Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3041284_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 2209
Den 16. juni 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 747 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 25. april. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 747 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen omdelt på MOF alm. del - bilag 393 på hvert enkelt punkt,
samt på hvert enkelt punkt i det vedlagte notat? Vil ministeren oplyse, hvordan ministeren vil sikre, at
forslaget om strafskærpelser på dyrevelfærdsområdet ikke utilsigtet forringer aktørernes retssikkerhed?
Det bemærkes, at transportvirksomheder i dag udsættes for absolut kumulation og hurtigt eskalerende
bødeudmålinger for gentagelser i sager med enkeltstående hændelser begået af forskellige chauffører,
uden at der tages højde for, om det for den pågældende medarbejder er en førstegangsovertrædelse,
samt hvilke forebyggende foranstaltninger virksomheden har implementeret for at opnå bedst mulig
regelefterlevelse. Hvordan kan det sikres, at eventuelle skærpede straffe ved gentagne overtrædelser be-
grænses til at være gældende i sager, hvor gentagne overtrædelser er begået af samme chauffør, og hvor
transportvirksomheden reelt har mulighed for at skride ind og sikre korrigerende handlinger?”
Svar
Jeg skal indledningsvis bemærke, at det er min ambition at skærpe straffene for de groveste overtrædel-
ser på dyrevelfærdsområdet, herunder på baggrund af de anbefalinger om strafskærpelser m.v., som
blev præsenteret for offentligheden i februar 2025. Der pågår aktuelt et arbejde med at udarbejde tiltag
med henblik på strafskærpelser og udvidelse af muligheden for frakendelse af retten til at holde dyr.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg derudover indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen,
der har oplyst følgende:
"Fødevarestyrelsens sanktionspraksis
Som led i den politiske aftale af 18. december 2018 om styrket kontrol af dyretransporter har Fødevare-
styrelsen præciseret styrelsens sanktionspraksis i sager om transportegnethed med virkning fra den 1.
oktober 2020. Som nævnt i forarbejderne til den gældende dyrevelfærdslov indebærer styrelsens sank-
tionspraksis, at det primært er landmand og transportvirksomhed, der sanktioneres i sager om trans-
portegnethed.
Den justerede sanktionspraksis indebærer, at styrelsen kun politianmelder chaufføren, hvis det ud fra
den konstaterede overtrædelse og øvrige oplysninger i sagen vurderes, at chaufføren har været direkte
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 747: Spm. om kommentar til henvendelse fra organisationer om strafskærpelser på dyrevelfærdsområdet
3041284_0002.png
ansvarlig for overtrædelsen. I sager om dyrs transportegnethed vil der således fortsat skulle foretages
en konkret vurdering af overtrædelsen og den af aktørerne udviste uagtsomhed.
Den justerede sanktionspraksis medfører, at der i højere grad bliver anvendt forvaltningsretlige sankti-
oner som forbud og påbud, som har en umiddelbar og mærkbar konsekvens for virksomheden eller
landmanden. Fødevarestyrelsen har således fokus på at anvende indsatser og virkemidler, som skal på-
virke virksomhederne, herunder transportvirksomhederne, til at forbedre regelefterlevelsen på netop
det område, hvor der har været konstateret problemer. Denne sanktionspraksis vurderes at være i over-
ensstemmelse med kontrolforordningens
1
artikel 138, hvorefter Fødevarestyrelsen
som den kompe-
tente myndighed
træffer passende foranstaltninger med henblik på at sikre, at der bliver rettet op på
den manglende overholdelse og forebygger yderligere forekomster af en sådan manglende overholdelse.
Det fremgår endvidere af artikel 139, at sanktioner skal være effektive, stå i et rimeligt forhold til over-
trædelsen og have afskrækkende virkning.
Den justerede sanktionspraksis på transportområdet svarer til Fødevarestyrelsens praksis på stort set
alle andre kontrolområder, hvor det er virksomheden, der sanktioneres for overtrædelser, og ikke virk-
somhedens ansatte, medmindre der er noget særligt at bebrejde den ansatte. Det bemærkes dog, at den
justerede sanktionspraksis udelukkende vedrører Fødevarestyrelsens håndtering og sagsbehandling af
de pågældende sager. Dette er ligeledes forudsat i bemærkningerne til den gældende dyrevelfærdslov,
som trådte i kraft den 1. januar 2021. Det strafferetlige ansvar for de enkelte aktører er dermed videre-
ført, uanset at Fødevarestyrelsen har præciseret styrelsens sanktionspraksis i forbindelse med styrelsens
kontroller af dyretransporter.
I relation til det strafferetlige ansvar for de enkelte aktører, herunder landmand, transportvirksomhed
og chauffør, er det fortsat anklagemyndigheden, der
på baggrund af politiets efterforskning
afgør,
om der skal rejses tiltale, og hvilke aktører der i givet fald skal rejses tiltale mod.
Således vil fastsættelsen af straffen fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde
af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og andre offici-
elle aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed
og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 999/2001, (EF) nr. 396/2005, (EF) nr. 1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr.
652/2014, (EU) 2016/429 og (EU) 2016/2031, Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 samt
Rådets direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og 2008/120/EF og om ophævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr. 882/2004, Rådets direktiv 89/608/EØF,
89/662/EØF, 90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF, 96/93/EF og 97/78/EF og Rådets afgørelse 92/438/EØF (for-
ordningen om offentlig kontrol).
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 747: Spm. om kommentar til henvendelse fra organisationer om strafskærpelser på dyrevelfærdsområdet
3041284_0003.png
Ad transportvirksomhedens og chaufførens ansvar (pkt. 2 i brev til ministeren og pkt. 3 i notat med
erhvervets kommentarer)
Det er transportvirksomhedens ansvar, at deres ansatte chauffører er uddannet og i stand til at varetage
opgaven med transport af levende dyr. Som det fremgår ovenfor, har Fødevarestyrelsen præciseret sty-
relsens sanktionspraksis, hvorefter styrelsen primært sanktionerer transportvirksomheden og land-
manden, når der konstateres overtrædelser i sager om manglende transportegnethed, jf. lovbemærknin-
gerne til lov nr. 133 af 25. februar 2020 om dyrevelfærd.
Domme og kumulation
I lovbemærkningerne til den gældende dyrevelfærdslov henvises til lovbemærkninger om kumulation i
den tidligere dyreværnslov. Det fremgår af bemærkningerne til den tidligere dyreværnslov, at i tilfælde,
hvor der foreligger gentagne og eventuelt systematiske overtrædelser af transportreglerne, bør bødebe-
løbet være væsentligt højere, end hvad de angivne strafpositioner for andengangstilfælde ellers ville føre
til, og at der i disse tilfælde vil kunne være grundlag for absolut kumulation. Den retstilstand er videre-
ført med den gældende dyrevelfærdslov.
Fødevarestyrelsen har manuelt gennemgået sager om dyrevelfærd på transportområdet fra 2022. Der
er i den forbindelse for 2022 identificeret 45 domme på transportområdet, hvoraf der i to af dommene
ses at være anvendt absolut kumulation i forbindelse med strafudmålingen. Det bemærkes, at tallene er
forbundet med en vis usikkerhed.
Der henvises derudover til arbejdsgruppens undersøgelse af retspraksis på side 35 ff. i arbejdsgruppe-
rapporten
”Undersøgelse
af mulige strafskærpelser m.v.
på dyrevelfærdsområdet”.
Ad rettighedsfrakendelse (pkt. 5 og 6 i kommentarer/notat fra erhvervet)
Det bemærkes, at der allerede findes regler for rettighedsfrakendelse for transportvirksomheder i dyre-
velfærdsloven
2
og transportbekendtgørelsens § 30
3
. En eventuel strafskærpelse vil ikke umiddelbart
have indvirkning på Fødevarestyrelsens mulighed for at tilbagekalde en autorisation udstedt til en trans-
portvirksomhed, da en autorisation allerede kan tilbagekaldes af styrelsen, hvis transportvirksomheden
har overtrådt transportbekendtgørelsen.”
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2
3
Lovbekendtgørelse nr. 33 af 14. januar 2025 om dyrevelfærd
Bekendtgørelse nr. 26 af 31. januar 2020 om beskyttelse af dyr under transport med senere ændringer
3