Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
3046239_0001.png
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger
Årsregnskab 2024
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
Indholdsfortegnelse
Side
Ledelsespåtegning
Revisionspåtegning
Ledelsens beretning
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Balance
Noter
Midtvejs-/Målopfyldelsesrapportering 2024
1
2
6
13
17
18
20
30
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0003.png
1
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger e.V. for regnskabsåret 1.
januar - 31. december 2024, der omfatter resultatopgørelse, balance og noter, herunder anvendt
regnskabspraksis. Årsregnskabet udarbejdes efter ”Bekendtgørelse nr. 1594 af 14. december 2015 om
regnskab for, revision af og indhentning af oplysninger fra foreninger og organisationer mv., der
modtager støtte fra Sydslesvigudvalget”.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af foreningens aktiver, passiver og
finansielle stilling pr. 31. december 2024 i overensstemmelse med Bekendtgørelse nr. 1594 af 14.
december 2015.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for offentlig revision, idet revisionen
udføres på grundlag af bestemmelserne i ”Bekendtgørelse nr. 1594 af 14. december 2015 om regnskab
for, revision af og indhentning af oplysninger fra foreninger og organisationer mv., der modtager støtte
fra Sydslesvigudvalget”. Vores ansvar ifølge disse standarder og krav er nærmere beskrevet i
revisionspåtegningens afsnit ”Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet”. Vi er uafhængige af
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger e.V. i overensstemmelse med internationale etiske regler for
revisorer (IESBA’s Etiske regler) og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi har
opfyldt vores øvrige etiske forpligtelser i henhold til disse regler og krav. Det er vores opfattelse, at
det opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores konklusion.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der i alle væsentlige henseender er rigtigt,
dvs. uden væsentlige fejl og udarbejdet i overensstemmelse med Bekendtgørelse nr. 1594 af 14.
december 2015. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen anser for
nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes
besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvarlig for at vurdere Sydslesvigs danske
Ungdomsforeninger e.V.’s evne til at fortsætte driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift,
hvor dette er relevant; samt at udarbejde årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat
drift, medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger
e.V., indstille driften eller ikke har andet realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet som helhed er uden væsentlig
fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive en revisionspåtegning med
en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed, men er ikke en garanti for, at en
revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderligere
krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for offentlig revision, jf. ”Bekendtgørelse nr. 1594
af 14. december 2015 om regnskab for, revision af og indhentning af oplysninger fra foreninger og
organisationer mv., der modtager støtte fra Sydslesvigudvalget”, altid vil afdække væsentlig
2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
fejlinformation, når sådan findes. Fejlinformationer kan opstå som følge af besvigelser eller fejl og
kan betragtes som væsentlige, hvis det med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller samlet har
indflydelse på de økonomiske beslutninger, som regnskabsbrugerne træffer på grundlag af
årsregnskabet.
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og
de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for offentlig revision, jf.
”Bekendtgørelse nr. 1594 af 14. december 2015 om regnskab for, revision af og indhentning af
oplysninger fra foreninger og organisationer mv., der modtager støtte fra Sydslesvigudvalget”,
foretager vi faglige vurderinger og opretholder professionel skepsis under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i årsregnskabet, uanset om
denne skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshandlinger som reaktion på
disse risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og egnet til at danne grundlag for
vores konklusion. Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinformation forårsaget af
besvigelser er højere end ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan
omfatte sammensværgelser, dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning eller
tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne udforme
revisionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke for at kunne udtrykke
en konklusion om effektiviteten af Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger e.V. interne
kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er passende, samt
om de regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som ledelsen har udarbejdet, er
rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af årsregnskabet på grundlag af
regnskabsprincippet om fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det opnåede
revisionsbevis er væsentlig usikkerhed forbundet med begivenheder eller forhold, der kan
skabe betydelig tvivl om foreningens evne til at fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der
er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores revisionspåtegning gøre opmærksom på oplysninger
herom i årsregnskabet eller, hvis sådanne oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores
konklusion. Vores konklusioner er baseret på det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen
for vores revisionspåtegning. Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog medføre, at
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger e. V. ikke længere kan fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation, struktur og indhold af årsregnskabet, herunder
noteoplysninger, samt om årsregnskabet afspejler de underliggende transaktioner og
begivenheder på en sådan måde, at der gives et retvisende billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt andet det planlagte omfang og den tidsmæssige
placering af revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer, herunder eventuelle
betydelige mangler i intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsesberetningen omfatter ligeledes målrapporteringen.
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen og målrapporteringen.
3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0006.png
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke ledelsesberetningen og målrapporteringen, og vi
udtrykker ingen form for konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen og målrapporteringen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at læse ledelsesberetningen og
målrapporteringen og i den forbindelse overveje, om ledelsesberetningen og målrapporteringen er
væsentligt inkonsistente med årsregnskabet, eller vores viden opnået ved revisionen eller på anden
måde synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen indeholder krævede oplysninger i
henhold til Bekendtgørelse nr. 1594 af 14. december 2015.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledelsesberetningen og målrapporteringen er
i overensstemmelse med årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse med kravene i
Bekendtgørelse nr. 1594 af 14. december 2015. Vi har ikke fundet væsentlig fejlinformation i
ledelsesberetningen og målrapporteringen.
ERKLÆRING I HENHOLD TIL ANDEN LOVGIVNING OG ØVRIGE REGULERINGER
Udtalelse om juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis; og at der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og
driften af de aktiviteter, der er omfattet af årsregnskabet. Ledelsen har i den forbindelse ansvar for at
etablere systemer og processer, der understøtter sparsommelighed, produktivitet og effektivitet.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at gennemføre juridisk-kritisk
revision og forvaltningsrevision af udvalgte emner i overensstemmelse med standarderne for offentlig
revision. I vores juridisk-kritisk revision efterprøver vi med høj grad af sikkerhed for de udvalgte
emner, om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med
meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. I vores
forvaltningsrevision vurderer vi med høj grad af sikkerhed, om de undersøgte systemer, processer eller
dispositioner understøtter skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de
aktiviteter, der er omfattet af årsregnskabet.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde konkluderer, at der er anledning til væsentlige kritiske
bemærkninger, skal vi rapportere herom.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at rapportere i den forbindelse.
Padborg, den 24. februar 2025
Sønderjyllands Revision
Søren Kring
Statsaut. revisor
mne31458
Statsautoriseret revisionsaktieselskab
4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0007.png
5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
Ledelsesberetning 2024
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger (SdU) med sæde i Flensborg (Flensborghus) er en sammenslutning
af ungdoms- og idrætsforeninger samt landsdelsorganisationer for børn og unge.
SdU består af 48 ungdoms- og idrætsforeninger, 3 landsdelsorganisationer og 11 børne-og ungdomshuse
med i alt ca. 255 fastansatte medarbejdere.
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger har et vidt forgrenet tilbud af ungdoms-, kultur- og idrætsarbejde,
som afspejles i foreningens formålsparagraf, hvor der bl.a. står, at formålet især realiseres:
gennem kultur-, idræts- og oplysningsarbejde, primært for børn og unge
gennem driften af børne- og ungdomshuse, kursuscentre samt foreningsfaciliteter
ved økonomisk støtte til de tilsluttede foreninger og landsdelsorganisationer
ved at skabe og vedligeholde kontakter til ungdomsorganisationer i Danmark og i Norden og til unge fra
andre mindretal.
SdU er som landsdelsforening medlem i DGI. Derudover er SdU medlem i Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF),
Nordisk Ungdomsorganisation (NSU), Jugend Europäischer Volksgruppen (JEV), Ungdomsringen, Dansk
Amatør Teater Samvirke/DATS, Landesjugendring i Slesvig-Holsten og er repræsenteret i politiske og faglige
udvalg på lands-, amts- og kommunalt plan.
Paraplyen
SdU forbinder ungdom, idræt og folkelighed. På denne måde baner vi for mange naboer blandt
flertalsbefolkningen vejen ind i mindretallet. Der findes adskillige eksempler på, hvordan unge mennesker
fra flertalsbefolkningen via et idrætsligt tilbud eller besøg af et af vores børne- og ungdomshuse er blevet til
mindretalsborgere.
SdU, som paraplyorganisation sørger for, at de tilsluttede foreninger og landsdelsorganisationer har ”deres
på det tørre”, både økonomisk, politisk og aktivitetsmæssigt, samt at vores institutioner skaber trygge og
oplevelsesrige rammer i en dansk kontekst. Der vil herfra gøres alt for at dette også fremover vil være
tilfældet.
Regnskab 2024
Efter sidste års overskud på €
17.090,18,00 udgjorde dette års overskud 399.263,31
€.
Således er
indtægterne steget med i alt ca. € 1,3 mio. imens personaleudgifterne er steget med ca. € 760.000.
Dette
overskud ligger begrundet i, at vi ikke har kunnet besætte alle stillinger og at de offentlige tilskud ligeledes
dækker over udgifter til vedligeholdelse af bygninger, hvilket vi ikke har udmøntet fuldstændig i 2024.
Overskuddet er med til at forbedre vores likviditet. En likviditet vi set i lyset af et vedligeholdelsesefterslæb
fint kan bruge til at gennemføre nødvendige istandsættelser og energiforbedringer. En af de større
investeringer der venter, er istandsættelsen af Idrætshallens gulv. Dette vil komme til at koste ca. en halv
6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
million Euro. Udover det er der en del bygninger der skal istandsættes hvor vi ikke eller kun i ringe omfang
kan modtage offentlige tilskud.
Resultataftale med Sydslesvigudvalget
SdU har for 2024 indgået en resultataftale med Sydslesvigudvalget. Denne aftale omfatter SdU´s drifts- og
aktivitetsvirksomhed i perioden 1. januar 2024 til 31. december 2024 jf. kapitel 3 § 11 og § 12 i Lov om
Sydslesvigudvalget og tilskudsordningerne på undervisningsministeriets område for det danske mindretal i
Sydslesvig.
Aftalen omfatter SdU´s samlede ungdoms- og idrætsarbejde både på det institutionelle område som på det
frivillige forenings- og udvalgsområde.
Det pædagogiske område
I løbet af februar 2024 blev fritidshjemsafdelingerne (Kinderhorte) i landet Slesvig-Holsten konfronteret
med meddelelsen om, at landsregeringen agter at foretage besparelser på daginstitutionsområdet. Således
blev der med kort varsel til 1. april besluttet at øge børneantallet i fritidshjemsgrupperne fra 20 til 25. Dette
blev realiseret uden nogen form for kompensation og betød de facto, at vi havde et overhæng af ansatte i
vores pasningstilbud. 25 % flere pædagogiske medarbejdere end der fra tysk offentlig side gives tilskud til,
forårsager udfordringer, som det umiddelbart er svært at håndtere. Udfordringen blev diskuteret i
forretningsudvalget og direktionen.
For at kompensere for en del af indtægtstabet, blev der i samråd med driftsrådet, besluttet at de
pædagogiske institutioner ikke ville få vikardækning ved sygdom, efter- og videreuddannelse, samt ferie
som ligger uden for husenes lukkedage. Derudover besluttede ledelsen foreløbig ikke at genbesætte ledige
stillinger, samt der hvor der var overhæng af personale, at forflytte dem til institutioner, der var
underbemandede ifølge normeringsberegningen.
Samtidig viste det sig, at flere huse efter sommerferien 2024 ønskede en driftsudvidelse. Forøgelsen af
antallet af børn medførte, at normeringen næsten alle steder, svarede til den lovmæssige og at vi dermed
igen kunne genere offentlige tilskud svarende til det personale, vi har ansat i fritidshjemsafdelingerne.
Samtidig ændrede vi på gruppekonfigurationen, da det efter lovgivningen er muligt at operere med
forskellige gruppestørrelser (25, 19 og 12), som i bestemte konstellationer medfører økonomiske
optimering.
Afsluttende skal det dog fremhæves, at institutionerne stadigvæk skal klare vikardækningen med de
normeringer de har fået tildelt og at dette fører til en høj arbejdsbelastning som udfordrer medarbejdernes
trivsel. Institutionspersonalet er dog bevidst om, at det er politikken der sætter rammebetingelserne og har
således fuld forståelse for vores dispositioner og fremgangsmåde.
Fra landsregeringens side havde vi ønsket os et længere tidsperspektiv, i relation til realiseringen af
forøgelse af gruppeantallet og har også i en høring givet udtryk for vores bekymringer og de økonomiske
konsekvenser dette kunne medføre, bl.a. afskedigelse af medarbejdere.
Efter at vores pædagogiske område de seneste mange år har været præget af en kontinuerlig vækst i
antallet af børn og unge, samtidig med at det administrative dokumentationsarbejde er blevet udvidet
betydeligt, når afdelingen sine arbejdsmæssige grænser. For i fremtiden at kunne leve op til de af
kommunerne, amterne og landet stillede krav, og for også i fremtiden at kunne genere offentlige tilskud
fuldt ud, bliver vi nødt til at tilføre den pædagogiske forvaltningsenhed yderligere personaleressourcer.
7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
Som bekendt består
SdU’s
Børne- og Ungdomshuse af to afdelinger, en fritidshjems- og klubafdeling.
Fritidshjemsafdelingen er placeret under daginstitutionsloven og er især siden lovreformen i 2020, da
tilskuddene lovmæssigt blev forankret, økonomisk ligestillet med tilsvarende tyske institutioner. Dette
skaber forudsigelighed og planlægningssikkerhed, samtidig med at nødvendige langfristede intentioner kan
realiseres.
Anderledes ser det dog ud med tilskuddene til vores klubvirksomhed, som har været overskuelige og reelt
kun været nævneværdigt i Flensborg by. For fjordbyen kan vi således konstatere, at kommunalpolitikerne
prioriterer området, samtidig med at vi generer tilskud svarende til tyske pædagogiske institutioner i en
tilsvarende størrelsesorden. I denne kontekst skal der fremhæves, at økonomiske bevillinger for
klubområdet er en såkaldt frivillig ydelse, i modsætning til daginstitutionens, som er lovbunden. Begrebet
frivillighed indikerer, at det er op til den enkelte kommune henholdsvis by at bestemme om og i hvilket
omfang der skal realiseres klubtilbud og med hvilken økonomiske størrelse dette skal understøttes.
Således har vi kun modtaget symbolske beløb for vores fritids- og ungdomsklubber i Slesvig (3000,- Euro
årligt) og Egernførde (4.500 Euro årligt), alle andre kommuner hvor vi driver klubpædagogisk virksomhed,
har været uden offentlig tysk støtte.
Efter at vi for vores fritidshjemsafdelinger har opnået økonomisk ligestilling vil vi nu ligeledes gøre en
indsats for at rekvirere yderligere tilskud fra kommunerne for ungdomsklubarbejdet, dette vigtige
socialpædagogiske område.
For at kunne få den nødvendige politisk opbakning til dette projekt, involverede vi SSWs kommunale
repræsentanter, så de kunne understøtte os i vores ansøgninger. I næsten alle byer og kommuner findes
der tilsvarende tyske tilbud, så vi med en henvisning til ligestillingsprincippet, kunne argumentere for vores
berettigede krav. Med SSW lokalforeningernes understøttelse lykkedes det os nogle steder at overbevise
kommunerådene. Selv om vi ikke har opnået fuldt ligestilling, bærer tilskuddene dog præg af velvilje. Flere
steder er vi dog stadig i forhandling, da der ønskes specifikke udgiftsoversigter, hvor der detaljeret gøres
rede for husenes regnskaber. Således er vi stadig i forhandlinger med nogle kommuner, disse signaliserer
dog at de i princippet er villige til økonomisk at bære deres andel.
Hvad der er gældende for fritidshjemsområdet, kan ligeledes konstateres for klubområdet, nemlig at begge
områder konstant har været præget af medlemsfremgang, samtidig med at der er stilles øgede krav til
dokumentationen. Således må vi konstatere, vil vi også fremover opnå den samme finansielle
understøttelse og leve op til forvaltningernes administrative bureaukrati, bliver vi nødt til at tilføre
yderligere administrativ økonomisk personale til området.
På det faglige område har den styrkede læreplan stået på områdets og institutionernes agenda.
Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling har således været nøglebegreberne i den pædagogiske realisering.
Både det faglig teoretiske plan og den praktisk pædagogiske realisering har været omdrejningspunktet i
institutionernes arbejde og implementering. Didaktiske overvejelser har været centrale elementer i den
pædagogiske faglige diskurs, for at kunne tilvejebringe en kompleks proces. Dannelse, udvikling og læring
er centrale begreber i en individuel holistisk tilgang, der skal bidrage til at børn og unge kan blive
integrerede dele af samfundet. Et hav af aktiviteter, arrangementer og projekter har således været med til
at omsætte det teoretiske fundament til praktisk pædagogisk virke.
Fokus har i 2024, som i alle årene været gennemførelsen af kolonier, lejre og weekendture, som vigtigt led i
vores pædagogiske tiltag. Især kontakten og udvekslinger med institutioner og klubber i Danmark er af
8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
evident betydning for børnenes kulturelle identitetsdannelse og bidrager således essentielt til
selvopfattelse og ståsted, samtidig med at den styrker deres danske sprogudvikling.
Samarbejdet med Ungdomsringen, især regionen Syd, er på et højt niveau, hvor forskellige fælles
arrangementer og aktiviteter præger samarbejdet og indholdet. Vi er utrolig glade for kontakterne til
Danmark og den imødekommenhed vi oplever, da de er med til at understøtte den for vores unge så vigtige
identifikationsproces. Venskabsforbindelserne og de fysiske møder er med til at vores børn og unge kan
møde dansk kultur, hverdag og mennesker på et naturligt plan og dermed i virkelighedens realitet.
Efter- og videreuddannelse er markante markører i den pædagogiske kontekst og vigtigt i et
udviklingsrelateret perspektiv. Således er det os magtpåliggende konstant at udvikle området og tilpasse os
de udfordringer vi bliver konfronteret med. Således er det muligt for medarbejderne at deltage i de kurser
og videreuddannelser de ønsker, samt at organisationen tilbyder skræddersyede uddannelsesforløb. På den
baggrund har vi bl.a. en aftale med UC Lillebælt, der for vores pædagogiske medarbejdere tilbyder et
uddannelsesforløb omkring børnenes sprogtilegnelse. Her bliver kursisterne dygtiggjort i barnets
sprogudvikling og sprogstimulering, samtidig med at der skabes en bevidsthed om den såkaldte
dobbeltsprogproblematik. Målet med efteruddannelser er at kursusdeltagerne bliver i stand til at
identificere de enkelte børns sproglige udvikling og at være med til at igangsætte egnede udviklende tiltag.
Vi er overbevist om, at forløbet bidrager til en yderligere kvalificering af vores medarbejdere og således har
en positiv effekt på børnenes sproglige udvikling.
Samarbejdsfladerne til de øvrige pædagogiske aktører inden for mindretallet er i konstant udvikling og flere
årlige faglige møder kendetegner intensiteten. Både til Skoleforeningens dagtilbuds- og skolekontor er der
permanent kontakt og fælles pædagogiske udfordringer løses ofte i fællesskab. Selv om vi er autonome
enheder, formår vi at samarbejde om fælles anliggender og udnytter hinandens ressourcer og kompetencer
og orienterer os løbende omkring de faglige udfordringer vi bliver konfronteret med.
Samarbejdet med forældrene har for husene altid været af evident betydning og praktiseres på forskellige
planer. Både det individuelt relaterede til det enkelte barn, men også fælles arrangementer står i fokus og
er med til at skabe grobunden for et tillidsfuldt samarbejde. Forskellige forældrearrangementer er således
med til at fæstne samarbejdet og dermed sammenholdet i mindretallet.
Således kan det konstateres, at vi er en vigtig pædagogiske aktør, der ikke kun kan reduceres til den
pasningsopgave vi har fået tildelt, men at vi bidrager til hele barnets udvikling og dannelse. Den
pædagogiske kvalitet danner rammen om vores arbejde og er dybt forankret i forældrenes bevidsthed. Et
hav af aktiviteter, arrangementer og tiltag præger institutionernes dagligdag, samt at åbningstiderne er
tilpasset forældrenes behov. Dette gælder ikke kun i hverdagen, men også og især i ferieperioderne, hvor
skolerne har lukket og vores Børne- og Ungdomshuse tilpasser henholdsvis udvider deres åbningstid.
Idræt, Unge og Kultur
Et travlt og resultatrigt år
Kalenderåret 2024 har været et yderst travlt år for afdelingen Idræt, Unge og Kultur. Med et konstant fokus
på udvikling, innovation og styrkelse af vores kerneområder har vi opnået bemærkelsesværdige resultater.
Fremgang i foreningstal
9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
Med en medlemsfremgang på 4,8% i forhold til sidste år nåede vi hele 8231 medlemmer i 2024. Dette
vidner om den voksende interesse og tilslutning til vores tilbud og foreningsliv.
Erindringsværdigt Landsmøde
Et af årets absolutte højdepunkter var Landsmøde på Jaruplund Højskole, som atter blev afholdt i et
kreativt late-night show-format. Arrangementet kombinerede alvor og humor og skabte en unik stemning,
som der stadig tales om blandt deltagerne.
Europeada-forberedelser
Forberedelsen til de autoktone mindretals fodbold europamesterskab, Europeada, har fyldt meget i første
halvår. Denne store begivenhed krævede en omfattende indsats fra vores side, og vi har skabt et solidt
grundlag for at sikre mindretallets stærke repræsentation.
Investering i landshold og fællesskab
Et større tidsmæssigt og økonomisk engagement er blevet lagt i at styrke oplysningsarbejdet om og
markedsføringen af de Sydslesvigske Kvinde- og Herrelandshold. Vi har udviklet imagefilm, lanceret en ny
hjemmeside, intensiveret vores tilstedeværelse på sociale medier, skabt en fansang og solgt 2300
landsholdstrøjer til medborgerne på rekordtid. Selv mindretallets årsmøder blev bragt til live gennem
landsholdets farver og fodboldens sprog. Indsatsen kulminerede i en uforglemmelig fodboldoplevelse i
Sydslesvig, som vil stå som et stærkt minde for spillere og mindretallet som helhed.
Mangfoldige aktiviteter for alle aldre
I år har vi tilbudt et bredt udvalg af lejre, camps og skoler, der dækkede både idrætslige og kulturelle
områder. Disse tilbud er blevet modtaget med stor entusiasme og har skabt en lang række positive
oplevelser for deltagerne.
Strategiske fremskridt
Vi har markeret et vigtigt skridt fremad med etableringen af et funktionelt foreningskort på vores
hjemmeside, som nu fungerer som en søgemaskine for mindretallets frivillige fritidstilbud. Foreningskortet
har fået en varm modtagelse og bruges flittigt, takket være en omfattende marketingindsats.
Ligeledes har vi iværksat nye kursustilbud for foreningslivet. I samarbejde med SSF og DGI har vi udviklet tre
workshops, der blev afholdt på Husumhus. Ungdommen er også blevet prioriteret med videreudviklingen af
JULEICA (ung leder)-uddannelsesformatet. Konceptets øgede fleksibilitet og længerevarende
deltagerinvolvering har resulteret i flotte resultater.
Genoplivning af badmintonkulturen
I begyndelsen af året lancerede vi i samarbejde med badmintonudvalget et projektforløb for at genoplive
badmintonkulturen i Sydslesvig. Projektmedarbejdere på deltid har opnået imponerende resultater
gennem opsøgende arbejde i lokalmiljøerne og etableret nye badminton-fællesskaber og -hold. Projektet,
der allerede har haft stor succes, er forlænget til midten af 2025.
Konklusion
År 2024 har været et år fyldt med udfordringer, men også med store sejre. Gennem strategisk fokus,
dedikeret arbejde og en klar ambition om at styrke både vores idrætslige og kulturelle tilbud har vi skabt
varige resultater for SdU og mindretallet som helhed. Vi ser frem til at bygge videre på denne succes i det
kommende år.
10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
Aktivitetshuset - en vigtig aktør i kulturlivet
2024 har gjort tydeligt, at Aktivitetshuset er en vigtig aktør både i det danske mindretals og også i Flensborg
bys kulturliv.
Året startede for huset med et spændende nyt tiltag: Et teaterprojekt for unge. Ideen for projektet opstod
til et af SdU’s ledermøder og målsætningen var at samarbejde med både Det Lille Teater og Børne-
og
Ungdomshusene. Ulla Bay Kronenberger blev hyret som professionel teaterinstruktør og fik til opgave at
udarbejde et teaterstykke og lave opvisninger af stykket med de unge. Projektet viste sig at være både
spændende, udfordrende og meget vigtig for de unge. Børne- og Ungdomshusene fik fat i de unge
skuespillere og pædagogerne var dygtige til at ledsage dem til prøverne og tage sig af dem. Projektet
resulterede i to opvisninger i slutningen af februar, hvor både familier, venner og eksterne fik chance for at
se stykket. At være med til at opleve, hvordan de unge deltagende skuespillere voksede med projektet,
overtog ansvar og var medskabere i deres eget projekt, var en fantastisk oplevelse!
I starten af 2024 indgik Aktivitetshuset desuden et samarbejde med SSF og SdU’s medarbejdere i
Ugeavisen. Det længe ønskede mål at sætte emnet kreativitet på dagsordenen blev realiseret med et
magasin, der provokerende, underholdende og sjovt informerer om kreativitet i sammenhæng med
forskellige fokusemner. ”Andedammen. Et magasin om kreativitet & det danske mindretal” udkom med
fokus på emnet perspektivskift i februar og med emnet dannelse i oktober. Magasinet bliver trykt ved
Flensborg Avis og også omfordelt som indstik via dem. Reaktionerne har været overvældende positive og
der er så mange mennesker, der nyder de spændende tekster, kommer til orde og lærer nyt om både
mindretallet og emnet kreativitet i de mange forskellige facetter.
Til sommer lukkede Aktivitetshuset ned for værkstedet Multimedia Produktion pga. manglende
efterspørgsel. Til gengæld indgik kulturhuset et enestående samarbejde med Duborg-Skolen og fik lov til at
bruge skolens ler kælder som nyt Keramikværksted. Værkstedet åbnede efter sommerferien og der tilbydes
både åbne værkstedstimer og kurser. Efterspørgslen har været enorm! Kurserne er fuldtegnede i løbet af få
timer og til værkstedstimerne er der gang i lokalerne. Til 2025 kommer drejeskiver til, så tilbuddet omfatter
både modellering og drejning af keramik.
Tiden efter sommerferien var præget af spændende projekter som bl.a. Aktivitetsdagen for Duborg-Skolens
11. årgang, der har fundet sted for tredje gang. En skoledag pilles ud af hverdagen og eleverne får
præsenteret forskellige kreative workshops i mindretallets institutioner rundt omkring Duborg-Skolen.
Blandt andet har SSF, SdU og Dansk Centralbibliotek bidraget til dagen, så de ca. 150 elever hvert år kan
rystes sammen og lære mindretallets tilbud i Flensborg at kende og bruge fremover.
Efter sommerferien fandt desuden efter mange år igen en kulturnat sted i Flensborg. Aktivitetshuset
overtog rollen som organisator i projektet, hvor medarbejderne ikke kun stod for et eget program til selve
natten, men også var med til at lave offentlighedsarbejdet, søge legater/fonde og stod for
kommunikationen mellem de 27 aktører. Selve natten blev der tilbudt program 24 forskellige steder i byen
og det danske mindretal var godt præsenteret. På Flensborghus blev der introduceret i Folkedans, i
bibliotekets garage fandt en koncert sted med Lihme og Kind of Dusk og i Aktivitetshuset blev der tilbudt
forskellige kreative aktiviteter. Natten var en kæmpe succes med i alt mindst 6904 besøgende de forskellige
steder.
I det hele taget har året 2024 været præget af mange store projekter og tiltag. Året har gjort tydeligt, at
Aktivitetshuset er en vigtig aktør i kulturlivet, både inden for mindretallet og i byen Flensborg. Som
11
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
projektpartner, samarbejdspartner, pga. medarbejdernes forskellige kompetencer, husets lokaler og
udstyret er Aktivitetshuset et kulturhus, der i sin mangfoldighed præger mindretallet og byen.
Tydal
Det har været et fantastisk år på Tydal med masser af oplevelser og fællesskab. En af de helt store
begivenheder var Jamboretten, hvor bæredygtighed var i fokus. Her samledes en masse glade deltagere for
at opleve naturen og lære mere om, hvordan vi passer på den. Også flere andre lejre i løbet af året havde
bæredygtighed som kerneemne og satte klima på dagsordenen med forskellige initiativer og aktiviteter.
Tydal har dannet rammerne for et hav af aktiviteter
alt fra hyggelige lejrbål til sjove kanoture på vandet.
Gæsterne har haft rig mulighed for at udforske naturen, nyde fællesskabet og skabe minder under åben
himmel.
En særlig milepæl i år var opførelsen af Globariet under Jamboretten. Det er nu blevet et nyt vartegn for
Tydal og et sted, vi er virkelig stolte af. Navnet er en sammensætning af de latinske ord
globus
og
herbarium,
så det betyder en kugle der samtidig er et sted til planter. Inde i kuglen er der bænke, der
inviterer til hyggelige snakke.
Udover de store arrangementer har året også budt på forbedringer af faciliteterne. Det store køkken er
blevet moderniseret med flere nye tiltag, herunder en ny ovn, der gør madlavningen endnu nemmere for
besøgende grupper. I skoven er der blevet fældet en del nåletræ for at give plads til en mere mangfoldig og
naturlig skov. Det vil på sigt skabe et rigere skovområde med flere forskellige træsorter og mere varieret
dyreliv.
Vi vil gerne sige et stort tak til alle gæster og frivillige, der har været en del af Tydal i år. Uden jer ville stedet
ikke være det samme! Vi glæder os til at se jer igen til nye oplevelser i det kommende år.
Statistik 2024:
6.109 overnattende gæster med i alt 23.842 overnatninger
3077 dagsgæster
12
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0015.png
Anvendt regnskabspraksis
Årsregnskabet for Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger er aflagt i overensstemmelse med
”Bekendtgørelsen nr.
1594 af 14. december 2015 om regnskab for, revision af og indhentning af
oplysninger fra foreninger og organisationer m.v., der modtager tilskud fra Sydslesvigudvalget’’.
Den anvendte regnskabspraksis er uændret i forhold til sidste år.
Generelt om indregning og måling
I resultatopgørelsen indregnes indtægter i takt med, at de indtjenes.
Aktiver indregnes i balancen, når det er sandsynligt, at fremtidige økonomiske fordele vil tilflyde
foreningen, og aktivets værdi kan måles pålideligt.
Forpligtelser indregnes i balancen, når det er sandsynligt, at fremtidige økonomiske fordele vil
fragå foreningen, og forpligtelsens værdi kan måles pålideligt.
Ved første indregning måles aktiver og forpligtelser til kostpris. Efterfølgende måles aktiver og
forpligtelser som beskrevet for hver enkelt regnskabspost nedenfor.
Ved indregning og måling tages hensyn til forudsigelige tab og risici, der fremkommer inden
årsregnskabet aflægges, og som be- eller afkræfter forhold, der eksisterede på balancedagen.
Foreningen har foretaget en opgørelse af foreningens åbningsbalance pr 1. januar 2003. Henset til
at foreningen har eksisteret i en længere årrække er de indregnede aktiver i åbningsbalancen
behæftet med nogen usikkerhed, hvilket kan have indflydelse på opgørelse af foreningens
balancesum og egenkapital.
13
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
Resultatopgørelsen
Indtægter
Foreningens indtægter består hovedsageligt af tilskud fra Sydslesvigudvalget i Danmark samt
offentlige tilskud fra Tyskland, primært til foreningens drift af børne- og ungdomshuse. Tilskud
indtægtsføres i resultatopgørelsen som andre ordinære indtægter for det regnskabsår som de
vedrører.
Tilskud til projekter indtægtsføres i takt med projekternes færdiggørelse og under hensyntagen til
en eventuel egenfinansieringsandel.
I det omfang der modtages i øremærket kapitaltilskud, føres denne indtægt direkte i foreningens
egenkapital. I det omfang der modtages øremærkede gaver, der skal anvendes til bestemte
formål, indregnes disse midler som en forpligtelse indtil det øremærkede formål er opfyldt.
Omkostninger
Omkostninger omfatter omkostninger til drift af børne- og ungdomshuse, tilknyttede foreninger,
ejendomsdrift
og
administration
fordelt
personaleomkostninger
og
øvrige
kapacitetsomkostninger. Omkostninger henføres til det regnskabsår, de vedrører, uden hensyn til
betalingstidspunktet.
Personaleomkostninger omfatter løn og gager, inklusive pensioner samt andre omkostninger til
social sikring mv. til foreningens medarbejdere. I personaleomkostninger er fratrukket modtagne
godtgørelser fra offentlige myndigheder.
Afskrivninger
Afskrivninger indeholder årets afskrivninger af materielle anlægsaktiver.
Finansielle poster
Finansielle poster omfatter renteindtægter og -omkostninger samt realiserede og urealiserede
kursavancer og -tab vedrørende finansielle aktiver og forpligtelser. Finansielle indtægter og
omkostninger indregnes i resultatopgørelsen med de beløb, der vedrører regnskabsåret.
Skat
Foreningen er godkendt som almennyttig forening, da dens aktiviteter i overvejende grad er
skattefritagne. Deraf følger at der ikke indregnes skatteforpligtelser i årsregnskabet.
14
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0017.png
Balance
Aktiver
Anlægsaktiver
Ejendomme
Grunde og bygninger indregnes ved første indregning til kostpris. Igangværende anlægsprojekter
indregnes til de per statusdagen afholdte anlægsomkostninger.
Der foretages lineære afskrivninger på bygninger på basis af en levetid på 50 år og en scrapværdi
på 25 %. Der afskrives ikke på grunde. De ved åbningsbalancen pr. 1. januar 2003 opgjorte
anskaffelsessummer for foreningens bygninger er lagt til grund for de beregnede lineære
afskrivninger fra anskaffelsestidspunktet.
Modtaget anlægstilskud til erhvervelse, opførelse eller ombygning af ejendomme indregnes med
virkning af 1. januar 2010 direkte på egenkapitalen. I de tilfælde at der er tilknyttet særlige
forpligtelser til tilskuddet passiveres tilskuddet og afvikles i takt med at forpligtelsen opfyldes.
Frem til og med 2009 blev sådanne tilskud modregnet i anskaffelsessummen. Der har ikke kunnet
fremskaffes data til korrektion for dette forhold med fuld tilbagevirkende kraft.
Fortjeneste eller tab ved salg af foreningens ejendomme opgøres netto efter afholdelse af de til
salget hørende omkostninger og indregnes i resultatopgørelsen under andre indtægter.
Inventar og driftsmidler
Inventar og driftsmidler indregnes i anskaffelsesåret til kostpris. Herefter måles det med fradrag af
lineære afskrivninger over den vurderede økonomiske levetid som sædvanligvis udgør 5 år.
Anskaffelser med en kostpris på mindre end 10.000 EUR anses for småaktiver, der
omkostningsføres i resultatopgørelsen i anskaffelsesåret.
Kostprisen omfatter anskaffelsesprisen samt omkostninger direkte tilknyttet anskaffelsen indtil
det tidspunkt, hvor aktivet er klar til at blive taget i brug.
Andre værdipapirer og kapitalandele
Andre værdipapirer og kapitalandele, som ikke er børsnoterede, indregnes som finansielle
anlægsaktiver og måles til kostpris uanset om dagsværdien måtte være højere eller lavere.
15
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0018.png
Omsætningsaktiver
Tilgodehavender
Tilgodehavender måles til kostpris, der sædvanligvis svarer til nominel værdi. Værdien reduceres
med nedskrivning til imødegåelse af forventede tab.
Varebeholdninger
Varebeholdninger måles til kostpris
Periodeafgrænsningsposter
Periodeafgrænsningsposter indregnet under aktiver omfatter afholdte omkostninger vedrørende
efterfølgende regnskabsår.
Likvider
Kasse- og bankbeholdninger er indregnet og målt til nominel værdi.
Passiver
Gældsforpligtelser
Gæld er indregnet og målt amortiseret kostpris normalt svarende til nominel værdi.
Midler der forvaltes, indregnes under lang- eller kortfristet gæld afhængig af forvaltningsperioden.
Lån ydet mod pant i foreningens ejendomme optages under langfristet gæld. For lån, ydet af den
danske stat, er der ingen forældelsesfrister. Anlægstilskud fra tyske tilskudsgivere afskrives fra
långivers side lineært over 25 år, men frigives først pantmæssigt efter 25 år. Foreningen
indtægtsfører først tilskuddet på det tidspunkt, hvor pantet aflyses.
Periodeafgrænsningsposter
Periodeafgrænsningsposter indregnet under passiver omfatter forudbetalte indtægter vedrørende
efterfølgende regnskabsår.
16
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0019.png
Resultatopgørelse 1. januar - 31. december
2024
2023
1
2
Primære indtægter
Andre driftsindtægter
Indtægter i alt
11.038.498,20
6.013.894,03
17.052.392,23
-13.249.355,73
3.803.036,50
-966.614,02
-2.134.896,90
701.525,58
-201.441,06
500.084,52
-100.821,21
399.263,31
10.084.100,82
5.689.541,04
15.773.641,86
-12.493.290,91
3.280.350,95
-1.010.297,03
-1.951.552,79
318.501,13
-201.441,06
117.060,07
-99.969,89
17.090,18
3
Personaleomkostninger
Bruttoresultat
4
5
Administrationsomkostninger
Lokaleomkostninger
Resultat før afskrivninger
6
Afskrivninger
Resultat før finansielle poster
7
Øvrige finansielle omkostninger
Årets resultat
17
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0020.png
Balance pr. 31.12.
2024
2023
Aktiver
8
9
Anlægsaktiver
Grunde og bygninger
Anlægsprojekter
Materielle anlægsaktiver i alt
12.225.899,78
547.655,20
12.773.554,98
12.427.340,84
352.089,55
12.779.430,39
10 Andre værdipapirer og kapitalandele
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
16.263,55
16.263,55
12.789.818,53
16.263,55
16.263,55
12.795.693,94
Omsætningsaktiver
11 Varebeholdninger
Varebeholdninger i alt
1.536,74
1.536,74
261,22
261,22
Fordringer og andre tilgodehavender
Fordringer og andre tilgodehavender i alt
134.380,50
134.380,50
230.991,31
230.991,31
12 Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver i alt
1.958.559,87
2.094.477,11
14.884.295,64
1.318.966,20
1.550.218,73
14.345.912,67
Aktiver i alt
18
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0021.png
Balance pr. 31.12.
2024
2023
Passiver
13
Egenkapital
Kapitalkonto
Mellemregning Sydslesvigudvalget
Egenkapital i alt
6.342.821,76
0,00
6.342.821,76
5.929.635,45
0,00
5.929.635,45
Gældsforpligtelser
14 Tinglyst grundskyld
15 Lån Union-Bank
Langfristede gældsforpligtelser i alt
15 Kortfristet andel af langfristet gæld
Øremærket Anlægstilskud
Leverandører og andre kreditorer
16 Midler der forvaltes
17 Anden gæld
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Gældsforpligtelser i alt
7.021.449,72
943.830,70
7.965.280,42
0,00
0,00
12.000,22
11.241,87
552.951,37
576.193,46
8.541.473,88
14.884.295,64
7.021.449,72
943.830,70
7.965.280,42
78.054,64
0,00
29.875,80
10.591,87
332.474,49
450.996,80
8.416.277,22
14.345.912,67
Passiver i alt
18
Eventualforpligtelser
19
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0022.png
Noter
Regnskab
2024
Regnskab
2023
1
Nettoomsætning
Institutioner
Tilskud fritidshjem (HOT)
Daginstitutionsloven (KITA)
Kontingent fritidshjem
Kontingent klubber
Aktivitetshuset
P-pladsen Idrætshallen
Lejeindtægter lejligheder
Lejeindtægter haller
Lejeindtægter Tydal
Lejeindtægter Frueskoven
Tydal
Institutioner i alt
-418.800,00
-8.131.658,04
-1.969.703,55
0,00
-49.361,88
-45.920,49
-32.664,70
-51.821,39
-5.374,54
-5.880,00
-228.843,72
-10.940.028,31
-442.300,00
-7.030.544,38
-2.051.066,27
-36.259,50
-46.434,56
-42.632,59
-25.313,40
-46.426,28
-2.969,04
-3.780,00
-244.077,56
-9.971.803,58
Øvrige indtægter
Sekretariatet
Kontingentindtægter
Øvrige indtægter i alt
-4.390,83
-35.847,50
-40.238,33
-8.881,83
-33.256,25
-42.138,08
Aktivitetsudvalg
Internationalt Udvalg
Forenings-/kultur Udvalg
Ungeudvalg/Dekk Udvalg
Koncert Udvalg
Gymnastik Udvalg
Søsports Udvalg
Håndbold Udvalg
Fodbold Udvalg
Petanque Udvalg
Badminton Udvalg
Bordtennis Udvalg
Aktivitetsudvalg i alt
0,00
-12.225,44
-17.465,39
-2.377,37
-4.934,89
0,00
-6.582,98
-8.219,00
-3.210,87
-2.254,62
-961,00
-58.231,56
-11.038.498,20
-1.787,96
-10.101,82
-14.902,30
-6.718,12
-5.334,61
-220,00
-17.290,71
-10.223,28
-2.043,00
-1.537,36
0,00
-70.159,16
-10.084.100,82
Nettoomsætning i alt
20
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0023.png
Noter
Regnskab
2024
Regnskab
2023
2
Andre driftsindtægter
Tilskud/gaver
SSF(globalbevillingen)
DGI
Diverse andre tilskud
Løntilskud landet S.-H.
Tilskud landet S.-H. Jugendv.
Tilskud Idrætsanlæg
Tilskud/gaver i alt
-52.800,00
-207.477,38
-5.000,00
-37.545,36
-11.077,64
-72.310,46
-386.210,84
-52.800,00
-189.196,22
-10.000,00
-72.275,35
-10.595,00
-72.310,46
-407.177,03
Danske bevillinger
Tilskud Kulturministeriet
Tilskud Sydslesvigudvalget
Danske bevillinger i alt
-173.629,07
-5.454.054,12
-5.627.683,19
-168.082,37
-5.114.281,64
-5.282.364,01
Andre driftsindtægter i alt
-6.013.894,03
-5.689.541,04
21
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0024.png
Noter
Regnskab
2024
Regnskab
2023
3
Personaleomkostninger
Pædagoger
Medhjælpere
Vikarudgifter
Rengøringslønninger/køkkenlønninger
Andre lønudgifter
Forvaltning Aktivitetshuset
Sekretariatet
Pedeller
Kørselsgodtgørelse
Arbejdsg. Socialforsikringsbidrag
Øvrige lønudgifter
Personalekurser
4.980.154,94
2.246.677,73
144.669,36
943.179,03
13.771,99
284.641,78
1.240.692,37
718.903,03
22.527,97
2.325.787,81
189.302,04
139.047,68
13.249.355,73
4.707.982,12
2.093.517,86
209.756,29
880.681,70
2.836,45
267.244,09
1.138.927,70
690.428,65
18.975,94
2.188.473,71
118.165,32
176.301,08
12.493.290,91
Personaleomkostninger i alt
4
Administrationsomkostninger
Organisationens fællesudgifter
Kontorhold
Teknisk afdeling
Revision,rådgivning og databeskyttelse
Andel socialrådgiver
Porto
Telefon
Kontorbil
Pr-arbejde
Vedl. og køb af maskiner
Andre udgifter
Koordinatorvirke
Forskellige møder
Landsmødet
Repræsentation
Forsikringer
Gema
Flensborghus - leje
Flensborghus - øvrig drift
Fællesudgifter i alt
8.440,86
16.041,57
38.333,13
34.254,00
4.807,58
9.681,75
8.515,91
9.220,62
50.405,77
16.071,09
3.329,07
34.797,70
15.974,42
622,24
26.695,56
4.937,62
150.739,20
3.948,73
436.816,82
15.532,40
18.004,89
55.998,98
34.254,00
5.023,48
9.170,11
6.480,50
17.500,04
49.264,00
26.135,72
6.518,56
25.163,30
58.138,79
1.385,85
31.881,32
4.083,40
150.739,20
27.704,01
542.978,55
22
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0025.png
Noter
Regnskab
2024
Regnskab
2023
4
Administrationsomkostninger (fortsat)
Foreningstilskud
Øvrige foreningstilskud
Foreningsbevilling
Foreningstilskud i alt
43.604,47
158.873,60
202.478,07
45.508,74
174.222,50
219.731,24
Tilskud Landsdelsorganisationer
MBU
DSS
FDF
Tilskud Landsdelsorganisationer i alt
0,00
24.000,00
3.039,00
27.039,00
0,00
24.000,00
5.560,00
29.560,00
Øvrige tilskud
Duf/Sporeg/Dats
Landsstævne
Tilskud højskoleophold
Europeada
Tilskud forskellige projekter
Kontakt til DK
Øvrige tilskud i alt
3.263,75
5.913,60
1.524,25
46.722,56
16.465,76
835,00
74.724,92
2.519,75
0,00
0,00
0,00
6.191,53
8.207,18
16.918,46
Aktivitetsudvalg
Nordisk Udvalg
Internationalt Udvalg
Koncert Udvalg
Foreningskultur Udvalg
Unge/Dekk Udvalg
Søsport Udvalg
Gymnastik Udvalg
Håndbold Udvalg
Fodbold Udvalg
Badminton Udvalg
Bordtennis Udvalg
E-Sports Udvalg
Petanque Udvalg
Aktivitetsudvalg i alt
384,20
1.475,78
23.160,11
39.099,40
57.935,09
749,00
11.347,24
15.858,40
62.345,60
4.169,56
1.161,00
733,75
7.136,08
225.555,21
966.614,02
6.201,79
4.076,94
28.651,55
27.042,86
48.454,17
1.610,54
10.424,84
22.152,31
43.414,48
3.983,43
214,40
545,48
4.335,99
201.108,78
1.010.297,03
Administrationsomkostninger i alt
23
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0026.png
Noter
Regnskab
2024
Regnskab
2023
5
Lokale omkostninger
Drift Institutioner
Klubarbejde
Vedligeholdelse
Varmeudgifter
El og vand
Værksteder Aktivitetshuset
Rengøringsmaterialer
Driftsudgifter Tydal
Skatter, leje, afgifter
Forsikringer
Nyanskaffelser, inventar m.m.
Kontorholdsudgifter
Beskæftigelsesmaterialer
Diverse andre udgifter
Uforudsete udgifter
Driftsudgifter Institutioner i alt
Drift idrætsklubber/pladser/huse
Diverse ungdomslokaler
Frueskoven DGF
Engelsby IF Stjernen
Sortevej
Flensborg Roklub
Tarup UF
Harreslev
Slesvig IF
Slesvig Roklub
Egernførde IF
Tønning IF
Husum C.C.
Læk UF
Forskellige små pladser
Fællesudgifter
Frederiksstad Ejderviking
Flensborg Yachtclub
Sporskifte og Duborg klub
Hattsted-Mikkelberg
Hattsted DSS
FDF
Uforudsete udgifter
Drift idrætsklubber/pladser/huse i alt
41.084,81
377.304,66
230.018,45
178.556,77
35.214,05
65.132,83
274.468,83
50.103,98
110.531,80
174.778,73
50.342,96
73.009,42
179.572,81
11.509,89
1.851.629,99
36.546,44
302.517,74
152.183,75
128.202,49
42.791,69
50.863,83
239.841,60
57.968,43
84.528,66
175.010,18
55.011,38
60.138,61
181.548,16
4.061,49
1.571.214,45
363,10
80.763,42
16.442,42
1.869,95
16.478,40
6.565,90
862,32
26.412,03
13.000,00
12.131,39
19.877,85
16.874,41
4.043,92
2.695,09
484,98
16.125,34
9.722,97
11.427,19
2.736,86
3.851,42
20.537,95
0,00
283.266,91
2.134.896,90
797,82
94.294,02
27.365,24
3.958,76
15.551,14
1.343,53
114,33
22.385,35
13.000,00
14.535,45
26.274,25
17.505,81
4.405,15
3.105,00
569,86
79.560,42
9.200,59
6.613,61
5.143,50
0,00
19.413,66
15.200,85
380.338,34
1.951.552,79
Lokale omkostninger i alt
24
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0027.png
Noter
Regnskab
2024
Regnskab
2023
6
Afskrivninger
Afskrivning på bygninger
201.441,06
201.441,06
7
Finansielle omkostninger
Renteudgifter,pengeinstitutter m fl.
Gebyrer, pengeinstitutter m.fl.
Kursreguleringer
Finansielle omkostninger i alt
Årets resultat
40.118,75
6.353,42
54.349,04
100.821,21
-399.263,31
44.152,99
7.586,28
48.230,62
99.969,89
-17.090,18
25
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0028.png
Noter
Bygninger lejet
grund
3.369.081,01
0,00
0,00
3.369.081,01
716.907,37
50.857,48
0,00
767.764,85
2.601.316,16
8
Grunde og bygninger
Anskaffelsessum 01.01.2024
Årets tilgang
Årets afgang /regulering
Anskaffelsessum 31.12.2024
Akk. Afskrivninger 01.01.2024
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Akk. Afskrivninger 31.12.2024
Bogført værdi 31.12.2024
Grunde
2.929.086,92
0,00
0,00
2.929.086,92
0,00
0,00
0,00
0,00
2.929.086,92
Bygninger
10.107.472,12
0,00
0,00
10.107.472,12
3.261.391,84
150.583,58
0,00
3.411.975,42
6.695.496,70
2024
9
Anlægsprojekter
Ombygning Træningshallen
Udgifter 2012
Udgifter 2013
Udgifter 2016
Udgifter 2017
Udgifter 2018
Udgifter 2023
Udgifter 2024
2023
5.665,94
11.088,25
13.296,41
4.091,78
6.942,43
209.348,25
58.181,65
308.614,71
5.665,94
11.088,25
13.296,41
4.091,78
6.942,43
209.348,25
0,00
250.433,06
Ombygning Nystaden
Udgifter 2019
Udgifter 2020
Udgifter 2021
Udgifter 2022
Udgifter 2023
Udgifter 2024
17.850,00
40.558,34
18.108,42
5.325,25
12.650,68
88.130,02
182.622,71
17.850,00
40.558,34
18.108,42
5.325,25
12.650,68
0,00
94.492,69
Ombygning Egernførde BogU
Udgifter 2023
Udgifter 2024
7.163,80
49.253,98
56.417,78
7.163,80
0,00
7.163,80
Anlægsprojekter i alt
547.655,20
352.089,55
10
Andre værdipapirer og kapitalandele
Slesvigsk Kreditforening
Flensborg Avis
Europeada gGmbH
9.400,00
613,55
6.250,00
16.263,55
9.400,00
613,55
6.250,00
16.263,55
26
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0029.png
Noter
2024
2023
11
Varebeholdninger
Varebeholdning Tydal
1.536,74
1.536,74
261,22
261,22
12
Likvide beholdninger
Kasse
Sydbank 111058-9
Aktivitetshusets kasse
Aktivitetshusets Union-Bank 0017973
Aktivitetshusets Sydbank 010433-6
Tydal kasse
Tydal Union-Bank 28991
Union-Bank 17140
Union-Bank transitkonto
Beholdninger BogU-Huse
4.521,34
1.004.808,77
1.520,46
2.449,03
5.942,83
11.808,24
109.858,83
765.297,61
-189.520,59
241.873,35
1.958.559,87
5.912,96
928.475,44
818,80
3.629,40
2.708,45
5.346,21
96.335,34
181.766,84
-139.741,02
233.713,78
1.318.966,20
13
Egenkapital
Kapitalkonto
Kapitalkonto saldo pr. 01.01.
Årets overførte over/underskud
Overførsel fra reserver
Overført/øremærket anlægstilskud
Egenkapital i alt
5.929.635,45
399.263,31
0,00
13.923,00
6.342.821,76
5.856.854,27
17.090,18
0,00
55.691,00
5.929.635,45
27
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0030.png
Noter
2024
14
Tinglyst grundskyld
Tinglyst grundskyld , indregnet gældsforpligtelse
Idrætshallen til fordel for Byggestøttefonden
Idrætshallen til fordel for Byggestøttefonden
Christianslyst til fordel for Byggestøttefonden
Engelsbycentret til fordel for Byggestøttefonden
Engelsbycentret til fordel for Forbundsrepublikken
Engelsbycentret til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Sortevejs fritidshjem til fordel for Byggestøttefonden
Lyksborggades fritidshjem til fordel for Byggestøttef.
Spejdergården Tydal til fordel for Byggestøttefonden
DGF klubhus til fordel for Byggestøttefonden
KFUM`s fritidshjem til fordel for Forbundsrepublikken
KFUM`s fritidshjem til fordel for Byggestøttefonden
Kredshus Tarp til fordel for Byggestøttefonden
Kredshus Tarp til fordel for Forbundsrepublikken
Kredshus Tarp til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Slesvig fritidshjem til fordel for Byggestøttefonden
Træningshallen til fordel for kommunen Slesvig
Træningshallen til fordel for Byggestøttefonden
Heraf samlet gældsforpligtelse til Byggestøttefonden
6.691.666 Euro
Øvrige tinglyste sikkerheder i ejendomme:
Slesvig fritidshjem til fordel for Union Bank Flensborg
Slesvig fritidshjem til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Slesvig fritidshjem til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Slesvig fritidshjem til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Slesvig fritidshjem til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Spejdergården Tydal til fordel for Union Bank Flensborg
Spejdergården Tydal til fordel for Kreds Slesvig-Flensborg
Spejdergården Tydal til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Spejdergården Tydal til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Spejdergården Tydal til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Spejdergården Tydal til fordel for Byggestøttefonden
Sortevejs fritidshjem til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Lyksborggades fritidshjem til fordel for Landet Slesvig-Holsten
Moltkestraße til fordel for Union Bank Flensborg
Moltkestraße til fordel for Stadt Flensborg
Engelsbycentret til fordel for Stadt Flensburg
Stapelholmer Weg til fordel for Union Bank Flensborg
Sortevejs fritidshjem til fordel for Byggestøttefonden
2023
2.421.919,08
516.404,80
1.691.864,83
838.876,59
204.516,75
15.338,76
76.438,14
73.217,00
62.888,90
20.451,68
10.225,84
467.474,17
15.338,76
11.248,42
11.759,71
86.920,00
76.693,78
419.872,89
7.021.449,72
2.421.919,08
516.404,80
1.691.864,83
838.876,59
204.516,75
15.338,76
76.438,14
73.217,00
62.888,90
20.451,68
10.225,84
467.474,17
15.338,76
11.248,42
11.759,71
86.920,00
76.693,78
419.872,89
7.021.449,72
1.213.080,00
169.414,35
111.731,25
10.712,93
95.000,00
1.300.000,00
102.258,38
19.050,74
10.225,84
5.792,94
32.500,00
25.564,59
15.338,76
500.000,00
421.692,38
83.133,16
400.000,00
258.735,00
4.774.230,32
11.795.680,04
1.213.080,00
169.414,35
111.731,25
10.712,93
95.000,00
1.300.000,00
102.258,38
19.050,74
10.225,84
5.792,94
32.500,00
25.564,59
15.338,76
500.000,00
421.692,38
83.133,16
400.000,00
258.735,00
4.774.230,32
11.795.680,04
Tinglyst grundskyld i alt:
28
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0031.png
Noter
2024
15
Langfristede gældsforpligtelser
Tinglyst Grundskyld
Lån Union-Bank
Heraf forfalder indenfor 1 år
Langfristede gældsforpligtelser i alt
Andel af gæld der forfalder efter 5 år
16
Midler, der forvaltes
Hvilende foreninger
2023
7.021.449,72
943.830,70
7.965.280,42
0,00
7.965.280,42
7.021.449,72
7.021.449,72
1.021.885,34
8.043.335,06
-78.054,65
7.965.280,41
7.021.449,72
11.241,87
11.241,87
10.591,87
10.591,87
17
Anden gæld
Skyldig lønskat
Øvrige forpligtelser
102.292,28
450.659,09
552.951,37
123.493,36
208.981,13
332.474,49
18
Eventualforpligtelser
Foreningen har en kaution FYC på i alt € 34.774,58 €
Der er til sikkerhed for långivere og tilskudsgivere, herunder den danske stat, Forbundsrepuplikken
Tyskland, Landet Slesvig-Holsten m.fl. Afgivet sikkerhed i foreningens bygninger. Som det fremgår
af note 14 er der afgivet pantsikkerheder i ejendomme på 11.795.680,04 EUR med en samlet
regnskabsmæssig værdi på 12.225.899,78 EUR
I henhold til indgået kontrakt med byer og kommuner om finansiering og fremme af dagtilbud, kan tilskuds-
giver kræve tilbagebetaling af dele af tilskuddet, såfremt foreningen krænker kontraktens indhold.
Foreningens ledelse vurderer, at det ikke er sandsynligt, at tilskudsgiver har mulighed for regres.
SdU har sammen med Sydslesvigsk Forening e.V. stiftet Europeada gGmbH til afholdelse af det kommende
arrangement. SdU har indbetalt halvdelen, 6.250 Euro, af sin andel af kapitalen på 12.500 Euro. Skulle det
blive nødvendigt, kan Europeada gGmbH kræve at den resterende del af kapitalen på 6.250 Euro indbetales.
29
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0032.png
Slutrapportering for resultataftale for 2024 mellem
Sydslesvigudvalget og
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger
1. Rapporteringsskema
Resultatmål
Vægt
i pct.
Status på
målopfyl-
delsen pr. 1.
juli 2024
80
1.1 Børne- og Ungdomshuse (BoU)
Opgave
Resultatkrav
30
Status på
målopfyldel-
sen pr. 31.
december
2024
For vores Børne- og Ungdomshuse vil satsningsområdet for 2024 være:
Udvidet samarbejde med Skoleforeningen om fritidsområdet
Svømning: Et fritidspædagogisk anliggende
Øget fokus på emnerne bæredygtighed og miljø
Skoleforeningen og SdU udvikler et fælles
koncept frem til udgangen af skoleåret
2023/2024.
Udvidet
samarbejde
med Skole-
foreningen
på fritidsom-
rådet
Kravet for Børne- og Ungdomshusene bliver
således at beskæftige sig intensivt med
intentionerne, målene og hensigten i
læreplanen og deres temaer, ud fra en
teoretisk faglig indfaldsvinkel.
Med afsæt i læreplanens overordnede mål,
bliver det institutionernes opgave at analysere
deres nuværende pædagogiske arbejde og
Opfyldt
Opfyldt
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0033.png
foretage de nødvendige ændringer,
tilpasninger og justeringer der skal til, for at
kunne indfri læreplanens intentioner. Således
skal der skabes sammenhæng mellem det
teoretiske grundlag og den praktiserede
virkelighed, der konstant vil være underlagt
løbende evalueringer.
Delvis op-
fyldt
Samarbejdet skal munde ud i konkrete tiltag
der skal lanceres fra skoleåret 2024/25
Delvis opfyldt
Samtidig skal der tages udgangspunkt i
børnenes behov, udvikling og trivsel for at
kunne iværksætte de tiltag der er nødvendige
for at kunne garantere en optimal dannelse og
socialisering.
Jævnlige møder med de implicerede medar-
bejdere fra begge organisationer.
Opfyldt
Opfyldt
31
Øge bevidstheden om betydningen af svøm-
ning som en dannelsesmæssig aktivitet i fri-
tidspædagogiske sammenhænge.
Etablere en overordnet strategi og retningslin-
jer for implementering af svømning som en
prioriteret aktivitet.
Udvikle og implementere sikkerhedsprocedu-
rer og retningslinjer for svømmeaktiviteter i
henhold til de gældende standarder.
Integrere svømning som en fast del af institu-
tionsplanlægningen og det pædagogiske ind-
Opfyldt
Opfyldt
Svømning:
Et fritids-
pædagogisk
anliggende
Delvis op-
fyldt
Delvis opfyldt
Både i Danmark og Tyskland anbefales, at
børn fra 5 år+ får lært at svømme. Det anses
som en livsvigtig og sundhedsfremmende
kompetence. Det er i begrænset omfang, at
skolerne og forældre kan løse denne opgave.
Vores erfaring viser, at mange børn og unge
ikke kan svømme, hhv. bevæge sig sikkert i
vand når de starter i Børne- og Ungdomshu-
sene. Ved at formulere konkrete mål, vil vi
prøve at gøre en positiv forskel i en Børne- og
Ungdomshussammenhæng. For at sikre en
helhedssynet indsats, dækker målsætningerne
over følgende niveauer:
Delvis op-
fyldt
Delvis opfyldt
Delvis op-
fyldt
Delvis opfyldt
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0034.png
hold i hvert Børne- og Ungdomshus.
Tilbyde relevante kompetenceudviklingsmu-
ligheder til medarbejdere inden for svømning
som fritidspædagogisk aktivitet og pædago-
gisk tilrettelæggelse af svømmeaktiviteter.
Etablere et netværk og erfaringsudveksling
blandt medarbejdere, der beskæftiger sig med
svømning, for at styrke deres faglige udvikling
og videndeling.
Sikre, at alle børn i Børne- og Ungdomshuse-
ne får adgang til svømmeaktiviteter og mulig-
hed for at lære at svømme i overensstemmel-
se med deres individuelle behov og færdig-
hedsniveau.
Skabe et trygt og stimulerende læringsmiljø
for børn og unge, der fremmer deres selvtillid,
vandfærdigheder og vandglæde.
Institutionerne gennemfører jævnlig doku-
mentation og evaluering af deres tiltag og
praksis.
Afsluttende vil det pædagogiske område ana-
lysere tiltagets effekt.
Opfyldt
Delvis op-
fyldt
Delvis opfyldt
Organisationsplan
Institutionsplan
Medarbejderplan
Børneplan
Opfyldt
Delvis opfyldt
32
Delvis op-
fyldt
Delvis op-
fyldt
Delvis opfyldt
Delvis op-
fyldt
Delvis opfyldt
Ikke opfyldt
Ikke opfyldt
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0035.png
Øget fokus
på emnerne
bæredygtig-
hed og miljø
Bevidsthedsfremmende målsætning:
Delvis op-
fyldt
Ved at implementere konkrete målsætninger
vil vi opnå at integrere bæredygtighed og miljø
i fritidspædagogisk praksis på forskellige ni-
veauer:
Bevidsthed
Praktisk handling
Samarbejde.
Delvis opfyldt
Øge børns bevidsthed om bæredygtighed og
miljø gennem fritidsaktiviteter. Dette kan opnås
ved at integrere bæredygtighed som et tværgåen-
de tema i forskellige aktiviteter og projekter,
hvor børnene får mulighed for at udforske og
lære om miljømæssige udfordringer, bæredygtige
handlinger og deres egne muligheder for at bi-
drage positivt til miljøet.
Praktisk målsætning:
Delvis op-
fyldt
Delvis opfyldt
33
Ved at arbejde med disse målsætninger kan
Børne- og Ungdomshusene bidrage til at ska-
be en miljøbevidst generation, der er klar til at
tage ansvar for bæredygtighed og miljømæssi-
ge udfordringer i fremtiden.
Implementere bæredygtige praksisser i fritidspæ-
dagogiske aktiviteter og institutionens daglige
drift. Dette kan omfatte initiativer som affalds-
sortering, reduktion af energiforbrug, genbrug af
materialer, brug af økologiske eller lokale pro-
dukter og fremme af ansvarlig naturforvaltning.
Gennem sådanne tiltag kan børnene opleve bæ-
redygtighed i praksis og udvikle positive vaner og
holdninger.
Samarbejdsmålsætning:
Styrke samarbejdet mellem institutionerne, for-
ældre og lokalsamfundet for at fremme bæredyg-
tighed og miljøbevidsthed. Dette kan omfatte
etablering af partnerskaber med lokale organisa-
tioner eller virksomheder, der arbejder med bæ-
redygtighed, og samarbejde om aktiviteter som
Opfyldt
Opfyldt
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0036.png
fælles oprydninger, naturvandringer eller work-
shops om miljøvenlige initiativer. Målet er at
engagere både børnene og deres familier i at
handle og tage ansvar for en bæredygtig fremtid.
Institutionerne gennemfører jævnlig doku-
mentation og evaluering af deres tiltag og
praksis.
Opfyldt
Opfyldt
1.2 Idræt, Unge og Kultur
34
Overordnet Målsætning
Med udgangspunkt i foreningens formålsparagraf og mission er SdU’s afdeling for Idræt, Unge og Kultur medansvarlig for at realisere
tre overordnede målsætninger:
1. Kultur-, idræts- og oplysningsarbejde for børn, unge og voksne.
2. Økonomisk støtte til de tilsluttede foreninger og landsdelsorganisationer.
3. Etablering og vedligeholdelse af kontakt til ungdomsorganisationer i Danmark og Norden og til andre mindretal i Europa.
Kultur-, idræts- og oplysningsarbejde for børn, unge og voksne.
Resultatmål
Vægt
i pct.
20
Status
målopfyl-
delsen pr. 1.
juli 2024
Status
målopfyldel-
sen pr. 31.
december
2024
Opgave
Resultatkrav
Unge- og
Kultur-
udvalgene
6 Udvalg der udvikler, planlægger samt orga-
nisere adskillige kultur- og oplysningstilbud
med fokus på forskellige målgrupper og fag-
områder. Udvalgene agerer som et tilbuds-
Skabe og tilbyde alternative kulturoplevelser,
læringstilbud og rum for social udveksling og
personlig udvikling i form af workshops, udstil-
linger, udflugter, forsamlinger, oplevelser, rejser
1
Opfyldt
Opfyldt
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0037.png
og lejre.
Udvikling, planlægning og koordinering af for-
skellige stævner, mesterskaber, uddannelsestilbud
og træningslejre
1
Opfyldt
Opfyldt
Aktivitets-
udvalgene
mæssigt supplement til det bestående for-
eningsliv
8 forskellige idrætslige udvalg, består af repræ-
sentanter fra SdU’s tilsluttede foreninger. Her
koordineres fælles-aktiviteter og tilbud på
tværs af foreningerne indenfor en given idræt i
tæt samarbejde med DGI.
5
Opfyldt
Forenings-
arbejdet
Støtte og styrke vores tilsluttede foreningers
og gruppers arbejde og tilbud.
Opfyldt
35
Det gene-
relle oplys-
ningsarbej-
de
Varetagelse af det repræsentative og oplysende
arbejde overfor mindretallets egne medlem-
mer samt flertalsbefolkningens medborgere i
Danmark og Tyskland
Tilbyde konkret vejledende hjælp i forhold til
spørgsmål omkring forvaltning, jura, økono-
mi, frivillighed og udvikling i hverdagens for-
eningsdrift
Skabe uddannelsestilbud, der styrker der fri-
villige arbejde
Sikre dialogen og udveksling mellem forenin-
ger og grupper i SdU
Styrke det frivillige arbejde med praktiske
håndsrækninger
Repræsentation af mindretallets idrætslige og
fritidslige foreningsliv overfor flertalsbefolk-
ningen.
Tilbyde rundvisninger, foredrage og konfe-
rencer om ungdomslivet i det danske mindre-
tal (internt og eksternt)
1
Opfyldt
Opfyldt
1.2.2 Økonomisk støtte til de tilsluttede foreninger og landsdelsorganisationer
Koordinering af den årlige indberetning af
Sikre drift og udvikling af SdU’s medlemsorgani-
Medlems-
vores foreningers og gruppers medlemstal og sationer gennem økonomisk støtte
indberet-
beregning af tilsvarende økonomiske tilskud
6
Opfyldt
Opfyldt
ning, til-
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0038.png
til disse. Udvikling og koordinering af yderli-
skudsbe-
regning og
gere tilskudspuljer til udvikling og støtte af
tilskudspul-
foreningslivet
jer
4
Opfyldt
Opfyldt
36
1.2.3 Kontakt til ungdomsorganisationer i Danmark og Norden og til andre mindretal i Europa.
SdU agerer som DGI’s sydligste kontor og for-
Samarbejde
SdU indgår som det 14. landsdelskontor i
Dansk Gymnastik og Idræt (DGI).
syner sine medlemmer med DGI’s ressourcer og
med
tilbud på fællesskab, uddannelse og idrætskultur.
Danmark
SdU er aktivt medlem i Dansk Ungdoms fæl-
SdU deltager i DUF’s fællesskab og videregiver
lesråd (DUF)
repræsenteret gennem folke-
organisationernes tilbud og ressourcer til sine
valgte frivillige
medlemmer.
SdU er aktivt medlem i Ungdomsringen
SdU bærer medansvar for Ungdomsringens poli-
repræsenteret i DUFs bestyrelse gennem to
tiske arbejde og sikrer, at organisationernes tilbud
medarbejdere i SdU’s Børne-
og Ungdomshu-
og ressourcer også kommer SdU’s ungdomsar-
se
bejde til gode
Samarbejde
med
Norden
SdU er aktivt medlem i den nordiske ung-
domsorganisation Nordic Youth
repræsen-
teret i organisationens bestyrelse med folke-
valgt medlem fra SdU’s Nordiske Udvalg.
1
Opfyldt
Opfyldt
Det europæi-
Som stiftelsesmedlem i Youth of European
Nationalities (YEN), sikrer SdU’s Internatio-
ske
nale Udvalg kontakten til og samarbejdet med
samarbejde
ungdomsorganisationerne fra andre europæi-
ske mindretal. SdU er repræsenteret i YEN’s
aktuelle bestyrelse gennem et udvalgsmedlem.
Blandt SdU’s Unge-
og Kulturudvalg er det det
Nordiske Udvalg, der gennem sit virke sikrere
kontakten til og udveksling med Nordiske unge
gennem sin deltagelse i Nordic Youth’s aktivite-
ter og arbejde. Her tilbydes der årligt flere lejre
og udvekslings-ture til børn og unge i Sydslesvig.
Som aktivt medlem i YEN sikrer det Internatio-
nale Udvalg (et af SdU’s Unge-
og Kulturudvalg)
at ungdommen i Sydslesvig kommer kontakt med
unge fra andre mindretal gennem mindst tre årli-
ge seminartilbud rundt omkring i Europa.
1
Opfyldt
Opfyldt
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0039.png
2. Sammenfatning og konklusion
37
På det pædagogiske område ønsker vi at fortsætte 2 yderligere år med resultatmålene for 2024, hvor fokus har været lagt på
Udvidet samarbejde med Skoleforeningen om fritidsområdet
Svømning: Et fritidspædagogisk anliggende
Øget fokus på emnerne bæredygtighed og miljø
Vi har måttet konstatere, at vi ikke som ønsket har kunnet arbejde dybtgående med emnerne. I den korte tidshorisont har det ikke været muligt
at beskæftige sig intensivt med indsatsområderne og det har været svært at nå ud til hele målgruppen.
I forhold til samarbejde med Skoleforeningen på fritidsområdet, har vi på det overordnede plan kunne forcere samarbejdet, som har ført til kon-
krete aftaler mellem enkelte skoler og børne- og ungdomshuse. Vi ønsker dog at udvide samarbejdet til endnu flere institutioner, som dog kræ-
ver tid og ressourcer, som det ikke i det omfang har været muligt at realisere på et enkelt år. Samtidig er der på overordnet plan blevet udarbejdet
et koncept, som tager højde for de udfordringer, begge pædagogiske organisationer er konfronteret med. Fokus er blevet lagt på fordelingen af
børn, udnyttelse af eksisterende tilbud, samt samarbejdsrelation, hvor begge institutionsformer eksisterer ved siden af hinanden.
Alle institutioner har arbejdet med emnet svømning og der er blevet tilbudt aktiviteter, der har været med til at fremme børnenes svømmefær-
digheder. Dog må vi erkende, at vi skal have uddannet flere svømmelærere og livreddere for at kunne nå institutionernes samlede målgruppe.
Samtidig har der været udfordringer med at kunne leje respektive svømmehaller til formålet, da dette er en større logistisk organisatorisk opgave
end forventet.
I relation til bæredygtighed og miljø kan der konstateres, at alle børne- og ungdomshuse intenst har arbejdet med emnet, dog er der et ønske,
grundet emnets aktualitet, at fordybe sig og kunne implementere yderligere pædagogiske tiltag i den pædagogiske hverdag.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0040.png
Koncept
Samarbejde mellem Skoleforeningen og SdU skal udvides for at imødekomme det store efterspørgsmål på
fritidsområdet, som enkelte steder begynder at kulminere med mangel på medarbejdere og mere snævre
lovmæssige rammer på især dagtilbudsområdet (Børne- og Ungdomshuse).
Skoleforeningen og SdU udvikler et fælles koncept frem til udgangen af skoleåret 2023/2024.
1.
Fordeling af børn
38
Grundskolebørn på fællesskoler uden egne fritidstilbud som tilmeldes udgangspunkt i Børne- og Ungdomshusene.
Oprettelse af tilbud for grundskolebørn på fællesskolerne uden egne tilbud sker kun i de tilfælde, hvor der mangler
pladser i Børne- og Ungdomshusene.
Skoleforeningen lægger lokaler til på de skoler, hvor SdU vil have behov for at udvide, for således at kunne tilbyde
yderligere pladser. Effekten heraf forventes at være, at kunne stabilisere medarbejdersituationen, i det der arbejdes
hen imod stabile tilbud og således en større planlægningssikkerhed. Dette medfører at tidsbegrænsede ansættelser
i vidt omfang kan undgås, som øger attraktiviteten for nuværende og kommende medarbejdere.
2.
Udnyttelse af eksisterende tilbud
Der lægges fokus på at kunne udnytte hinandens lovmæssige rammer og eksisterende ressourcer. På den måde sik-
res der bl.a. tilbud for en målgruppe, som ellers har svært ved at blive tilgodeset. Børn fra (5.)7. klasse og opefter vil
således kunne tilmeldes i heldagsskolen på bl.a. Husum Danske Skole og Cornelius Hansen-Skolen, hvor de tilbrin-
ger nogle timer inden de kan fortsætte i SdU’s ungdomsklub om eftermiddagen.
Herved udnyttes
a) lovgivningen om heldagsskolen og
b) eksisterende rammer og ressourcer i SdU’s regi.
Effekten heraf er et reduceret personalebehov samt det at kunne skabe sammenhæng mellem skole og fritid. Dette
koncept udvides efter behov de steder, hvor det kan være med til at sikre gode tilbud for børnene.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om driftsregnskaber fra Danske Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Flensborg Avis, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Grænseforeningen og FUEN
3046239_0041.png
3.
Lokale løsninger
De steder, hvor både Skoleforeningen og SdU har et fritidstilbud, gives der mulighed for at skoler og Børne- og
Ungdomshuse kan samarbejde omkring et afstemt tilbud. Dette for at imødekomme de forskellige lokale behov, og
med henblik på at skabe skræddersyede tilbud til børn og unge. Effekten heraf vil være enten at kunne undgå eller
nedbringe dobbelttilbud. I konkret forstand vil det være muligt at kanalisere efterspørgslen på pladser mht. det
bedst egnede tilbud. Her kan det bl.a. handle om muligheden for at udnytte kommunale fripladsordninger, nedsæt-
telse af forældrebidrag og m.m., samt omfanget af selve den tid, forældrene har brug for. Her ses der f.eks. flere
steder, at Skoleforeningens tilbud på fællesskolerne i større omfang imødekommer ældre børns behov, mens yngre
børn i særlig grad tilmeldes SdUs mere omfattende tilbud (længere åbningstid, ferieordning og m.m.).
39