Ministeren
Dato
6. oktober 2025
J nr.
2025 - 4679
Akt-id
700119
Svar på KEF alm. del
–
spm. 453
Klima-, energi- og forsyningsudvalget har i brev af d. 10. september 2025 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 453, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 453
Hvor opnås de største CO
2
-besparelser ved at elektrificere henholdsvis 1) last-
biler på de danske veje og 2) arbejdsmaskiner på byggepladser i Danmark?
Svar
Lastbiler og entreprenørmaskiner skønnes i 2024 at udlede hhv. 1,5 mio. ton
CO
2
e og 0,5 mio. ton CO
2
e,
jf. tabel 1.
Udledningerne skyldes, at energiforbru-
get i både lastbiler og entreprenørmaskiner primært kommer fra diesel.
Derved er potentialet for at opnå flest CO
2
e-reduktioner ved elektrificering størst
for lastbiler på kort sigt. Det bemærkes, at en stor del af potentialet, særligt for
lastbiler, skønnes at blive indfriet frem mod 2035 med nuværende regulering.
Elektrificering af lastbiler tilskyndes gennem regulering, og der er bl.a. indført
CO
2
-reduktionskrav for tunge køretøjer, herunder lastbiler, fra 2025 i EU. CO
2
-
reduktionskravet i 2025 er på 15 pct., stigende til 45 pct. i 2030 og 90 pct. i
2040.
Hertil er både lastbiler og entreprenørmaskiner omfattet af CO
2
-afgiften fra
Af-
tale om grøn skattereform for industrien 2022
samt ETS II-kvotesystemet fra
2027, hvilket også forventes at give incitament til elektrificering af lastbiler og ar-
bejdsmaskiner.
I 2030 skønnes udledninger for lastbiler og entreprenørmaskiner reduceret til
hhv. 0,7 mio. ton CO
2
e og 0,4 mio. ton CO
2
e, og udledningerne skønnes yderli-
gere reduceret til hhv. 0,4 mio. ton CO
2
e og 0,4 mio. ton CO
2
e i 2035,
jf. tabel 1.
Reduktionerne skønnes primært at ske gennem øget elektrificering.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2