Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
3061652_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025-3671
Den 1. september 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1052 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Føde-
vareudvalg har stillet til ministeren for grøn trepart den 15. juli 2025. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra
Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 1052 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren
tage initiativ til at skærpe reglerne for færdsel på havet eller iværksætte øvrige
tiltag for at sikre tilstrækkelig beskyttelse af natur og dyreliv, så man som borger kan dyrke
bl.a. vandsportsaktiviteter, uden at det går udover dyrelivet, og vil ministeren give en baggrund
for og status på det igangsatte arbejde under vildforvaltningsrådet om revidering af reglerne
for færdsel i Natura 2000-området, som Dansk Ornitologisk Forening henviser til? Der henvi-
ses til »Surfere og paddleboards skræmmer
vandfugle«, Ritzaus Bureau, den 13. juli 2025.”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, som oplyser
følgende om reglerne på området og arbejdet under Vildtforvaltningsrådet:
”Færdsel på havet og vandsportsaktiviteter er omfattet af de generelle danske regler, som
hjælper med at sikre sårbare dyre- og plantearter mod forstyrrelser bl.a. i og omkring Na-
tura 2000-områder. Det gælder især det omfattende netværk af vildtreservater samt en
række generelle regler, som reducerer forstyrrelser i naturen. Herunder fremgår det af jagt-
og vildtforvaltningsloven, at der er forbud mod forsætlig forstyrrelse af fugle, hvis forstyr-
relsen er skadelig for arten eller bestanden. Dertil kommer, at sejlads med vandscootere er
særskilt reguleret i vandscooterbekendtgørelsen, hvorefter vandscootersejlads som ud-
gangspunkt er forbudt inden for Natura 2000-områder, vildtreservater og fredede områder.
Vildtreservater er typisk blevet etableret gennem
90’erne og 00’erne med henblik på at be-
skytte fugle og havpattedyr fra forstyrrelser forårsaget af rekreative aktiviteter, såsom jagt,
sejlads eller anden færdsel. I den forbindelse er der sket en afvejning mellem beskyttelse og
benyttelse af naturen. Mønsteret i de rekreative aktiviteter er ændret markant siden reser-
vaternes tilblivelse.
Vandsportsaktiviteter er i dag meget populære, og nye typer af aktiviteter kommer løbende
til. Nationalt Center for Miljø og Energi på Århus Universitet (DCE) har for Styrelsen for
Grøn Arealomlægning og Vandmiljø i 2023 udarbejdet rapporter, hvor alle Natura 2000-
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
www.mgtp.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1052: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at skærpe reglerne for færdsel på havet eller iværksætte øvrige tiltag for at sikre tilstrækkelig beskyttelse af natur og dyreliv,
områderne er gennemgået med henblik på en vurdering af evt. forstyrrelsestrusler. Rappor-
terne indeholder vurderinger af, om det kunne være relevant at justere eksisterende vildtre-
servater eller oprette nye ud fra de oplysninger om potentielle trusler, der har været tilgæn-
gelige i Natura 2000-basisanalyserne.
Siden 2013 har der pågået et arbejde med at revidere eksisterende vildtreservatbekendtgø-
relser med henblik på at få tilpasset bekendtgørelserne til nuværende aktiviteter indenfor
reservatgrænserne. Der er nedsat en reservatgruppe under Vildtforvaltningsrådet, som råd-
giver ministeriet i arbejdet med revideringerne af bekendtgørelserne Reservatgruppen be-
står af medlemmer fra Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Jægerforbund, Dansk
Ornitologisk Forening, Friluftsrådet, Landbrug & Fødevarer. Ud over denne nationale reser-
vatgruppe er der nedsat lokale vildtreservatfølgegrupper lokalt i de områder, hvor vildtre-
servaterne ligger med henblik på at inddrage lokale hensyn i afvejningen mellem beskyttelse
og benyttelse. Da der er tale om et flerårigt projekt med en begrænset økonomisk ramme, er
det forventningen, at processen vil løbe i mindst 10 år, dvs. frem til mindst 2035, inden alle
vildtreservater er reviderede. Indsatsen prioriteres løbende i forhold til områder, hvor beho-
vet er størst.”
Jeg imødeser på den baggrund, at revisionen af vildtreservatbekendtgørelserne fortsætter som
planlagt, og har ikke aktuelle planer om øvrige regelændringer på området.
Jeppe Bruus
/
Charlotte Brøndum
2