Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del
Offentligt
3007294_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 20. marts 2025 (KIU alm. del
spørgsmål 46)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad forskellen består i, når navn og adresse skal
oplyses på en person, der yder et bidrag til et politisk parti på mere end 20.000
kr., jf. § 10 b i partistøtteloven, og når en person, der giver en donation til et
trossamfund på over 20.000 kr., anføres om anonym med den begrundelse, at
oplysningen vil være egnet til at afsløre den pågældendes trosretning? Er mini-
steren ikke enig i, at navn og adresse på ydere af bidrag til politiske partier på
mere end 20.000 kr. er lige så egnet til at afsløre den pågældende borgers even-
tuelle politiske overbevisning, på samme måde som bidrag til religiøse tros-
samfund kan være afslørende for giverens eventuelle religiøse overbevisning?”
Svar:
Kravene til, hvilke donationsoplysninger anerkendte trossamfund og menighe-
der skal indberette til Trossamfundsregistret, er fastsat i bekendtgørelse nr.
1644 af 8. december 2023 om Trossamfundsregistret (registerbekendtgørel-
sen).
Det følger af registerbekendtgørelsens § 17, stk. 3, nr. 3, at anerkendte tros-
samfund og menigheder ved indberetning af donationsoplysninger til Trossam-
fundsregistret skal angive oplysninger om størrelsen af donationen fra den en-
kelte donator samt donators navn og adresse, når der er tale om en eller flere
donationer fra samme donator, der enkeltvis eller samlet overstiger 20.000.
Donators navn og adresse skal dog ikke oplyses, hvis der er tale om donationer
fra enkeltpersoner eller enkeltmandsfirmaer.
Anerkendte trossamfund og menigheder skal ikke oplyse navn og adresse på
enkeltpersoner og enkeltmandsfirmaer, da offentliggørelse af sådanne oplys-
ninger er egnet til at afsløre de pågældende enkeltpersoners trosretning. En
ordning, som indebærer tvungen offentliggørelse af enkeltpersoners religiøse
overbevisning, er et indgreb i de pågældendes religionsfrihed, jf. EMRK art. 9,
stk. 1, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 19 som fremsat, side 47.
I forhold til reglerne om partiers angivelse af donationsoplysninger har jeg til
brug for besvarelsen indhentet følgende svarbidrag fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, som jeg kan henholde mig til:
"Reglerne om partiers oplysning om modtagelse af private bidrag følger af
partiregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1188 af 27. september 2023).
Hvis et partis landsorganisation i et regnskabsår samlet set modtager bidrag
på mere end 20.000 kr. (2017-niveau) fra samme bidragsyder, skal partiet i
sit regnskab oplyse om vedkommende tilskudsyders navn og adresse, jf.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 483476
Dette akt nr. bedes oplyst ved henven-
delse ministeriet
Dato: 22. april 2025
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 46: MFU spm. om, hvad forskellen består i, når navn og adresse skal oplyses på en person, der yder et bidrag til et politisk parti på mere end 20.000 kr.
3007294_0002.png
partiregnskabslovens § 3, stk. 2, 1. pkt. Beløbsgrænsen i partiregnskabslo-
vens § 3, stk. 2, for private tilskud modtaget i 2025 er 24.500 kr.
Reglerne om åbenhed om private bidrag til partierne er udtryk for en ba-
lance mellem to modsatrettede hensyn. På den ene side er der hensynet til
den enkelte bidragsyders mulighed for at udøve sin politiske overbevisning
gennem økonomisk støtte til et givent parti, uden at bidragsyderens identi-
tet og dermed politiske tilhørsforhold bliver offentligt kendt. På den anden
side er der hensynet til offentlighedens og vælgernes mulighed for at gen-
nemskue økonomiske relationer mellem partierne og private personer m.v.,
som kan skabe en risiko for skjult interessepåvirkning. Kravet om åbenhed
om større bidrag og den fastsatte beløbsgrænse herfor beror derfor på en
afvejning mellem disse hensyn."
Jeg kan oplyse, at der den 31. maj 2016 blev indgået en politisk aftale mellem
den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti vedrørende religiøse forkyndere, som søger at under-
grave danske love og værdier og understøtte parallelle retsopfattelser. Som led
i aftalen blev der nedsat en arbejdsgruppe, som bl.a. skulle undersøge, om der i
praksis kan gøres mere for at skabe større gennemsigtighed i udenlandsk øko-
nomisk støtte til trossamfund i Danmark. Arbejdsgruppen foretog i denne for-
bindelse en juridisk vurdering af, om det er muligt at indføre et krav om, at
trossamfund skal offentliggøre identiteten på enkeltpersoner, som har ydet bi-
drag til trossamfundet. Følgende fremgår af arbejdsgruppens rapport
’Åbenhed
om udenlandske donationer til trossamfund og religiøse foreninger’,
side 58:
”Det
bemærkes i den forbindelse, at der findes en tilsvarende ordning i rela-
tion til politiske partier, jf. herved partistøtteloven. Hensynet til at skabe
gennemsigtighed med politiske partiers økonomiske forhold kan imidlertid
ikke sammenlignes med hensynet til at skabe gennemsigtighed med aner-
kendte og godkendte trossamfunds økonomiske forhold, fordi politiske par-
tier har en betydeligt større mulighed for at påvirke den demokratiske pro-
ces. Det indebærer, at det er muligt at retfærdiggøre mere vidtgående krav
om gennemsigtighed i forhold til politiske partier, herunder angivelse af,
hvilke personer der har støttet et parti.”
Akt nr.: 483476
Side 2
Morten Dahlin
/ Jens-Christian Hedegaard Holm