Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3044606_0001.png
Bilag 1 til svar på MOF alm del spm. 860
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet ifm.
udvidet producentansvar for emballage
De økonomiske og administrative konsekvenser af det udvidede producentansvar
for emballage blev vurderet i forbindelse med udstedelse af
emballagebekendtgørelsen, der udmønter hjemlerne i Miljøbeskyttelsesloven vedr.
udvidet producentansvar for emballage.
Emballagebekendtgørelsen blev udstedt i to faser:
Fase 1 vedrører pligt for producentansvarlige virksomheder til registrering i
producentregisteret og trådte i kraft d. 1. april 2024.
Fase 2 af emballagebekendtgørelsen vedrører de nærmere regler for organisering,
ansvars- og rollefordeling mellem producenter og kommuner, rammer for
fastsættelse af producenternes betaling for affaldsindsamling og affaldsbehandling
mv., samt krav om miljøgraduering af producenters betaling til producentansvaret
og trådte i kraft d. 30. december 2024.
Det er de samme virksomheder (emballageproducenter), der omfattes af kravene i
hhv. fase 1 og fase 2 af emballagebekendtgørelsen.
Direkte økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Det udvidede producentansvar for emballage gælder både for emballageaffald fra
husholdninger og fra erhverv. Udmøntning af udvidet producentansvar for
emballageaffald for husholdninger betyder, at omkostninger til indsamling,
transport og behandling af emballageaffald fra husholdninger fremover skal
afholdes af producenter af emballage via gebyrer
(såkaldte ”producentgebyrer”).
I
dag afholder husholdninger disse omkostninger over affaldsgebyret. Denne
omfordeling af omkostninger fra husholdning til producenter skønnes at medføre
nye økonomiske omkostninger for erhvervslivet på ca. 1,5 mia. kr. i 2025 og 1,58
mia. kr. i 2030. Disse tal er baseret på Rapporten ’Økonomi ved behandling af
emballageaffald i 2025’,
der er udarbejdet af COWI på vegne af Miljøstyrelsen.
Derudover stiller bekendtgørelsen krav om, at kollektive ordninger skal
tilvejebringe 3 måneders sikkerhedsstillelse for behandling af kommunalt
indsamlet affald. Dette skønnes at medføre en finansiel omkostning på 5,7 mio. kr.
årligt for de kollektive ordninger. Summen, der skal stilles sikkerhed for, skønnes
at være 114 mio. kr. årligt pba. ovennævnte rapport af COWI. Den finansielle
omkostning skønnes at udgøre 5 % af beløbet der skal stilles sikkerhed for årligt,
hvilket er vurderet pba. dialog med de kollektive ordninger. De finansielle
omkostning blev vurderet at ligge på et spænd mellem 0,5 % og 5 %. Miljø- og
Ligestillingsministeriet har for en sikkerhed skyld taget udgangspunkt i den øvre
grænse på 5 % for spændet.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 859: Spm. om opdateret vurdering af de administrative konsekvenser for erhvervslivet ved indførslen af de »nye udvidede producentansvarsordninger«
3044606_0002.png
Derudover vil emballageproducenter skulle afholde omkostninger til
Miljøstyrelsens og den producentregisteransvarlige organisations (Dansk
Producentansvar) administration og tilsyn via betaling af gebyrer. Miljøstyrelsen
skal varetage administrations- og håndhævelsesopgaver samt varetage
oplysningstiltagsforpligtelser på vegne af producenter, hvilket forventes at koste
ca. 20 mio. kr. i 2025 og ca. 19 mio. kr. i 2030. Dansk Producentansvars
administrative opgaver vedrører bl.a. at beregne og træffe afgørelser om tildeling
af affald og betalingsansvar mellem de kollektive ordninger samt vejlede og træffe
afgørelser om, hvorvidt virksomheder er omfattet af udvidet producentansvar.
Dette forventes at koste ca. 24 mio. kr. i 2025 og 18 mio. kr. i 2030.
Som følge af det udvidede producentansvar og producenters betaling af
producentgebyrer til kommuner for kommunernes varetagelse af opgaver
vedrørende affaldshåndtering af emballageaffald, udvides Forsyningstilsynets
opgaver med affaldssektoren til også at omfatte overvågning og analyse af
producentgebyrer, herunder udarbejdelse af årlig rapport med sammenligning af
de kommunale producentgebyrer. Det vurderes, at de nye opgaver medfører
meromkostninger på 0,5 mio. kr. i 2025 og 1,75 mio. kr. årligt fra 2026 og frem.
Dette finansieres via gebyropkrævning hos kommunerne, som kommunerne kan
finansiere via producentgebyrer.
Udmøntning af udvidet producentansvar for emballageaffald fra
affaldsproducerende virksomheder betyder, at omkostninger til indsamling,
transport og behandling af emballageaffald fra affaldsproducerende virksomheder
fremover skal afholdes af producenter af emballage. I dag er det de
affaldsproducerende virksomheder, der afholder disse omkostninger. Denne
omfordeling af omkostninger mellem affaldsproducerende virksomheder og
producenter skønnes at flytte omkostninger på ca. 846 millioner kr. i 2025 og 889
mio. kr. i 2030 inden for erhvervslivet. Dette er ikke en nettoomkostning for
erhvervslivet, og derfor ikke medregnet i det samlede skøn.
Alle skøn er behæftet med usikkerhed.
Kommunernes opkrævning af producentgebyrer forventes at frigøre midler, der
skønsmæssigt kan omregnes til et gennemsnitligt fald i husholdningernes
affaldsgebyrer på 500-600 kr. pr. husstand årligt. Det forventes, at producenterne
vil overvælte omkostninger i forbrugerpriser.
Tabel 1 nedenfor viser et overblik over de økonomiske omkostninger ifm. udvidet
producentansvar for emballage.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet ifm. udvidet
producentansvar for emballage, mio. kr.
Mio. kr.
Producentgebyr
Sikkerhedsstillelse
2025
1.496
5,7
2030
1.580
5,7
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 859: Spm. om opdateret vurdering af de administrative konsekvenser for erhvervslivet ved indførslen af de »nye udvidede producentansvarsordninger«
3044606_0003.png
Miljøstyrelsen (gebyr)
Dansk Producentansvar
(gebyr)
Forsyningstilsynet (gebyr)
I alt
19,9
24
0,5
1.546,1
18,5
18
1,8
1.624
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervsstyrelsen gennemfører måling af de administrative konsekvenser for
erhvervslivet ved at gennemføre interviews med udvalgte berørte virksomheder
om deres forventede tidsforbrug til at opfylde de administrative krav, der
fastsættes med bekendtgørelser. På baggrund af de foretagne interviews beregner
Erhvervsstyrelsen et skøn over de administrative omkostninger. Der skelnes
mellem omstillingsomkostninger og løbende omkostninger. Vurderingen er
foretaget for hhv. fase 1 og fase 2 af emballagebekendtgørelsen.
Vurderingen af de administrative konsekvenser er foretaget med udgangspunkt i et
estimat af antallet af virksomheder, der omfattes af producentansvar for emballage
(emballageproducenter). Oprindeligt blev antallet estimeret til 41.000
virksomheder pba. af en Deloitte rapport fra 2019, der kan findes på
Miljøstyrelsens hjemmeside
(https://mst.dk/publikationer/2019/november/kortlaegning-af-
emballagemaengder-og-oekonomi-i-det-nuvaerende-affaldssystem).
I forbindelse med den faktiske registrering af producenter i producentregistret og
fastsættelse af en endelig producentdefinition, blev tallet nedjusteret til 7.000
emballageproducenter. Miljøstyrelsen har oplyst, at der pt. er registreret 7.047
emballageproducenter i producentregistret.
Fase 1 af emballagebekendtgørelsen
(”registerbekendtgørelsen”)
De administrative konsekvenser ifm. fase 1 af emballagebekendtgørelsen
(”registerbekendtgørelsen”)
blev indledningsvist opgjort i 2023 og kan findes på
Erhvervsstyrelsens hjemmeside eller via dette link:
https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/2024-01/AMVAB-Udvidet-
producentansvar-emballage-fase-1-Maj2023_WA.pdf.
Rapporten vurderede, at
reguleringen ville medføre omstillingsomkostninger på 1.689 mio. kr. og løbende
omkostninger på 135,3 mio. kr.
AMVAB-målingen af fase 1 blev revideret i 2024 pba. nye indsigter om den
omfattede virksomhedspopulation og en ændringsbekendtgørelse der trådte i kraft
d. 20. maj 2024. Den reviderede AMVAB nedjusterede de administrative
omkostninger til ca. 259,3 mio. kr. i omstillingsomkostninger og 20,5 mio. kr. i
løbende omkostninger. Nedjusteringen reducerer således skønnet over
administrative omkostninger med ca. 1,4 mia. kr. i omstillingsomkostninger og
med ca. 114 mio. kr. om året i løbende omkostninger. De administrative krav som
følger af fase 1 bekendtgørelsen vedrører hovedsageligt virksomheders tidsforbrug
til at registrere sig i producentregisteret og fremskaffe de oplysninger, der skal
indberettes til producentregisteret. Nedjusteringen af skønnet vedrørende fase 1
skyldes, at et markant færre antal virksomheder skønnes at være
producentansvarlige, jf. oven for.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 859: Spm. om opdateret vurdering af de administrative konsekvenser for erhvervslivet ved indførslen af de »nye udvidede producentansvarsordninger«
Fase 2 af emballagebekendtgørelsen
Erhvervsstyrelsen har i samarbejde med Miljø- og Ligestillingsministeriet
vurderet, at fase 2 af ændringen af emballagebekendtgørelsen medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet på 121 mio. kr. i løbende
omkostninger og 212 mio. kr. i omstillingsomkostninger. Erhvervsstyrelsen har
undersøgt omkostningerne i en såkaldt AMVAB-måling med 10
virksomhedsinterviews. De administrative konsekvenser af fase 2 af
bekendtgørelsen følger hovedsageligt af kravet om de miljøgraduerede bidrag.
Miljøgraduering af medlemsbidrag
De kollektive ordningers medlemsbidrag skal som følge af direktivkrav
miljøgradueres, således at producenter, der markedsfører miljøvenlig emballage
mhp. genanvendelse, betaler mindre end øvrige producenter. Dette vurderes ud fra
en række kriterier for forskellige materialetyper, der fremgår af
emballagebekendtgørelsen.
I Danmark skal producenter med emballage, der ikke opfylder kriterier for
genanvendelighed, betale en meromkostning på 35 pct. oveni den kollektive
ordnings gennemsnitlige omkostninger til affaldshåndtering af en given kategori.
Den kollektive ordnings indtægter fra medlemmers betaling af meromkostning
indregnes som en bonus til producenter med emballage, der opfylder kriterier for
høj genanvendelighed i den givne kategori. Procent-størrelsen af bonus kan ikke
opgøres, da den afhænger af, hvor mange producenter i en kollektiv ordning, der
betaler meromkostning. Der fastsættes et maksimalt niveau for bonus på 80 pct. af
omkostningerne til affaldshåndtering, så det sikres, at alle producenter betaler til
affaldshåndtering uanset design.
For de kollektive ordninger, der skal foretage gradueringen af medlemmernes
bidrag, skønnes administrative omstillingsomkostninger på samlet ca. 4,3 mio. kr.
til udvikling af IT-systemer og etablering af egenkontrol Dette er vurderet på
baggrund af en antagelse om, at der oprettes tre kollektive ordninger.
I løbende omkostninger forventes de kollektive ordninger at afholde ca. 1,1 mio. kr.
i omkostninger til egenkontrol og cirka 0,2 mio. kr. til vedligeholdelse og
kvalitetssikring ifm. graduering samt offentliggørelse af oplysninger på
hjemmeside.
For at vide om en den markedsførte emballage lever op til kriterier for
genanvendelighed mv., forventes emballageproducenter at bruge tid på indsamling
og systematisering af information.
Målingen skønner, at små producenter forventes samlet at bruge 4,6 mio. kr. i
administrative omstillingsomkostninger til vurdering af emballage mv. og 1,5 mio.
kr. i løbende omkostninger. For mellemstore og store producenter skønnes de
administrative omstillingsomkostninger til systemudvikling mv. at være 7 mio. kr.
samt 17,6 mio. kr. til understøttelse af emballagedata ifm. kontrol, mens de
løbende omkostninger til vedligeholdelse af data mv. forventes at være 9,7 mio. kr.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 859: Spm. om opdateret vurdering af de administrative konsekvenser for erhvervslivet ved indførslen af de »nye udvidede producentansvarsordninger«
3044606_0005.png
Store fødevareproducenter forventes at have et højere tidsforbrug med
omstillingsomkostninger til systemudvikling mv. på 169,4 mio. kr. og løbende
omkostninger på ca. 105,9 mio. kr. til vedligeholdelse af data mv. For
miljøgraduerede bidrag er der dermed ca. 203 mio. kr. omstillingsomkostninger og
ca. 118 mio. kr. i løbende omkostninger for erhvervslivet.
Øvrige administrative opgaver
Affaldsproducerende virksomheder (virksomheder der har affald som f.eks. en
restaurant eller en fremstillingsvirksomhed) kan anmode om betaling for den del
af deres affald, der er emballageaffald. Det forventes, at det vil koste ca. 8,5 mio.
kr. i administrative omstillingsomkostninger. Her forventes langt størstedelen at
indgå i en fuldmagtsløsning, hvor affaldsindsamlere anmoder om betaling på
vegne af de affaldsproducerende virksomheder. Der forventes 1,7 mio. kr. i løbende
omkostninger.
Producenter af genbrugsemballage og producenter med egne
tilbagetagningsordninger forventes at afholde ca. 7.000 kr. i administrative
omstillingsomkostninger til etablering af egenkontrol med tilbagetagning og
oplysning om tilbagetagningsordningen. Der forventes ca. 3.000 kr. i løbende
omkostninger til egenkontrollen. Antallet af producenter tager udgangspunkt i 8
registrerede producenter på Miljøstyrelsens hjemmeside i november 2024. Dette
tal er ganget med to ud fra en vurdering om, at der er et mørketal.
Dertil skal de kollektive ordninger udlevere data til kommunalbestyrelsen og
Miljøstyrelsen, hvilket i alt skønnes til 0,2 mio. kr. årligt, samt administrere
sikkerhedsstillelse, hvilket skønnes til 60.000 kr. årligt.
Det skønnes dermed samlet, at udmøntning af gældende bestemmelser vil medføre
administrativt forbundene omstillingsomkostninger på 212 mio. kr. i 2025 og 121
mio. kr. om året i efterfølgende år (løbende omkostninger). Skønnet er behæftet
med væsentlig usikkerhed.
Tabel 2 nedenfor viser et overblik over de administrative omkostninger ifm.
udvidet producentansvar for emballage.
Tabel 2
administrative omkostninger for erhvervslivet ifm. udvidet
producentansvar for emballage, mio. kr.
Mio. kr.
Fase 1 af
emballagebekendtgørelsen
Fase 2 af
emballagebekendtgørelsen
I alt
Løbende
20,6
120,5
141,1
Omstilling
259,3
211,5
470,8
5