Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3016087_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025-1814
Den 6. maj 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 670 (Alm. del), som Folketingets Miljø-
og Fødevareudvalg har stillet til ministeren for grøn trepart den 1. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 670 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren oplyse, hvilke typer af overtrædelser, der medfører samkørsel af data
og
udtræk
af
landbrugsstøtte
i
overensstemmelse
med
CAP-lovens
konditionalitetskrav for god landbrugs- og miljømæssig stand (GLM) ved
overtrædelser”
Svar
Det er Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø (SGAV), der fører kontrol
med overholdelsen af konditionalitetskravene, som er en række særlige krav, der
gælder når landbrugeren søger om tilskud. Jeg har indhentet bidrag til besvarelse
af spørgsmålet fra SGAV, som oplyser følgende:
”Alle
landbrugere,
der
modtager
arealstøtte,
skal
opfylde
en
række
konditionalitetskrav inden for bl.a. klima- og miljøområdet. Hvis kravene ikke
overholdes, kan landbrugeren blive trukket i sin støtte. Konditionalitetskravene
opdeles i hhv. lovgivningsbestemte forvaltningskrav (LF-krav) og krav til god
landbrugsmæssig og miljømæssig stand af landbrugsjord (GLM-krav). LF-
kravene er krav, som landbrugerne i forvejen skal leve op til i medfør af national
lovgivning. På miljøområdet implementerer LF-kravene visse artikler i vand-
rammedirektivet,
nitratdirektivet,
fugle-
og
habitatdirektiverne
og
pesticidrammedirektivet.
GLM-kravene (GLM 1
10) er krav, som kan gå videre end de nationale regler.
Rammerne
for
medlemsstaternes
implementering
af
GLM-kravene
er
forordningsfastsat. Den konkrete implementering er politisk besluttet i Danmark
og godkendt af EU-kommissionen. GLM-kravenes formål er at modvirke og
tilpasse til klimaforandringer samt at beskytte vandmiljøet, kvaliteten af jorden
og biodiversiteten.
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
www.mgtp.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om, hvilke typer af overtrædelser, der medfører samkørsel af data og udtræk af landbrugsstøtte i overensstemmelse med CAP-lovens konditionalitetskrav for god landbrugs- og miljømæssig stand (GLM) ved overtrædelser
Overholdelse af konditionalitetskravene kontrolleres på forskellig vis, herunder
stikprøvekontrol,
satellitbaseret
kontrol
samt
administrativ
kontrol
af
støtteansøgninger, gødningsregnskaber mv. Ligeledes indberetter styrelsen
overtrædelser af konditionalitetskrav fra alle andre kontroller, som styrelsen
foretager, herunder pesticidkontrol, kontrol af foderhygiejne, efterafgrødekontrol,
økologikontrol, arealkontrol mv. Disse indberettes som såkaldte anden kontroller
(AKON).
Overtrædelse af konditionalitetskravene, kan medføre, at landbrugeren bliver
trukket en vis procentdel af den udbetalte støtte. Støttetrækprocenten er afhængig
af overtrædelsens alvor, omfang og varighed, om det er en gentagen overtrædelse,
og om landbrugeren har overtrådt kravene forsætligt. Udgangspunktet for en
uagtsom overtrædelse er et støttetræk på 3 pct., som gives ved betydelige
overtrædelser. Hvis overtrædelsen vurderes at være mindre betydelig, fastsættes
et støttetræk på 1 pct., og ved ubetydelige overtrædelser vejledes landbruger. Hvis
overtrædelsen er meget betydelig eller særlig grov, øges støttetrækket til hhv. 5
pct. og 10 pct. Gentagne overtrædelser og forsætlige overtrædelser øger
støttetrækprocenten afhængig af overtrædelsens betydning ift. formålet med
kravet. I værste fald kan landbrugeren få trukket hele sin støtte.”
Jeppe Bruus
/
Jacob Kirk Jensen
2