabel 6 i afsnit 6.1.2
Tabel 5: Udregnet PFOA-ækvivalent udledning fra den gennemsnitlige koncentration fun-
det fra de 36 renseanlæg fra PULS data.
Akronym
Koncentra-
tion [ng/L]
RPF
PFOA ækviva-
lente [ng/L]
Perfluorbutansulfonsyre
Perfluorbutansyre
Perfluordecansulfonsyre
Perfluordecansyre*
Perfluordodecansyre
Perfluorheptansulfonsyre
Perfluorheptansyre
Perfluorhexansulfonsyre
Perfluorhexansyre
Perfluornonansyre
2,81
3,06
-
0,55
0,25
0,43
1,67
0,80
5,95
0,26
0,001
0,05
2
7
3
1,3
0,05
0,6
0,01
10
0,0028
0,15
-
3,86
0,75
0,56
0,084
0,48
0,060
2,65
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0014.png
14
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
Perfluoroctansulfonsyre
Perfluoroctansyre
Perfluorpentansulfonsyre
Perfluorpentansyre
Perfluortridecansyre
Perfluorundecansyre
Sum af PFOA-ækvivalenter
Miljøkvalitetskrav
Overskridelse størrelsesorden:
1,92
4,18
-
4,03
-
-
2
1
0,3
0,025
0,3
4
3,84
4,18
-
0,10
-
-
16,72
4,4
3,8 gange
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0015.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
15
4
4.1
Data og resultater
Metode, data, forbehold og afgrænsninger
Rapporten indeholder gennemsnitsberegninger for de investerings- og driftsom-
kostninger, der skal til for at kunne leve op til de nye, miljøkvalitetskrav for
PFAS. Beregningerne giver Miljøstyrelsen et benchmark for, hvilke omkostninger
der gennemsnitligt kan blive tale om, hvis branchen skal leve op til de forven-
tede miljøkvalitetskrav der stilles for de 24 PFAS-forbindelser. Det er vigtigt i
den forbindelse at understrege, at metoden og gennemsnitsberegningerne er
baseret på foreliggende data og de givne forudsætninger.
4.1.1 Anvendte data fra databaser
Følgende data fra databaser er anvendt i beregningerne:
Udtræk fra PULS-databasen
Data i PULS-databasen stammer fra renseanlæggenes egenkontrol af PFAS-
forbindelser, samt fra overvågningskontroller.
I materialet fra Miljøstyrelsen er der 20 renseanlæg, der har registreret målinger
af PFAS. Det har ikke været intentionen og er ej heller muligt på det forelig-
gende grundlag at udarbejde en detaljeret analyse for alle renseanlæg, men
gennemsnitsbetragtninger for at estimere omkostningerne ved en renseløsning.
Analysen er derfor gennemført, som følger:
Kun renseanlæg med data for koncentration af et eller flere PFAS-stoffer,
indgår i beregningen (20 renseanlæg).
Ingen af de 20 renseanlæg har måledata for samtlige 24 PFAS-forbindelser
der beskrives i databladet
"Final Opinion on "Draft Environmental Quality
Standards for Priority Substances under the Water Framework Directive"
PFAS"
(Scientific Committee on Health, 2022), der er arbejdet ud fra til-
gængeligheden af de 16 PFAS-forbindelser der er målt
Det er antaget, at alle renseanlæg, uanset konfiguration af eksisterende
rensning, er underlagt det foreslåede miljøkvalitetskrav i det endelige data-
blad.
Der er ikke taget forbehold for fortyndingszoner, men udgangspunkt i det
beskrevet miljøkvalitetskrav i databladet (Scientific Committee on Health,
2022)
Data fra PULS er kontrolleret af COWI og tilpasset, hvad angår enhedsangivel-
ser, hvor enhederne µg/l er omregnet, så alle koncentrationer er i ng/l. Der er i
datasættet angivet gennemsnit for de seneste fem år. Det er ikke undersøgt, om
der for den enkelte virksomhed har været en udviklingstendens i koncentratio-
nerne. Målinger under detektionsgrænsen er regnet som nul, dette er gjort da
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0016.png
16
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
detektionsgrænsen for flere af PFAS-forbindelserne er højere end den nylige for-
slåede miljøkvalitetskrav.
4.1.2 Datagrundlag og metode for de erhvervsøkonomiske
konsekvenser
Datagrundlag
Som datamæssig baggrund for beregningerne af de erhvervsøkonomiske konse-
kvenser er der indhentet estimerede priser for investering og drift af et anlæg,
det kan behandle 100 m
3
/h og 250 m
3
/h (disse kapaciteter er valgt ud fra rap-
porten fra 2020). Overslagene er baseret på budgetpriser oplyst af udstyrsleve-
randører suppleret med erfaringstal for øvrige arbejder. De detaljerede omkost-
ninger fremgår af Bilag C.1 og Bilag C.2
Sent i processen har COWI modtaget prisestimater på 250 m³/h og 1.200 m³/h
fra en yderligere udstyrsleverandør og har kunne konkludere, at disse ligger fint
i tråd med vores beregninger. Disse prisestimater er kun anvendt til kvalitetssik-
ring af beregningerne, idet selve prisestimaterne ikke var udspecificeret i en-
kelte poster på et niveau, hvor de kunne indgå i beregningerne.
Derudover indgår data for alle renseanlæggenes størrelse. Der er i alt 289 ren-
seanlæg i Danmark. Til brug i denne rapport er der indsamlet data om de 36
største renseanlægs respektive anlægs kapacitet. Disse anlæg udgør tilsammen
knap 52% af den samlede kapacitet på renseanlæg i Danmark. For de øvrige
253 renseanlæg er der kun anvendt deres gennemsnitlige kapacitet, som er 126
m³/h.
Metode
På baggrund af omkostningsdata ved 100 m
3
/h og 250 m
3
/h er der udarbejdet
en omkostningsfunktion, som bruges til at beregne omkostningen for hvert an-
læg som en funktion af anlæggets kapacitet. Da der er væsentlige forskellen på
forholdet mellem omkostninger og kapacitet på tværs af forskellige omkost-
ningstyper, har hver omkostningstype fået sin egen omkostningsfunktion. Funk-
tionerne er, udover at være databaseret, også blevet vurderet og kvalitetssikret
af COWIs eksperter på området.
Med omkostningsfunktionerne har det efterfølgende været muligt at beregne
omkostningerne for hvert af de 36 største anlæg, og yderligere beregne omkost-
ningerne for det gennemsnitlige 'øvrige' anlæg med en kapacitet på 126 m
3
/h.
Ved at lægge alle disse omkostningerne sammen beregnes de samlede omkost-
ninger, som tager højde for, at anlæggene har forskellige kapaciteter, og at for-
holdet mellem kapacitet og omkostninger ikke er lineært.
Omstillingsomkostninger, investeringsomkostninger og løbende
omkostninger
Omkostningerne opdeles i omstillingsomkostninger, investeringsomkostninger
og løbende omkostninger. Dog er der for så vidt aangår denne analyse ingen
omstillingsomkostninger, som skal opgøres. Dette skyldes, at der ikke ifm.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0017.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
17
overgangen til de nye anlæg vil være teknologi, som skal udfases på den bag-
grund og derved "gå til spilde" som følge af de nye anlæg. Investeringsomkost-
ningerne opgøres som de initiale omkostninger, der er nødvendige for at igang-
sætte rensningen, og de løbende omkostninger opgøres som de efterfølgende
omkostninger til drift og vedligeholde se af anlæggene.
Forudsætninger
Der er yderligere antaget en levetid af anlæggene på 25 år og ikke medregnet
potentialet for geninvesteringer. Dertil er der anvendt en diskonteringsrente på
3,5%, jf. det seneste Nøgletalskatalog fra Finansministeriet
1
. Da data på om-
kostningerne er fra 2020, er disse også inflationskorrigeret til 2022K4-priser på
baggrund af udviklingen i Danmarks Statistiks byggeomkostningsindeks. Alle be-
regningerne følger standarden fra Erhvervsstyrelsen Vejledning om erhvervsøko-
nomiske konsekvensvurderinger
2
.
1
2
Nøgletalskalalog - juni 2023 (fm.dk)
VEJLEDNING OM ERHVERVSØKONOMISKE KONSEKVENSVURDERINGER (erhvervsstyrelsen.dk)
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0018.png
18
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
5
Virksomhedsdata
Der er grundet den tidsmæssige begrænsning af opgaven ikke kigget videre ind i
PFAS-rensning, fordeling eller andet for virksomheder. Der er dog lavet et ud-
træk fra PULS der viser gennemsnitlige målinger fordelt på forskellige virksom-
hedstyper. Disse kan findes i Bilag B.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0019.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
19
6
Spildevandsforsyningernes renseanlæg
6.1.1 Aktuelle belastning og udløbskoncentrationer
Den gennemsnitlige indløbskoncentration for de målte PFAS-forbindelser fra de
36 udvalgte anlæg. Der findes kun data i indløb på 15 ud af de 36 anlæg og de
er vist herunder i Figur 1.
16
14
12
10
8
6
4
2
0
[ng/l]
Gns. Indløbskonc. Inkl. Nyborg 2020-2023
Gns. Indløbskonc. Eksl. Nyborg 2020-2023
Figur 1: De gennemsnitlige indløbskoncentrationer målt på PFAS-forbindelser på de ud-
valgte danske renseanlæg.
Der er vist to sæt af den samme data, dette skyldes at Nyborg Centralrensean-
læg har en enkelt måling for perflourbutansulfonsyre, som er ca. en faktor 100
højere end nogen andre målinger på stoffet. At der for flere af PFAS-
forbindelserne er vist nul er ikke ens betydende med at der ikke kan forefindes
noget, men at samtlige målinger for de 15 renseanlæg var under detektions-
grænsen for stoffet.
Den gennemsnitlige udløbskoncentration fra de danske renseanlæg er vist Figur
2Figur 2. Der findes data i afløbet for 20 af de 36 udvalgte renseanlæg. Der er
for udløbskoncentrationen også lavet to forskellige sæt af samme data, da Skive
Renseanlæg har en enkeltstående måling som er en faktor 100 højere end de
gennemsnitlige målinger i afløbet.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0020.png
20
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
12,00
10,00
8,00
ng/l
6,00
4,00
2,00
0,00
Gns. Udløbskonc. Eksl. Skive 2020-2023
Gns. Udløbskonc. Inkl Skive 2020-2023
Figur 2: Den gennemsnitlige udløbskoncentration for PFAS-forbindelserne i de danske ren-
seanlæg.
Det er også gældende for Figur 2 at de PFAS-forbindelser der er nul, ikke nød-
vendigvis er nul, men under detektionsgrænsen og derfor repræsenteret som
nul i grafen.
6.1.2 Eksisterende renseanlægs effektivitet i rensning af
PFAS i dag
I Figur 3 er den gennemsnitlige koncentration I ind- og udløb fra renseanlæg-
gene uden outliers sammenlignet. Det er ikke muligt at sige noget konkret om
den reelle fjernelse igennem de danske anlæg i 2023 ud fra dataene trukket fra
PULS, da flere af resultaterne tyder på at der kommer en større mængde PFAS
ud af renseanlæggene end ind.
For at give et indblik i data bag gennemsnitsberegningerne, og vise at tenden-
serne vist i gennemsnittet ikke skyldes outliers, er der i Bilag A plottet data fra
fire renseanlægs ind- og udløbsdata.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0021.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
21
16
14
12
10
8
6
4
2
0
[ng/l]
Gns. Indløbskonc. Eksl. Nyborg 2020-2023
Gns. Udløbskonc. Eksl. Skive 2020-2023
Figur 3: Sammenligningen af det gennemsnitlige indløb uden outliers, med det gennem-
snitlige udløb uden outliers.
Der kan være flere grunde til at den reelle fjernelse igennem danske renseanlæg
i dag er svær at se i data. Der er ikke målt for PFAS forbindelserne igennem de
danske renseanlæg som en fast analyse, der udføres flere gange månedligt/år-
ligt, så datagrundlaget består af 38 datasæt på indløbet og 58 datasæt på udlø-
bet, målt i forbindelse med et måleprogram en enkelt gang hver år på de fleste
af anlæggene.
Søholt Renseanlæg adskiller sig og har i perioden februar 2023 til august 2023
målt fast på 16 forskellige PFAS-forbindelserne i udløbet, disse er vist i Figur 4.
Der er dog ikke målt i indløbet i samme periode.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0022.png
22
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
Søholt (Feb-Aug 2023)
10
[ng/l]
5
0
24-01-2023
15-03-2023
04-05-2023
Perfluorbutansulfonsyre
Perfluordecansulfonsyre
Perfluordodecansyre
Perfluorheptansyre
23-06-2023
12-08-2023
Perfluorbutansyre
Perfluordecansyre
Perfluorheptansulfonsyre
Perfluorhexansulfonsyre
Figur 4: Søholts månedlige målinger af 16 PFAS-forbindelser i udløbet fra renseanlægget.
Udover datagrundlaget ikke er så stort, så er det gældende for PFAS-
forbindelserne, at der i renseanlæggets indløb ikke måles for forskellige precur-
sors, som igennem renseanlæggets formentlig nedbrydes til andre PFAS-
forbindelser, som der måles for i udløbet. Selve den hydrauliske opholdstid igen-
nem et renseanlæg giver formentlig også udfordringer for at opstille en korrekt
balance igennem anlægget.
Som sidste punkt, så skal der tages højde for koncentrationerne der måles,
PFAS-forbindelserne detekteres i nanograms niveau, og ofte i 1-2 nanogram, så
selve usikkerheden ved analysen får en betydning for resultatet i dette lave om-
råde.
Det er som beskrevet tidligere svært at konkluderer på eventuel fjernelse af
PFAS-forbindelser igennem de danske renseanlæg med nuværende data. Der
mangler et stykke arbejde med at få dannet en præcis massebalancen for de 24
PFAS-forbindelser igennem renseanlæggene. Det er dog muligt at beskrive om
de målinger der findes i dag, lever op til miljøkvalitetskravet beskrevet i databla-
det fra SCHEER, i Tabel 6 herunder er PFOA-ækvivalenterne udregnet for samt-
lige 58 datasæt der er udtrykket fra Puls i forbindelse med dette projekt.
Af de 58 datasæt overholder fem det forslåede miljøkvalitetskrav, af disse fem
datasæt består tre af dem af en måling på et enkelt stof, og bør derfor ses bort
fra, da der stadig mangler målinger for 23 stoffer.
De to resterende består af komplette målinger af 16 PFAS-forbindelser. Det ene
datasæt er fra Gadevang renseanlæg, og ligger på 2,56 ng/l PFOA-ækvivalenter
ud af de tilladte 4,4 PFOA-ækvivalenter, med 8 PFAS-forbindelser der er af
ukendt koncentration.
Det andet sæt er fra Søholt i forbindelse med deres målekampagne igennem
2023, hvor PFOA-ækvivalenter falder fra et gennemsnit på 9,27 ng/l PFOA-
ækvivalenter til 0,72 ng/l PFOA-ækvivalenter. COWI har kontaktet Søholt for at
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0023.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
23
be-/afkræfte om der er testet rensning på sitet, men det formodes at der har
været fejl i analyserne fra august, og dette er grunden til de lave værdier, da
nyeste målinger viser samme niveau som tidligere.
Tabel 6: Aktuelle PFOA-ækvivalent sum for samtlige 58 udløbsdatasæt.
Renseanlæg
PFOA-
ækvivalenter
Antal PFAS-
forbindelser
målt
Overholder ny
miljøkvalitets-
krav
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Ejby Mølle Renseanlæg
13,55
10
10
4,90
10
16,24
Esbjerg Vest
11,11
10
14,11
10
12,42
Gadevang
2,56
Køge-Egnens Rensean-
læg I/S
8,30
10
6,76
9
22,53
16
14,99
16
20,48
16
21,54
10
16
10
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Under miljøkva-
litetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0024.png
24
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
16
15,30
Marselisborg
16,33
10
15,67
10
6,60
16
17,28
16
17,49
16
37,23
Måløv Rens
7,49
10
4,99
10
4,71
16
19,86
Nyborg Centralrense-
anlæg
Næstved
4,42
Renseanlæg Damhus-
åen
7,29
10
16,10
10
7,65
10
0,52
10
2
7
10
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Under miljøkva-
litetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0025.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
25
1
3,80
16
21,05
Renseanlæg Lynetten
8,17
10
37,95
10
14,30
1
3,20
16
16,96
Skævinge Centralren-
seanlæg
Bjergmarken
14,41
Grindsted
10,48
Haderslev
10,34
16
15,51
Herning - Hcr
11,77
Horsens
9,80
Skive
161,52
16
79,64
16
1
16
16
16
18,20
16
16
10
Under miljøkva-
litetskrav værdi
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værdi
Under miljøkva-
litetskrav vær
Over miljøkvali-
tetskrav vær
Over miljøkvali-
tetskrav vær
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0026.png
26
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
Spildevandscenter
Avedøre
Søholt
8,23
32,24
16
Over miljøkvali-
tetskrav værd
16
Over miljøkvali-
tetskrav værd
16
7,63
16
8,35
16
11,94
16
6,99
16
7,27
16
14,49
16
0,72
Vedbæk
13,31
Vejle Centralrens.
7,36
16
8,38
Aalborg Vest
5,48
16
16
16
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Under miljøkva-
litetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav værd
Over miljøkvali-
tetskrav vær
Over miljøkvali-
tetskrav vær
Over miljøkvali-
tetskrav vær
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0027.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
27
6.1.3 Bedste tilgængelige teknikker (BAT) i relation til
PFAS-rensning
COWI er ikke bekendt med, at der findes et BREF-dokument
3
for rensning på
spildevandsforsyningernes renseanlæg (se evt.:
https://mst.dk/erhverv/indu-
stri/bat-bref/liste-over-alle-brefer/)
I dette afsnit beskrives de teknologier som COWI anser som BAT i relation til op-
gaven med at fjerne PFAS-forbindelser fra spildevandsforsyningers renseanlæg.
Det betyder at der er taget hensyn for at teknologiens fjernelsesgrad, investe-
ringsomkostninger, driftsomkostninger og evt. problematikker der opstår ved
valgte teknologier. Dette betyder også at teknologier som membranprocesserne
(omvendt osmose og nanofiltrering) ikke er beskrevet, på trods af de gode re-
sultater for fjernelse af PFAS-forbindelser. Dette skyldes både de økonomiske og
teknologiske aspekter omkring at skulle installere disse på renseanlæg.
Aktivt kul
Aktivt kul kan leveres som pulver eller som granulat. I et aktivt kulfilter anven-
des normalt et granulat. Aktivt kul er i stand til at adsorbere mange organiske
forbindelser (op til 10-20 % organisk stof i forhold til egen vægt). Upolære for-
bindelser kan normalt fjernes med aktivt kul, mens polære forbindelser (vandop-
løselige) normalt fjernes dårligt. Stoffer med høj log K
ow
(K
ow
= Opløselighed i
octanol i forhold til opløselighed i vand) vil generelt let kunne fjernes med aktivt
kul i modsætning til stoffer med lav log K
ow
.
Derfor har aktivt kul en varieret effekt på fjernelsen af PFAS-forbindelser. De
langekædet PFAS-forbindelser, som generelt er mere upolære fjernes med høj
effektivitet, mens de kortkædet, som er mere polære fjernes i en mindre grad.
Sammenfattende vurderes det, at aktivt kul sandsynligvis kan fjerne størstede-
len af de PFAS-forbindelser, der findes på renseanlæggene I dag. Fjernelsesgra-
den af PFAS i aktivt kul er >99%, hvis det anvendes med meget lange opholds-
tider og kullet skiftes meget ofte, så de kortkædet PFAS forbindelser ikke desor-
bere igen.
Det betyder også, at hvis det skal være et økonomisk solid BAT løsning, så bli-
ver der en grad af usikkerhed i hvilken grad især de kortkædet PFAS-
forbindelser fjernes, og aktivt kul bør derfor suppleres med anden teknologi hvis
der ønskes en total fjernelse.
For at illustrere funktionen af et aktivt kulfilters optagelse af PFAS-forbindelser,
og hvorfor det ikke kan stå alene ses Figur 5.
BREF: Referencedokument udarbejdet på EU-plan, der beskriver bedste tilgængelige teknikker (BAT) for forskellige
brancher omfattet af direktivet for industrielle emissioner 2010/75 EU. Spildevandsforsyningernes renseanlæg er ikke
omfattet.
3
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0028.png
28
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
0
10000
20000
30000
40000
50000
60000
70000
%PFAS i udløbet fra GAC
Bedvolumner
Kortkædet (Hurtigste breakthrough)
Kortkædet (langsomste breakthrough)
Langkædet (langsomste)
Langkædet (Hurtigste)
Figur 5: Illustration af adsorbtionsgraderne i et aktivt kulfilter
Figur 5 illustrer at op til de første 50 bedvolumner der optages alt PFAS i kullet,
så vi tilbageholder alt. Hvis kullet ikke udskiftes, falder tilbageholdelsen af de
kortkædet PFAS-forbindelser, men de langkædet PFAS-forbindelser optages sta-
dig, det gør de hen til cirka 25.000 bedvolumner og her begynder vi at se gen-
nembrud af de langkædet forbindelser.
Så for at bevare en forsvarlig økonomi, vil det være forventeligt at vælge et an-
tal bedvolumner omkring breakthrough punktet for de langkædet forbindelser.
En anden ulempe, som øger kompleksiteten yderligere ved aktivt kul, er selekti-
viteten. Aktivt kul er ikke en selektiv proces, mange andre stoffer end PFAS-
forbindelserne vil adsorbere på kullet og derfor nedbringe den reelle tilbagehol-
delse af PFAS, da kapaciteten opbruges af andre stoffer.
Selektiv ionbytning
Resinerne til selektiv ionbytning leveres som et granulat og fungere i princippet
som aktivt kul. Den store forskel er selektiviteten, disse resiner er produceret til
at specifikt fjerne PFAS-forbindelserne, så størstedelen af kapaciteten i et selek-
tiv resin, vil benyttes til at fjerne PFAS-forbindelser.
Derudover er resinnerne designet til både at adsorbere de upolær og polær
PFAS-forbindelser, så fjernelsesgraden af især de kortkædet PFAS-forbindelser
er signifikant bedre, hvor breakthrough punktet for disse er rykket markant ift.
for et aktivt kulfilter, som for aktivt kul er der i Figur 6 vist en illustration af ad-
sorbtionsgraderne for et selektiv ionbytterresin til PFAS. Fordelen for resinerne
er mængden af PFAS-forbindelser, der kan adsorberes før breakthrough obser-
veres.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0029.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
29
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
0
50000
100000
150000
200000
250000
300000
%PFAS i udløbet fra IX
Bedvolumner
Kortkædet (Hurtigste breakthrough)
Kortkædet (langsomste breakthrough)
Langkædet (Hurtigste)
Langkædet (langsomste)
Figur 6: Illustration af adsorbtionsgraderne i et selektiv ionbytterresin
Overfladeaktiv skumfraktionering (SAFF)
SAFF-processen udnytter de fysisk-kemiske egenskaber af PFAS-forbindelser til
at binde til fine luftbobler som et resultat af dets hydrofobe og hydrofile egen-
skaber. Når præcist kontrollerede bobler indføres og får lov til at stige i en smal
søjle af vand, bliver boblerne effektive til at opsamle PFAS-forbindelser, der er
løst bundet til vandmolekylerne. Ved overfladen PFAS fjernes ved adskillelse og
koncentration gennem et passivt ”spild over overløbssystem” og et
aktivt vaku-
umsystem (Barr Engineering Co., 2023). Det opsamlede PFAS-koncentrat føres
videre yderligere koncentrering igennem samme metode for at blive en højkon-
centrationsvæske med relativt lille volumen, der er egnet til destruktion.
Systemet har betydelige fordele i forhold til alle andre teknologier på markedet,
da processen er meget robust. SAFF virker uden nedsat effekt, uanset om van-
det indeholder store mængder suspenderede stoffer og forurenende stoffer af
forskellig art, herunder olie og biologiske stoffer. Teknikken er ikke følsomt over
for høje koncentrationer og er ikke pH-følsomt. Teknikken har ikke behov for no-
gen forbehandlingssystemer, men for at minimere servicearbejde kan der med
fordel fjernes suspendere partikler.
SAFF-processen er en nyere teknik til behandling af PFAS, men som beskrevet
ovenfor er der nogen fordele ved teknikkens følsomhed, derudover er det en
teknik der fungerer ved at boble luft igennem vandet, som vi allerede gør på
renseanlæg i biologien. Derfor anser COWI SAFF-teknologien på en god teknisk
løsning, men det er er et bud, hvor teknologien formentlig har behov for at mod-
nes før den investeringsmæssigt kan konkurrere med aktivt kul og selektiv ion-
bytning.
Der er dog for teknikken gode forsøgsdata for flere af de 24 PFAS-forbindelser,
fra større pilot systemer udført af Envytech og Alonia. Derudover er der i littera-
turen estimeret fjernelsesgrader på >80% for de langkædet forbindelser, og op
til 50% fjernelse for de kortkædet, disse er beskrevet i rapporten (Barr
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0030.png
30
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
Engineering Co., 2023) og (M. Riegel, S. Egner & F. Sacher (DVGW-
Technologiezentrum Wasser (TZW)), 2020)
Tabel 7: Fjernelsesgrader for de forskellige PFAS-forbindelser med SAFF-teknikken
Akronym
Kæde-
længde
Fjernelses-
grader (for-
søgsdata)
Fjernelses-
grader (esti-
mat)
PFBA
PFPeA
PFHxA
PFHpA
PFOA
PFNA
PFDA
PFUnA or
PFUnDA
PFDoDA or
PFDoA
PFTrDA
PFTeDA
PFHxDA
PFODA
PFBS
PFPeS
PFHxS
PFHpS
PFOS
PFDS
Kort
Kort
Kort
Kort
Lang
Lang
Lang
Lang
0-10%
0-30%
60-95%
>99,9%
>99,9%
>99,9%
>99,9%
~95%
Lang
>80%
Lang
Lang
Lang
Lang
Kort
Kort
Kort
Lang
Lang
Lang
>99,9%
>99,9%
99,90%
>99,9%
0-40%
>80%
>80%
>80%
>80%
0-50%
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0031.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
31
6:2 FTOH
8:2 FTOH
HFPO-DA
(Gen X)
ADONA
C6O4
Kort
Lang
Kort
99,90%
~95%
0-50%
Kort
Kort
0-50%
0-50%
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0032.png
32
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
7
ser.
Valg af scenarier
Der er opstillet to scenarier for fjernelsen af PFAS for de danske renseanlæg. For
begge scenarier er der lavet beregninger for de erhvervsøkonomiske konsekven-
COWI har yderligere kigget på SAFF-processen, men det har vist sig, at meto-
den kræver en modning, før anlæggene produceres i de kapaciteter, der vil være
nødvendigt på danske renseanlæg, samt en signifikant reducering i investerings-
omkostningerne, da løsningen er cirka fire gange så høje som investeringen i
aktivt kul.
7.1
Renseløsning 1
Total fjernelse af PFAS-
forbindelser
I scenarie et fokuseres der på en total fjernelse af alle PFAS-forbindelser, både
kort- og langkædet til under detektionsgrænsen ud fra alle danske renseanlæg.
Ud fra det tilgængelige materiale om spildevandsforsyningernes renseanlæg, og
fjernelsen af PFAS, vurderes det, at samtlige renseanlæg i Danmark ville skulle
opstille ekstra rensetrin for at overholde det forslåede miljøkvalitetskrav i Data-
bladet fra SCHEER.
Givet opgavens tids- og ressourcemæssige rammer er der valgt et generelt teo-
retisk løsningsforslag til at opnå den totale fjernelse af PFAS-forbindelser i spil-
devandet. Ud fra kendskab til og vurdering af forskellige rensemetoder og under
hensyntagen til BAT-principper, hvor der er taget hensyn til den tekniske gen-
nemførlighed og den økonomiske indvirkning, foreslår COWI følgende kombine-
rede løsning som udgangspunkt for beregningerne til de erhvervsøkonomiske
vurderinger:
Trin 1: Filtrering i et tryksandfilter
Trin 2: Rensning i et aktivt kulfilter (2-søjle-anlæg)
Trin 3: Rensning ved selektiv ionbytning (f.eks. PFA694E resin, 2-søjlean-
læg).
Med denne løsning fjernes først alle partikler filtreres fra, hvilket er nødvendigt
for at undgå tilstopning af kulfiltre og ionbytterkolonner. Kulfilterets primære
funktion er at adsorbere de langkædet PFAS-stoffer, men samtidig vil der i et
vist omfang også adsorberes tungmetaller og organiske forbindelser. Det vil der-
for for renseanlæg være spildevandet indhold af andre organiske stoffer (målt
som COD), der vil være afgørende for, hvor længe et kulfilter kan anvendes, før
det er mættet og derved har nedsat renseeffekt over for PFAS-stofferne.
Der er lavet vurdering af hvor mange bedvolumner, der bør køres, før kullet skal
skiftes, og det er valgt at sætte skiftet ved 25.000 bedvolumner, da det for-
mentlig er omkring dette punkt de første langkædet PFAS-forbindelser vil be-
gynde at gennembryde, da dette punkt som beskrevet tidligere er omkring
mætningspunktet for COD.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0033.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
33
Slutrensning i et selektivt ionbytningsanlæg, som vil fjerne de kortkædet PFAS-
forbindelser, har allerede gennembrud ved 5.000-10.000 bedvolumner i det ak-
tive kul og derved fortsat sikrer en høj fjernelsesgrad. Der er ud fra de udtrukne
PULS data lavet en modelleret simulering af gennembryd på resinet og denne
ligger imellem 16-25.000 bedvolumner. Der er til udregningerne valgt at benytte
25.000 bedvolumner før der skiftes resin.
Både aktivt kul og ionbytterresinerne benyttes som single use, og bortskaffes til
forbrænding eller for kullet til genaktivering.
Det vurderes, at den samlede løsning ud fra en BAT-vurdering vil give det bed-
ste resultat.
Det vurderes, at der med denne løsning kan opnås koncentrationer for PFAS-
forbindelserne der kan overholde det beskrevede miljøkvalitetskrav i databladet
fra SCHEER.
Det er dog usikkert, om dette niveau reelt kan opnås, og om den kan oprethol-
des med de antal bedvolumner der er antaget til udregningerne, da metoden al-
drig har været afprøvet på spildevandsforsyningernes renseanlæg. Der findes
ikke umiddelbart en egnet metode, som kan forbedre renseeffektiviteten. Det
skal bemærkes, at ovennævnte løsning renser til samme niveau uanset recipien-
tens miljøtilstand. Der skelnes derfor ikke mellem udledning til god eller dårlig
miljøtilstand.
Den foreslåede løsning vil i noget omfang fjerne tungmetaller og problematiske
organiske stoffer, som ikke er målet med dette projekt.
7.1.1 Erhvervsøkonomiske konsekvenser
COWI har beregnet de forventede erhvervsøkonomiske konsekvenser i dette
scenarie. En beskrivelse af metoden kan findes i Afsnit 4.1.2, og resultatet af
beregningen fremgår af Tabel 8
4
.
Tabellen viser, at det samlet set forventes at koste de 289 renseanlæg knap 6,9
mia. kr. at investere i de nødvendige anlæg ved dette scenarie for rensning af
PFAS. Dette svarer i gennemsnit til knap 24 mio. kr. for hvert anlæg, men varie-
rer naturligvis meget afhængigt af kapaciteten for det konkrete anlæg.
Investeringsomkostningerne er væsentligt mindre end de løbende omkostninger
til drift og vedligeholdelse. Det forventes, at de nye anlæg vil koste 3,3 mia. kr.
om året i løbende omkostninger, svarende til 11,5 mio. kr. for hvert anlæg. Til-
bagediskonteres de samlede løbende omkostninger for anlæggenes forventede
levetid på 25 år, så kan det samlet opgøres til 54,6 mia. kr.
altså et beløb,
som er knap 8 gange større end de samlede investeringsomkostninger.
Samles investeringsomkostningerne med de løbende omkostninger, så forventes
omkostningerne at blive på 61,5 mia. kr. i alt, svarende til 213 mio. kr. pr. an-
læg og 6,5 kr. pr. m
3
vand.
4
Bemærk, at der ikke indgår omstillingsomkostninger, jf. afsnit 4.1.2.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0034.png
34
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
Tabel 8: Erhvervsøkonomiske konsekvenser af renseløsning 1, 2022-priser
Antal
anlæg
Investeringsomkostninger
Løbende omkostninger
(drift og vedligeholdelse)
Samlede omkostninger
NPV
Årlig
NPV
Årlig
NPV
Årlig
289
289
289
289
289
289
Mio. kr.,
i alt
6.879
417
54.631
3.315
61.510
3.732
Mio.
kr./an-
læg
23,8
1,4
189,0
11,5
212,8
12,9
kr./m3
0,7
5,7
6,5
Note: Metoden beskrives i Afsnit 4.1.2. NPV: Nettonutidsværdi. Det antages, at anlæggene står klar i
2025.
Omkostningerne til rensning afhænger naturligvis i høj grad af kapaciteten på
det pågældende renseanlæg. Tabel 9. viser omkostningerne fordelt på de 36
største anlæg hhv. de øvrige 253 anlæg. Det ses, at over halvdelen af de sam-
lede omkostninger til rensning vil komme fra disse anlæg, hvilket ligger fint i
tråd med, at de også udgør over halvdelen af den samlede kapacitet.
Tabel 9: Opdeling af de erhvervsøkonomiske konsekvenser på anlæg, renseløsning 1,
2022-priser
NPV
Mio.
Mio.
kr., i
kr./an-
alt
læg
De 36
store
anlæg
De
253
øv-
rige
anlæg
I alt,
289
anlæg
Investeringsomkostninger
Løbende omkostninger
Samlede omkostninger
Investeringsomkostninger
Løbende omkostninger
Samlede omkostninger
Investeringsomkostninger
Løbende omkostninger
Samlede omkostninger
3.127
27.926
31.053
3.752
26.705
30.457
6.879
54.631
61.510
87
776
863
15
106
120
24
189
213
Årlig
Mio. kr., Mio.
i alt
kr./an-
læg
190
1.694
1.884
228
1.620
1.848
417
3.315
3.732
5,3
47
52
0,9
6,4
7,3
1,4
11
13
Note: Metoden beskrives i Afsnit 4.1.2. NPV: Nettonutidsværdi. Det antages, at anlæggene står klar i
2025.
7.2
Renseløsning 2
Fjernelse af langkædet
PFAS-forbindelser
I scenarie to er der fokus på at få fjernet de langkædet PFAS-forbindelser. Bag-
grunden for at kigge på et scenarie, hvor der kun er fokus på at fjerne de lang-
kædet forbindelser skyldes at ud fra det tilgængelige materiale, så som vist i Ta-
bel 10, er ~95% af problemet fra de danske renseanlæg de langkædet
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0035.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
35
forbindelser, så fjernes alle de langkædet PFAS-forbindelser, så kan det forslå-
ede miljøkvalitetskrav i databladet overholdes.
Tabel 10: Summeringen af PFOA-ækvivalenter fordelt på PFAS-forbindelsernes kæde-
længde
Koncen-
tration
[ng/l]
Langekædet PFAS-forbindelser
Perfluoroktansyre
Perfluornonansyre
Perfluordecansyre
Perfluordodecansyre
Perfluorheptansulfonsyre
Perfluoroctansulfonsyre
Sum langkædet PFAS-
forbindelser
4,18
0,26
0,55
0,25
0,43
1,92
PFOA-
ækvivalenter
[ng/l]
4,18
2,65
3,86
0,75
0,56
3,84
15,84
Kortkædet PFAS-forbindelser
Perfluorbutansyre
Perfluorpentansyre
Perfluorhexansyre
Perfluorheptansyre
Perfluorbutansulfonsyre
Perfluorpentansulfonsyre
Perfluorhexansulfonsyre
Sum af kortkædet
PFAS-forbindelser
Sum total
16,717
3,06
4,03
5,95
1,67
2,81
0
0,8
0,15
0,1
0,06
0,084
0,0028
0
0,48
0,8768
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0036.png
36
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
Langkædet%
Kortkædet%
94,76
5,24
Ud fra det overstående foreslår COWI under hensyntagen til BAT-principper en
kombineret løsning som består af følgende:
Trin 1: Filtrering i et tryksandfilter
Trin 2: Rensning i et aktivt kulfilter (2-søjle-anlæg)
Med denne løsning fjernes først alle partikler filtreres fra, hvilket er nødvendigt
for at undgå tilstopning af kulfiltrene. Kulfilterets primære funktion er at adsor-
bere de langkædet PFAS-stoffer, men som beskrevet tidligere vil der også adsor-
beres tungmetaller og organiske forbindelser. Dimensioneringen er med samme
antagelse som tidligere scenarie, hvor COD bliver afgørende for længden af an-
vendelsen før skift af kullet. Det er som beskrevet tidligere også her benyttet
25.000 bedvolumner som punkt for skift af kul.
Der vil tidligere ske gennembrud af de korte PFAS-forbindelser, så der vil for
dette scenarie være stor usikkerhed i fjernelsesgraden af de kortkædet PFAS-
forbindelser, og den vil formentlig være meget lille.
Det vurderes, at den samlede løsning ud fra en BAT-vurdering vil give det bed-
ste resultat.
Det vurderes, at der med denne løsning kan opnås koncentrationer for PFAS-
forbindelserne der kan overholde det beskrevede miljøkvalitetskrav i databladet
fra SCHEER
Det er dog usikkert, om dette niveau reelt kan opnås, og om den kan oprethol-
des med de antal bedvolumner der er antaget til udregningerne, da metoden al-
drig har været afprøvet på spildevandsforsyningernes renseanlæg. Der findes
ikke umiddelbart en egnet metode, som kan forbedre renseeffektiviteten. Det
skal bemærkes, at ovennævnte løsning renser til samme niveau uanset recipien-
tens miljøtilstand. Der skelnes derfor ikke mellem udledning til god eller dårlig
miljøtilstand.
Den foreslåede løsning vil i noget omfang fjerne tungmetaller og problematiske
organiske stoffer, som ikke er målet med dette projekt.
7.2.1 Erhvervsøkonomiske konsekvenser
COWI har også for dette scenarie beregnet de forventede erhvervsøkonomiske
konsekvenser. En beskrivelse af metoden kan findes i Bilag C, og resultatet af
beregningen fremgår af Tabel 11
5
.
Denne løsning forventes at være væsentligt billigere end renseløsning 1
pri-
mært som følge af lavere løbende omkostninger. Renseløsning 2 forventes at
5
Bemærk, at der ikke indgår omstillingsomkostninger, fordi der ikke er teknologi, som vil skulle udfa-
ses og "gå til spilde" som følge af de nye anlæg.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0037.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
37
koste ca. 1 mia. kr. om året (16,8 mia. kr. i alt) i løbende omkostninger til drift
og vedligeholdelse, hvilket altså er under en tredjedel af de løbende omkostnin-
ger til renseløsning 1. Forskellen udgøres af, at der til renseløsning 1 er store
omkostninger til skift af IX resin, som altså ikke er aktuelle for renseløsning 2.
Også investeringsomkostningerne er lidt lavere ved denne renseløsning. Det for-
ventes at kræve samlede investeringer på knap 5,8 mia. kr., hvilket altså er ca.
1,1 mia. kr. lavere end for renseløsning 1. Disse forskelle medfører alt i alt, at
renseløsning 2 forventes at koste knap 22,6 mia. kr. i alt, svarende til 78 mio.
kr. pr. anlæg og 2,4 kr. pr. m
3
.
Tabel 11: Erhvervsøkonomiske konsekvenser af renseløsning 2, 2022-priser
Antal
anlæg
Investeringsomkostninger
Løbende omkostninger
(drift og vedligeholdelse)
Samlede omkostninger
NPV
Årlig
NPV
Årlig
NPV
Årlig
289
289
289
289
289
289
Mio. kr.,
i alt
5.774
350
16.813
1.020
22.587
1.370
Mio.
kr./an-
læg
20,0
1,2
58,2
3,5
78,2
4,7
kr./m3
0,6
1,8
2,4
Note: Metoden beskrives i Bilag C. NPV: Nettonutidsværdi. Det antages, at anlæggene står klar i 2025.
Også ved denne renseløsning vil omkostningerne for de 36 største anlæg blive
væsentligt større pr. anlæg som følge af deres høje kapacitet, jf. Tabel 12. Sam-
let set udgør de store anlæg ved denne løsning knap halvdelen af de samlede
omkostninger.
Tabel 12: Opdeling af de erhvervsøkonomiske konsekvenser på anlæg, renseløsning 2,
2022-priser
NPV
Mio.
Mio.
kr., i
kr./an-
alt
læg
De 36
store
anlæg
De
253
øv-
rige
anlæg
I alt,
289
anlæg
Investeringsomkostninger
Løbende omkostninger
Samlede omkostninger
Investeringsomkostninger
Løbende omkostninger
Samlede omkostninger
Investeringsomkostninger
Løbende omkostninger
Samlede omkostninger
2.588
8.411
10.999
3.186
8.402
11.588
5.774
16.813
22.587
72
234
306
13
33
46
20
58
78
Årlig
Mio. kr., Mio.
i alt
kr./an-
læg
157
510
667
193
510
703
350
1.020
1.370
4,4
14
19
0,8
2,0
2,8
1,2
3,5
4,7
Note: Metoden beskrives i Afsnit 4.1.2. NPV: Nettonutidsværdi. Det antages, at anlæggene står klar i
2025.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0038.png
38
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
8
Konklusion
Rensningen af de 24 PFAS-forbindelser anslås at medføre betydelige erhvervs-
økonomiske omkostninger for renseanlæggene. Det er vigtigt i den forbindelse
at understrege, at metoden og gennemsnitsberegningerne er baseret på forelig-
gende data og de givne forudsætninger.
Den samlede investeringsomkostning til rensning for de 24 PFAS-forbindelser vil
på alle 289 MBNDK-renseanlæg i Danmark vil beløbe sig til 6,88 milliarder kr.
for renseløsning 1. Den årlige meromkostning for driften af disse anlæg vil be-
løbe sig til 3,32 milliarder kr. hvor udskiftningen af resinner og kul er de to store
poster. Omregnet til nutidsværdi svarer det til 54,63 milliarder kr. over levetiden
på 25 år. Samlede omkostninger over levetiden (invest+drift NPV) er 63,51 mil-
liarder svarende til en årlig omkostning (annuitet) på 3,73 milliarder kr. Det skal
understreges, at omkostningskonsekvenserne er baseret på de foreliggende tal
og den valgte metode.
Der er i rapporten opstillet et scenarie uden ionbytterne (renseløsning 2), da
~95% af PFOA-ækvivalenterne for de tilgængelige data tilskrives de langkædet
PFAS-forbindelser. Da ionbytterne primært er indsat i renseløsningen for at sik-
rer en høj fjernelsegrad af de kortkædet PFAS-forbindelser, var det i forhold til
miljøkvalitetskravet og de erhvervsøkonomiske konsekvenser interessant at op-
stillet et scenarie uden ionbytterne, og sammenligne resultaterne
Den samlede investeringsomkostning til rensning af de langkædet PFAS-
forbindelser (renseløsning 2) vil på alle 289 MBNDK-renseanlæg i Danmark vil
beløbe sig til 5,77 milliarder kr. Den årlige driftsomkostning af disse anlæg vil
beløbe sig til 1,02 milliarder kr., hvor udskiftningen af kul er den største drifts-
omkostning. Omregnet til nettonutidsværdi svarer det til 16,81 milliarder kr.
over levetiden på 25 år. Den samlede nettonutidsværdi over levetiden (in-
vest+drift NPV) er 22,59 milliarder svarende til en årlig omkostning (annuitet)
på 1,37 milliarder kr. Det skal understreges, at omkostningskonsekvenserne er
baseret på de foreliggende tal og den valgte metode.
Det har en signifikant betydning for de løbende omkostninger om der opføres
anlæg til totalrensning af alle 24 PFAS-forbindelser (renseløsning 1), eller anlæg
der fjerner de langkædet PFAS-forbindelser (renseløsning 2), som ud fra tilgæn-
geligt materiale præsenterer det største kilde til PFOA-ækvivalenter. Der skal
her understreges, at der ikke ligger resultater på koncentrationerne for samtlige
PFAS-forbindelser, og derved er det ukendt om der forefindes høje koncentratio-
ner af de resterende fire kortkædet PFAS-forbindelser.
Resultaternes nuance
Det samlede resultat giver et overblik over de samlede erhvervsøkonomiske
konsekvenser i renseløsning 1 ved rensning af de 24 PFAS-forbindelser samt et
overblik over de samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser ved en rensning,
der kan overholde det nye forslåede miljøkvalitetskrav uden forbehold for evt.
fortyndingszoner i marine udledninger. Det skal understreges, at der er tale om
gennemsnitsberegninger foretaget på baggrund af de data, Miljøstyrelsen har
kunnet stille til rådighed, samt øvrige data, som med relativt kort varsel har
kunnet fremskaffes. Dette betyder at følgende:
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0039.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
39
Koncentrationerne af PFAS-forbindelser igennem de danske renseanlæg
er baseret på et relativ lille datasæt, da det ikke på nuværende tids-
punkt er et krav til danske renseanlæg at måle for de 24 PFAS-
forbindelser
Derudover består datasættet ikke af målinger af samtlige 24 PFAS-
forbindelser
Alle værdier der er målt til under detektionsgrænsen, er blevet udregnet
som nul. Dette er specifikt gjort, fordi detektionsgrænserne for nogen af
PFAS-forbindelserne er så høje ift. det forslåede miljøkvalitetskrav, at
hvis de medtages som detektionsgrænseværdien, så øges PFOA-
ækvivalenterne markant.
Der er anvendt metoder baseret på antagelser og forudsætninger, som der er
opnået enighed om med Miljøstyrelsen
Det er vigtigt at pointere at renseløsningerne beskrevet i denne rapport er de
rensetekniske løsninger på markedet der på nuværende tidspunkt er både mest
teknisk og økonomisk gennemførlige, men at vi stadig er på et tidligt stadie i ud-
viklingen til rensningen af PFAS, især i de mere komplekse vandmatricer som
spildevand. Der forskes og udvikles i øjeblikket i flere mulige løsninger til fjer-
nelsen af PFAS, bl.a. flokkuleringsmidler specifikt til udfældningen af PFAS-
forbindelser, eller som nævnt i denne rapport SAFF-processen, som har vist
gode resultater for fjernelsen af langkædet PFAS-forbindelser, men stadig er en
teknisk dyr løsning.
Det er også vigtigt at pointerer at de rensetekniske løsninger beskrevet i rappor-
ten er vurderet som en god teknisk løsning til rensningen af de 24 PFAS-
forbindelser, men der findes endnu ingen erfaringstal for disse løsninger i stor
skala på spildevandsrensning. Der er for de erhversøkonomiske konsekvenser
antaget en mængde af bedvolumner der kan behandles i både kulfilteret og ion-
bytterene, men det er antagelser ud fra erfaringstal og litteratur, og da aktivt
kul fungere ved adsorption, og vi ved at andre stoffer end PFAS optages i fil-
trene, så mangler vi reelle erfaringstal for at kunne verificere de antagende
bedvolumner. Det vil også i realiteten være anlægsspecifikt, hvor mange bedvo-
lumner, der vil kunne driftes, ud fra spildevandssammensætningen på det en-
kelte anlæg.
Der vil være positive miljømæssige sideeffekter forbundet med at indfører ren-
seanlæggene for de 24 PFAS-forbindelser. Denne sideeffekt er gældende for
begge løsninger, da det især det aktive kul vil have en indvirkning på koncentra-
tion af flere miljøfarlige stoffer som f.eks. medicinrester. Investeringsomkostnin-
gerne, som er beregnet i rapporten her, vil altså samtidig reelt dække over en
andel af omkostningerne til rensning for andre stoffer end de 24 PFAS-
forbindelser. Vælger man efterfølgende at lade ekstraomkostningerne dække af
særbidrag fra de tilledende virksomheder, vil særbidraget skulle korrigeres for
denne rensning af andre stoffer.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0040.png
40
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0041.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
41
Bilag A
Eksempler på indløb og udløbs data fra 4 renseanlæg
6
5
4
3
2
[ng/l]
1
0
Ejby Mølle - Indløb
Ejby Mølle - Udløb
7
6
5
4
3
2
1
0
[ng/l]
Renseanlæg Lynetten - Indløb
Renseanlæg Lynetten - Udløb
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0042.png
42
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
14
12
10
[ng/l]
8
6
4
2
0
Køge-egnens Renseanlæg - Indløb
Køge-egnens renseanlæg - Udløb
4,5
4
3,5
3
2,5
2
1,5
1
0,5
0
[ng/l]
Aalborg Vest - Indløb
Aalborg Vest - Udløb
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0043.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
43
Bilag B
PFAS-målinger i ng/l for forskellige virksomhedstyper
Grundvandssænkning
Perfluorbutansulfonsyre
Perfluorbutansyre
Perfluordecansulfonsyre
Perfluordecansyre
Perfluordodecansyre
Perfluorheptansulfonsyre
Perfluorheptansyre
Perfluorhexansulfonsyre
Perfluorhexansyre
Perfluornonansyre
Perfluoroctansulfonsyre
Perfluoroctansyre
Perfluorpentansulfonsyre
Perfluorpentansyre
Perfluortridecansyre
Perfluorundecansyre
0,3
0,6
0,3
0,3
0,3
0,3
0,33
0,3
0,6
0,3
0,21
0,64
0,3
0,3
1
0,3
Industrielt
overfladevand
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
5
5
10
10
10
10
Industrispildevand
0,33
4,54
0,72
0,31
0,72
0,3
0,35
0,3
3,52
0,3
3,39
0,81
0,3
3,64
1
0,72
Overfladevand
2,02
11,37
1,04
6,7
1,12
1,16
10,22
3,35
21,83
2,19
16,45
6,71
1,12
31,09
1,69
1,2
Perkolat
20,12
31
0,3
0,31
0,3
1,26
46,25
14,3
50
2,7
31,75
101,5
3,82
69,55
1
0,3
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0044.png
44
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
Bilag C
C.1
Sandfilter
Kulfilter anlæg
Selektivt ionbytteranlæg
Forsyningstavle og kommunikationsmodul
Forbindelsesrørsystem, PVC
El-montage
Dokumentation
Opstart
Eksterne rørforbindelser, montage og el-fremføring (anslået)
Bygning á 10.000 kr./m²
Buffertank til peakload
Rådgivning, 20% af udstyr og bygning
Uforudsete udgifter, 20%
Omkostninger for renseløsning 1
Spildevandsforsyning 100 m
3
/h
763.530,00 kr.
1.055.840,00 kr.
1.061.590,00 kr.
250.000,00 kr.
150.000,00 kr.
150.000,00 kr.
150.000,00 kr.
153.840,00 kr.
700.000,00 kr.
800.000,00 kr.
2.000.000,00 kr.
1.446.960,00 kr.
1.736.352,00 kr.
Spildevandsforsyning 250 m
3
/h
1.717.943,00 kr.
2.507.620,00 kr.
2.521.276,00 kr.
531.250,00 kr.
318.750,00 kr.
318.750,00 kr.
281.250,00 kr.
288.450,00 kr.
1.750.000,00 kr.
2.000.000,00 kr.
3.000.000,00 kr.
3.047.057,80 kr.
3.656.469,36 kr.
Investeringsomkostninger
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0045.png
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
45
Løbende omkostninger
Elektricitet, 100.000 kWh/år & 250.000 kWh/år
Skift af kul, 27.375 kg/år & 70.000 kg/år
Bortskaffelse af kul, 27.375 kg/år & 70.000 kg/år
Skift af IX resin, hhv. 36500 kg/år & 91250 kg/år
Bortskaffelse af ionbytterresin hhv. 36500 kg/år & 91250 kg/år
Pasning, 240 hhv. 365 h/år
Service og vedligehold, 5 %
Drift og vedligehold af buffertank
Spildevandsforsyning 100 m
3
/h
100.000,00 kr.
941.700,00 kr.
54.750,00 kr.
2.721.805,00 kr.
182.500,00 kr.
109.500,00 kr.
186.740,00 kr.
30.000,00 kr.
Spildevandsforsyning 250 m
3
/h
250.000,00 kr.
2.354.250,00 kr.
136.875,00 kr.
6.804.512,50 kr.
456.250,00 kr.
164.250,00 kr.
424.264,45 kr.
75.000,00 kr.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om rapporter fra Cowi om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at indføre grænseværdier for en række miljøfarlige stoffer
3050203_0046.png
46
TEORETISK GENNEMGANG AF RENSEMETODER FOR 24 PFAS
C.2
Sandfilter
Omkostninger for renseløsning 2
Spildevandsforsyning 100 m
3
/h
763.530,00 kr.
1.055.840,00 kr.
250.000,00 kr.
150.000,00 kr.
150.000,00 kr.
150.000,00 kr.
153.840,00 kr.
700.000,00 kr.
800.000,00 kr.
2.000.000,00 kr.
1.234.642,00 kr.
1.481.570,40 kr.
Spildevandsforsyning 250 m
3
/h
1.717.943,00 kr.
2.507.620,00 kr.
531.250,00 kr.
318.750,00 kr.
318.750,00 kr.
281.250,00 kr.
288.450,00 kr.
1.750.000,00 kr.
2.000.000,00 kr.
3.000.000,00 kr.
2.542.802,60 kr.
3.051.363,12 kr.
Investeringsomkostninger
Kulfilter anlæg
Forsyningstavle og kommunikationsmodul
Forbindelsesrørsystem, PVC
El-montage
Dokumentation
Opstart
Eksterne rørforbindelser, montage og el-fremføring (anslået)
Bygning á 10.000 kr./m²
Buffertank til peakload
Rådgivning, 20% af udstyr og bygning
Uforudsete udgifter, 20%
Løbende omkostninger
Elektricitet, 100.000 kWh/år & 250.000 kWh/år
Skift af kul, 27.375 kg/år & 70.000 kg/år
Bortskaffelse af kul, 27.375 kg/år & 70.000 kg/år
Pasning, 240 hhv. 365 h/år
Service og vedligehold, 5 %
Drift og vedligehold af buffertank
Spildevandsforsyning 100 m
3
/h
100.000,00 kr.
941.700,00 kr.
54.750,00 kr.
109.500,00 kr.
133.660,50 kr.
30.000,00 kr.
Spildevandsforsyning 250 m
3
/h
250.000,00 kr.
2.354.250,00 kr.
136.875,00 kr.
164.250,00 kr.
298.200,65 kr.
75.000,00 kr.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A253630-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/Delopgave_1_PFAS/Rapport_Delopgave_1_okt_2023.DOCX