Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3005695_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 1202
Den 14. april 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 502 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 25. februar 2025. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Spørgsmål nr. 502 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren opdatere tabellen i svar på MOF alm. del
spm. 1338, folketingsåret 2019-20 med de
seneste tal for udviklingen i væltede grisetransporter inklusive de første måneder af 2025 og oplyse,
hvad der er hovedårsagen til, at grisetransporterne vælter, om de tidligere beskrevne tiltag har haft en
effekt, og om ministeren vil gøre noget ved problemet?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, der har op-
lyst følgende:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der
har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at det ikke er muligt at trække oplysninger om an-
tallet af færdselsuheld med grisetransporter i politiets sagsstyringssystem (POLSAS), idet
der ikke findes en gerningskode specifikt for færdselsuheld med grisetransporter.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Den Landsdækkende En-
hed for Dyrevelfærd og Tungvogn (LEJDT) ved Midt- og Vestsjællands Politi.
Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at politikredsen deltager i en arbejdsgruppe med
andre myndigheder, brancheorganisationer og transportører, der har til formål at ned-
bringe antallet af ulykker med grisetransporter samt forbedre indsatsen, når ulykker fore-
kommer.
Midt- og Vestsjællands Politi har således på baggrund af oplysninger fra arbejdsgruppen
opgjort antallet af henholdsvis væltede grisetransporter og andre uheld med grisetranspor-
ter for perioden 2020 til den 14. marts 2025 i følgende tabel.
Tabel: Oversigt over ulykker med grisetransporter
År
Væltede/nærved
Andre uheld
væltede grise-
med grise-
transporter
transporter
2020
8
2
2021
7
5
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om udviklingen i væltede grisetransporter og hovedårsagen til, at grisetransporterne vælter
3005695_0002.png
2022
2023
2024
2025
*
Anm.: *Data er trukket pr. 14. marts 2025
4
8
4
3
3
2
0
0
Midt- og Vestsjællands Politi har taget forbehold for, at der kan være ulykker med grise-
transporter, som den omtalte arbejdsgruppe ikke har kendskab til, og som derfor ikke ind-
går i ovenstående opgørelse.
Politikredsen har herudover oplyst, at de primære årsager til uheld med grisetransporter
er friktionsbrand eller andre fejl på køretøjet, punktering og blød rabat i forbindelse med
passage af modkørende på smal vej samt chaufførens manglende opmærksomhed på vejens
forløb, herunder i forhold til tilpasning af hastigheden til vejforløbet eksempelvis i rund-
kørsler, kurver og sving.
Det bemærkes, at ingen af uheldene ses at være sket på grund af forskydning af lasten. Det
vurderes dog umiddelbart, at den bevægelige last kan have en betydning ved kæntring af
køretøjer (i blød rabat), pludselig retningsskifte (i forhold til punktering og undvigema-
nøvre) og centrifugalkraft (afhængig af hastighed i rundkørsler, kurver og sving).
Det kan på baggrund af tallene fra 2018 til den 14. marts 2025 oplyses, at arbejdsgruppen
har konstateret det laveste antal uheld med grisetransporter i 2024. Midt- og Vestsjællands
Politi har ikke forudsætninger for at vurdere, hvorvidt beredskabsgruppens initiativer har
været en medvirkende årsag til, at der i 2024 er sket en nedgang i antallet af uheld i forhold
til tidligere år, eller om tiltagene generelt har haft en effekt på antallet af ulykker med gri-
setransporter.””
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2