Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Marin Natur og Havmiljø
J.nr. 2025 - 2458
Den 2. maj 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 646 (MOF alm. del) stillet 30. marts 2025 efter ønske fra
Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 646
”Hvordan
vurderer ministeren risikoen for olieudslip eller andre miljøkatastrofer forbundet med skibe
i den russiske skyggeflåde, som typisk er ældre og dårligt vedligeholdt?”
Svar
Potentielle oliespild udgør en alvorlig fare for havmiljøet, da skadelige tjærestoffer i olien
–
selv ved små
mængder
–
optages af marine organismer og ophobes i havets fødekæde, dvs. også i de fisk, vi spiser.
Havfugle er også særligt udsat. Hvis et potentielt oliespild hurtigt inddæmmes og opsamles, vil det dog
i mindre omfang forårsage skade på havmiljøet.
Styrelsen for Samfundssikkerhed har i april 2025 et nyt nationalt risikobillede. Af risikobilledet fremgår
det bl.a., at der hvert år gennem Storebælt passerer ca. 4.100 skibe, der transporterer kemikalier,
herunder hovedsageligt olie, ind og ud af Østersøen hvilket kan udgøre en risiko for udslip ved fx
kollisioner, ulykker eller sabotage.
Desuden fremgår det af rapporten, at ”Skibe
i den såkaldte russiske
’skyggeflåde’, hvoraf mange angiveligt er gamle og formodes ikke at have fået nødvendige
serviceeftersyn også passerer danske farvande. Skibene transporterer angiveligt sanktioneret russisk
olie. Kombinationen af antallet af skibe, skibenes dårlige tilstand og mængden af olie, skibene
transporterer, kan øge risikoen for olieudslip til søs. Ved et udslip fra disse skibe, vil der kunne være
store miljømæssige konsekvenser og betydelige økonomiske omkostninger.”
Magnus Heunicke
/
Tone Madsen
Miljø- og Ligestillingsministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk