Folketingets Kirkeudvalg
Kirkeudvalget har ved brev af 20. marts 2025 (KIU alm. del
–
spørgsmål 47)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, om retten til at kunne yde anonyme donationer til
trossamfund er beskyttet af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK) artikel 9, stk. 1, og i givet fald om bidrag til politiske partier ikke ligele-
des burde være omfattet af artiklen, idet artiklen beskytter både samvittig-
heds- og religionsfrihed, der kan udlægges som politisk (samvittighed) og reli-
giøs (religionsfrihed) overbevisning?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet følgende svarbidrag fra Justitsmini-
steriet, som jeg kan henholde mig til:
”1.
Efter EMRK artikel 9, stk. 1, har enhver ret til at tænke frit og til samvit-
tigheds- og religionsfrihed. Denne ret omfatter bl.a. frihed til enten alene el-
ler sammen med andre, offentligt eller privat at udøve sin religion eller tro
gennem gudstjeneste, religiøse skikke og overholdelse af rituelle forskrifter.
En ordning, hvorefter religiøse trossamfund pålægges at offentliggøre iden-
titeten på de enkeltpersoner, som har ydet donationer på mere end 20.000
kr., vil være egnet til at afsløre de pågældende enkeltpersoners religiøse
overbevisning. En sådan tvungen offentliggørelse af enkeltpersoners tros-
retning vil derfor udgøre et indgreb i de pågældendes rettigheder efter
EMRK artikel 9, stk. 1.
Samvittigheds- og religionsfriheden er ikke ubegrænset. Det følger således
af EMRK artikel 9, stk. 2, at friheden til at udøve sin religion eller tro kan un-
derkastes sådanne begrænsninger, som er foreskrevet ved lov og er nødven-
dige i et demokratisk samfund (krav om proportionalitet) af hensyn til den
offentlige tryghed, for at beskytte den offentlige orden, sundheden eller sæ-
deligheden eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.
Hvorvidt der inden for rammerne af EMRK artikel 9 kan indføres en ord-
ning, hvorefter religiøse trossamfund pålægges at offentliggøre identiteten
på de enkeltpersoner, som har ydet donationer på mere end 20.000 kr., vil
afhænge af, om ordningen varetager et anerkendelsesværdigt formål, og om
der er proportionalitet mellem det anvendte middel og det formål, der søges
realiseret.
2.
For så vidt angår bidrag til politiske partier bemærkes det, at beskyttel-
sen efter EMRK artikel 9 efter omstændighederne kan omfatte politiske
overbevisninger, jf. herved f.eks. Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stols afgørelse af 13. februar 2003 i sagen Refah Partisi m.fl. mod Tyrkiet.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.: 482983
Dette akt nr. bedes oplyst ved henven-
delse ministeriet
Dato: 24. april 2025