Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del
Offentligt
3079926_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Mikkel Bjørn ([email protected])
Kirkeudvalget har ved brev af 15. september 2025 (KIU alm. del
spørgsmål
82) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er i overensstemmelse med menigheds-
rådsloven og de gældende regler for folkekirkens økonomi, at et menighedsråd
som det skete på Vesterbro den 29. april 2025
kan bevilge midler fra kirke-
kassen til et arrangement, hvor en imam honoreres, og hvor der afholdes be-
spisning i en moské?”
Svar:
Den relevante hjemmelsbestemmelse for menighedsrådets anvendelse af kir-
kekassens midler findes i lov om folkekirkens økonomi § 2, stk. 1. Ifølge denne
kan et menighedsråd af kirkekassen afholde udgifter vedrørende:
1) Sognets kirkelige virksomhed
2) Sognets begravelsesvæsen
3) Indtægtsdækket virksomhed, som udøves i tilknytning til sognets kirke-
lige virksomhed og begravelsesvæsen, jf. nr. 1 og 2
4) Fremme af det kirkelige liv i provstiet
5) Kirkelige formål af betydning for stiftet som helhed
6) Den kirkelige betjening af folkekirkens medlemmer i udlandet
7) Personregistrering
Bestemmelsen fik den nugældende formulering ved lov nr. 41 af 28. januar 2009
om ændring af lov om medlemskab af folkekirken kirkelig betjening og sogne-
båndsløsning, lov om folkekirkens økonomi og forskellige andre love (Effektivi-
sering af folkekirkens økonomi og administration samt udvidet adgang til kirke-
lig betjening m.v.). Af lovbemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingsti-
dende 2008-09, tillæg A, L 27 som fremsat, side 863, fremgår det, at det ikke vil
være ønskeligt at give en mere præcis definition af ”kirkelige virksomhed”, ”det
kirkelige liv” eller ”kirkelige formål”. Dette skyldes, at der er store forskelle i op-
fattelsen af, hvilke aktiviteter der kan betegnes som ”kirkelige”, og som
det en-
kelte menighedsråd dermed kan finansiere af kirkekassen.
Det har således ikke været hensigten med økonomilovens § 2 at begrænse det
kirkelige livs mangfoldighed. Afgrænsningen af, hvad kirkekassens midler kan
anvendes til, er derfor i første omgang overladt til det enkelte menighedsråd.
Menighedsrådene kan dermed foretage et skøn, fx når der afholdes arrangemen-
ter med dialogformål m.v.
Tilsynet med menighedsrådenes økonomiske forvaltning varetages af provsti-
udvalget og stiftsøvrigheden, jf. menighedsrådslovens § 45, 1. pkt. Jeg kan i den
sammenhæng henvise til mit svar af 8. oktober 2025 på KIU alm. del spm. 81,
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 524052
Dette akt nr. bedes oplyst ved henven-
delse ministeriet
Dato: 10. oktober 2025
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm., om det er i overensstemmelse med menighedsrådsloven og de gældende regler for folkekirkens økonomi, at et menighedsråd - som det skete på Vesterbro den 29. april 2025 - kan bevilge midler fra kirkekassen til et arrangement, hvor en imam honoreres
3079926_0002.png
hvor jeg redegør nærmere for reglerne for budget, regnskab og tilsyn i forhold
til kirkekasserne.
Akt nr.: 524052
Side 2
Morten Dahlin
/ Martin Barnkob Lindgreen