Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3048113_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025-3265
Den 26. juni 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 927 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for grøn trepart den 16. juni 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 927 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren med reference til bekendtgørelse om opførelse af spejderhytter, skovbørnehaver m.v. og
byggeri til det offentlige friluftsliv og den offentlige forsyning og infrastruktur i fredskov redegøre for
følgende, jf. høringsportalen.dk:
Vil ministeren beskrive hvordan udkast til bekendtgørelse om opførelse af spejderhytter, skovbør-
nehaver mv. og byggeri til det offentlige friluftsliv og den offentlige forsyning og infrastruktur i fred-
skov spiller ind i arbejdet med den grønne trepart herunder særligt drikkevandsbeskyttelsen?
Vil ministeren uddybe baggrunden for restriktionerne i størrelse af synlige anlæg i fredskov, som
nævnt i §6 nr. 4 - bilag 2, 3.a, og herunder fremlægge data hvorpå denne restriktion bygger?
Vil ministeren forklare, hvordan vandforsyningsselskaber fremover skal kunne benytte skovrejsning
som led i drikkevandsbeskyttelsen, når den nye bekendtgørelse forhindrer vandforsyningsselska-
berne i at opsætte anlæg større end 1,5 meter i højde og et areal på max 5 m2, idet vandforsynings-
selskabernes anlæg bygges efter en fast skabelon, hvor grundarealet er 9,6 m2 og højden er 2,96 m.
Disse mål er fastsat ud fra en række hensyn og krav herunder arbejdsmiljø og i særdeleshed drikke-
vandssikkerhed.?
Vil ministeren præcisere, hvad der menes med »grundvandet må ikke sænkes væsentligt« i § 6 nr.
4
bilag 2, 3.d? Når der etableres drikkevandsindvinding, vil grundvandet helt naturligt sænkes, da
der pumpes vand op, og det samme gør sig gældende, når der etableres skov
det kan også sænke
grundvandet, derfor
er det afgørende, at ordlyden er meget præcis.”
Svar
Tak for spørgsmålet og de underliggende fire delspørgsmål.
I forhold til
første delspørgsmål
gør vi det med bekendtgørelsen lettere og mindre bureaukratisk at
etablere fysiske anlæg, herunder til drikkevand af en vis størrelse i skove, herunder i de 250.000 hektar
ny skov, som vi skal rejse frem mod 2045. Samtidig letter vi den administrative sagsbehandling.
Bekendtgørelsen følger af Lovforslag L 160, der blev vedtaget i Folketinget 3. juni 2025 som opfølgning
på regeringens oplæg til politisk prioriteret opgavebortfald i staten. Konkret kan anlæg, som ofte tillades
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
www.mgtp.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 927: Spm. om opførelse af spejderhytter, skovbørnehaver m.v. og byggeri til det offentlige friluftsliv og den offentlige forsyning og infrastruktur i fredskov
ved dispensation i fredskov i dag, fremover etableres uden dispensation i fredskov. Derudover er vi i
Aftalekredsen bag
Aftale om Implementering af et Grønt Danmark
enige om en ambition om at revidere
skovloven.
Jeg har forelagt de øvrige delspørgsmål for Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, som op-
lyser:
”I
forhold til
andet delspørgsmål
er kriterierne fastsat ud fra hensigten med lovændringen og bekendt-
gørelsen om, at anlæg og bygninger til friluftsliv og offentlig forsyning og infrastruktur, som ofte tillades
ved dispensation i fredskov i dag, fremover skal kunne etableres uden dispensation i fredskov. I den
forbindelse er det bl.a. afgørende for, om et byggeri eller anlæg kan etableres uden dispensation, hvor
stort eller på anden måde dominerende byggeriet eller anlægget er i forhold til skovens størrelse, natur-
indhold, bynærhed mm. Det vil fortsat være muligt at søge om dispensation til anlæg, der ikke er omfat-
tet af bekendtgørelsens kriterier.
I forhold til
tredje delspørgsmål
kan det oplyses, at styrelsen i forbindelse med høringen modtog hø-
ringssvar fra bl.a. Danske Vandværker og DANVA, hvor DANVA bemærkede, at de forudsatte krav til
bygningsanlæg ikke var forenelige med arbejdsmiljølovgivningen. På baggrund af høringen har styrelsen
efter inddragelse af Miljøstyrelsen lempet på kravet til højden på synlige anlæg ifm. drikkevandsindvin-
ding til en maksimal højde 2,5 meter. Drikkevandsbeskyttelse hører under Miljø- og Ligestillingsmini-
steriet mens Klima- Energi og Forsyningsministeriet har ansvaret for den økonomiske regulering af
vandforsyningen. Det vil også for vandforsyningsselskaberne fortsat være muligt at søge om dispensa-
tion til anlæg, der ikke er omfattet af bekendtgørelsens kriterier.
I forhold til
fjerde delspørgsmål
kan det oplyses, at bilag 2, 3d er tilrettet på baggrund af høringssvar
fra Danske Vandværker og DANVA til
»Indvinding af grundvand må ikke medføre en sænkning af det
terrænnære grundvand, der kan indebære en risiko for skade på bevoksning eller væsentlige natur-
beskyttelsesinteresser.«
Styrelsen bemærker, at styrelsens vejledning til skovlovens § 11 bliver opdate-
ret, når den nye bekendtgørelse træder i kraft. Den nye vejledning vil indeholde uddybende information
om krav og restriktioner fra bekendtgørelsen”.
Jeppe Bruus
/
Jacob Kirk Jensen
2