Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3055476_0001.png
NOTAT
J.nr. 2025 -
Den X.XX 2025
Miljø- og Ligestillingsministeriets forståelse af afgørelse fra
Miljø- og Fødevareklagenævnet vedr. Skærbækværket (sag
24/11139)
Miljø- og Fødevareklagenævnet har den 11. juni 2025 i sagen 24/11139 truffet afgørelse
om Skærbækværkets miljøgodkendelse til udledning af renset spildevand til Kolding
Fjord. I sagen har klager navnlig anført, at enhver tilledning af en række metaller, hvor
miljøkvalitetskravet i forvejen er overskredet i recipienten, ikke kan accepteres, og en
række af de anvendte fremgangsmåder fra Miljøstyrelsens FAQ-vejledning er i strid
med vandrammedirektivet og kan derfor ikke anvendes.
I afgørelsen forholder Klagenævnet sig for første gang til Miljø- og
Ligestillingsministeriets forståelse af Klagenævnets afgørelse af 23. februar 2023 i
sagen 22/02461, der medførte, at Miljøstyrelsen suspenderede dele af vejledningen til
indsatsbekendtgørelsen og dele af vejledningen til bekendtgørelsen om krav til
udledning af visse forurenende stoffer.
Afgørelsen af 23. februar 2023 gav Miljø- og Ligestillingsministeriet anledning til en
fornyet
analyse
af
EU-Domstolens
praksis
og
vandrammedirektivets
forringelsesbegreb. På den baggrund blev vejledningerne revideret med bl.a. en
præcisering af, at miljømyndighederne altid skal foretage en konkret vurdering af, om
en udledning vil medføre en stigning i koncentrationen og dermed udgøre en
forringelse. Det blev lagt til grund, at det afgørende for denne vurdering er, om der vil
ske en stigning i koncentration af stoffet på et repræsentativt overvågningspunkt i
vandområdet.
Med klagenævnets afgørelse af 11. juni 2025 vurderes det, at Miljø- og
Ligestillingsministeriet har forstået klagenævnets afgørelse af 23. februar 2023 korrekt,
at de reviderede vejledninger fra 2024 og 2025 er i overensstemmelse med EU-retten
og at metoderne, der er udviklet til at beregne, om et projekt vil medføre en forringelse
af vandområdets tilstand, kan bruges.
Klagenævnet bemærker bl.a. følgende om EU-Domstolens praksis på side 12:
”Efter nævnets opfattelse følger det endvidere af EU-Domstolens
dom i sag C-
535/18, Land Nordrhein-Westfalen, at en forringelse af tilstanden i forhold til
forurenende stoffer skal forstås således, at når den relevante grænseværdi for et
stof allerede er overskredet, er det afgørende, hvorvidt tilledningen forventes at
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 934: Spm. om ministeren er enig med spørgeren i, at den klare afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet om Skærbækværket af 11. juni 2025 bør medføre en præcisering i Miljøstyrelsens FAQ-vejledning
3055476_0002.png
medføre en stigning i koncentrationen
af det pågældende stof.” (Fremhævelse
tilføjet).
Klagenævnet bekræfter dermed dele af den forståelse af EU-Domstolens praksis, som
ministeriet fremlagde i notat af 6. oktober 2023 om fortolkning og håndtering af Miljø-
og Fødevareklagenævnets afgørelse af 23. februar 2023 og dermed indirekte også
ministeriets udlægning af afgørelsen af 23. februar 2023. Notatet af 6. oktober 2023
dannede udgangspunkt for den juridiske ramme for revideringen af vejledningerne.
Klagenævnet bemærker herudover følgende om hvorvidt udledningen medfører en
forringelse af kystvandets tilstand på side 14:
”Miljø-
og Fødevareklagenævnet finder på det foreliggende grundlag ikke
anledning til at anfægte Miljøstyrelsens tilgang, hvorefter der ved vurderingen af,
om der vil ske en forringelse, kan lægges vægt på, om der ud fra en forudgående
beregning vil ske en stigning i den nuværende koncentration på det sidst
betydende ciffer i det pågældende stofs relevante grænseværdi.
(…)
Miljø- og Fødevareklagenævnet har ved sin vurdering lagt vægt på, at det må
anses som en almindeligt forekommende fremgangsmåde inden for
naturvidenskaben ved måling og angivelse af stofkoncentrationer at foretage
afrundinger af værdier. Den af styrelsen foretagne afrunding svarer til den
afrundingsmetode, der forud er fastlagt, og som anvendes ved klassificering af
tilstanden af miljøfarlige forurenende stoffer i vandområderne, (…). Nævnet
finder således, at nævnet ikke på det foreliggende grundlag kan tilsidesætte den
af Miljøstyrelsen anvendte afrundings-metode, så længe det sikres, at der ved
metoden også tages højde for kumulative effekter.
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder herudover ikke grundlag for at tilsidesætte
Miljøstyrelsens vurdering af, at beregningen af, om der vil ske en stigning i
koncentrationen, kan foretages ud fra repræsentative overvågningspunkter.”
(Fremhævelse tilføjet).
Det følger derfor af afgørelsen, at klagenævnet ikke finder anledning til at anfægte den
metode, Miljøstyrelsen bruger til at beregne, om der er sket en stigning i
koncentrationen. Ligesom Klagenævnet herudover ikke finder grundlag for at
tilsidesætte, at beregningen af koncentrationsstigningen kan foretages ud fra
repræsentative overvågningspunkter.
Afgørelsen af 11. juni 2025 ophæver Miljøstyrelsens miljøgodkendelse til
Skærbækværket og hjemviser sagen til fornyet behandling. Om baggrunden skriver
Klagenævnet følgende på side 15:
”Miljø-
og Fødevareklagenævnet finder dog, at det er en forudsætning for at
anvende repræsentative overvågningspunkter til at påvise, at der ikke sker
yderligere forringelse, at det godtgøres, at de anvendte punkter er repræsentative
for vandområdet i den konkrete sag
(…).
Dette er efter nævnets vurdering ikke
godtgjort i den påklagede afgørelse. Nævnet har herved lagt vægt på, at
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 934: Spm. om ministeren er enig med spørgeren i, at den klare afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet om Skærbækværket af 11. juni 2025 bør medføre en præcisering i Miljøstyrelsens FAQ-vejledning
3055476_0003.png
Miljøstyrelsens beregninger af koncentrationsstigningerne i vand og sediment er
foretaget i forhold til to overvågningsstationer henholdsvis ca. 600 m (vandfasen)
og 1000 m (sedimentfasen) fra udledningspunktet, og at Miljøstyrelsen ikke har
begrundet, hvorfor disse to overvågningsstationer er repræsentative for
kystvandenes tilstand. Nævnet bemærker i denne forbindelse, at det ikke uden
nærmere begrundelse på forhånd kan antages, at de nærmest tilgængelige
eksisterende overvågningsstationer er repræsentative for kystvandenes tilstand.
Nævnet bemærker desuden, at det er uden betydning, at der ifølge sagens
oplysninger ikke findes andre allerede eksisterende overvågningsstationer, som
er nærmere udledningspunktet. Som følge heraf finder nævnet, at den påklagede
afgørelse lider af en retlig mangel, idet det ikke er godtgjort, at udledningen ikke
vil medføre en forringelse af kystvandenes tilstand. På denne baggrund ophæver
og hjemviser nævnet sagen til fornyet behandling.”
(Fremhævelse tilføjet).
Afgørelsens retlige mangel består derfor i, at Miljøstyrelsen ikke har godtgjort, at de
anvendte overvågningspunkter i den konkrete sag er repræsentative, da styrelsen ikke
har begrundet, hvorfor de to konkrete overvågningsstationer er repræsentative for
kystvandenes tilstand i denne sag. Der er derfor tale om manglende begrundelse, og
klagenævnet anfægter derfor ikke den metode til vurdering af forringelse af
vandområdets tilstand, som Miljøstyrelsen har anvendt.
3