Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 2313
Den 27. marts 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 610 (MOF alm. del) stillet 24. marts 2025 efter ønske fra
Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 610
”Deler
ministeren opfattelsen af, at øget offentlig adgang til oplysninger om miljøforhold
–
f.eks. hvilke
virksomheder der leverer spildevand
–
kan styrke borgernes mulighed for at holde myndighederne og
virksomhederne ansvarlige for miljøbeskyttelsen?”
Svar
Miljøoplysningsloven implementerer EU's miljøoplysningsdirektiv, der igen bygger på bl.a. Århus-
konventionen. Miljøoplysningsloven henviser til offentlighedsloven fra 1985.
Direktivet blev vedtaget ud fra bl.a. en betragtning om, at øget offentlig adgang til miljøoplysninger og
formidling af sådanne oplysninger medvirker til at skabe større miljøbevidsthed, fri udveksling af
synspunkter, mere effektiv inddragelse af offentligheden i beslutningsprocessen på miljøområdet og i
sidste ende til et bedre miljø.
Videre fremgår af offentlighedsloven fra 2013s formålsbestemmelse, at loven bl.a. har til formål at
understøtte offentlighedens kontrol med den offentlige forvaltning.
Over for disse hensyn står nogle hensyn, der taler mod offentliggørelse af miljøoplysninger. Det kan
f.eks. være hensyn til enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold, og beskyttelse af
virksomheders forretningsmæssige forhold, for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for
den virksomhed, oplysningen angår, at oplysningerne ikke videregives.
Offentlighedsloven er således udtryk for en balance mellem på den ene side et grundlæggende hensyn
til åbenhed og offentlighed omkring arbejdet i den offentlige forvaltning og på den anden side
hensynet til fortrolighed omkring visse typer af sager, dokumenter eller oplysninger.
Magnus Heunicke
/
Paolo Perotti
Miljø- og Ligestillingsministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk