Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3076032_0001.png
Ministeren
Dato
6. oktober 2025
J nr.
2025 - 4679
Akt-id
700119
Svar på KEF alm. del
spm. 453
Klima-, energi- og forsyningsudvalget har i brev af d. 10. september 2025 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 453, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 453
Hvor opnås de største CO
2
-besparelser ved at elektrificere henholdsvis 1) last-
biler på de danske veje og 2) arbejdsmaskiner på byggepladser i Danmark?
Svar
Lastbiler og entreprenørmaskiner skønnes i 2024 at udlede hhv. 1,5 mio. ton
CO
2
e og 0,5 mio. ton CO
2
e,
jf. tabel 1.
Udledningerne skyldes, at energiforbru-
get i både lastbiler og entreprenørmaskiner primært kommer fra diesel.
Derved er potentialet for at opnå flest CO
2
e-reduktioner ved elektrificering størst
for lastbiler på kort sigt. Det bemærkes, at en stor del af potentialet, særligt for
lastbiler, skønnes at blive indfriet frem mod 2035 med nuværende regulering.
Elektrificering af lastbiler tilskyndes gennem regulering, og der er bl.a. indført
CO
2
-reduktionskrav for tunge køretøjer, herunder lastbiler, fra 2025 i EU. CO
2
-
reduktionskravet i 2025 er på 15 pct., stigende til 45 pct. i 2030 og 90 pct. i
2040.
Hertil er både lastbiler og entreprenørmaskiner omfattet af CO
2
-afgiften fra
Af-
tale om grøn skattereform for industrien 2022
samt ETS II-kvotesystemet fra
2027, hvilket også forventes at give incitament til elektrificering af lastbiler og ar-
bejdsmaskiner.
I 2030 skønnes udledninger for lastbiler og entreprenørmaskiner reduceret til
hhv. 0,7 mio. ton CO
2
e og 0,4 mio. ton CO
2
e, og udledningerne skønnes yderli-
gere reduceret til hhv. 0,4 mio. ton CO
2
e og 0,4 mio. ton CO
2
e i 2035,
jf. tabel 1.
Reduktionerne skønnes primært at ske gennem øget elektrificering.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om, hvor opnås de største CO2-besparelser ved at elektrificere henholdsvis 1) lastbiler på de danske veje og 2) arbejdsmaskiner på byggepladser i Danmark
3076032_0002.png
På længere sigt skønnes lastbiler derved i højere grad at blive elektrificeret end
entreprenørmaskiner med nuværende regulering, hvormed der kan være et
større uforløst potentiale for entreprenørmaskiner.
Nye tiltag mhp. at realisere de uforløste potentialer bør ses i sammenhæng med
Klimalovens guidende principper, som tilsiger, at klimaindsatsen skal ske under
hensyntagen til bl.a., at Danmark skal agere som foregangsland, omkostnings-
effektivitet, social balance og at mindske risiko for at udledninger flytter til andre
lande. Alle tiltag vil skulle afvejes imellem de forskellige hensyn i klimaloven.
Ud fra princippet om omkostningseffektivitet bør man fx have en ensartet CO
2
-
beskatning, da det i udgangspunktet har de laveste samfundsøkonomiske om-
kostninger. Ift. princippet om at mindske risiko for at udledninger flytter til udlan-
det, bør man forholde sig til, at der i højere grad er grænsehandel med brænd-
stof solgt til lastbiler end til entreprenørmaskiner, hvormed nye tiltag for lastbiler
i højere grad kan medføre at udledningerne blot flyttes uden for Danmarks
grænser.
Det bemærkes, at der er usikkerhed vedrørende hvor stor en del af potentialet,
der kan realiseres ved elektrificering, og som samtidig vil være økonomisk ren-
tabelt. Det skyldes bl.a., at der er usikkerhed om teknologiudviklingen, infra-
strukturbehovet og derfor i hvor høj grad elektrificeringen er markedsmoden.
Tabel 1
CO
2
e-udledninger og energiforbrug fra lastbiler og entreprenørmaskiner i 2024 og 2030
Lastbiler
2024
Energiforbrug
(PJ)
- Heraf diesel
- Heraf biodiesel
- Heraf el
CO
2
e-udlednin-
ger (mio. ton)
20,5
19,6
0,6
0,3
1,5
2030
17,3
9,3
1,2
6,8
0,7
2035
17,4
5,0
0,6
11,8
0,4
Entreprenørmaskiner
2024
6,2
6,1
0,0
0,1
0,5
2030
6,1
5,5
0,2
0,4
0,4
2035
5,8
5,0
0,4
0,4
0,4
Anm: Der er et mindre forbrug af benzin i entreprenørmaskiner og et mindre forbrug af fx ledningsgas i
lastbiler, som ikke er inkluderet i tabellen.
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2025
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2