Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025-3282
Den 26. juni 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 916 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for grøn trepart den 12. juni 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 916 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 2/4-25 fra Fair Spildevand om vandplaner, trepartsaftalen
og påbud om forbedret spildevandsrensning mangler lovhjemmel, jf. MOF alm. del - bilag 372 og i den
forbindelse oplyse, om det er korrekt, at nitratkoncentrationer alene måles som vintertal for udledning,
og i bekræftende fald hvorfor?”
Svar
Bilag 372 er et omfattende materiale, herunder mailkorrespondance mellem Jørn Rasmussen og Mini-
steriet for Grønt Trepart om kvælstof og hjemmel. Ministeriet for Grøn Trepart kommenterer her på
sammenfatningen fra Jørn Rasmussen på sidste slide i præsentationen for Miljø- og Fødevareudvalget,
hvor der blandt andet fremgår følgende:
•
•
•
•
”Vandrammedirektivet
har intet at udsætte omkring kvælstof
Udelukkende krav om målinger af næringsstoffer i koncentrationer
Teori og modelberegninger kan understøtte, men ikke erstatte målinger
Ministeriet oplyser om misvisende nitratkoncentrationer til EU-kommissionen, men inden-
lands indrettes lovgivningen ikke efter koncentrationer, men udledt totalkvælstof i totale mæng-
der.
•
Borgere i det åbne land er pålagt byrder uden hjemmel i over 30 år, altså 10 år mere end vi
advarede udvalget om ved foretræde den 17. maj 2023.”
Kvælstof
Formålet med vandrammedirektivet er, at der skal opnås god økologisk tilstand i vandløb, søer, kyst-
vande og grundvand. Det er et krav efter direktivet, at bl.a. næringsstoffer, herunder kvælstof, fra men-
neskelig aktivitet ikke forhindrer direktivets formål. Det betyder, at hvis der udledes kvælstof til vand-
områderne i et omfang, der forhindrer god økologisk tilstand, skal kvælstofudledningerne reduceres.
Der er ikke nærmere krav til, hvordan reduktionen sker. Det afgørende er, at udledningen nedbringes i
overensstemmelse med direktivets formål. For den økologiske tilstand i kystvande vurderes for store
tilledninger af kvælstof at være den væsentligste presfaktor. Derfor stilles der i vandområdeplanerne
krav til reduktion af tilførslerne af kvælstof til kystvande opgjort som de mængder, der tilføres kystvande
Ministeriet for Grøn Trepart
•
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
•
www.mgtp.dk