Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3005751_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 1620
Den 14. april 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 568 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 19. marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 568 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Hvad
agter ministeren konkret at stille op, når der er virksomheder som svineavler Belly ApS i Vojens
og andre, som tilsyneladende, trods et utal af indskærpelser, stadigvæk kan fortsætte med at holde for-
retningen åben og overtræde dyrevelfærdsloven? Der henvises til artiklen »Sønderjyske griseblev aflivet
under rutinebesøg«, jv.dk, den 17. marts 2025.”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Fødevarestyrelsens
sanktioneringsprincipper er beskrevet i Fødevarestyrelsens generelle kontrolvej-
ledning, som er offentlig tilgængelig på Fødevarestyrelsens hjemmeside:
https://foedevarestyrel-
sen.dk/dyr/kontrol/saadan-foregaar-kontrollen
Ved valg af sanktion foretager Fødevarestyrelsen en konkret vurdering af de samlede omstændigheder i
sagen med henblik på at vurdere, hvilken sanktion der er egnet, nødvendig og tilstrækkelig til at få be-
sætningsejer til at rette op. I denne vurdering indgår bl.a. besætningsejers vilje og evne til at rette op på
konstaterede overtrædelser, overtrædelsens grovhed samt besætningsejers generelle regelefterlevelse.
I tilfælde, hvor en virksomhed
inden for en 2-årig periode
gentagne gange begår samme eller lig-
nende overtrædelse, skal Fødevarestyrelsen som overvejende hovedregel udøve eskalerende myndig-
hedsudøvelse. Det vil i praksis sige, at Fødevarestyrelsen i gentagelsestilfælde anvender en anden og
typisk strengere sanktion.
Fødevarestyrelsen kan undtagelsesvist og efter en konkret vurdering undlade at eskalere til en strengere
sanktion, selvom der konstateres samme eller lignende overtrædelse på kontrollen. Det kan f.eks. være
i sager, hvor virksomheden har forsøgt at rette op på den tidligere konstaterede overtrædelse
og der-
med udvist vilje til at efterleve reglerne og iværksat
eventuelle nødvendige tiltag.”
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 569: MFU spm. om det opfølgende kontrolgebyr er i en størrelsesorden, hvor det har en effekt på de landmænd, som ikke evner eller ønsker at behandle dyrene ordentligt
Jeg kommenterer ikke på verserende eller konkrete sager. Jeg er meget optaget af, at reglerne om dyre-
velfærd bliver overholdt, og at der slås hårdt ned på grove overtrædelser. Derfor er det også min ambi-
tion, at straffen for de groveste overtrædelser skal fordobles.
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2