Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3056314_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Miljø- og Fødevareudvalget har ved brev af 1. august (MOF alm. del
spørgsmål
1068) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Hvad
vil ministeren gøre for at sikre, at procedurer omkring nabohøring, kir-
keafstand og lokalplan overholdes
også i sager, hvor der er et kommunalt
“klimastempel”? Der henvises til MOF alm. del –
bilag nr. 556 og MOF alm. del
bilag nr. 557.”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Plan- og Landdistriktsstyrelsen, som oplyser
følgende:
”I
landzone må der som udgangspunkt ikke foretages udstykning, opføres
ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse og
ubebyggede arealer uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen, jf. planlo-
vens § 35, stk. 1.
Ved den enkelte afgørelse efter § 35, stk. 1 (landzonetilladelse) skal kom-
munalbestyrelsen foretage en konkret vurdering og afvejning med ud-
gangspunkt i planlovens formål og hensynene bag planlovens landzonebe-
stemmelser. Blandt andet skal hensynet til miljøet indgå i denne vurdering
med henblik på at forebygge forurening af luft, vand og jord, herunder
drikkevand. De enkelte hensyn vil indgå med forskellig vægt i kommuner-
nes vurdering afhængigt af den konkrete landzoneansøgning og de stedlige
forhold.
Kommunalbestyrelsen kan først meddele en landzonetilladelse, når der er
forløbet 2 uger efter, at kommunalbestyrelsen har givet skriftlig oriente-
ring om ansøgningen til naboerne til den omhandlede ejendom, jf. planlo-
vens § 35, stk. 4. Pligten til naboorientering gælder ikke, hvis det ansøgte
efter kommunalbestyrelsens skøn er af underordnet betydning for nabo-
erne, jf. § 35, stk. 5.
Der skal tilvejebringes en lokalplan, før der gennemføres større udstyknin-
ger eller større bygge- eller anlægsarbejder, herunder nedrivninger af be-
byggelse, jf. planlovens § 13, stk. 2. Det afgørende kriterium for, om et pro-
jekt er lokalplanpligtigt er ifølge lovbemærkningerne og praksis, om pro-
jektet vil medføre væsentlige ændringer i det bestående miljø.”
Som minister har jeg ansvaret for planloven, der sætter rammerne for kommu-
nernes planlægning og administration. Det er den enkelte kommunalbesty-
relse, der som landzonemyndighed foretager en vurdering og afvejning af de
forskellige hensyn, og vurderer, hvem der skal naboorienteres, og om et pro-
jekt er lokalplanpligtigt.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 264899
Dato: 18. august 2025
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1068: MFU spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at procedurer omkring nabohøring, kirkeafstand og lokalplan overholdes – også i sager, hvor der er et kommunalt “klimastempel"
3056314_0002.png
Jeg kan forstå, at landzonetilladelsen har været påklaget til Planklagenævnet,
som har opretholdt kommunens afgørelse.
Morten Dahlin
/ Hans Peter Olsen
Akt nr.:
Side 2