Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3006123_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 1863
Den 15. april 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 673 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 2. april 2025. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Spørgsmål nr. 673 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren bekræfte, at der ikke stilles krav til, hvad minkavlere skal anvende opstartsstøtten til?
Vil ministeren i forlængelse af dette svar oplyse, om støttemodtageren skal tilbagerapporteres eller do-
kumenteres over for myndighederne, at støtten er brugt på erhvervet?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Det følger af
bekendtgørelse nr. 1038 af 7. juli 2023 om støtte til minkvirksomheder, der har opstartet
minkproduktion efter udløb af det midlertidige forbud mod hold af mink,
at der gælder følgende betin-
gelser for tildeling af opstartsstøtte:
1) Minkvirksomheden skal være registreret i CHR-registret med produktion af mink.
2) Minkvirksomheden skal på ansøgningstidspunktet have fået leveret mink og have aktiv minkproduk-
tion i 2023 eller i første halvår af 2024.
3) Minkvirksomhedens minkproduktion skal have et omfang på mindst 100 avlsdyr.
4) Minkvirksomheden skal have en gyldig miljøgodkendelse udstedt før den 4. november 2020.
Minkvirksomheden skal kunne dokumentere, at ovenstående betingelser er opfyldt for at være berettiget
til opstartsstøtte. På ansøgningstidspunktet skal det dokumenteres, at minkvirksomheden har registre-
ret en minkproduktion i CHR-registret, der skal være leveret mindst 100 avlsdyr mink til minkvirksom-
heden, og der skal være en gyldig miljøgodkendelse. Grundet minkerhvervets årscyklus vil en produk-
tion ikke nødvendigvis kunne dokumenteres på ansøgningstidspunktet. Denne betingelse kan dog efter-
følgende kontrolleres, hvis der opstår tvivl om en støttemodtageres berettigelse til opstartsstøtte.
En minkvirksomhed er i bekendtgørelsen defineret som en minkvirksomhed, der er registreret med pro-
duktion af mink i CHR-registret og udøver økonomisk aktivitet i tilknytning til minkerhvervet. Udbeta-
lingen af opstartsstøtten sker til en konkret minkvirksomhed ud fra CVR-nummer.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 675: Spm. om der findes eksempler på, at medlemmer af samme familie har modtaget opstartsstøtte til flere besætninger på samme minkfarm
Det skal bemærkes, at minkvirksomheder senest den 30. juni 2024 skulle indgive en ansøgning til Fø-
devarestyrelsen om at modtage opstartsstøtte. Det er derfor ikke længere muligt at ansøge om opstarts-
støtte. Der er i forbindelse med ordningen udbetalt opstartsstøtte til 10 minkvirksomheder pr. 11. april
2025.
Det skal ligeledes bemærkes, at Fødevarestyrelsen har konstateret sammenfald af efternavne blandt
nogle af ejerne bag minkvirksomhederne, som har modtaget opstartsstøtte, uden at der af den grund er
tale om udbetaling af opstartsstøtte i strid med reglerne herom.”
Som det fremgår af Fødevarestyrelsens udtalelse, er der en række betingelser, der skal være opfyldt, for
at der kan ansøges om opstartsstøtte. Der er ikke herudover specifikke betingelser tilknyttet ordningen
om udbetaling af opstartsstøtte.
Jeg har forståelse for, hvis det kan undre, at der er minkavlere eller nogen i deres familier, der både har
ansøgt om nedlukningserstatning og samtidig åbner nye minkvirksomheder. Dette følger imidlertid af
reglerne på området, som er indrettet ud fra et princip om erhvervsfrihed. Det betyder, at minkavlere,
der nedlukkede deres virksomhed på grund af COVID-19, kan starte en ny virksomhed op fra bunden,
hvis de måtte ønske det.
Jeg har naturligvis grundlæggende en forventning om, at reglerne på området bliver fulgt, og jeg forven-
ter, at Fødevarestyrelsen følger op på efterlevelsen af reglerne.
Jacob Jensen
/
Kristian Balle Sørensen
2