Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3074657_0001.png
Marts 2023
Borgere skal kunne trække reparation af
husholdningsapparater fra
Et økonomisk incitament til reparationer kan give den grønne omstilling et løft. Det skal kunne betale
sig at reparere en defekt vaskemaskine i stedet for at smide den ud og købe en ny.
Forbrugerrådet Tænk og Applia foreslår derfor at gøre lønudgiften til reparation af
husholdningsapparater fradragsberettiget, som vi kender det fra det tidligere håndværkerfradrag.
Tiltaget skønnes at ville koste statskassen ca. 20-25 mio. kr. i tabt skatteprovenu – det halve hvis
ordningen indskrænkes til kun at gælde enkelte hvidevarer (vask, opvask, tørretumblere, køl/frys).
Da skattesystemet i forvejen håndterer servicefradrag, der bygger på en tilsvarende mekanisme, vil
de administrative meromkostninger
være små.
For den enkelte forbruger vil det typisk sænke nettoudgiften ved en reparation med ca. 250 kr.
Undersøgelser tyder på, at dette vil have
en positiv effekt
på reparationsomfanget.
Baggrund
Når vi smider væk og køber nyt, er det ikke altid den eneste mulighed. Tænk, hvis det var nemt og til at
betale for at få repareret en stol med et defekt ben eller en vaskemaskine, der ikke fejler andet, end at en slidt
reservedel skal byttes ud.
Det ville gavne både vores privat- og vores samfundsøkonomi og levere et væsentligt bidrag til at reducere
vores klimabelastning.
Når det drejer sig om
hvidevarer og forbrugerelektronik,
er det ofte dyrere at reparere end at købe nyt.
Hverken på salgs- eller producentsiden er der tydelige incitamenter til at få repareret et produkt i stedet for at
købe en ny.
En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk
i
har vist, at hver anden danske forbruger i løbet af en fem-årig
periode har fravalgt at reparere et defekt produkt, som faktisk godt kunne repareres. Over halvdelen af disse
forbrugere sagde, at
prisen på reparation var udslagsgivende.
En undersøgelse foretaget af Epinion for
APPLiA
ii
viser, at kun hver fjerde er klar på at betale mere end
1000 kroner for en reparation. Mens tre ud af fire er klar på at få repareret deres elektronik, hvis det koster
under 1000 kroner. Da en typisk reparation på en vaskemaskine eller tørretumbler koster lige omkring DKK
1000 i arbejdsløn,
kan skattefradrag
netop være det, der gør forskellen, selv om det kun handler om nogle få
hundrede kroner.
Der er en klimagevinst ved et opgør med brug- og smid-væk-kulturen, som er til at få øje på. Ca. en femtedel
af en dansk forbrugers CO2-udledning kommer fra selve produktionen af de køb, vi gør til brug i hverdagen.
Tøj, møbler, hvidevarer og elektronik
iii
. Derfor er en forlænget levetid for vores produkter noget, der virkelig
kan gøre en forskel i klimaregnskabet.
COWI har således beregnet, at potentialet for genbrug af elektronik svarer til cirka 33.000 danskeres årlige
udslip af CO2
iv
. Kan vi realisere blot en brøkdel af dette potentiale, er 25 mio. kr. en meget lav pris for at
opnå reduktioner af klimabelastningen, sammenlignet med omkostningen ved alternative virkemidler
v
.
En norsk undersøgelse fra analyseinstituttet Oslo Economics
vi
, viser, hvilken effekt det har på forskellige
produktkategorier, hvis prisen på reparation sænkes.
Konklusionen fra
Norge er, at lavere
omkostninger på reparationer vil have god effekt på
reparationsvilligheden i forhold til hårde hvidevarer, mens effekten vil være middelstor, hvis vi ser på
reparation af møbler, computere og mobiltelefoner. Man vil også kunne se effekt – dog i mindre grad – når
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 454: Spm. om, hvad det vil koste at udvide finanslovens fradragsordning, så den omfatter alle former for forbrugerelektronik
3074657_0002.png
det handler om reparation af tøj og sko og TV, hvilket ifølge undersøgelsen hænger sammen med et i dag
mindre gennemskueligt marked og viden om mulighed for reparationer.
Overordnet tegner undersøgelsen et billede af, at prisen på reparation har en direkte betydning for om
forbrugerne får deres ting repareret, hvad enten det handler om hårde hvidevarer eller computere. Da
effekten vurderes størst for enkelte hårde hvidevarer (vaske- og opvaskemaskine, tørretumbler, køleskab og
fryser), er det en mulighed at indskrænke ordningen til denne produktkategori.
Konkret kunne man eksempelvis vedtage politisk at udvide boligjobordningen herhjemme, så borgere kan
fratrække lønudgiften, når de får repareret og vedligeholdt produkter i hjemmet af professionelle. Systemet
er på plads og der er således kun få administrative meromkostninger. Og sådan et tiltag vil skabe
økonomiske incitamenter til at få repareret fremfor at smide ud og købe nyt – og samtidig vil det skabe
opmærksomhed om reparationer og påminde forbrugerne om muligheden.
Et fradrag eller en bonus er i tråd med tiden.
Flere andre lande finder veje til at skabe tydeligere incitamenter
til reparation af produkter. Fx har man i både Sverige og Østrig med forskellige modeller gjort det billigere
for forbrugerne at få repareret deres apparater.
Hvad venter vi på? Ved at skabe et effektivt marked for reparationer, vil vi tage et stort og vigtigt grønt
skridt væk fra vores smid-væk-kultur.
Forbrugerrådet TÆNK og APPLiA er i de kommende måneder klar til
at gå til grønne politikere i hele Folketinget med forslaget.
Hvad koster det?
Hvis vi antager
at der er ca. 250.000 husstande pr. år med et reparationsbehov – det halve for hvidevarer (Ifølge en
undersøgelse foretaget af IDA)
vii
at halvdelen af de husstande, der har et reparationsbehov, vil reparere og udnytte et reparationsfradrag,
at en timeløn til reparation ligger på 330-990 kr., i gennemsnit 600 kr
viii
.
at en reparation indeholder 1-2 timers arbejde, i gennemsnit 1�½ time,
at værdien af et skattefradrag i gennemsnit er 26 % af timelønnen (ifølge SKAT)
at der sker et tilbageløb til statskassen på 21 % (ifølge SKAT), fordi de sparede penge bruges til andet
afgiftsbelagt forbrug,
vil det mistede skatteprovenu ved et reparationsfradrag være
250.000 x 0,5 x 600 x 1,5 x 0,26 x (1-0,21) hvilket er ca. 23 mio. kr. eller – mere realistisk i betragtning af
usikkerhederne -
20-25 mio. kr.
Ser vi alene på hvidevarer er det omkring det halve eller 10-13 mio kr.
I regnestykket antages en typisk reparation at indeholde arbejdsløn for 900 kr. Og værdien af ordningen er
dermed 234 kr. pr. reparation for den enkelte husstand. Der kan lægges et loft over skattefradraget pr.
skatteborger på fx 5.000 kr. pr. år. for at sikre mod enkeltstående tilfælde af voldsomt brug.
Kontakt:
Forbrugerrådet Tænk: Chefkonsulent Vagn Jelsøe, [email protected], 22 80 6106
APPLiA: Direktør Henrik Egede, [email protected], 21 74 82 66
Forbrugerrådet Tænk, Undersøgelse af forbrugernes holdning til Varige forbrugsgoders holdbarhed og reparation. Februar 2020.
https://www.applia-danmark.dk/wp-content/uploads/2022/10/APPLIA-Rapport-2022-FINAL.pdf
iii
delrapport_2_-_beregning_af_danmarks_samlede_forbrugsbaserede_klimaaftryk.pdf (ens.dk)
iv
Klimaberegner til elektronikaffald - Elretur.dk
v
Klimarådet anslår prisen på CO2 reduktioner for at ligge på omkring 1.500 kr./t. 25 mio. kr. ville dermed række til
klimareduktioner svarende til 1.500 danskeres årlige udledninger eller under 5 % af det anslåede potentiale.
vi
https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2022/01/oe-rapport-2021-63-virkninger-av-a-fjerne-eller-redusere-mva-pa-
reparasjon-av-forbrukervarer.pdf
vii
Reparation af varige forbrugsgoder (IDA analyse).docx
i analysen svarer ca. 18 %, at de inden for de sidste par år har hat
behov for en reparation, hvilket er 9 % pr. år. Ca. halvdelen vedrører vaskemaskine, tørretumbler, køleskab eller fryser.
viii
Hvad er prisen forf reparation af vaskemaskine? | Guide til priser (handyhand.dk)
i
ii