Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3063683_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 4755
Den 3. september 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1059 (MOF alm. del) stillet 23. juli 2025 efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 1059
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan finansieringen af de kollektive ordninger under det udvidede
producentansvar for emballage er tilrettelagt, herunder hvilke krav der stilles til gennemsigtighed og
effektiv anvendelse af midlerne, samt redegøre for de samlede forventede omkostninger der ligger til
grund for de beregnede gebyrer?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet Miljøstyrelsen, som oplyser at:
”Kollektive
ordninger har i mange år håndteret danske virksomheders producentansvar på tværs af
batterier, fiskeriredskaber elektronikaffald og engangsplast. Kollektive ordninger findes ligeledes i
Danmarks omkringliggende lande.
Finansieringen af de kollektive ordninger (KO’er) for emballage
er et privatretligt anliggende og deres
omkostninger er et konkurrenceparameter mellem KO’erne. Finansieringen af den kollektive ordning er
derfor ikke fastlagt gennem offentlig regulering. Typisk finansieres de via medlemsbidrag fra deres
medlemsvirksomheder.
Der stilles dog krav i emballagebekendtgørelsens kapitel 17 og 18 til de kollektive ordninger, som
understøtter gennemsigtighed samt effektiv konkurrence:
De kollektive ordninger skal føre egenkontrol med henblik på blandt andet at sikre, at de
indkrævede økonomiske bidrag fra den kollektive ordnings medlemmer
1) dækker operationelle omkostninger samt betalingsforpligtelser forbundet med
producentansvaret.
2) er miljøgraduereret i henhold til bekendtgørelsen.
De kollektive ordningers beskrivelse af egenkontrollen skal på forespørgsel være tilgængelig for
Miljøstyrelsen.
De kollektive ordninger skal sikre, at enhver producent af emballage har lige adgang til at
deltage i den kollektive ordning og behandles på lige vilkår. Hertil skal den kollektive ordning
på sin hjemmeside offentliggøre deres vejledende økonomiske bidrag. Dette fremmer
konkurrencen mellem de kollektive ordninger, og kvalificerer producenternes valg af kollektiv
ordning.
De samlede forventede omkostninger, der ligger til grund for de kollektive ordningers medlemsbidrag
varierer efter, hvorvidt producenten producerer husholdningsemballage og/eller erhvervsemballage:
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1059: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan finansieringen af de kollektive ordninger under det udvidede producentansvar for emballage er tilrettelagt
Medlemsbidrag for husholdningsemballage består af:
o
kommunernes producentgebyrer, der omfatter kommunernes indsamling (og i enkelte
tilfælde afsætning, af fx restaffald, farligt affald og ren papir) af emballageaffaldet fra
husholdningerne,
o
den kollektive ordnings omkostninger til transport og behandling af emballageaffaldet
fra husholdningerne, samt
o
den kollektive ordnings egne administrative og finansielle omkostninger.
Medlemsbidraget for erhvervsemballage består af:
o
de kollektive ordningers omkostninger til udbetaling af kompensation til
affaldsproducerende virksomheder, for indsamling og afsætning af
erhvervsemballageaffald.
o
den kollektive ordnings egne administrative og finansielle omkostninger.
Herudover
kan
den kollektive ordning varetage producentens betalingsforpligtelser til Dansk
Producentansvar (herunder registreringsgebyr samt årligt gebyr) og Miljøstyrelsen (årligt gebyr)
jævnfør § 81. Såfremt producenten har valgt sin kollektive ordning som betalingsadministrator, kan
disse omkostninger indgå i producentens bidrag til den kollektive ordning.”
Magnus Heunicke
/
Signe Vallebo
2