Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
2989290_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. marts 2025
Besvarelse af spørgsmål 156 alm. del stillet af udvalget den 26. februar
2025 efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål:
Fonden Biografklub Danmark er måske den mest magtfulde fond i dansk
film, idet den både uddeler mange penge uden forpligtelser og, gennem sit
ejerskab af Biografklub Danmark, i høj grad afgør, hvilke film der bliver
seersucceser, og hvilke der ikke gør. Formand for både Fonden Biografklub
Danmark og Fonden De Københavnske Filmfestivaler er Erik Stephensen.
Fonden De Københavnske Filmfestivaler er langt den enhed, der har mod-
taget midler flest gange fra Fonden Biografklub Danmark. Det fremgår af
anbefalingerne til god fondsledelse, at et bestyrelsesmedlem ikke kan anses
for uafhængigt, hvis det samtidig er en del af ledelsen i en organisation, en
anden fond eller lignende, der har modtaget eller gentagne gange har mod-
taget væsentlige donationer fra fonden inden for de seneste fem år. Er det
ministerens opfattelse, at Erik Stephensen kan anses for et uafhængigt med-
lem af Fonden Biografklub Danmark, sådan som det er angivet i fondens
årsregnskab i alle de år, hvor Erik Stephensen har været bestyrelsesfor-
mand? Spørgsmålet skal ses i forlængelse af KUU alm. del
spm. 101.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra
Erhvervsstyrelsen, der efter erhvervsfondsloven fører tilsyn med de er-
hvervsdrivende fonde. Erhvervsstyrelsen har oplyst følgende:
”Erhvervsdrivende fonde er underlagt reglerne i erhvervsfondsloven. I
erhvervsfondslovens § 60 fremgår det, at bestyrelsen skal redegøre for,
hvorledes de forholder sig til de af Komitéen for god Fondsledelse ud-
arbejdede anbefalinger for god fondsledelse. Bestyrelsen skal i sin rede-
gørelse oplyse, om fonden følger de enkelte anbefalinger, eller om den
fraviger en eller flere anbefalinger og i givet fald hvilke. Hvis bestyrel-
sen fraviger en anbefaling, skal bestyrelsen redegøre for grundene hertil,
og hvordan man i stedet har indrettet sig.
I den nyeste udgave af Anbefalingerne for god Fondsledelse, der trådte
i kraft den 1. januar 2025, anbefales det i 2.4.1, at mindst en tredjedel af
bestyrelsens medlemmer (eksklusive eventuelle medarbejdervalgte
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om det er ministerens opfattelse, at Erik Stephensen kan anses for et uafhængigt medlem af Fonden Biografklub Danmark, sådan som det er angivet i fondens årsregnskab i alle de år, hvor Erik Stephensen har været bestyrelsesformand?
2/3
medlemmer) er uafhængige. Anbefalingen oplister en række kriterier
som eksempler på tilfælde, hvor et bestyrelsesmedlem efter komitéens
opfattelse ikke anses for uafhængigt. Anbefalingens kommentar uddy-
ber, at listen af kriterier ikke er udtømmende, og at bestyrelsen derfor
også af andre grunde kan beslutte, at et bestyrelsesmedlem ikke er uaf-
hængigt, ligesom det fremgår, at bestyrelsen ved anvendelse af kriteri-
erne bør lægge vægt på det reelle fremfor det formelle.
Anbefalingerne for god Fondsledelse er soft law og er dermed mere flek-
sible end lovgivning (hard law). Mens regulering ved lov typisk beskri-
ver en minimumstandard, afspejler soft law en højere standard end lov-
givningen og tilstræber at være udtryk for ”best practice”. Derudover er
soft law kendetegnet ved en høj grad af frivillighed, hvilket giver den
fleksibilitet, der er nødvendig for, at de erhvervsdrivende fonde kan til-
passe principperne for god ledelse af erhvervsdrivende fonde til de en-
kelte fondes forhold. Anbefalingernes fleksibilitet er afgørende, idet der
inden for god ledelse af erhvervsdrivende fonde ikke nødvendigvis kun
er én rigtig løsning for alle erhvervsdrivende fonde.
Anbefalingerne er ikke en udtømmende opskrift på god ledelse af er-
hvervsdrivende fonde. Dertil er fondenes og deres bestyrelsers udfor-
dringer og forhold for forskellige.
Anbefalingerne har til formål at medvirke til øget åbenhed og transpa-
rens i erhvervsdrivende fonde. Fordi fonde er selvejende, er det væsent-
ligt, at bestyrelsen giver interessenterne og samfundet mulighed for at
få indsigt i og forholde sig til fonden ved at være åben og transparent
om fondens forhold og bestyrelsens arbejde.
Bestyrelsen i en erhvervsdrivende fond skal årligt udarbejde redegørel-
sen for god fondsledelse ved brug af ”følg eller forklar”-princippet
i for-
hold til hver enkelt anbefaling. Eventuelle forklaringer skal vedrøre den
enkelte anbefaling og bør sætte læseren i stand til at forstå fondens le-
delsesform. Princippet betyder, at bestyrelsen i den enkelte erhvervsdri-
vende fond selv afgør, i hvilket omfang bestyrelsen ønsker, at fonden
skal følge anbefalingerne.
Det er dermed ikke et regelbrud, hvis fonden ikke følger en anbefaling,
men derimod et udtryk for, at bestyrelsen konkret, og af grunde den har
redegjort for, har valgt at indrette sig på en anden måde end den, der
fremgår af anbefalingen.
Det er op til en erhvervsdrivende fonds interessenter og samfundet at
afgøre, hvorvidt bestyrelsens forklaring på en afvigelse er acceptabel.”
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om det er ministerens opfattelse, at Erik Stephensen kan anses for et uafhængigt medlem af Fonden Biografklub Danmark, sådan som det er angivet i fondens årsregnskab i alle de år, hvor Erik Stephensen har været bestyrelsesformand?
3/3
Jeg har ikke mulighed for at forholde mig til konkrete erhvervsdrivende
fondes forhold, men henholder mig til Erhvervsstyrelsens udtalelse og rolle
på området som tilsynsmyndighed.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov