Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3022561_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 1677
Den 16. maj 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 598 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 21. marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Spørgsmål nr. 598 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren indhente oplysninger hos de involverede myndigheder, organisationer m.v. med henblik
på at opnå et kvalificeret bud på, hvor meget beredskabet ved væltede grisetransporter koster skatte-
yderne, jf. svar på MOF alm. del
spm. 503?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet udtalelser fra Justitsministeriet, Ministeriet
for Samfundssikkerhed og Beredskab samt Transportministeriet:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der
har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, det ikke er muligt ved et elektronisk udtræk i politiets systemer at opgøre poli-
tiets tidsforbrug på væltede grisetransporter, idet politiet ikke arbejder med en entydig registrering af
ressourceforbruget i forbindelse med forskellige operative indsatser herunder politiets arbejde med
væltede grisetransporter.”
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har anmodet Beredskabsstyrelsen om at bidrage med
et citatsvar og har konkretiseret, at svaret skal indeholde, hvor mange ressourcer Beredskabsstyrelsen
årligt benytter på assistancer til væltede grisetransporter i årene 2022, 2023, 2024 og 2025.
”Beredskabsstyrelsen er et assistanceberedskab som jf. beredskabslovens § 7
og § 8 vederlagsfrit assi-
sterer kommunale redningsberedskaber, andre myndigheder, virksomheder samt andre med bered-
skabsansvar. Beredskabsstyrelsen assisterer bl.a. ved væltede grisetransporter.
Beredskabsstyrelsen har i årene 2022 til og med marts 2025 assisteret ved fire væltede grisetransporter.
I 2022 og 2023 var der ingen assistancer. I 2024 var der én assistance. I 2025 har der til og med marts
måned været tre assistancer.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om ministeren vil indhente oplysninger hos de involverede myndigheder, organisationer m.v. med henblik på at opnå et kvalificeret bud på, hvor meget beredskabet ved væltede grisetransporter koster skatteyderne
I Beredskabsstyrelsens omkostningsestimat er der taget udgangspunkt i data vedrørende antallet af ar-
bejdstimer for hhv. befalingsmænd og værnepligtige, som er anvendt ved assistancerne ganget med en
timesats. Der findes ikke en opgørelse over omkostninger til køretøjer, forbrugt materiel og reetablering
vedrørende de enkelte assistancer, hvorfor udgifter hertil ikke indgår i omkostningsestimatet.
På baggrund af ovenstående udgør Beredskabsstyrelsens omkostninger til assistance ved væltede grise-
transporter:
2022: 0 kr.
2023: 0 kr.
2024: ca. 11.600 kr.
2025: ca. 32.500 kr.”
Transportministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende:
”Vejdirektoratet
indgår i det tværgående netværk på tværs af myndigheder og branchen, og bruger 3-5
timer årligt på dette. Derudover er der ikke faste udgifter specifikt rettet mod beredskab til grisetrans-
porter. Når dyretransporter havarerer eller er involveret i uheld på statsveje, rekvirerer Vejdirektoratet
materiel til afspærring, bjærgning og oprydning.
Derudover repareres skader på vejens udstyr. Vejdirektoratet forsøger efterfølgende at få dækket så
mange af udgifterne som muligt af skadevolder typisk via dennes forsikringsselskab. Udgiften varierer
afhængig af omfanget af hændelsen. Tre uheld indenfor de seneste to år har således hver især affødt
udgifter for Vejdirektoratet på 28.000-65.000 kr. Størstedelen af disse udgifter har været til afspærring,
hvilket er en udgift, som Vejdirektoratet i dag ikke viderefakturerer til skadevolder grundet store og
administrativt tunge krav til dokumentation.
Færdselsstyrelsen indgår ligeledes i beredskabsgruppen, men har ingen faste udgifter ifm. beredskabet
ved væltede grisetransporter ud over deltagelse i møder i selve beredskabsgruppen samt løbende besva-
relser af henvendelser og bestillinger på baggrund af væltede grisetransporter. Deltagelse i beredskabs-
gruppen kan - ligesom for Vejdirektoratet - opgøres til 3-5 timer på årsbasis og ressourceforbruget er
derfor minimalt.”
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2