Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3076094_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
06-10-2025
J nr.
2025 - 4670
Akt-id:
700832
Svar på KEF alm. del – spm. 438
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 10. september 2025 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 438, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen.
Spørgsmål 438
Hvor hurtigt vil man kunne indføre regler for bi-directional opladning i Danmark?
Svar
Bi-directional opladning (herfra benævnt tovejsladning eller V2G) er allerede lov-
ligt i Danmark, og det har bidraget til fleksibilitet i elnettet i fx Bornholms Kommune
og i Frederiksberg Forsyning i flere år. Markedet for tovejsopladning er dog ikke
modnet endnu. Der er stadig en række spørgsmål, der skal afklares, før at mar-
kedet kan udvikle sig og teknologien kan udbredes eller gøres til standard. Fx er
hardwaren til V2G kompatible ladestandere fortsat dyr. Ladeoperatørerne er be-
gyndt at sælge V2G kompatibel DC ladestandere til 15.000 – 18.000 kr.
1
Men
dette er fortsat en høj pris sammenlignet med de AC-ladestandere
2
, som kan fås
på markedet for 5.000-7.000 kr. V2G via DC-ladestandere kræver at bilproducen-
terne giver adgang til, at bilen kan aflade batteriet, og det er i dag meget begræn-
set hvilke bilmodeller der kan aflade via V2G.
Bilproducenterne kan også vælge at installere en V2G kompatibel inverter i elbi-
len, som betyder, at elbilsejeren kan nøjes med en billigere AC-ladestander og
levere V2G-ydelser via denne. Der er dog ikke nogen bilproducenter, der udbyder
denne løsning på nuværende tidspunkt. Et større arbejde på europæisk niveau
skal netop sikre ensartede tekniske standarder på ladestander- og elbilsmarke-
det. Dette er uddybet i svar på KEF alm. del – spm. 437. Ovenstående elementer
1
I en DC-ladestander sidder der en inverter i ladestanderen, der konverterer vekselstrøm-
I en AC-ladestander konverterer ladestanderen ikke strømmen til jævnstrøm, men sender
men fra elnettet til jævnstrøm, som bilen skal bruge.
2
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
vekselstrøm til elbilen, som så har indbygget en inverter, der kan konvertere strømmen til
jævnstrøm til gavn for bilen.
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om, hvor hurtigt vil man kunne indføre regler for bi-directional opladning i Danmark?
3076094_0002.png
bidrager til, at der fortsat er et stykke vej før, at vi kan udnytte V2G i fuld skala i
Danmark.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2