Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del
Offentligt
3079927_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Carl Andersen ([email protected])
Kirkeudvalget har ved brev af 12. september 2025(KIU alm. del
spørgsmål
81) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Rasmus Paludan af 10. septem-
ber 2025 om boligudlejning i Vesterbro Sogn, jf. KIU, alm. del
bilag 83 (fortro-
ligt), og forholde sig til de i henvendelsen omtalte kritikpunkter og til, hvordan
det i dag sikres, at folkekirkemedlemmernes penge bruges indenfor lovens
ramme.”
Svar:
Kirkeskatten, som betales af medlemmer af folkekirken, dækker både lokale og
landsdækkende udgifter for folkekirken. Jeg vil nedenfor redegøre for budget,
regnskab og tilsyn i forhold til de lokale kasser.
Budget og regnskab for kirkekasserne
Ved hvert menighedsråd oprettes en kirkekasse, der bestyres af menighedsrå-
det, jf. § 1, stk. 1, i lov om folkekirkens økonomi (økonomiloven). Økonomilo-
vens § 2, stk. 1, fastlægger, hvilke udgifter den lokale kirkekasse kan dække.
Som led i budgetprocessen afholdes budgetsamråd, hvor en eller to repræsen-
tanter for hvert menighedsråd i provstiet deltager, jf. § 5, stk. 1, i økonomilo-
ven. Der kan holdes flere budgetsamråd, og budgetsamrådet er offentligt, jf.
økonomilovens § 5, stk. 1, 3. pkt., og stk. 2, 1.pkt.
På budgetsamrådet belyses de økonomiske forhold i provstiet, ligesom målsæt-
ninger for udgifter og ligning set i et flerårigt perspektiv skal drøftes. Endvidere
skal menighedsrådenes ønsker om nye større udgiftskrævende opgaver drøf-
tes, jf. § 6, stk. 1, i økonomiloven. På baggrund af denne drøftelse fastsætter
provstiudvalget de overordnede målsætninger for udgifter og ligning set i et
flerårigt perspektiv, jf. bestemmelsens stk. 2.
Provstiudvalgene fastsætter årlige driftsrammer, anlægsbevillinger og projekt-
bevillinger for kirkekasserne og selvstændige juridiske enheder, hvor de delta-
gende menighedsråd har besluttet at flytte kompetencen til fastsættelse af
disse bevillinger til provstiudvalget og til præsteembedernes faste ejendomme,
hvor flere menighedsråd er fælles om de faste ejendomme, jf. økonomilovens §
7, stk. 1.
Der skal nedsættes budgetudvalg, hvis kommunen omfatter to eller flere prov-
stier, der hver har 50 % eller mere af deres folkekirkemedlemmer inden for
kommunen, jf. økonomilovens § 17c, stk. 1. Budgetudvalget fastsætter det sam-
lede ligningsbeløb, som skal opkræves af kommunen, samt fordelingen mellem
provstierne, jf. økonomilovens § 17c, stk. 8.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 521161
Dette akt nr. bedes oplyst ved henven-
delse ministeriet
Dato: 8. oktober 2025
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm., om det er i overensstemmelse med menighedsrådsloven og de gældende regler for folkekirkens økonomi, at et menighedsråd - som det skete på Vesterbro den 29. april 2025 - kan bevilge midler fra kirkekassen til et arrangement, hvor en imam honoreres
3079927_0002.png
Akt nr.: 521161
Menighedsrådet fastsætter og disponerer sit budget inden for den driftsramme
og de anlægsbevillinger og projektbevillinger, som provstiudvalget har fastsat,
jf. økonomilovens § 7 a, stk. 1. Menighedsrådet udarbejder målsætninger, som
indarbejdes i budgettet, jf. bestemmelsen stk. 2.
Provstiudvalget påser, at kirkekassernes budget for det kommende regn-
skabsår er i overensstemmelse med de af provstiudvalget fastsatte rammer og
bevillinger, ligesom provstiudvalget foretager legalitetskontrol af budgetterne,
jf. § 7 b, stk. 1, i økonomiloven.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om menighedsråd (menighedsrådsloven), at sog-
nets kirkelige og administrative anliggender styres af menighedsrådet, medmin-
dre andet er særligt hjemlet i lovgivningen.
Af menighedsrådslovens § 41, stk. 2, fremgår, at menighedsrådet en gang om
året indkalder til et menighedsmøde, hvor rådet redegør for sidste års regnskab
og det kommende års budget. Menighedsrådet aflægger beretning om rådets
virksomhed i det forløbne år og orienterer om den planlagte virksomhed i det
kommende år.
Af økonomilovens § 9, stk. 1, 1. pkt., fremgår, at menighedsrådet årligt aflægger
regnskab for kirkekassen. Kirkeministeren har med hjemmel i økonomilovens
§ 9, stk. 1, 3. pkt., fastsat nærmere regler om regnskabets aflæggelse og frister
herfor, om revision og om offentliggørelse af regnskabet i cirkulære nr. 9325 om
folkekirkens lokale kassers budget, regnskab og revision m.v. (herefter ”regn-
skabscirkulæret”).
Af regnskabscirkulærets § 12 fremgår, at menighedsrådet skal aflægge regnskab
senest den 1. april efter regnskabsårets udløb. Regnskabsåret for kirkekassen er
kalenderåret, jf. økonomilovens § 8, stk. 1. Provstirevisor foretager revision af
regnskaberne senest den 15. september, jf. regnskabscirkulærets § 13. Funktio-
nen som provstirevisor varetages af godkendt revisor, jf. regnskabscirkulærets
§ 24, 2. pkt.
Kirkeministeriet offentliggør regnskaber for folkekirkens lokale kasser den 1.
maj, jf. regnskabscirkulærets § 17, stk. 1. Ved afslutning af revisionen suppleres
det offentliggjorte regnskab med provstirevisors erklæring, jf. bestemmelsens
stk. 2.
Tilsyn med kirkekasserne
Tilsynet med menighedsrådenes økonomiske forvaltning varetages af provsti-
udvalget og stiftsøvrigheden, jf. menighedsrådslovens § 45, 1. pkt.
Provstiudvalget har som nævnt ansvaret for at tilrettelægge den lokale budget-
proces og for at fastsætte de overordnede målsætninger for udgifter og ligning
set i et flerårigt perspektiv. Provstiudvalget fastsætter endvidere driftsrammer,
anlægsbevillinger og projektbevillinger til kirkekasserne i provstiet.
Ud over fastlæggelse af budgetprocessen for kirkekasserne m.v. i provstiet fører
provstiudvalget tilsyn med menighedsrådets økonomiske forvaltning. Tilsynet
består ikke alene i legalitetskontrol af menighedsrådenes budgetter og regnska-
ber, men også i et forvaltningstilsyn. Det fremgår således af regnskabs-
Side 2
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm., om det er i overensstemmelse med menighedsrådsloven og de gældende regler for folkekirkens økonomi, at et menighedsråd - som det skete på Vesterbro den 29. april 2025 - kan bevilge midler fra kirkekassen til et arrangement, hvor en imam honoreres
3079927_0003.png
cirkulærets § 22, stk. 1, at provstiudvalget udøver forvaltningstilsyn i løbet af
året for kirkekasserne. Såfremt provstiudvalget i forbindelse med behandling af
sager vurderer, at menighedsrådets dispositioner ikke er i overensstemmelse
med budgettet, lovgivningen og de faktiske forhold, har provstiudvalget pligt til
at reagere over for menighedsrådet, jf. bestemmelsens stk. 2.
Har et menighedsråd truffet en beslutning, der strider mod lovgivningen, kan
stiftsøvrigheden sætte beslutningen ud af kraft, hvis den ikke er bragt til udfø-
relse, jf. menighedsrådslovens § 46, stk. 1, 1. pkt. Stiftsøvrigheden kan også an-
lægge erstatningssag mod et menighedsrådsmedlem, som er ansvarlig for, at kir-
kekassen er påført et tab, jf. bestemmelsens stk. 3.
Stiftsøvrighedens afgørelser om at sætte en beslutning ud af kraft samt om at
anlægge en erstatningssag mod et menighedsrådsmedlem kan indbringes for
kirkeministeren, jf. menighedsrådslovens § 47.
De gældende regler og kontrolforanstaltninger skal bidrage til, at de midler,
medlemmerne betaler via kirkeskatten, forvaltes ansvarligt og i tråd med folke-
kirkens formål.
Konkret tilsynssag
Københavns Stift har til By-, Land- og Kirkeministeriet oplyst, at Stiftsøvrighe-
den over Københavns Stift har indledt en tilsynssag vedrørende boligudlejnin-
gen i Vesterbro Sogn, jf. § 45 i menighedsrådsloven. Sagen er fortsat under be-
handling, og af hensyn til den verserende tilsynssag kan jeg ikke udtale mig om
den konkrete sag.
Akt nr.: 521161
Side 3
Morten Dahlin
/ Martin Barnkob Lindgreen