Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 484
Offentligt
3037781_0001.png
Miljøminister Magnus Heunicke
CC: Miljø- og Fødevareudvalget
11-06-2025
EMN-2025-00213
1784727
Kære Magnus Heunicke
Store mængder jord flyttes rundt i forbindelse med bygge-, anlægs- og
oprensningsprojekter. Omkostningerne til håndtering af jord er stigende, det
transporteres stadigt længere, og det er svært at komme af med. Alt dette
øger desværre incitamentet til og gevinsten ved snyd, og vi har på det seneste
netop set flere skandaler om svindel med forurenet jord. Både miljøet,
branchen og borgere kommer i klemme, og for regionerne kan det betyde, at
flere forureningssager lander på regionernes bord, fordi der ikke altid kan
stilles en forurener til ansvar. Derfor vil vi gerne bidrage til det igangværende
arbejde med at genoprette tilliden til jordhåndtering.
Når et parti jord flyttes rundt, er det afgørende både for modtageren og
omgivelserne, at vi ved, hvor jorden kommer fra, og hvem der har håndteret
den. Det forudsætter, at flytning af al jord over en bagatelgrænse fremover
registreres systematisk. Det bør ske i et fælles offentligt it-system, som
regioner, kommuner og jordanmeldere samt modtagere og laboratorier alle
forpligtes til at benytte. Systemet skal indrettes så enkelt og effektivt som
muligt, så fordelene for borgerne og erhvervslivet vil være langt større end
administrationen af systemet.
Samtidig bør der etableres en certificeringsordning for de virksomheder, der
tager jordprøver og transporterer jord. Risikoen for at kunne miste en sådan
certificering vil være et incitament til at overholde retningslinjerne på
området.
Da det meste jord flyttes på tværs af kommunegrænser, er det vigtigt, at alle
opererer med de samme jordklasser og krav til prøvetagning. Et opdateret
samlet vejlednings- og tilladelsessystem bør desuden kunne nedbringe
sagsbehandlingstiden, som i dag er meget varierende.
For regionerne er det centralt, at det system, der skal anvendes ved kontrol
og analyse ifm. jordhåndtering, samtidig kan understøtte og fremme
genanvendelse af jord. Regionerne har ansvar for at kortlægge og give
tilladelser til råstofindvinding, og vi oplever et øget pres på råstofferne, der
som bekendt er en ikke-fornybar ressource. Samtidig med at branchen
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 484: Henvendelse af 11/6-25 fra Danske Regioner om jordhåndtering og genanvendelse
3037781_0002.png
efterspørger flere råstoffer, oplever regionerne paradoksalt nok, at
virksomheder i stigende graf søger om at få dispensation til at tilbagefylde ren
jord i råstofgrave. Her er der brug for i stedet af overveje, hvordan rammerne
for at genanvende jord kan forbedres. Ren jord kan ganske vist ikke erstatte
råstoffer en-til-en, men et konservativt skøn er, at 20-25 % af ren jord kan
indgå som råstofressource. En del ting kan gøre genanvendelse nemmere end
i dag. De muligheder, der er for genanvendelse, bør undersøges allerede
inden jorden graves op. Nogle kommuner har allerede
jordhåndteringsstrategier, som fremmer lokal genanvendelse, og som i øvrigt
kan udgøre et grundlag for jordhåndtering i lokalplaner.
Region Hovedstaden har være
lead
på udviklingen af en regional prototype på
en jordbase, som kan indgå som en del af et fremtidigt
jordhåndteringssystem, så den jord, der flyttes, automatisk indgår i en
markedsplads for overskudsmaterialer. En sådan operationel markedsplads
kendes fra Storbritannien. Der bør desuden etableres ressourcepladser til
sortering og oparbejdelse af jord. I nogle tilfælde kan geotekniske analyser
gøres til en del af analysepakken ved jordflytning. Dermed kan flere
materialer klassificeres som biprodukter og undgå at blive håndteret som
affald. Det kan også gøres nemmere at genanvende råstoffer til nye bygge- og
anlægsprojekter, ved at indføre produktdatablade for genbrugsmaterialer
som i Tyskland. Her indgår produktdatablade i selve deres bekendtgørelse.
Dermed flyttes et væsentligt produktansvar fra entreprenøren til staten , og
genanvendelse ses i mindre grad som en risiko.
Der bør også overvejes en områdebaseret tilgang, som vi kender det fra
Holland og Belgien. En sådan tilgang indebærer, at hvor der ikke er begrundet
mistanke om forurening, kan jord frit anvendes inden for samme slags
område, uden at der stilles krav om analyser, idet flytningen blot registreres:
Byjord kan flyttes i byområder, landbrugsjord i landbrugsområder, etc. Det
sparer bygherren for analyser og tid, og det tilskynder til genanvendelse,
herunder at overskudsjord genbruges så tæt som muligt på, hvor den er
opgravet. Denne tilgang kan understøttes af det kommende EU
jordmoniteringsdirektiv, der vil tilvejebringe de nødvendige baggrundsdata.
Det er nærliggende at tænke i et serviceeftersyn af jordforureningsloven, når
direktivet skal implementeres i Danmark.
I Danske Regioner finder vi det positivt, at Miljøministeriet har nedsat en
arbejdsgruppe, der ser på udfordringen. Vi bidrager gerne til at hjælpe med at
løse opgaven.
Venlig hilsen
Anders Kühnau
Mads Duedahl