Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3079989_0001.png
DEPARTEMENTSFORKLÆDE
Hav- og Vandmiljø
J.nr. 2023 - 4931
Ref. kalth
Den 8. januar 2024
Sagsbehandler
KALTH
Styrelseschef og dato
JAHAN 16. januar 2024
Direktion i styrelsen og dato
ISNVI 16. januar 2024
Afrapportering af projekt om erhvervsøkonomiske konsekvenser ved fastsættelse af nye
miljøkvalitetskrav
til departementets videre foranstaltning
til departementets orientering
til departementets godkendelse
Sagsfremstilling
Miljøstyrelsen fik i 2020 udarbejdet en rapport om de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved
fastsættelse af miljøkvalitetskrav for en række stoffer (12 stoffer eller stofgrupper). Siden denne
rapport har Miljøstyrelsen udarbejdet datablade og kvalitetskriterier for 14 yderligere stoffer. Formålet
med nærværende projekt har dels været at opdatere de tidligere beregninger for de 12 stoffer og
stofgrupper under hensyn til nye og mere effektive renseteknologiker, dels at inddrage de yderligere
14 stoffer og endelig at inddrage yderligere 24 PFAS. Estimater for de samlede omkostninger
forbundet med rensning for sumkravet for de 24 PFAS for landets renseanlæg og virksomheder med
direkte udledning er behandlet i projektets delopgave 1.
Som en indsats i vandområdeplan 2021-2027 indgår fastsættelse af miljøkvalitetskrav for en række
stoffer og stofgrupper, for hvilke der på nuværende tidspunkt ikke er fastsat miljøkvalitetskrav eller
ikke er fastsat miljøkvalitetskrav for den matrice, stofferne overvåges i. Miljøstyrelsen arbejder derfor
løbende på at tilvejebringe det faglige grundlag i form af datablade til at kunne fastsætte nye eller
revidere eksisterende miljøkvalitetskrav. Inden disse nye eller reviderede kvalitetskriterier kan
fastsættes i en bekendtgørelse og derved anvendes i tilstandsvurderingerne, skal der foretages en
vurdering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser. Resultaterne fra nærværende projekts delopgave 2
estimerer de samlede omkostninger for landets renseanlæg og virksomheder med direkte udledning
for både de 12 stoffer,
der indgik i COWI’s første
rapport, samt yderligere 14 stoffer (i alt 26 stoffer)
med den nyeste renseteknologi.
./.
Resultaterne er beskrevet i vedlagte notat.
Resultater fra delopgave 1: 24 PFAS
Ud fra de data, som Miljøstyrelsen har tilgængelig om forekomsten af PFAS i spildevandet fra
spildevandsforsyningernes renseanlæg
og COWI’s viden om muligheder for at fjerne PFAS ved brug af
forskellige renseteknologier, vurderes det, at samtlige renseanlæg i Danmark vil skulle opstille ekstra
rensetrin for at overholde det foreslåede miljøkvalitetskrav i EU-databladet. COWI har foretaget
beregninger ud fra to scenarier. I scenarie 1 regnes der på, hvis der skal opføres anlæg til totalrensning
af alle 24 PFAS-forbindelser. I scenarie 2 regnes der på, hvis der skal opføres anlæg, der kun fjerner de
Miljøstyrelsen
• Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C •
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079989_0002.png
langkædede PFAS-forbindelser. COWI vurderer, at renseløsningen i scenarie 2 vil være tilstrækkelig til
at overholde det foreslåede kvalitetskriterie for 24 PFAS.
Omkostningerne
for de to scenarier omfattet af COWI’s beregninger fremgår af tabel 1 og 2.
Tabel 1. Samlede omkostninger ved scenarie 1 over de 25 år for renseanlæg.
Type af omkostning
Udgift
Investeringsomkostninger
6,88 mia. kr.
Driftsomkostninger
54,63 mia. kr.
I alt
61,51 mia. kr.
Tabel 2. Samlede omkostninger ved scenarie 2 over de 25 år for renseanlæg.
Type af omkostning
Udgift
Investeringsomkostninger
5,77 mia. kr.
Driftsomkostninger
16,81 mia. kr.
I alt
22,58 mia. kr.
Resultater fra delopgave 2: Fastsættelse af nye eller reviderede miljøkvalitetskrav for 26 stoffer
Af de i alt 289 renseanlæg konkluderer rapporten, at 190 vil have behov for at implementere yderligere
rensning, hvis der skal renses for de tidligere beregnede 12 stoffer/stofgrupper og nu yderligere 14
stoffer/stofgrupper. Omkostningerne for disse 190renseanlæg fremgår af tabel 3.
Tabel 3. Samlede omkostninger over de 25 år for renseanlæg.
Type af omkostning
Udgift
2,45 mia. kr.
Investeringsomkostninger
2 mia. kr.
Vedligehold
3,2 mia. kr.
Drift
7,65 mia. kr.
I alt
Der er i PULS registeret 47 virksomheder med direkte udledning (antages at udgøre samtlige
virksomheder med direkte udledning).
Det er COWI’s vurdering, at 36 af disse virksomheder
vil skulle
implementere yderligere rensetrin for at kunne leve op til de nye eller reviderede miljøkvalitetskrav.
Omkostningerne for disse 36 virksomheder med direkte udledning fremgår af tabel 4.
Tabel 4. Samlede omkostninger over de 25 år for virksomheder med direkte udledning.
Type af omkostning
Udgift
Investeringsomkostninger
207,7 mio. kr.
171,2 mio.kr
Vedligehold
750,3 mio. kr.
Drift
1,13 mia. kr.
I alt
Økonomi, finansiering, presse og kvalitetssikring
Sagen i sig selv har ikke nogle økonomiske konsekvenser, men beskriver krav til finansieringsbehov,
hvis det vælges at lade yderligere miljøkvalitetskrav blive optaget i
bekendtgørelse om
miljøkvalitetskrav for vandområder og krav til udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer
eller havet (BEK
nr. 1433 af 21/11/2017).
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
Videre proces
Sagen er til departementets brug som en del af grundlaget for beslutningen om, i hvilket omfang der
skal fastsættes yderligere miljøkvalitetskrav i
bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav for vandområder
og krav til udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller havet
i forbindelse med genbesøget
af VP3.
3