Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3013924_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Marin Natur og Havmiljø
J.nr. 2025 - 2458
Den 2. maj 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 647 (MOF alm. del) stillet den 30. marts 2025 efter øn-
ske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 647
”Har
Danmark, enten alene eller i samarbejde med andre EU-lande, overvejet skærpet tilsyn med
overholdelsen af miljøreguleringen eller begrænsninger i adgangen til danske havne for skibe, der mis-
tænkes for at være en del af skyggeflåden?”
Svar
Siden Ruslands fuldskalainvasion af Ukraine har EU indført historisk omfattende sanktioner. Danmark
har løbende presset på for, at EU indfører de hårdest mulige sanktioner mod Rusland, der kan opnås
enighed om i EU, herunder over for den russiske såkaldte skyggeflåde. Skibe, som sanktionslistes af EU,
bliver underlagt en række restriktioner, herunder et havneanløbsforbud i Unionen.
Skyggeflåden medfører en øget risiko og bekymring for sikkerheden til søs, de søfarende og miljøet.
Derfor har danske myndigheder bl.a. iværksat en frivillig ordning til anråb og frivillig indhentning af
CLC-certifikater (certifikat vedrørende forsikring for ansvar for skader ved olieforurening i forbindelse
med transport af olie) for bl.a. at imødegå de miljømæssige risici, som skyggeflådens skibe udgør for
kyststaterne ved gennemsejling af de danske stræder.
Søfartsstyrelsen har endvidere styrket indsatsen for, at tankskibe, der befinder sig på Skagen Red, efter-
lever reglerne for sikkerhed til søs, miljøbeskyttelse og beskyttelse af de søfarende. Havnestatskontrol-
len fokuserer på tankskibe, idet en ulykke med skade eller forlis med tankskibe vil kunne have særligt
vidtrækkende konsekvenser for sikkerhed, sundhed og miljø.
Danmark presser desuden på for at få ændret EU´s direktiv om oprettelse af et trafikovervågnings- og
trafikinformationssystem for skibsfarten (overvågningsdirektivet). Ændringen har til hensigt at indføre
en forpligtelse over for skibe, der passerer gennem de danske stræder, til at fremsende deres lovpligtige
forsikringscertifikater for olieforurening og vragfjernelse via de obligatoriske danske skibsmeldesyste-
mer for Storebælt og Øresund. Ændringen er vedtaget i EU, men kan kun effektueres i de danske skibs-
meldesystemer, såfremt FN´s søfartsorganisation (IMO) accepterer ændringen og tilpasser de bagved-
liggende resolutioner, der forpligter internationale skibe at efterleve kravene i de danske skibsmeldesy-
stemer. Det presser EU og Danmark på for i regi af IMO.
I forhold til begrænsning af adgang til danske havne lægger de danske myndigheder sig op af ovenstå-
ende generelle tiltag til sanktioner på EU-niveau, idet de danske myndigheder ligeledes løbende vurde-
rer, om der i dansk lovgivning er de fornødne værktøjer.
./.
Der henvises herudover til svaret på spørgsmål nr. 645.
Magnus Heunicke
/
Tone Madsen
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk