Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3007671_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025-1552
Den 22. april 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 595 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for grøn trepart den 20. marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Miljø-
og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 595 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 18/3-25 fra Rådet for Grøn Omstilling om kvælstofindsats
og dansk havmiljø, jf. MOF alm. del - bilag 328?”
Svar
Der er med Second Opinion
1
gennemført en evaluering af det faglige grundlag for beregninger af ind-
satsbehovet i forbindelse med genbesøget af landbrugsaftalen fra 2021. Samlet set vurderer danske ek-
sperter i fase I og internationale eksperter i fase II, at den danske tilgang til opgørelse af kvælstofind-
satsbehovet er robust og bakker overordnet op om de valg og antagelser, der er foretaget i forbindelse
med opgørelsen.
Med hensyn til opgørelse af statusbelastning peger de internationale eksperter i Second Opinion på, at
anvendelse af en stykvis regression, som er anvendt i forbindelse med genbesøget, har fordele sammen-
lignet med et flerårigt gennemsnit. Dette svarer til den metode, der anvendes til belastningsopgørelser i
Østersøsamarbejdet. Med hensyn til opgørelsen af baselinebelastning er dette baseret på fagligt input
fra Aarhus Universitet og fra ministerier. De internationale eksperter i Second Opinion har vurderet, at
metode og modellerne til baselinefremskrivningen er egnede til formålet, men at der er betydelig usik-
kerhed især med hensyn til, hvornår tiltag har effekt på kvælstofbelastningen.
Med hensyn til at der regnes til god-/moderatgrænsen og usikkerheden for målopfyldelse stillede Rådet
for Grøn Omstilling spørgsmål herom til de internationale eksperter. Eksperterne svarede
2
(Ministeriets
oversættelse):
1
Second opinion
Evaluering af det faglige grundlag for kvælstofindsatsen, september 2024.
Second opinion -
https://mst.dk/media/c2hm0b3z/annex-1-to-international-evaluation-2023-replies-from-the-panel-to-se-
Evaluering af det faglige grundlag for kvælstofindsatsen
2
lected-stakeholder-comments.pdf
se side 5 øverst.
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
www.mgtp.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 595: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/3-25 fra Rådet for Grøn Omstilling om kvælstofindsats og dansk havmiljø
”Det er vores
konklusion, at brugen af gennemsnitsmetoden i stedet for
”one
out all out” eller andre
strengere tilgange til vurdering af behovet for kvælstofreduktion er berettiget på dette stadium i betragt-
ning af usikkerheder i beregningerne. Vi er helt enige i, at målet er god økologisk tilstand i forhold til
den faktiske tilstand i de kystnære farvande. Indsatserne er et middel frem mod dette mål og ikke et mål
i sig selv. Der vil formodentlig blive behov for øget præcision i beregninger af de nødvendige reduktioner
og i effektiviteten af indsatserne i de kommende vandområdeplaner, og derfor tillægges det betydning
med en passende overvågning af effekten af de gennemført indsatser."
Endelig skal bemærkes, at Ministeriet for Grønt Trepart vil følge udviklingen tæt i de kommende år og
om nødvendigt revidere indsatsbehovet. Det fremgår af aftalen om implementering af Grønt Danmark:
”Som
det fremgår af Aftale om et Grønt Danmark skal indsatsbehovet opdateres inden 2027, i 2029 og
derfra hvert tredje år, herunder på baggrund af nye data mv. Der er enighed om, at et opdateret indsats-
behov (statusbelastning, baseline-belastning og målbelastning) baseret på seneste data skal ligge til
grund for genbesøget medio 2026.”
Med
Aftale om Implementering af et Grønt Danmark
(november 2024) er der besluttet en ambitiøs
indsats ift. at forbedre vandmiljøet. Aftalepartierne er således enige om at gennemføre et paradigme-
skifte på kvælstofområdet, hvor arealomlægning er hovedmotoren til at nå målene i vandrammedirek-
tivet. Udover arealomlægning indgår en kvælstofreguleringsmodel, som en central indsats. Regulerings-
modellen skal implementeres fra 2027 og sikre markant større reduktioner end den nuværende regule-
ring. Aftalepartierne skal primo 2025 drøfte og beslutte de grundlæggende principper for den nye regu-
leringsmodel.
Derudover lægger aftalen lægges op til en akutindsats bestående af akutpakke 2 og 3. Det følger af afta-
len, at Akutpakke 2 målrettes opkøb af arealer samt projekter med henblik på at sikre de størst mulige
kvælstofreduktioner i særligt udfordrede vandoplande. I områder med behov for så indgribende indsat-
ser, at der skal iværksættes en ekstraordinær og akut håndtering, igangsættes en samlet akutpakke 3.
Der vil i løbet af 2025 blive udarbejdet en detaljeret plan for, hvordan indsatsen mest effektivt sammen-
sættes for at opnå de ønskede effekter. Den nærmere udformning afventer afklaring i arbejdet med Dan-
marks Grønne Arealfond.
Jeppe Bruus
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
2