Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1308 (MOF alm. del) stillet 3.oktober 2025 efter ønske
fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 1308
Vil ministeren redegøre for, hvad der er gjort for at sikre, at lejere hos private udlejere vil opleve
gebyrlettelsen på affaldsgebyret for husholdninger ifm. implementering af producentansvar på
emballage, og hvilken gebyrlettelse
vil en lejer gennemsnitligt få?”
Svar
Det udvidede producentansvar for emballage er trådt i kraft i Danmark d. 1. oktober 2025 og
implementerer EU's emballagedirektiv i Danmark. Formålet med producentansvaret er at give
virksomhederne incitament til at anvende mindre emballage og mere genanvendelig emballage ved at
flytte regningen for håndtering af emballageaffald fra borgerne til virksomhederne. Det vil alt andet
lige medføre en nedsættelse af borgernes affaldsgebyr, så borgerne ikke skal betale for den indsamling
af emballageaffald fra husholdninger, som producenterne skal betale.
Regler om affaldsgebyrer hører under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, som oplyser:
”Kommunerne
skal fastsætte affaldsgebyrer for udgifter til de kommunale affaldsordninger. De
kommunale affaldsgebyrer skal hvile-i-sig-selv. Det betyder, at de faktiske udgifter for hver
affaldsordning skal balancere med indtægterne fra husholdningernes affaldsgebyrer. Affaldsgebyret
fastsættes inden året starter, mens de faktiske udgifter opgøres historisk, hvilket betyder, at der kan
opstå en forskel, som skal udlignes over en årrække som en over- eller underdækning. Hvile-i-sig selv-
princippet indebærer, at udvidet producentansvar for emballage alt andet lige vil medføre en
nedsættelse af husholdningernes affaldsgebyr, fordi emballageproducenter fremover skal afholde en
del af de omkostninger, der tidligere har været en del af affaldsgebyret.
Kommunernes fastsættelse af affaldsgebyrer afhænger af flere faktorer, som f.eks. kommunernes
individuelle organisering af affaldshåndtering og valg af service- og miljøparametre. Der kan være
forskelle på tværs af kommunerne (hvis fx en kommune har valgt at øge serviceniveauet det
pågældende år), hvorfor en besparelse ikke nødvendigvis vil komme direkte til udtryk i
husholdningerne regning.
Forsyningstilsynet har til opgave årligt at monitorere og afrapportere udviklingen i de kommunale
affaldsgebyrer. Som en del af denne monitorering har Forsyningstilsynet peget på, at gældende regler
for fastsættelse af affaldsgebyrer giver anledning til uklarhed om gebyrets sammensætning og
forskelligartet regnskabspraksis i kommunerne. Disse forhold vurderes umiddelbart også at kunne
have betydning for, hvordan besparelsen konkret kommer til udtryk i husholdningernes regning.”
navn • adr1 • adr2 • adr3 • postnr by
Tlf. Nr • Fax nr • CVR nr • EAN nr • • web
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1308: Spm. om sikring af, at lejere hos private udlejere vil opleve gebyrlettelsen på affaldsgebyret for husholdninger ifm. implementering af producentansvar på emballage
Lejeloven hører under Social- og Boligministeriet, som oplyser:
”Hvorvidt
reduktioner i afgifterne o.l. til renovation får direkte betydning for lejeforholdet, vil bero på,
hvilken form for lejefastsættelse der gælder for lejeforholdet.
Er lejen fastsat ud fra reglerne om omkostningsbestemt leje eller det lejedes værdi, vil lejen skulle
nedsættes tilsvarende, således at lejerne vil drage direkte fordel af en lettelse.
Er lejen fastsat ud fra reglerne om fri leje, kan lejen som udgangspunkt ikke reguleres som følge af
ændringer i de skatter, afgifter o.l., som er pålagt ejendommen. Det er således alene, hvis det er aftalt
mellem parterne, at der kan ske en regulering af lejen som følge af skatter, afgifter o.l., at lettelsen vil
komme lejere til gode.”
Magnus Heunicke
/
Signe Vallebo
2