Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3076679_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J. nr. 2025-5568
Den 7. oktober 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1185 (MOF alm. del) stillet 10. september 2025 efter ønske
fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 1185
”Vil
ministeren oplyse, hvilke personalemæssige besparelser der er planlagt på ministerens område både
i departement og styrelser, hvilke opgavefrafald besparelsen vil medføre, herunder om der er tale om
besparelser på tilsyn- og kontrolvirksomheden, hvilke af ministeriets opgaver der bliver berørt af flyt-
ning af opgaver/arbejdspladser fra departementet til Miljøstyrelsen, og hvad det forventes at komme til
at betyde for tab af viden, kompetencer og erfaring til at løse de opgaver, der flyttes, baseret på tidligere
erfaringer? Er ministeren betrygget i, at det vil være muligt at løfte ministeriets opgaver med samme
eller højere kvalitetsniveau, når besparelserne er gennemført? Hvis der er områder, som rammes for-
holdsmæssigt hårdere af besparelserne end den generelle omprioritering, bedes ministeren redegøre for
omfanget af og baggrunden for den større reduktion på dette område.”
Svar
Den 2. september 2025 blev der indledt en proces i Miljø- og Ligestillingsministeriets koncern for afske-
digelse af 33 medarbejdere i departementet og 27 medarbejdere i Miljøstyrelsen.
Årsagerne til den personalemæssige tilpasning er, at ministeriets bevillinger falder i de kommende år,
og at ministeriet, som andre statslige myndigheder, skal begrænse statslig administration gennem op-
gavebortfald, som en del af det statslige arbejdsprogram. De besparelser, som ministeriet skal gennem-
føre, vil blive fordelt bredt på ministerområdet med respekt for politiske aftaler og ministeriets forvalt-
ningsretlige forpligtelser, jf. endvidere nedenfor. Udløb af politiske aftaler eller bevillingsbortfald vil
som udgangspunkt medføre et opgavebortfald af de aktiviteter, der følger af aftalen.
Den ovennævnte personalemæssige tilpasning vil have konsekvenser for ministeriets opgavevaretagelse.
For så vidt angår opgaver vedr. statslige tilsyn, vil der være tilsynsopgaver, som forventes nedskaleret.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bidrager således til at indfri regeringens ambition om at begrænse
statslige og lokale tilsyn og kontrolopgaver. Samtidig skal tilsyn og kontrol med virksomheder målrettes
de virksomheder, hvor risikoen for omgåelse af reglerne og snyd er størst, så byrderne kan lettes for
dem, der efterlever reglerne. Regeringen vil senere præsentere initiativer på tilsynsområdet, bl.a. med
fokus på virksomhedsrettede tilsyn.
For så vidt angår ministeriets øvrige opgavevaretagelse, vil der bl.a. være myndighedsopgaver, hvor der
på nogle områder vil kunne opleves et lavere serviceniveau med respekt for de forvaltningsretlige for-
pligtelser. Det kunne eksempelvis være reduceret vejledning til myndigheder og begrænset kommuni-
kationsindsats set i forhold til det nuværende niveau. Det vil derudover blive nødvendigt i endnu højere
grad at prioritere i ressourcerne i samarbejdet uden for Danmarks grænser, herunder deltagelse i bl.a.
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: Spm. om, hvilke personalemæssige besparelser der er planlagt på ministerens område både i departement og styrelser
EU-arbejdsgrupper. Derudover vil der være reduktioner på stabsområdet, herunder bl.a. intern service,
HR og økonomistyring.
Endelig bemærkes det, at der vil blive overført en række opgaver fra departementet til Miljøstyrelsen i
Odense. Formålet er at samle faglige funktioner og dermed anvende koncernens samlede ressourcer
bedst muligt.
Jeg er betrygget i, at Miljø- og Ligestillingsministeriet fortsat vil levere på sine kerneopgaver og sikre
gennemførelse af de politiske aftaler på ministerområdet. Jeg er samtidig opmærksom på, at dette kræ-
ver prioritering og fokusering i opgaveløsningen på tværs af ministerområdet.
Magnus Heunicke
/
Jakob Ejlers
2