Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3024833_0001.png
Dato:
20. maj 2025
Sagsnr.: 2025 - 1129
Akt-id.: 6308
Besvarelse af spørgsmål nr. 731 (Alm. del) fra Miljø- og Fødeva-
reudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 731 (Alm. del), som Fol-
ketingets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til ministeren for sam-
fundssikkerhed og beredskab den 23. april 2025. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om mangelfuld reaktion på oliealarmer
Spørgsmål nr. 731 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg:
”Vil ministeren i forlængelse af MOF alm. del – spm. 645-
648 om olieudslip fra den russiske skyggeflåde kommen-
tere artiklen »Olie-alarmer i dansk farvand bliver aldrig un-
dersøgt: »Det er uacceptabelt«« i Ingeniøren den 23. april
2025, der handler om mangelfuld reaktion på oliealarmer,
herunder om ministeren mener, at situationen er tilfreds-
stillende?”
Svar:
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har i forbindelse
med ministeriets etablering overtaget ansvaret for det statslige hav-
miljøberedskab fra Forsvarsministeriet. De forskellige dele af det
danske havmiljøberedskab indsættes på baggrund af Søværnets far-
vandsovervågning og indrapporteringer om eventuelle olie- eller ke-
mikalieudslip.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har til brug for be-
svarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Forsvarsministe-
riet, der har oplyst følgende:
”Forsvarskommandoen oplyser, at der ved hver alarm fra
European Maritime Safety Agency (EMSA) CleanSeaNet
satellittjeneste foretages en vurdering af detektionen, og
at der indsættes ressourcer på baggrund af denne vurde-
ring til alle relevante detektioner.
Satellitterne er fintfølende og størstedelen af detektio-
nerne, som efterfølgende kontrolleres visuelt ved fysisk til-
stedeværelse, er detektioner af andet end olieforurening.
Dette gør sig gældende på tværs af Europa, ligesom det
er tilfældet for detektioner i dansk område.
Satellitterne måler ændringer i overfladespændingen i
havoverfladen, hvor udledning af forurening er én af flere
potentielle årsager til ændringer i overfladespændingen.
Fænomener som f.eks. pollen på havoverfladen, stor kon-
centration af vandmænd (gopler) nær overfladen, strøm-
skel i vandet eller kølvandsstriber fra f.eks. hurtigfærger
kan udløse detektion.
Side 2/3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 731: Spm. om mangelfuld reaktion på oliealarmer
I danske farvande gennemføres sideløbende med Clean-
SeaNets satellittjeneste en række andre havmiljøovervåg-
ningstiltag.
Forsvaret har kontrakt med firmaet Sundt Air, der ugentligt
gennemfører flybåren havmiljøovervågning med radar og
elektrooptiske sensorer. Alle Søværnets skibe gennemfø-
rer havmiljøovervågning under deres sejlads i danske far-
vande. Ydermere støttes havmiljøovervågningen af de
godt 30.000 frivillige havmiljøvogtere, der opfordres til at
informere Forsvarskommandoen, hvis der observeres olie
på vandet.
Det er vurderingen, at antallet af ulovlige udledninger i
dansk område har været støt faldende siden årtusindskif-
tet. Denne positive udvikling kan bl.a. tilskrives et interna-
tionalt fokus på havmiljø, som Danmark tager del i.
Eksempelvis kan der henvises til Maritime Pollution (MAR-
POL) konventionens skærpelser over tid samt EU-retsak-
ter, der i unionen implementerer disse skærpede MAR-
POL krav til gavn for havmiljøet. Eksempelvis DIR (EU)
2019/883 – modtagefaciliteter i havne for aflevering af af-
fald fra skibe samt den tilhørende nationale lovbekendtgø-
relse BEK nr. 577 af 06/05/2022, der implementerer direk-
tivet i Danmark. Skibe kan i dag komme af med ’SLOP-
tank-rester’, tankrensningsvand, bund- og rendestens-
vand i EU-havne uden væsentlig udgift for skibet, hvilket i
tillæg til øget overvågning har betydet langt færre obser-
vationer end tidligere.”
Side 3/3