Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3078890_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Energinets tidsplanssimulering for Syvtallet
23. september 2025
Spørgsmål
I forbindelse med teknisk gennemgang for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
om Energinets anlægsportefølje for transmissionsprojekter er der d. 16. september
2025 spurgt til baggrunden for Energinets estimat af en 90 pct. risiko for forsinkelse
af idriftsættelse af brintinfrastrukturen ”Syvtallet” i
ultimo 2030.
Svar
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet indgik
6. februar 2025 politisk aftale om
Brintinfrastruktur til Tyskland: Muliggørelse af Syvtallet,
der foruden betydelig statslig støtte indebar en tilskæring af projektet til at fokusere
på det såkaldte ”Syvtal” fra Esbjerg til den tyske grænse,
hvilket havde til formål at
sandsynliggøre idriftsættelse af infrastrukturen i ultimo 2030, hvilket blev klart ef-
terspurgt fra de danske markedsaktører. Fremskyndelse af Energinets tidsplan til
ultimo 2030 indebar derudover en række yderligere tiltag såsom anvendelsen af pro-
jekterings- og anlægslov, der bemyndiger til ekspropriation, begrænsning af klage-
adgange, samt muligheden for at fravige gældende lovgivning i relevant omfang.
Det blev igennem hele forløbet tydeligt deklareret, at der var tale om en meget stram
tidsplan med betydelig risiko for forsinkelser. Således fremgår det bl.a. af den poli-
tiske aftale, at
”…
der er tale om en meget stram tidsplan med betydelig risiko for forsin-
kelse…”,
ligesom det af
slides udsendt til ordførerne d. 31. januar 2025 til brug for
første forhandlingsmøde d. 3. februar 2025
fremgik, at ”[v]ejen
til 2030 er meget smal
og selv i vores bedste scenarier er der en betydelig risiko for, at brintrøret først står klar i 2031”.
Lignende passager er at finde i øvrigt forhandlingsmateriale såsom udleveringsnotits
og one-pager, der blev offentliggjort ifm. aftalens indgåelse.
Tydeligheden omkring projektets meget stramme tidsplan og den betydelige risiko
for forsinkelser beroede bl.a. på input fra Energinets interne projektstyringsværk-
tøjer. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet modtog input fra Energinet d. 10.
januar 2025, dvs. før indgåelse af den politiske aftale, hvoraf det fremgik, at Ener-
ginet på baggrund af et internt projektstyringsværktøj havde foretaget tidsplanssi-
muleringer af projektet, hvorved der fremkom et estimat på 90 pct. risiko for for-
sinkelse af idriftsættelse af brintinfrastrukturen ”Syvtallet” ift. ultimo 2030.
Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet er ikke bekendt med, hvordan de enkelte elemen-
ter er vægtet i tidsplanssimuleringen og ej heller bekendt med de isolerede effekter
af senere opnåede milepæle for projektet, herunder bl.a. indgåelse af politisk aftale,
tiltrådt aktstykke for låneramme til Energinet eller godkendelse af Energinets §4
ansøgning.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om, hvornår Energinet oplyste ministeriet og ministeren, om forsinkelse på etablering af ny brintinfrastruktur
Side 2 af 4
På daværende tidspunkt arbejdede Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet alle-
rede indgående og i samarbejde med bl.a. Energinet og Energistyrelsen med tids-
planen for projektet frem mod de politiske forhandlinger ud fra en utvetydig efter-
spørgsel fra de danske markedsaktører for efter bedste evne at sandsynliggøre idrift-
sættelse af brintrøret i 2030. Ministeriet er ikke bekendt med, at Energinets estimat
om 90 pct. risiko for forsinkelse af idriftsættelse af Syvtallet i 2030 er blevet delt
offentligt, herunder med Folketinget, forud for offentliggørelse af Energinets busi-
ness case d. 2. september 2025.
Det bemærkes, at der er tale om et yderst kompliceret projekt forankret i Energinet
med særdeles mange aktiviteter og interne afhængigheder, og Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet kan således ikke fyldestgørende redegøre for forudsætnin-
gerne og antagelserne bag Energinets tidsplanssimuleringer, hvorfor spørgsmålet er
forelagt for Energinet, som har oplyst følgende, hvortil ministeriet kan henholde
sig:
”Arbejdet
med etablering og idriftsættelse af brintinfrastruktur fra Esbjerg og til den tyske grænse
(”Syvtallet”) er forankret i Energinet, men der samarbejdes med en lang række aktører herom for
at kunne levere rettidigt på projektet. Til brug for planlægningsarbejdet for projektet i Energinet
anvendes et projektstyringsværktøj, der integrerer en model for risikosimuleringer af tidsplanen
(såkaldt ”monte carlo”-simuleringer).
Sådanne simuleringer anvendes bl.a. til kvantitative analy-
ser af projektets tidsplan i tilfælde af, at en eller flere risici indtræffer i projektets gennemførsel.
Analysen kan nedbrydes i tre forskellige resultater: 1) en analyse af den gennemsnitlige risikopå-
virkning (mean impact), der bruges til at identificere hvilke risici og aktiviteter, der i gennemsnit
har størst indflydelse på projektet ved at rangere dem efter deres potentielle bidrag til forsinkelse,
2) en følsomhedsanalyse, der bruges til at identificere hvilke risici, der har størst indflydelse på
projektets tidsplan ved at simulere effekten af at fjerne hver enkelt risiko og 3) en distributions-
analyse, der viser sandsynlighedsfordelingerne for projektets rettidige idriftsættelse, hvor risici opstår
med deres respektive sandsynligheder og effekt på tidsplanen. Distributionsanalysen viser sandsyn-
lighed for rettidig idriftsættelse, samt simulerede datoer for P10, P50 og P90 (scenarier for idrift-
sættelse med hhv. 10, 50 og 90 pct. sandsynligheder). Det er på baggrund af denne distributions-
analyse,
at sandsynligheden for rettidig idriftsættelse af ”7-tallet” er fastslået.
I det konkrete tilfælde med estimatet om en 90 pct. risiko for forsinkelse af idriftsættelse af brint-
infrastrukturen ”Syvtallet” i ultimo 2030
har Energinet med den på daværende tidspunkt til-
gængelige viden udarbejdet en basisplan for projektet ud fra egne skøn og vurderinger herom. Hertil
er samtlige større aktiviteter og milepæle for projektet oplistet og ud fra Energinets egne skøn og
vurderinger tillagt sandsynligheder for rettidig imødekommelse. Tidsplanen er simuleret 3000 gange
med afsæt i angivne input, som har resulteret i 10 pct. sandsynlighed for idriftsættelse i 2030.
Estimaterne er foretaget i Energinet, og departementet er efter vanlig praksis ikke gjort bekendt
med de nærmere antagelser og forudsætninger, der ligger til grund for Energinets tidsplanssimule-
ring, herunder i hvilken grad fx risiko for forsinkelser i det planlagte lovarbejde er lagt ind i
vurderingen.
Med daværende risikobillede vurderes sandsynligheden således at være 10 pct. for idriftsættelse
ultimo 2030 og 50 pct. for idriftsættelse inden maj 2031. Energinet bemærker, at tidsplanen
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om, hvornår Energinet oplyste ministeriet og ministeren, om forsinkelse på etablering af ny brintinfrastruktur
Side 3 af 4
kræver tæt samarbejde med myndigheder, politisk opbakning og optimal projektfremdrift hos
Energinet. De væsentligste risici med størst konsekvens for tidsplanen er: 1) Aktiviteters varighe-
der, 2) myndighedskrav til design, 3) udskydelse af brintinfrastrukturprojekter i Tyskland samt
4) vejrlig ifm. anlægsarbejdet.
I takt med at projektet skrider frem, vil sandsynligheden for rettidig idriftsættelse justeres, og for-
udsat at projektet følger tidsplanen, vil den typisk stige i takt med, at centrale forudsætninger og
milepæle opnås.”
Det bemærkes, at Energinet præsenterede en status for projektet på ordførermøde
d. 18. juni 2025. Her blev fremskridt siden indgåelse af den politiske aftale i februar
gennemgået, og Energinet kunne berette om, at projektet fortsat følger tidsplanen
for idriftsættelse i ultimo 2030. Der er således
ikke
indtruffen en forsinkelse på nu-
værende tidspunkt.
Energinet har desuden også præsenteret sin business case for projektet for ordfø-
rerkredsen d. 12. august 2025, som efterfølgende blev godkendt af klima-, energi-
og forsyningsministeren d. 28. august 2025 og offentliggjort d. 2. september 2025.
Derudover har projekteringsloven (”brintaccelerationslov”) været i offentlig høring, og
lovforslaget fremsættes i Folketinget d. 8. oktober 2025 mhp. ikrafttrædelse 1. ja-
nuar 2025 som forudsat i Energinets tidsplan. For at tidsplanen skal blive ved med
at holde, er det dog afgørende, at branchen booker den nødvendige kapacitet i røret,
når Energinet efter planen åbner deres kapacitetssalg i 2026.
Som tidligere nævnt vil udvalget løbende blive orienteret om projektet, som tilfældet
har været hidtil, jf. ovenfor. Det gælder naturligvis også, såfremt der på et senere
tidspunkt opstår forsinkelser i tidsplanen for Syvtallet. Som Energinet præsenterede
på den tekniske gennemgang d. 16. september, er der desuden afdækket yderligere
mulige mitigerende tiltag, der kan igangsættes, såfremt det bliver nødvendigt. De er
dog forbundet med en økonomisk risiko, hvorfor de kun foreslås taget i brug, hvis
det vurderes strengt nødvendigt, og naturligvis kun hvis der er sikkerhed for til-
strækkelige bookinger i røret efter Energinets kapacitetssalg.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har anmodet Energinet om en nærmere
uddybning af de mulige mitigerende tiltag, herunder i hvilke tilfælde de vil kunne
sættes i spil. Energinet, som har oplyst følgende, hvortil ministeriet kan henholde
sig:
”Energinet
forsøger løbende at minimere risiciene i tidsplanen for Syvtallet. Forudsat at aktørerne
booker den tilstrækkelige kapacitet i røret ifm. Energinets kapacitetssalg i 2026, har Energinet
indtil videre identificeret en række mulige mitigerende tiltag, som kan sættes i spil og øge sandsyn-
ligheden betragteligt, såfremt det bliver nødvendigt. Det er bl.a. muligt at se nærmere på fremskyn-
delse af selve indkøbsarbejdet af de store anlægskontrakter til inden afslutning af kapacitetssalget.
Det flytter dog ressourcer til opstart inden gennemført kapacitetssalg, hvilket medvirker til poten-
tielt yderligere strandede omkostninger i tilfælde af manglende indfrielse af kapacitetssalget til fe-
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om, hvornår Energinet oplyste ministeriet og ministeren, om forsinkelse på etablering af ny brintinfrastruktur
Side 4 af 4
bruar 2027. Et andet tiltag er fremrykning af kontrakttildeling af de tre-fire store anlægskon-
trakter, herunder at Energinet er i stand til at træffe
’endelig investeringsbeslutning’ tidligere end
oprindelig planlagt. ’Endelig investeringsbeslutning” afhænger dog af flere eksterne faktorer, som
derfor også skal fremrykkes. En fremrykning kan dog introducere nye risici, hvilke skal analyse-
res, inden dette tiltag implementeres. Slutteligt kan arbejdstiden for selve anlægsarbejdet udvides,
når omfanget for selve anlægsaktiviteter kendes.
Den første optimeringsmulighed skal, hvis det vurderes nødvendigt, besluttes og implementeres,
forud for kapacitetssalget er gennemført, hvilket kan føre til en stigning i potentielt strandede om-
kostninger, hvorimod de øvrige tiltag, ligeledes efter behov, kan implementeres efter gennemført
kapacitetssalg.”