Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del
Offentligt
3036593_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 9. maj 2025 (KIU alm. del
spørgsmål 56) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren kommentere på kronikken 'Ryslinge Frimenighed og livet uden
for folkekirkens mure' fra Kristeligt Dagblad den 3. april 2025, herunder sær-
ligt udviklingen i frimenighedernes juridiske og praktiske forhold til myndighe-
derne?”
Svar:
Den danske folkekirke har i medfør af grundloven en særstilling i Danmark. Det
følger således af grundlovens § 4, at den evangelisk-lutherske kirke er den dan-
ske folkekirke, og at den som sådan understøttes af staten.
De evangelisk-lutherske frimenigheder har hverken før eller efter vedtagelsen
af lov om trossamfund uden for folkekirken (trossamfundsloven) været en del
af folkekirken, men har dog et historisk begrundet tættere forhold til folkekir-
ken end andre trossamfund. Jeg henviser i den forbindelse til kirkeministerens
svar af 2. maj 2025 på KIU L 175
spm. 1. Svaret er vedlagt.
Selv om der ikke består noget modsætningsforhold mellem frimenighederne og
folkekirken med hensyn til bekendelsesgrundlag og lære, står de evangelisk-lu-
therske frimenigheder uden for folkekirken, hvilket først og fremmest skyldes
et ønske hos disse menigheder om at kunne organisere sig under friere former,
end det er muligt selv inden for folkekirkens valgmenigheder. Den første evan-
gelisk-lutherske frimenighed blev således stiftet i 1883 på Mors. Da der i folke-
kirken og de evangelisk-lutherske frimenigheder til stadighed har foreligget et
gensidigt ønske om at bevare en nær forbindelse, er der i den kirkelige lovgiv-
ning gennemført en række bestemmelser, der giver frimenigheder og deres
præster en særstilling, der ikke er tillagt andre trossamfund uden for folkekir-
ken. Se P. Espersen, Kirkeret, Alm. del, 2. udgave (1999), side 185.
Disse rettigheder betyder bl.a., at præster i evangelisk-lutherske frimenigheder
har adgang til at bære folkekirkens præstetjenestedragt, og at den kirkelige
lovgivning indeholder regler om evangelisk-lutherske frimenigheders mulig-
hed for at låne kirkebygninger til gudstjenester og kirkelige handlinger.
De evangelisk-lutherske frimenigheders muligheder til at få vielsesbemyndi-
gelse har
modsat hvad der fremgår af kronikken
både før og efter vedtagel-
sen af trossamfundsloven svaret til de muligheder andre trossamfund uden for
folkekirken har for at få vielsesbemyndigelse.
Som oplyst i kirkeministerens svar af 2. maj 2025 på KIU L 175
spm. 1 har
evangelisk-lutherske frimenigheder, der ønskede vielsesbemyndigelse, således
før trossamfundslovens ikrafttræden 1. januar 2018 skullet søge herom i
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 494087
Dette akt nr. bedes oplyst ved henven-
delse ministeriet
Dato: 6. juni 2025
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om kommentar til kronikken 'Ryslinge Frimenighed og livet uden for folkekirkens mure' fra Kristeligt Dagblad den 3/4-25
3036593_0002.png
medfør af de dagældende bestemmelser om vielsesbemyndigelse til præster i
godkendte trossamfund i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (ægteskabs-
loven). Det var således før vedtagelsen af trossamfundsloven en forudsætning
for vielsesbemyndigelsen, at disse frimenigheder blev godkendt som trossam-
fund, og at der blev ansøgt om vielsesbemyndigelse til frimenighedens præst.
Dette svarer til den retstilstand, der nu følger af § 15, stk. 1, i trossamfundslo-
ven, jf. § 17, stk. 2, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning. Se også P. Esper-
sen, Kirkeret, Alm. del, 2. udgave (1999), side 187.
For god ordens skyld bemærkes også, at det ikke er korrekt, når det i artiklen
nævnes, at medlemmer af frimenigheder tidligere har kunnet få deres dåb regi-
streret i folkekirken.
For så vidt angår frimenighedspræsters adgang til folkekirkens efteruddannel-
ser kan jeg oplyse, at det er rektor for Folkekirkens Uddannelses- og Videncen-
ter (FUV), som kan beslutte, hvorvidt præster uden for folkekirken skal afholde
udgifter til ophold og undervisning. FUV finansieres af fællesfonden, hvis pri-
mære indtægtskilde er landskirkeskatten, dvs. folkekirkemedlemmernes bi-
drag. Disse regler blev ikke ændret med vedtagelsen af trossamfundsloven.
Derudover kan jeg oplyse, at der med de netop vedtagne ændringer af lov om
trossamfund uden for folkekirken (L 175) er indført mulighed for, at vielsesfor-
rettere kan vælge at aflægge en skriftlig prøve i dansk familieret, frihed og fol-
kestyre som alternativ til det hidtidige krav om deltagelse i et todages kursus.
Ændringen, der træder i kraft den 1. januar 2026, vil indebære en højere grad
af fleksibilitet for religiøse forkyndere, der ønsker vielsesbemyndigelse, og vil
tilgodese, at der er tale om en mangfoldig målgruppe med forskellige bag-
grunde og kompetencer.
Akt nr.: 494087
Side 2
Thomas Danielsen
/ Jens-Christian Hedegaard Holm