Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3079987_0001.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og
evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Zeppelinerhallen | H. C. Hansens Gade 4, 2300 København S
Telefon +45 33 42 70 00 | CVR 17472437 | EAN 5790000275847
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0002.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
Indhold
1.
Opgavebeskrivelse ..................................................................................................................................... 3
1.1. Samfundsøkonomiske beregninger ved fastsættelse af miljøkvalitetskrav for sediment og/eller biota
3
1.1.1.
Opgavens formål og baggrund .................................................................................................... 3
1.2. Beskrivelse af opgaven ....................................................................................................................... 4
1.3. Opgavens udførselssted ................................................................................................................... 10
1.4. Opgavens organisatoriske rammer ................................................................................................... 10
1.5. Miljøstyrelsens kontaktdata ............................................................................................................... 11
1.6. Tidsplan ............................................................................................................................................. 11
Side
1
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0003.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
Side
2
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0004.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
1.
1.1.
Opgavebeskrivelse
Samfundsøkonomiske beregninger ved fastsættelse af miljøkvalitetskrav for
sediment og/eller biota
Opgavens formål og baggrund
virksomheder med tilslutningstilladelse til renseanlæg
virksomheder med direkte udledninger,
renseanlæg samt
klapning af havsediment
1.1.1.
-
-
-
-
Formålet med denne opgave er, at der for
estimeres de samfundsøkonomiske konsekvenser ved at fastsætte nye miljøkvalitetskrav i sediment
og/eller biota for 14 miljøfremmede stoffer.
Om kvalitetskriterierne
Miljøkvalitetskriteriene for de 14 miljøfremmede stoffer fremgår af DCE-rapporten (Assessment of
hazardous substances in Danish sediment and biota according to Norwegian, Swedish and Dutch quality
standards (Teknisk rapport nr. 146, DCE 1019):
De 14 miljøfremmede stoffer tilhører stofgrupperne:
-
-
-
-
metaller (arsen, kobber, krom, nikkel og zink),
PAH’er (benz[a]pyren, flouranthene), ikke-dioxinlignende PCB’er,
blødgørere (butylbenzylphthalat (BBP), di(2-ethylhexyl)adipat (DEHA), di-2-ethylhexyl
phthalate (DEHP) og diisononylphthalate (DINP)), samt
tributyltin (TBT) og hexachlorocyclohexane (HCH).
Miljøstyrelsen gør opmærksom på, at der pt. ligger forslag til sediment -og biotakriterier for kobber og
krom, der er betydelig lavere, end de anvendte værdier fra vores nabolande. Der er vigtigt, at der i
projektets indledende fase tages stilling til, om disse værdier skal anvendes i beregningerne i stedet for
de forslag, som fremgår af DCE-rapporten.
Eksempelvis er der for
krom
i DCEs -rapport anvendt et sedimentkriterie på 52 mg/kg TS (fersk) og 600
mg/kg TS (marint) til sammenligning med det danske forslag på 9,2 mg/kg TS (fersk og marint).
Ligeledes er der anvendt et biotakriterie på 4,3 mg/kg vv sammenlignet med det danske forslag til
biotakriterie (HKKsundhed) på 182,5 µg/l = 0,18 mg/kg vv.
For
kobber
er der i DCE-rapporten anvendt et sedimentkriterie på 190 mg/kg TS sammenlignet med det
danske forslag, der ligger mellem 2,5-3,4 mg/kg TS(biotilgængeligt)t og 0,76-3,2 mg/kg TS (added). Der
foreligger desuden dansk forslag til et biotakriterie på 0,56 mg/kg musling vådvægt. Vurderingen af
biotakriteriet for kobber indgår ikke i DCEs Assessment-rapport.
Side
3
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0005.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
Om adgang til data
I efteråret 2019 foretog Miljøstyrelsen en indledende vurdering af konsekvenserne ved fastsættelse af
miljøkvalitetskrav i sediment og biota for de 14 miljøfremmede stoffer. Denne vurdering omfattede:
-
-
-
Et overblik over direkte udledninger fra renseanlæg og regnbetingede udledninger (RBU)til
overfladevand med forventet ikke-god tilstand
Kortlægning af, hvilke virksomheder, herunder deponier, der har en direkte udledning af en
eller flere af de 14 stoffer og om de udleder til vandområder med forventet ikke-god tilstand
En vurdering af efterlevelsesomkostningerne for klapning, hvor miljøkvalitetskravene
begrænsede indholdet af miljøfarlige forurenende stoffer i det sediment, som kan tillades
klappet
Resultatet af relevante dele af dette arbejde - dvs. opgørelse over emissioner mv. for virksomheder hvor
staten er myndighed - fremgår af bilag 1. Leverandøren skal tage udgangspunkt i dette indledende
arbejde.
Om økonomi
Der er afsat 0,8 mio. kr. til opgaven, og leverandøren skal bidrage til en opgaveforståelse – og løsning,
således Miljøstyrelsen opnår det bedste grundlag med henblik på at vurdere, om der skal indføres
miljøkvalitetskriterier for et eller flere af de miljøforurenende stoffer for de afsatte midler.
Projektets resultater skal indgå som en del af grundlaget for at træffe en beslutning om, hvorvidt der skal
indføres miljøkvalitetskriterier for et eller flere af de nævnte stoffer.
1.2.
Beskrivelse af opgaven
Leverandøren skal anvende de miljøkvalitetskrav, der fremgår af den tekniske rapport fra DCE med mindre
der foreligger et dansk forslag til et andet kriterie.
Leverandøren skal:
1. Bidrage til at afgrænse opgaven med henblik på at kunne levere de beskrevne
samfundsøkonomiske konsekvenser
2. Fastlægge metode med fokus på:
a) Valg af scenarie
b) Forudsætninger for at beregne de samfundsøkonomiske konsekvenser som følge af de
opstillede scenarier
c) Proces for at indsamle data til brug for de samfundsøkonomiske beregninger
d) Forslag til proces for at inddrage relevante aktører, herunder bl.a. Danva,
Vidensinstitutionerne, DI, Dansk Miljøteknologi, både i opstilling af scenarier og
indsamling af data
3. Indsamle de relevante data og gennemføre de samfundsøkonomiske beregninger
4. Formidle resultaterne på en let forståelig måde i en rapport samt udarbejde et excel regneark
med resultaterne og de anvendte forudsætninger, som Miljøstyrelsen kan basere det videre
arbejde på.
Ad 1: Bidrage til at afgrænse opgaven
Side
4
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0006.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
Leverandøren skal med udgangspunkt i bl.a. den givne tidsramme (jf. nedenstående) bidrage til at
afgrænse opgaven, således det er muligt at opstille de mest hensigtsmæssige scenarier i forhold til at
anvende projektets resultater i det videre beslutningsforløb om, hvorvidt de 14 kvalitetskriterier skal
indføres.
Som en del af opgaveafgrænsningen skal Leverandøren som minimum forholde sig til nedenstående
spørgsmål:
-
-
Skal der beregnes konsekvenser for alle 14 miljøfarlige forurenende stoffer, eller kan der
fokuseres på udvalgte stoffer?
Hvordan fastsættes den emissionsværdi, som virksomhederne, herunder deponier og
renseanlæg skal overholde i relation til dette projekt?
Miljøstyrelsens forslag er, at der ved
god miljøtilstand
for det konkrete stof er virksomhedens
udløbskoncentration lig med værdien svarende vandkvalitetskravet (jf. DCE-rapporten, og nye
forslag til kriterier for krom og kobber) under hensynstagen til en maksimal fortynding på 10 i
vandområdet med henblik på udpegning af acceptabel blandingszone. Ved
ikke god
miljøtilstand
er virksomhedens udløbskoncentration den værdi, der svarer til laveste
koncentration opnået ved tilgængelig renseteknologi eller den laveste mulige detektionsværdi.
Dog skal konsulenten foretage en vurdering af, om disse værdier er for høje i forhold til, at
vandkvalitetskriteriet kan overholdes.
Er der udviklet renseteknologier for de enkelte stoffer, er teknologien på vej til at blive
implementeret eller under udvikling, eller findes der ingen teknologi? Hvordan skal
omkostninger til udvikling af ny teknologi indgå i beregningerne?
Hvordan skal substitution af stoffer, omlægning af teknik, installation af yderigere renseteknik
medtages i beregning af de samfundsmæssige konsekvenser?
Havbrug og akvakultur skal ikke indgå i opgaven
-
-
-
Ad 2 – Fastlægge metoden
Leverandøren skal udarbejde en metodebeskrivelse, som angiver, hvordan leverandøren forventer at
løse opgaven, herunder opstilling af scenarier, indsamling af data og gennemføre beregningerne.
Formålet er at afstemme, på hvilket grundlag opgaven bedst kan løses.
Metodebeskrivelsen skal som minimum indeholde punkterne 2a-2d, som er nærmere beskrevet nedenfor.
Miljøstyrelsen foreslår, at beregninger forudsætter, at virksomhederne skal overholde de nye krav
kvalitetskrav i takt med den regelmæssige revurderingsfrekvens. Alternativt kan udgifterne fordeles på 1,
5, 10 eller 20 år.
Det skal endvidere bemærkes, at der i de opdaterede datablade for kobber og krom jf. guidelines er
foretaget en tilbagebegning af den ækvivalente vandkoncentration ud fra biota-kriterierne (BKK og HKK).
Beregningen viser, at biota-kriterierne for de to stoffer ikke har betydning for fastsættelse af
vandkvalitetskravene, hvilket betyder, at opfyldelse af vandkvalitetskravene i sig selv vil sikre samme
beskyttelse som overholdelse af biotakriteriet. Ved regulering af udledninger, er det således som
udgangspunkt tilstrækkeligt af sikre overholdelse af vandkvalitetskravene for så vidt angår biotakravet.
Ad 2a) – forslag til scenarier
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at der kan opstilles to forskellige scenarier:
Scenarie a, hvor der tages udgangspunkt i vandområder med hhv. forventet god miljøtilstand og
forventet ikke-god tilstand.
Side
5
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0007.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
Scenarie b, hvor der tages udgangspunkt i at beregne omkostninger ved at sætte en
emissionsgrænseværdi for, hvor langt ned de enkelte virksomheder/renseanlæg/deponier skal reducere
udledningen af et eller flere af de relevante stoffer til hhv. renseanlæg eller direkte til et vandområde.
Det er Miljøstyrelsens umiddelbare vurdering, at scenarie a) frem for scenarie b) vil være at foretrække,
men vurderer dog, at scenarie b er mest realistisk. Miljøstyrelsen hører gerne konsulentens vurdering
af de foreslåede scenarier. Baggrunden er, at scenarie a) i højere omfang inddrager problematikken
omkring vandområder, hvor der ikke vil være målopfyldelse for god tilstand grundet de nye
miljøkvalitetskriterier.
Konsulenten skal være opmærksom på, at data om baggrundsniveauer i sediment for de 14 stoffer skal
indgå i vurderingen. Høje niveauer kan være et udtryk for ”fortidens synder”, idet stofferne har stor
affinitet for at sætte sig på/i sedimentet og forblive her, selvom vandfasen bliver renere. Konsulenten
skal derfor sikre, at der relevante høje baggrundsniveauer indgår i beregningerne. Miljøstyrelsen kan
levere data om relevante høje baggrundsniveauer fra NOVANA-overvågning (BERIT:
rapportudkastxxx).
Om scenarie a – udledning til vandområde
Der kan som udgangspunkt udvælges to vandområder 1) med forventet god tilstand og 2) med forventet
ikke-god tilstand, hvis et/flere/alle 14 miljøkvalitetskrav bliver indført.
Virksomhed 1
Virksomhed 4
Virksomhed 2
Renseanlæg
Vandområde
Forventet
a) God miljøtilstand
b) Ikke god miljøtilstand
Virksomhed 5
Virksomhed 3
Virksomhed 6
Kilder til de to vandområder i form af virksomheder med a) direkte udledning og med en b) tilslutning til
offentlig renseanlæg kan kortlægges, og inddeles i 3 grupper efter, hvorvidt der for den pågældende
branche er:
1) Udviklet en renseteknologi og denne anvendes i den aktuelle branche
2) Udviklet en renseteknologi, men denne anvende ikke i den aktuelle branche og
3) Mangler at blive udviklet en renseteknologi for den aktuelle branche
Side
6
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0008.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
Kortlægningen af kilderne kan tage udgangspunkt i Miljøstyrelsens forarbejde samt søgningerne på
https://dma.mst.dk/
efter virksomheder, som ligger i de valgte vandområder, som beregningerne tager
udgangspunkt i. Data fra virksomheder med direkte udledning kan hentes i PULS, og Miljøstyrelsen kan
hjælpe med at fremskaffe data. Data for virksomheder med tilslutningstilladelser findes ikke i PULS.
Leverandøren skal tage kontakt til disse respektive kommuner med henblik på at indhente
tilslutningstilladelserne. Alternativt kan tilslutningstilladelserne formentligt hentes hos virksomhederne.
Når kortlægningen af både kilder og stoffer er gennemført, skal leverandøren og Miljøstyrelsen aftale,
hvilke og hvor mange virksomheder og evt. relevante renseanlæg leverandøren efterfølgende skal
inddrage for at estimere virksomhedernes omkostninger til renseforanstaltninger.
De samfundsøkonomiske konsekvenser estimeres for hver gruppe af virksomheder, der udleder til hhv.
vandområder med god tilstand og vandområder med ikke-god tilstand.
Herudover estimeres tilsvarende de samfundsøkonomiske konsekvenser for virksomheder med en
tilslutningstilladelse til spildevand, der indeholder et eller flere af de 14 stoffer. Kan virksomheder med
direkte udledning ikke rense tilfredsstillende, skal leverandøren beregne, omkostningerne for de relevante
virksomheder, som kan overholde forslagene til vandkvalitetskriterierne ved at blive tilsluttet offentligt
renseanlæg, der udleder til det valgte vandområde, eller gennemfører substitution af de relevante stoffer,
omlægger produktionen, lukker mv.
Leverandøren skal endvidere inddrage, hvad det vil koste at udvikle og implementere mulig
renseteknologi eller andre reducerende foranstaltninger med henblik på, at virksomhedernes udledning
kan sikre, at vandkvalitetskraven kan overholdes.
Omkostningerne for stat og kommuner skal opgøres i form af nye udledningstilladelser, nedlukning af
virksomheder, øget kontrol mv.
Når omkostningerne for de konkrete virksomheder er beregnet, skal konsulenten på et fagligt grundlag
anslå, hvad omkostninger for det samlede erhvervsliv (opskalering) vil være, hvis det besluttes at
fastsætte miljøkvalitetskrav for de 14 stoffer.
Om scenarie b) – nul-udledning beregning for brancher
Med udgangspunkt i Miljøstyrelsen indledende vurdering skal leverandøren udvælge et antal brancher,
der alle anvender og udleder spildevandet med et eller flere af de 14 stoffer. Inden for hver branche
vælges et antal virksomheder med hhv. direkte udledning eller tilslutning til et renseanlæg, og hvor det
vurderes, at vandkvalitetskriterierne får betydning for deres fortsatte produktion. For hver af de aktuelle
virksomhederne skal der være et repræsentativt antal, hvor
-
-
-
teknologien er udviklet og implementeret,
teknologien er udviklet, men ikke implementeret og
teknologien endnu ikke er udviklet til at rense spildevandet tilstrækkeligt for de aktuelle stoffer.
Leverandøren skal beregne omkostningerne for hver af de udvalgte virksomheder/renseanlæg, hvis der
fastsættes miljøkvalitetskrav og hermed også nye krav til at rense, substituere, omlægge processer mv.
med henblik på at nedbringe emissionen af disse stoffer, inden spildevandet udledes.
Er der virksomhedsgrupper eller kategorier, der i dag har direkte udledning, men ikke kan rense eller
gennemføre andre reducerende foranstaltninger for de aktuelle stoffer, skal leverandøren beregne, hvad
det vil koste virksomheden at blive tilsluttet et offentligt renseanlæg, hvis dette kan rense tilstrækkeligt,
eller indføre andre reducerende foranstaltninger med henblik på at nedbringe emissionen.
Når leverandøren har beregnet de samfundsøkonomiske beregninger for de aftalte brancher, skal
leverandøren anslå, hvad det vil koste det samlede erhvervsliv at indføre miljøkvalitetskrav for de 14
Side
7
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0009.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
stoffer. Leverandøren skal medtage omkostninger til udvikling og implementering af relevant
renseteknologi.
Teknologi udviklet og implementeret
Direkte udledning
Teknologi
udviklet,
implementeret
Teknologi ikke udviklet
Branche 1
Teknologi udviklet og implementeret
Tilslutning
renseanlæg
til Teknologi
udviklet,
implementeret
Teknologi ikke udviklet
men
ikke
men
ikke
Om scenarie c) – Deponering af sediment på land og i spulefelt i stedet for klapning
Ud over de to scenarier beskrevet ovenfor har Miljøstyrelsen i den indledende vurdering estimeret de
erhvervsøkonomiske konsekvenser ved fastsættelse af miljøkvalitetskrav for TBT, kobber, zink og arsen
ift. til fremtidigt klapning af havsediment. Der er her taget udgangspunkt i to forskellige scenarier, hvor det
materiale, der ikke længere kan dumpes enten bortskaffes i et spulefelt eller på et landdeponi.
Leverandøren skal vurdere, om disse scenarier er realistiske, eller om der er behov for at opstille
alternativer.
Konsulenten skal tage udgangspunkt i Miljøstyrelsen tidligere beregninger. Data skal opdateres og
vurdering af anvendelse af ny teknologi skal inddrages.
Hvis det danske forslag til sedimentkvalitetskriteriet for krom fastholdes, skal krom betragtes som et
problemstof for havnene på niveau med TBT og Kobber. Alene i Odense Havn og sejlrende, vil 60% af
alle prøver være overskredet for krom. Selv relativt uberørte områder kommer i farezonen når
baggrundsniveauet ligger i størrelsesordenen 7,8-30,7 mg krom pr. kg TS for det pågældende
vandområde.
Hvis det danske forslag til nye sedimentkvalitetskriterier for kobber fastholdes, vil 80% af sedimentet fra
Odense Havn og sejlrende ikke kunne klappes alene på grundlag af kobberkoncentrationen.
Ad 2b) forslag til proces for indsamling af data
Det er leverandørens ansvar at indsamle de nødvendige data til brug for opgavens løsning.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med den indledende vurdering skaffet en del data for udledninger fra
renseanlæg og udledninger af industrispildevand, for virksomheder, hvor staten er myndighed, og for
klapning af havsediment. Alle data vedrører udledninger til vandområder med forventet ikke-god tilstand.
Disse data er baseret på sedimentkvalitetskrav i DCE rapporten.
Miljøstyrelsen bidrager gerne med yderligere data i det omfang, styrelsen har adgang til de data, som
leverandøren vurderer, der mangler.
Side
8
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0010.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
Det forventes, at leverandøren i nødvendigt omfang har kendskab til renseteknologier og andre
reducerende foranstaltninger så som substitution, omlægning af processer etc. eller foreslår en proces
for, hvorfra data om relevante teknologier kan indhentes, evt. ved inddragelse af DI og Dansk
Miljøteknologi, Danva, vidensinstitutioner, andre relevante brancheorganisationer samt leverandører af
relevant renseteknologi.
Miljøstyrelsens indledende vurdering viser, at de foreslåede miljøkvalitetskrav vil medføre, at 75% (3,4
mio. m3) af havnenes oprensningsmaterialer fremover skal deponeres eller i spulefelt på land.
Beregningerne
er
foretaget
med
forudsætninger
fra
en
rapport
fra
2011
(https://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-673-6/html/default.htm.).
Det forventes, at leverandøren foretager en genberegning af andelen af sediment, som ikke længere vil
kunne dumpes, hvis der fastsættes miljøkvalitetskrav i sediment for bl.a. TBT, kobber, zink og arsen.
Genberegningen skal tage udgangspunkt i samtlige indberetninger af dumpet havbundsmateriale fra
årerne 2016-2018.
Leverandøren skal inddrage parametre så som transport af sediment på land og evt. en vurdering af, om
der er forskel på, hvor i landet det optagne sediment skal håndteres via andre bortskaffelsesmetoder end
klapning. Desuden skal leverandøren foretage en vurdering af, om de eksisterende deponier er ved at
være fyldt, og om der er behov for at etablere nye eller udvide den eksisterende deponeringskapacitet.
De eksisterende beregninger ønskes genberegnet på et bedre statistisk grundlag og med de senest
opdaterede økonomiske forudsætninger.
Der ønskes nye beregninger af ekstraomkostningerne ved deponering af op til 75% af den samlede årlige
mængde af materiale, som havnene hidtil har kunnet dumpet til havs (klapning og bypass).
Der ønskes anvendt samme beregningsmetode som anvendt i miljøprojekt nr. 633, 2011 om bortskaffelse
af havnesediment.
Ad 2c) Forslag til forudsætning for beregning af de samfundsøkonomiske omkostninger
Den samfundsøkonomiske analyse skal tage udgangspunkt i principperne fra Finansministeriet
1
,
Transportministeriet
2
og Miljøministeriet
3
ved samfundsøkonomiske vurderinger af transport og
miljøprojekter. De erhvervsøkonomiske konsekvenser indgår i de samfundsøkonomiske konsekvenser
og er beskrevet i denne vejledning fra Erhvervsministeriet:
https://em.dk/media/10118/vejledning-om-
erhvervsoekonomiske-konsekvensvurderinger.pdf
I den samfundsøkonomiske analyse sammenholdes den nuværende situationen, hvor der ikke er indført
de 14 miljøkvalitetskrav (basisscenarie) med en række identificerede projektalternativer for hver af de 3
grupper af virksomheder. Leverandøren skal opstille disse scenarier.
Finansministeriet:
”Vejledning
i
samfundsøkonomiske
konsekvensvurderinger”
(2017)
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2017/08/ny-vejledning-i-samfundsoekonomiske-
konsekvensvurderinger
2
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet: “Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet”
(2015)
3
Natur - Miljøministeriet: ”Samfundsøkonomisk vurdering af miljøprojekter” (2010)
1
Side
9
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0011.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
Den samfundsøkonomiske konsekvens vurderes ved at sammenholde gevinster og omkostninger ved
basisscenariet med gevinster og omkostninger ved de udvalgte projektalternativer. Leverandøren skal
foreslå, hvilke gevinster og omkostninger for alle projektalternativerne samt for baseline der er relevante
at inddrage i beregningerne.
Leverandøren skal endvidere bidrage til at afdække de samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster
i de sektorer, der forventes at blive berørt af de identificerede projektalternativer.
Leverandøren skal endvidere foretage en risiko og usikkerhedsanalyse, der tager et grundigere blik på
analysens forudsætninger, og hvordan de påvirker analysens resultater. Risiko- og usikkerhedsanalysen
vil kortlægge centrale risikofaktorer fx højere omkostninger, anden miljøbelastning eller konsekvenser for
erhvervslivet.
Følsomhedsanalyserne bør kvantitativt undersøge projektets robusthed over for ændringer i
nøgleantagelser. Udvælgelsen af input til usikkerhedsanalysen vil tage udgangspunkt i den gennemførte
risikovurdering. Følsomhedsanalysen vil kvantitativt undersøge nettonutidsværdiens robusthed over for
ændringer i nøgleantagelser. Usikkerhedsanalysen kan gennemføres som partielle analyser, hvor ét input
ændres af gangen, og konsekvensen for analysens resultater registreres. De relevante risici identificeres
ved at plotte alle de identificerede risici i forhold til sandsynligheden for at de indtræffer og konsekvensen,
hvis de indtræffer.
Ad 2d) – Forslag til proces for inddragelse af aktører
Leverandøren skal inddrage relevante aktører ved indhentning af data samt i forbindelse med kvalificering
af scenarier. Leverandøren skal med bistand fra Miljøstyrelsen stå for kontakten med kommuner,
virksomheder og relevante aktører.
Leverandøren skal i metodebeskrivelsen angive, hvem, hvordan og i hvilket omfang leverandøren
forventer at inddrage relevante aktører.
Ad 3 - Formidle resultater
Miljøstyrelsen forventer, at leverandøren leverer en rapport, som sættes op i Miljøstyrelsens
designskabelon.
Opbygningen af rapporten aftales nærmere med Miljøstyrelsen.
1.3.
Opgavens udførselssted
Opgaven udføres i Danmark. Møder mellem leverandør og Miljøstyrelsen forventes at blive afholdt via
Skype. Ud over de beskrevne møder i tidplanen under afsnit 1.6 kan efter behov aftales ad hoc møder i
kontraktperioden.
1.4.
Opgavens organisatoriske rammer
Internt i Miljøstyrelsen vil projektet være organiseret i en arbejdsgruppen bestående af repræsentanter
fra følgende relevante enheder: Vand & Friluftsliv, Vandforsyning, Erhverv, Virksomheder og
Miljøstyrelsens fagdatacentre. Desuden vil medarbejdere fra departementet være repræsenteret i
arbejdsgruppen.
Side
10
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0012.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
1.5.
Miljøstyrelsens kontaktdata
Berit Borksted,
[email protected]
Side
11
af
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1196: Spm., om kravsspecifikationen til COWI-rapporterne om erhvervsøkonomiske konsekvenser af miljøkvalitetskravene har været forbi departementschefsniveau eller afdelingschefsniveau
3079987_0013.png
Rammeaftale 17.11 Managementsupport – Delaftale 3 Analyser og evalueringer
Bilag D 1 Kundens opgavebeskrivelse
Bilag 1: Relevante dokumenter fra Miljøstyrelsens indledende arbejde med at vurdere de
økonomiske konsekvenser ved at indføre miljøkvalitetskriterier for en række nye stoffer
Side
12
af
12